bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Bükki Linda --

felhasználói adatlapja

Bükki Linda által feltöltött cikkek:

A zenei nőnem
A zenei nőnem
Margherita Vicario: Gloria! - XXII. Olasz Filmfesztivál - MittelCinemaFest 2024
Az Olasz Filmfesztivál idén elhozta nekünk Paolo Sorrentino Parthenopé – Nápoly szépe című mitikus filmjét, amely a cannes-i filmfesztiválon az Arany Pálmáért küzdött, de olyan alkotásokkal is találkozhattunk, mint a magyar vonatkozású, Super 8-as és festményanimációs betétekkel kiegészített PÁN – A belső sziget, melynek egyik rendezője, Gianfilippo Pedote, a fesztivál vendége volt. Ellátogatott még hozzánk Celeste Dalla Porta, a Parthenopé – Nápoly szépe főszereplőnője, valamint Carlotta Gamba, a Gloria! egyik hősnője, aki a Maura Delpero által rendezett Vermiglio című, a Velencei Filmfesztiválon többek között Ezüst Oroszlánnal díjazott filmjében is feltűnik majd. A fesztiválon Margherita Vicario: Gloria! című zenés drámáját tekintettük meg, és részt vettünk a hozzá kapcsolódó közönségtalálkozón.
A testőröktől a mediátorokig
A testőröktől a mediátorokig
A 14. Frankofón Filmnapokról
Az idei évben 14. alkalommal válogathatott a közönség a legújabb frankofón filmekből, amelyeket ezúttal főleg a Frankofón Filmnapoknak kezdetek óta otthont adó Uránia Nemzeti Filmszínházban, valamint kiegészítő helyszínként a Francia Intézetben vetítettek. A Filmnapok két kiemelt vendége Jean-Bernard Marlin és Anna Luif rendezők voltak, de Marlint főszereplője, Oumar Moindjie is elkísérte, a vásznon pedig akár Romain Duris-vel, Vincent Cassel-lel, Eva Greennel, Catherine Deneuve-vel, Léa Seydoux-val és Virginie Efirával is találkozhattak a nézők. A február 28-tól március 10-ig tartó budapesti vetítéssorozat később vidéki városokban folytatódott.
Az igazság nem árulkodik
Az igazság nem árulkodik
Hirokazu Koreeda: Szörnyeteg
Létezik a szörnyeteg, vagy csak az ember teremti magának? Erre keres választ új filmdrámájában Hirokazu Koreeda, a humanista szemléletű, gyakran súlyos erkölcsi kérdéseket feszegető japán író-rendező, s közben akaratlagosan gabalyodik bele a láthatatlan szörny mindent átfogó karjaiba. A 2018-as Bolti tolvajokkal Cannes-i Arany Pálmát nyert Koreeda a francia nyelvű Az igazság és a koreai nyelvű Bróker után forgatott újra japán nyelven és környezetben filmet, a hazai stíluseszközökhöz való visszatérés pedig szelíden, őszintén sikerült.
Nem minden rózsaszín
Nem minden rózsaszín
Greta Gerwig: Barbie
Az ikonikussá vált Barbie baba 1959-ben történt megalkotása óta stabilan tartja népszerűségét, s időnként új lendületet kap, mint most is, a róla szóló film bemutatásának köszönhetően. Pont ezért meglepő, hogy az élőszereplős Barbie-film eddig váratott magára, de leginkább az, hogy végül Greta Gerwig rendezhette meg, aki ennyire populáris témával még nem foglalkozott, sőt, inkább szerzői alkotónak mondható. A Barbie az év egyik szenzációja lett, és nemcsak a körülötte kialakult őrület miatt, hanem mert Gerwig rendezése sikeresen talált utat egy szélesebb nézőtömeghez, hiszen az eredeti imázst meghagyva formálta elgondolkodtató mozgóképpé a Barbie-jelenséget.
Frankofón zsánerfilmek széles választéka
Frankofón zsánerfilmek széles választéka
Beszámoló a 13. Frankofón Filmnapokról
Meglepően sok zsánerfilmet nézhettünk a Frankofón Filmnapokon, a programba horror- és sci-fi-paródia, illetve krimivígjáték is került, de több film utalt olyan népszerű műfajokra, mint a krimi, a thriller, a feel-good movie vagy a road movie. Természetesen a drámai, komikus, romantikus, történelmi alkotások és a szerzői darabok sem maradhattak el, a zsánerek sokszínűsége azonban szembetűnő újdonság volt. A témákat tekintve kiemelt szerepbe kerültek idén a női lét kérdéseit és nehézségeit feszegető filmek, némelyikükhöz közönségtalálkozó is kapcsolódott.
A csend a legszebb nyelven beszél
A csend a legszebb nyelven beszél
Colm Bairéad: A csendes lány
Halk szavú, kallódó „gyermekként” került elő A csendes lány a tavalyi év filmterméséből, igazolva azt, hogy a színtiszta líraiság és az egyszerű történet még mindig milyen erős hatásra képes a moziban. A zöld árnyalataiba öltöztetett ír kuriózum szívfájdító, ám reményteljes gyermeklánymese a csend hatalmáról, melyben a lélek legmélye szólal meg. A szegény és szeretetlen családból származó ír kislány sorsának fordulata szelíden példázza, hogy a törődés és a szeretet a legtöbb, amit egy gyermeknek adhatunk.
Az ír szellemek csöndben vannak
Az ír szellemek csöndben vannak
Martin McDonagh: A sziget szellemei
A film, amelyben az egyik ír úgy dönt, hogy nem beszél többet a másik írrel, Martin McDonagh kiábrándult, de halkra fojtott sikolya az emberiséghez, az emberiségről. A színházi és filmes rendezés, dráma- és forgatókönyvírás terén egyaránt géniusznak mondható McDonagh új filmjében a színpadi műveiből ismert, elszigetelt és megtört ír hősöket idézi meg, s közben a végtelenbe nyúló „zöld szigettel” keretezi be korunk elidegenedettségére rímelő életérzésüket. Olyan mestermunkát készít, amelyen keresve sem lehet fogást találni, csak szembesülni általa az abszolút lényeggel, azzal, ami most éppen ír földön, egy barátság megszakadásának tragikomikus történetében nyilvánul meg.
A bűn és a szerelem hullámain
A bűn és a szerelem hullámain
Park Chan-wook: A titokzatos nő
Az új koreai mozi népszerűvé válásához Park Chan-wook filmjei már az évezred eleje óta járulnak hozzá, nyugati hatásokat és közönségbarát műfajokat is magukba fogadó, de bonyolultan összeállított távol-keleti színfoltokként. A dél-koreai filmalkotó az évezred elején még bosszúdrámáival szerzett nemzetközi elismertséget, mostani filmjét viszont már szelídebben, modern film noirként meséli el. A titokzatos nő inkább rejtélyes bűnügyekről és szerelmi megszállottságról szól, bár a háttérben még felbukkan a bosszúvágy-tematika. Szerkezete érzelmi elven működő kirakóshoz hasonlatos, melyben a megoldás nem igazán adja magát, inkább folyton megkérdőjeleződik.
Túl szorosra fűzve
Túl szorosra fűzve
Marie Kreutzer: Fűző
Az idősödő Sisi császárnével, a magyarok szeretett királynéjával a róla készült történelmi filmek általában kevésbé szerettek foglalkozni, mert hálásabb témául szolgáltak az idealizáltan szép és fiatal uralkodónő, valamint a személyéhez köthető romantikus fordulatok és történelmi pletykák. Marie Kreutzer osztrák rendezőnő Fűző című esszéfilmje egy üde kivétel, Vicky Krieps luxemburgi színésznő játéka pedig szinte újrateremti benne a Sisi-karaktert. A Fűző hősnője a negyvenedik életévét éppen betöltő, kiégett császárné, akinek nagyon elege van mindenből, és ezt szégyentelenül ki is fejezi, mondhatni beint az egész (film)történelemnek.
A tudatalattiból feltörő férfiak
A tudatalattiból feltörő férfiak
Alex Garland: Ők
Műfaját és stílusát tekintve az Ők kisebb szabású, de annál hatásosabb fordulópont Alex Garland még nem túl hosszúra nyúló filmrendezői pályáján. A sci-fit leváltó horror és thriller műfajok kellékeinek pszichológiai mélységet adó film ugyanakkor kifeszít egy olyan ívet, amely összefoglalja Garland eddigi filmes munkáit az alkalmazott stílusjegyek mentén, és amelyet a morbid brutalitásig fokozott jelenetek végül össze is zúznak. A szélsőségig vitt történet láttán adódhat a kérdés, hogy vajon Garland további rendezései milyen irányt fognak venni, mert innen nehéz volna a visszaút a letisztultabb kifejezésformához, de az érzelmi-vizuális provokációt sem lenne könnyű fokozni.
Énekelnek egyáltalán a folyami rákok?
Énekelnek egyáltalán a folyami rákok?
Az Ahol a folyami rákok énekelnek regényben és filmen
Az Ahol a folyami rákok énekelnek sokat köszönhet Reese Witherspoonnak. Delia Owens könyvét – aki egyébként ezt a regényt 69 évesen, első irodalmi műveként publikálta – a hollywoodi színésznő kezdte népszerűsíteni könyvklubjában, a Reese’s Book Clubban még 2018 szeptemberében. 2022-ben pedig szintén Witherspoon, valamint médiavállalata, a Hello Sunshine készített a regényből filmet egy kevéssé ismert rendezőnő, Olivia Newman rendezésében. A filmverzió a kasszáknál ugyan remekel, kritikai megítélése azonban elég vegyes.
Huppert korszerűsége, Ozon viszonyai és Gatlif meséi
Huppert korszerűsége, Ozon viszonyai és Gatlif meséi
Beszámoló a 11. Frankofón Filmnapok programjáról
Idén a járványhelyzet szabta korlátozások miatt, nem egyedüli filmes eseményként, a személyes jelenlétű Frankofón Filmnapok időpontja későbbre csúszott. Áprilisban ugyan megtartották az online verziót, de szokásos formájában csak ősszel kerülhetett megrendezésre. A vetítések az Urániában, az Art + Cinemában és a Francia Intézetben voltak.
Kihozni a maximumot
Kihozni a maximumot
Tarek Boudali: 30 nap maximum
Hogyan lehet kihozni a maximumot egy szerényebb képességű főhősből? És egy szerényebb képességű vígjátékból? Tarek Boudali, a 30 nap maximum alkotója, s egyben „szuperhőse” most megmutatja, és olyan rutinosan röhögteti ki magát, hogy amellett nem lehet csak úgy elszáguldani. A népszerű francia vígjátékok ismerős arca ezúttal bűnügyi témával felturbózott, szuperhősmozira hajazó akcióvígjátékban bontakoztatja képességeit.
Filmszerűtlen film, francia módra
Filmszerűtlen film, francia módra
Laurent Tirard: A beszéd
A film szeret néha színházat játszani, az egy szereplőre és egy szituációra épülő monológ átültetése filmre azonban még a kamera szabadságával élve sem könnyű feladat. Laurent Tirard persze – kiküszöbölve, hogy unalmas legyen – nem tiszta formájában, hanem ötletes képi eszközökben és frappáns kitekintő jelenetekben tobzódva filmezi le a monologizáló (vagy inkább belső monológjával viaskodó) főhőst.
Új föld, régi gyökerek
Új föld, régi gyökerek
Lee Isaac Chung: Minari – A családom története
A családi élet és a természettel való összefonódás krónikájáinak szép találkozása a Minari – A családom története gyermeki ártatlansághoz visszavezető mozi, ugyanis a koreai-amerikai Lee Isaac Chung író-rendező arkansasi gyermekkorának egy szeletét, saját családja bevándorlásának személyes történetét dolgozta fel benne.
Beszívtam, vagy ma is tegnap van?
Beszívtam, vagy ma is tegnap van?
Max Barbakow: Palm Springs
A Sundance Filmfesztiválon bemutatott és az amerikai közönség körében gyorsan kultuszmozivá lett Palm Springs az idei nyár legmenőbb és legrafináltabb vígjátéka. Profi „eye candy” és igazi „feel good movie”, de a vonzó kaliforniai életérzést mégis ott kezdi ki, ahol csak tudja, jó ürügyként egy időhurokkal kínozva szereplőit.
Franciául elmesélt igazságok
Franciául elmesélt igazságok
Beszámoló a 10. Frankofón Filmnapok és Fesztivál programjáról
A 10 éves Frankofón Filmnapok mondhatni szerencsésen, nem sokkal a mozik kényszerű, beláthatatlan ideig tartó elsötétedése előtt zárult. Idén 10. alkalommal vettünk részt rajta, ami azt jelenti, hogy már a kezdetekor is lelkesen üdvözöltük a francia nyelvű filmeket egyesítő fesztivál ötletét, s ez az elmúlt 10 évben sem változott.
Francia nyelv – frankofón érzés
Francia nyelv – frankofón érzés
Kezdődik a 10. Frankofón Filmnapok
Idén február 26. és március 7. között, az Uránia Nemzeti Filmszínház, az Art+ Cinema és a Francia Intézet műsorán válogathatunk a legfrissebb francia nyelvű filmekből, a 10. alkalommal megrendezett Frankofón Filmnapok kínálatából.
Flashback – A némafilm vadvirága
Flashback – A némafilm vadvirága
David Wark Griffith: Letört bimbók
A korai amerikai némafilm legmeghatározóbb alkotója és forgalmazója, David Wark Griffith és a D.W. Griffith Productions 1919 májusában, tehát idestova 100 éve mutatta be a szentimentálisra hangolt Letört bimbókat, amelyet épp ideje leporolni, hogy ne csak Griffith történelmi eposzai maradjanak meg emlékezetünkben.
A férfias sellősködéstől a pszichedelikus táncorgiákig
A férfias sellősködéstől a pszichedelikus táncorgiákig
Filmélmények a 9. Frankofón Filmnapokról
A Frankofón Filmnapok évről évre igyekszik megújulni, és széles áttekintést adni a francia kultúrához és nyelvhez kapcsolódó filmalkotásokból. Idén a fesztivál nem sorolta szekciókba a programban szereplő filmeket, emellett központi tematika sem irányította a figyelmet, így a közönség nagyobb szabadságot kapott az önálló válogatásban. A vetítések a Toldi és a Puskin mozikban zajlottak, február 27. és március 8. között.
Úszhatunk a francia nyelvű filmekben
Úszhatunk a francia nyelvű filmekben
2018. február 27–március 8., 9. Frankofón Filmnapok
A francia nyelvet éltető Frankofón Filmfesztivál 9. alkalommal is francia sztárokat és különleges frankofón filmélményeket ígér, ezúttal szekciók nélkül, szabad válogatásban kínálva a francia, a koprodukciós és a külhoni, egzotikus filmeket.
Szerepekben rekedve
Szerepekben rekedve
Josephine Decker: Madeline a mélyben
A független filmes Josephine Decker leginkább két dologgal hívta fel filmjére a figyelmet a tavalyi Sundance Filmfesztiválon: a Madeline a mélyben stílusbeli merészségével és a debütáns Helena Howard elementáris játékával. A produkció, műfaji sokfélesége mellett, egy asszociatív utazás, mely során az érzékelés, az alkotás, valamint a filmes és nem filmes önkifejezés ábrázolatai élesednek ki vagy homályosodnak el éppen.
Lopott idill
Lopott idill
Csuja László: Virágvölgy
A magyar filmek nemzetközi sikerszériáját erősítő Virágvölgy igazi vadvirág, nyers eszközökkel teljesíti ki azt a személyességet, ami már Csuja László rendező rövidfilmjeit is jellemezte. Az unalomból elkövetett gyermekrablás együgyűnek álcázott története elementáris erejű, ha hajlandóak vagyunk kidolgozatlansága mögé nézni.
Oldhatatlan kötés
Oldhatatlan kötés
Rungano Nyoni: Nem vagyok boszorkány
Létezhet még boszorkányüldözés, mégpedig a maga tiszta formájában? És rámutathat korunk legfeszítőbb problémáira? Erre egy zambiai produkció ad választ: Rungano Nyoni Cannes-i Filmfesztiválon, a Rendezők Kéthetében debütált első filmje, a Nem vagyok boszorkány egyszerre ábrázol gyermeki, női és emberi értelemben vett elnyomást az ősi boszorkányüldözés egzotikus leple alatt.
A sci-fi, mely felszámolta önmagát
A sci-fi, mely felszámolta önmagát
Alex Garland: Annihilation/Expedíció
A sci-fi műfaj iránt elkötelezett Alex Garland második nagyjátékfilmje, az Expedíció 2018 februárjára tervezett nemzetközi bemutatása helyett a Netflixen kötött ki. Néhány vetítést kiérdemelt volna ez a kísérleti jellegét sem leplező produkció, ám a rendező eddig is főleg a fesztiválközönség köreiben volt ismertebb.
Frankofón kedvencek
Frankofón kedvencek
Beszámoló a 8. Frankofón Filmnapokról
Idén már 8. alkalommal rendezték meg a Frankofón Filmnapokat, melyen ezúttal is részt vettünk, hogy szemrevételezhessük a francia nyelvű mozi legjobbjait. Beszámolónk leginkább azokról a filmekről szól, melyek valamely tulajdonságuknál fogva emlékezetesebbek voltak a közönség számára, esetleg hangosabb kritikai visszhang kísérte őket.
Amikor már minden elveszett
Amikor már minden elveszett
Xavier Legrand: Láthatás
A francia Xavier Legrand a Láthatásban a családon belüli erőszak témáját feszegeti, úgy, hogy közben lenyűgöző profizmussal kérdőjelezi meg, bizonytalanítja el a felvetett problémát. A hétköznapi filmes realizmus álcájában pedig olyan meglepetést képes okozni, amellyel nem számoltunk, mert szomorú akcióval rázza fel a végkifejletéig ráérősen haladó, apránként építkező válási történetet.
Esküvő mindenáron
Esküvő mindenáron
Eric Toledano és Olivier Nakache: Eszeveszett esküvő
A filmek világában az esküvő olyan esemény, amelyet csak eszement mód elrontani érdemes. Nem mindenkinek sikerül azonban istenes nagy káoszt kreálni belőle úgy, hogy ne essen szét, ne legyen unalmas, vagy ne híguljon fel a végeredmény. Az Életrevalók kedvenc rendezőpárosa, Eric Toledano és Olivier Nakache viszont szembemegy az elrontott darabok lehasznált kliséivel, és friss stílussal szedi szét, majd rakja újra össze Eszeveszett esküvőjét.
Nem minden…
Nem minden…
Stella Meghie: Minden, minden
Nem csak kamaszlányoknak készült volna Stella Meghie kanadai rendezőnő filmje, a Minden, minden viszont mégis lányszobákba való darab lett. A Nicola Yoon bestselleréből adaptált, és a tizenéves korosztály körében valóban népszerűségnek örvendő produkció ugyanis túlzó érzelmekkel és valószerűtlen történettel áll elő, ami, a cím ellenére, még egyáltalán nem minden.
Szeplőtelen fogantatások
Szeplőtelen fogantatások
Anne Fontaine: Ártatlanok
A második világháború utóhatásait nyögő Lengyelországba vezet vissza Anne Fontaine francia rendezőnő Ártatlanok című filmje, hogy egy újabb női történetet meséljen el. Legújabb munkája nem kevésbé stílusos, mint akár a Gemma Bovery vagy a Coco Chanel volt, témájával azonban Fontaine a történelmi film komplex műfaját kerülgeti.
A melodráma szelíd érintése
A melodráma szelíd érintése
François Ozon: Frantz
Az intenzív érzelmek ábrázolása nem idegen François Ozontól, valamint az sem, hogy ezt diszkrét formában tegye. A melodráma, melynek a filmtörténetben olyan kiemelkedő művelői voltak, mint a Frantz eredetijét jegyző Ernst Lubitsch vagy a korai Ozon-példakép, Rainer Werner Fassbinder, erre alkalmas terep, s Ozon valóban komolyan veszi a diszkréció, az elegancia és a visszafogottság érzelemkifejező erejét.
Egy szerelem romjain
Egy szerelem romjain
Joachim Lafosse: Rég nem szerelem
Kiszolgáltatott és kellemetlen családi körülmények közé vezet Joachim Lafosse belga rendező Rég nem szerelem című drámája. Egyszerű, főleg két ember interakciójára épülő története sem enged ki könnyen zárt közegéből, de kifinomult stílusának köszönhetően is sokáig hordozzuk magunkban ezt a filmet.
Nehéz szívvel franciául
Nehéz szívvel franciául
Beszámoló a 7. Frankofón Filmnapokról
A Frankofón Filmnapok mintha „megkomolyodott" volna. Ez az érzés a nyitófilm mellett a szekciók megnevezésében és a hozzájuk társított filmek többségében is kimutatható volt: a Patthelyzet társadalmi-gazdasági problémákat feszegetett, az Igazságkeresés az ember alapvető igazsághajszolási kényszerét kísérelte meg bemutatni, a Válságkezelés pedig az ellentétes nézetek, eltérő világlátások ütköztetése mentén építkezett.
Van zsákomban minden rossz
Van zsákomban minden rossz
Mark Waters: Tapló Télapó 2.
Billy Bob Thornton megint teli zsákkal érkezik az idei év egyik legharsányabb karácsonyi folytatásfilmjében, a Tapló Télapó 2.-ben. Az 1. részt ismerve azonban számíthatunk rá, hogy semmi jó nem lapul benne. Mert ez a télapó bizony rosszabb, mint valaha.
Egy csipetnyi Cannes – 6. Mozinet Filmnapok
Egy csipetnyi Cannes – 6. Mozinet Filmnapok
A Mozinet neve idén ősszel, október 28-31. között már 6. alkalommal fémjelzi azt a szemlét, amely rangos fesztiválok, ezúttal elsősorban Cannes sikerfilmjeinek premier előtti vetítését vagy újranézését kínálja. A forgalmazó, melynek egyébként is rengeteg cannes-i díjnyertes produkció bemutatását köszönhetjük, olyan darabokat hoz a legszínvonalasabb francia filmfesztiválról, melyek egyrészt ott debütáltak a nagyközönség előtt, másrészt többségük fontos díjakkal tért haza.
Aki görög, az is marad
Aki görög, az is marad
Kirk Jones: Bazi nagy görög lagzi 2.
Bazi hosszú idő telt el az eredeti produkció óta, ez azonban meg sem kottyant a Portokalos családnak, akik a Nanny McFee – A varázsdada rendezője, Kirk Jones vezénylete alatt térnek vissza a mozivászonra, hogy újra lagzizzanak egy jót. Aki szerette őket harsányságukért, most meggyőződhet arról, hogy még mindig nagyon, de nagyon görögök.
Szív küldi
Szív küldi
Emmanuel Mouret: Szívecskéim
A romantikus komédia még francia vonalon is kényes műfaj, nagyon körmönfontan kell bánni vele, hogy giccs helyett minőségi és élvezhető filmtermék kerüljön a vászonra. Az ovidiusi babérokra törő Emmanuel Mouret egész jól műveli ezt a zsánert, mely a Szívecskéimben is szemügyre vehető.
Francia hírességek a Frankofón Filmnapokon
Francia hírességek a Frankofón Filmnapokon
A 6. Frankofón Filmnapok
A tavalyi rendezvényhez képest ebben az évben mintha csöndesebbre sikeredett volna a Frankofón Filmnapok, ám most sem múlhatott el kiemelkedő produkciók és illusztris vendégek nélkül, sőt, programja javát francia színészhírességekre építette. A fesztivál ezúttal is ügyesen vegyítette a nagyközönségnek szóló filmeket a rétegközönséget megszólító darabokkal, melyek közül néhánnyal még később is találkozhatunk a mozikban. A francia kultúrához és nyelvhez kapcsolódó filmeket Budapesten elsősorban az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Cirko-Gejzír moziban láthattuk a Filmnapokon, a Francia Intézetben és több vidéki nagyvárosban pedig még zajlanak a vetítések.
Rossz kisfiam
Rossz kisfiam
Julie Delpy: Így jártam a mostohámmal
Az Így jártam a mostohámmal – mely az eredeti forgalmazásban szimplán csak Lolo címen (a kulcsszereplő nevén) fut – egy jobb sorsra érdemes vígjáték. Julie Delpy ezúttal is egy családi probléma közepén találja magát, felhígított ödipuszi meséje viszont még akkor is szólhatna őszintébben a témáról, ha tudva levő, hogy a rendezőnő nem akart túlzottan belebonyolódni mondanivalójába.
Isabelle Huppert-rel csábít a Frankofón Filmnapok
Isabelle Huppert-rel csábít a Frankofón Filmnapok
A 6. Frankofón Filmnapok és Fesztivál
A 2016-os Frankofón Filmnapok és Fesztivál Isabelle Huppert-rel csábít moziba, aki nemcsak a plakáton álmodozik kortalanul és érzékien, hanem a fesztiválprogram retrospektív, többnemzetiségű darabjaiban is, a frankofónia megszemélyesítőjeként. A francia nyelv kulturális ünnepe idén 6. alkalommal kerül megrendezésre.
Eisenstein hátsó perspektívából
Eisenstein hátsó perspektívából
Peter Greenaway: Eisenstein Mexikóban
Magyarországon Peter Greenawaytől utoljára a 8 és ½ nő című 1999-ben készült filmet mutatták be moziforgalmazásban, azóta a Tulse Luper bőröndjei-trilógia és az Éjjeli őrjárat fesztiválok programjába, filmklubokba vagy DVD-tokba szorult. Ínyencség tehát, hogy újra a vásznon üdvözölhetjük őt, egyszerre tapasztalva ismerős és átalakult stílusjegyeit Eisenstein Mexikóban című produkciójában.
Vissza az arénába
Vissza az arénába
Francis Lawrence: Az Éhezők Viadala – A kiválasztott 2.
Az utóbbi évek leginkább szemmel tartott, óriási izgalommal várt kasszasikere, Az Éhezők Viadala utolsó részéhez érkezett, mellyel már önmagában csalódást okoz, hiszen – több részre bontott befejezés ide vagy oda – végleg elfogyott az alapanyag. Az elkészült utolsó darab viszont korrekt lett, mert képes továbbvinni a sorozat korábban megteremtett erényeit, egy-két jelenetét azonban nem ártott volna jobban átgondolni.
A kamaszok megint belehúznak
A kamaszok megint belehúznak
Larry Clark: Szégyentelenek
A Szégyentelenek erősen provokatív stílusa miatt majdnem mozin kívül rekedt, hiszen egy ideig kérdéses volt, hogy bemutatják-e nálunk Larry Clark legfrissebb elmeszüleményét. A film végül – a korábbi legmagasabb korosztály besorolás ellenére – moziba kerülhetett, így 18 év felett szabadon válthatunk jegyet Clark kései kamasz-szexuáliájára.
Menő Münó
Menő Münó
Alexandre Heboyan és Benoît Philippon: Münó, a holdbéli manó
Sajátos meseszövés és visszahúzódó báj teszi ellenállhatatlanná a Münó, a holdbéli manó című francia animációs filmet, mely egy szokatlan bolygó szokatlan lakójának napfényes és holdvilágos történetét meséli el. Talán elég a túlcsorduló fantázia ahhoz, hogy megszeressük?
Kézjelek és hangjegyek
Kézjelek és hangjegyek
Eric Lartigau: A Bélier család
A franciák már megint a fogyatékosság kérdését feszegetik, ezúttal a siketnémaságon keresztül, s hogy mennyire jól teszik, azt A Bélier család népszerűsége is igazolja. A film, amely hazájában legyűrt pár amerikai nagyprodukciót, egyszerű humorával, nagyon mai témafelvetésével és félelmetesen hatásos érzelmességével vesz le a lábunkról.
Besárgult a mozivászon
Besárgult a mozivászon
Pierre Coffin és Kyle Balda: Minyonok
A mizantróp Gru függelékeiként megismert apró és sárga kitudjamicsodák, népszerűségüknek hála, kaptak egy szép kerek filmet, melyből igenis világossá válik, hogy kicsodák, micsodák is ők. A jól besárgult minyongenezisben Pierre Coffin, a Gru 1-2. elsőszámú rendezője (és a főminyonok szinkronhangja) Kyle Balda társrendezővel bizonygatja, hogy lényecskéi érdemesek az önálló nagymozira.
A szex (már) nem elég
A szex (már) nem elég
Tonie Marshall: Szex, szerelem, terápia
Tonie Marshall dolgozott már Nathalie Baye-jel, Audrey Tautou-val és Catherine Deneuve-vel, s új produkcióját is egy igazi nagyágyúval (vagy stílszerűen nevezve szexbombával) igyekezett megtámogatni. A Sophie Marceau-val forgatott Szex, szerelem, terápia valószínűleg mégsem lesz elsőrangú sztármozi, hiszen az a fránya szex ehhez már nem elég.
A svédek is szeretik a svédasztalt
A svédek is szeretik a svédasztalt
Hannes Holm - Szeleburdi svéd család nyaral: All Inclusive
A Svédországban sikerrel futó „Sune” gyerekkönyvszériából filmtrilógia készül, melynek első része a Szeleburdi svéd család nyaral: All Inclusive. Az ifjúsági mozi egzotikus helyen, Görögországban nyaraltatja hőseit, akik kicsit sem olyan decensek, mint az Ikea-katalógusok jólfésült családmodelljei.
Nevetve mesélni a vegyesházasságokról
Nevetve mesélni a vegyesházasságokról
Beszélgetés Philippe de Chauveronnal és Noom Diawarával
A Bazi nagy francia lagzik rendezője, Philippe de Chauveron elkísérte filmjét a magyarországi bemutatóra, és elkísérte a történet egyik kiemelt szerepében feltűnő Noom Diawara is. A vígjátékok avatott francia szakértőjével, aki nem csak rendezőként, de forgatókönyvíróként is tevékenykedik és a stand-up comedys múlttal rendelkező színésszel a bemutató kapcsán beszélgettünk.  
Sokszínű előítéletek
Sokszínű előítéletek
Philippe de Chauveron: Bazi nagy francia lagzik
A francia Philippe de Chauveron rendezői munkáit hazánkban eddig nem övezte zajos siker – vagy nem is volt lehetőségünk megismerni ezeket –, a Bazi nagy francia lagzikkal azonban igazi sikerprodukció látogatott el hozzánk. A film az előítéletességet neveti ki jól fejlett humorával, miközben még romantikus is, mert cselekménye négy esküvő körül bonyolódik. Christian Clavier főszereplése már csak a ráadás.
Házhoz jön a szépirodalom
Házhoz jön a szépirodalom
Anne Fontaine: Gemma Bovery
A magyar közönség leginkább az Audrey Tautouval leforgatott Coco Chanel kapcsán véshette emlékezetébe Anne Fontaine rendezőnő nevét, aki ezúttal egy lírai hangvételű tragikomédiát készített. Legújabb filmes munkája, a Gemma Bovery egy nagy világirodalmi klasszikust éleszt fel – egyszerre rendhagyóan és rendbontóan –, címét olvasván nem is olyan nehéz kitalálni, hogy melyik remekműről lehet szó.
Határainkon túl
Határainkon túl
Olivier Nakache, Eric Toledano: Samba
Bemutatása előtt az új Életrevalókként emlegették a Sambát, de vajon Olivier Nakache és Eric Toledano valóban ugyanazt szerették volna közölni, mint a 2011-es sikerfilmben? Aligha, s bár kiindulópontja hasonló, az ellentétes származású emberek érzelgős kötőanyaga ezúttal a szerelem, mely a multikulturalizmus jegyében szökken szárba a film hősei között.    
Drágám, kölcsönadnád a nőiességedet?
Drágám, kölcsönadnád a nőiességedet?
François Ozon: Az új barátnő
François Ozonnak idén is sikerült beletenyerelnie egy olyan gender-problematikába, mely a nagy átlagtól eltérő, de a nagy átlagot feltételezhetően érdeklő életmódot és szexualitást sugall. Transzvesztita történetére remélhetőleg ma már nem néz görbe szemmel a nagyvilág, főleg annak ismeretében, hogy a provokatív jelleg helyett humor és érzékeny pszichológia adja Az új barátnő sava-borsát.
Rosszalkodás kisiskolás fokon
Rosszalkodás kisiskolás fokon
Laurent Tirard: Nicolas az iskolában
A kis Nicolas kalandjai Laurent Tirard direktori tevékenykedéséig csak könyv formájában léteztek, 2009-ben viszont elkészült a Nicolas az iskolában című filmes feldolgozás. A népszerű gyerekregény-széria első, és talán legjobb moziváltozata, bár kis késéssel, de hozzánk is megérkezett, hogy népszerűsítse Nicolas, a hétköznapi francia gyerkőc kacagtató kalandjait.
Megfiatalodott a Frankofón Filmnapok
Megfiatalodott a Frankofón Filmnapok
Beszámoló az 5. Frankofón Filmnapok budapesti vetítéssorozatáról
A Francia Intézet idén 15. alkalommal rendezi meg a Frankofón Fesztivált, melynek leginkább várt és látogatott eseménye a Frankofón Filmnapok. A kerek egy hónapnyi programsorozatot kínálgató Fesztivál bevezető filmes rendezvénye immáron 5. évét tapossa, kellő tapasztalatot gyűjtött zsengeségét pedig mivel is ünnepelhette volna jobban, mint a fiatalságról szóló filmek tömkelegével?
Ozoni variációk sok témára
Ozoni variációk sok témára
François Ozon rendezői portréja
François Ozon manapság a legnépszerűbb francia, ám a hollywoodi álomgyár által még érintetlen rendező, kifogyhatatlan témabeli és műfaji variációk lapulnak tarsolyában, széles közönséget tud bűvkörébe vonni. Kellően (és vállaltan) excentrikus művészszemélyiség ahhoz, hogy kibeszéljen minden kellemetlen témát, és ha szükség van rá, provokáljon. Az idei Frankofón Filmnapok programjában szerepel A házban, valamint a Fiatal és gyönyörű ismétlő vetítése, ráadásul premier előtt tűzi műsorra az Uránia mozi Az új barátnőt, ami március 19-én kerül a mozikba.
Az 5. Frankofón Filmnapok
Az 5. Frankofón Filmnapok
Budapesti vetítések és programok február 27-március 8. között
A 15. Frankofón Fesztiválon belül 5. alkalommal nyit kaput az Uránia Nemzeti Filmszínház a frankofónia nemzeteken átívelő kifejezése alá tömörülő filmtermésnek, mely a Budapesti vetítéseket követően Miskolcon, Szegeden, Pécsett, Debrecenben, Tatabányán, Szombathelyen, Egerben, Jászberényben és Szolnokon sem mulasztja el szórakoztatni a vidéki nagyvárosok közönségét.
Schiller biedermeier babái
Schiller biedermeier babái
Dominik Graf: Szerelmes nővérek
A Weimari Klasszikusok ifjabb írójáról készített kosztümös szerelmi drámát Dominik Graf, a főként tévéfilmes munkákat maga mögött tudó német rendező. A két nyelven, németül és franciául szóló Szerelmes nővérek című produkció Schiller rejtőzködő viszonyairól rántja le óvatosan a leplet.
Festménymese, filmvalóság
Festménymese, filmvalóság
Gustave Deutsch: Shirley – A valóság látomásai
Az amerikai Edward Hopper festészeti munkái különösen élethű, valóságszerető, mégis elméleti, elvont darabjai kora művészetének. Képei szinte komplett, ám teljesen szabadon értelmezhető történeteket zárnak magukba, melyek erős, kővé dermedt látványát ezúttal nem valamelyik filmtörténeti géniusz, hanem egy kevésbé ismert, ám sokat tapasztalt művész, Gustave Deutsch "filmesíti" meg, a szó legszorosabb értelmében.
Mágikus menedékhely
Mágikus menedékhely
Fonyó Gergely filmje Tasnádi István ifjúsági regénye alapján
Egy pillanatra hunyjuk be a szemünket, és képzeljünk el egy kopott pesti bérházat, melyet mágikus lények lepnek el, úgy mint manó, hobbit, elf, troll, tündér, szalamandra, sárkány és garabonciás. Ráadásul ezek a különleges szerzetek hétköznapi, igazi magyar talajból gyúrt külsőt öltenek. Bizarrnak tűnik, de pontosan ezt tette Tasnádi István A kőmajmok háza című ifjúsági regényében, mely először 2012-ben jelent meg, s kiadása idején meg is választották az Év Gyermekkönyvének.
Össznépi Középfölde-sóvárgások
Össznépi Középfölde-sóvárgások
Peter Jackson: A hobbit – Az öt sereg csatája
Peter Jackson legújabb, egyben utolsó (?) Középfölde-kalandja a sóvárgások grandiózus ütközete, az elvakultságból zendített végső összecsapás. Minden sereg ácsingózik valamire, őshazára, kincsre, hatalomra vagy puszta életben maradásra, s győzni akar törp, tünde, ember, ork és hobbit, meg a többi függelék. A film láttán ellenben a néző is sóvárog kicsit, valami másra, valami régi jó lendületre.
Harcról fecseg a poszáta
Harcról fecseg a poszáta
Francis Lawrence, Az éhezők viadala: A kiválasztott – 1. rész
Az éhezők viadala-széria eddig jól teljesített a mozi hatalmas arénájában, és időközben még az „ifjúsági”, „népnevelő”, „társadalomismereti” és hasonló kategóriákból is ügyesen kibújt, mert profi munka és van neki aurája. Az új darab, A kiválasztott 1. című majdnem befejezés, kioldalogva az önkényuralomból, hála a jó égnek belecsap az akcióba, de vissza is vesz belőle, mert a vég még messze van. Addig akár elolvashatjuk a könyveket is, jövő ilyenkorig, a következő éhezésig bőven lesz rá időnk.
A szerelem szeánsza
A szerelem szeánsza
Woody Allen: Káprázatos holdvilág
A Káprázatos holdvilággal Woody Allen ki tudja, hányadik habkönnyű filmrománcát készíti már, de a néző orra előtt elhúzott mézesmadzag még mindig működik és működni is fog. Mindenki kedvenc mozibölcselője, aki magát sem veszi túl komolyan, ezúttal a '20-as évek francia Riviéráján ujjgyakorlatozik.
Fekete, mint az ében, fehér, mint a hó
Fekete, mint az ében, fehér, mint a hó
Pablo Berger: Hófehérke
Az idei Spanyol Filmhéten akár némafilmet is nézhetett a közönség, ha elcsípte Pablo Berger Hófehérkéjét. Nem a hangosfilm beköszönte előtti termésből származik azonban e feketeségbe-fehérségbe burkolt mozi, hanem korunk filmtörténeti kihívása és szabados meseértelmezése.
Szexvonat a pénz fővárosába
Szexvonat a pénz fővárosába
Men Lareida: Viktória – A zürichi expressz
Zürichben prostitúcióval legendás összegeket lehet keresni, még az utcai meló és az autósszex is jól fizet. A szomorú ebben az, hogy országunk lányai is érintettek a témában, erről regél nekünk egy svájci rendező, Men Lareida, akinek Viktória – A zürichi expressz című filmje a szexmunka borzalmaival és a hátrányos helyzetű szűkölködők rossz választásaival szembesít.
Grátisz belépő
Grátisz belépő
Kerékgyártó Yvonne: Free Entry
Kint voltunk, vagy nem voltunk kint a Szigeten, ez évről-évre az augusztus egyik kulcskérdése. A Free Entry lánykái zsebpénz híján sem szeretnének lemaradni az össznépi bulizásról, így a karszalag hamisítás rafinált módszeréhez folyamodnak. A fesztivált rózsaszín szemüvegükön, szembe lógó frufrujukon keresztül láttatja Kerékgyártó Yvonne rendező.
Apám, a kísértet
Apám, a kísértet
Zomborácz Virág: Utóélet
Hazai terepen kevéssé jellemző, hogy kísértetsztorikkal próbálkozna a filmgyártás, az Utóélet viszont merészen, bár rendhagyóan belevág. Kísérteties fővonala mellett falusi hévvel vesz szájára testet, lelket, elmét és sok viselt dolgot, sőt, mókával és kacagással feszíti keresztre nagy félelmünket, a halált.
Szórakoztató hangjegyuniverzum
Szórakoztató hangjegyuniverzum
John Carney: Szerelemre hangszerelve
Az Egyszer rendezője, John Carney elkötelezett híve a zene filmhatásokat megsegítő, megsokszorozó alkalmazásának, ezért az idén moziba kerülő Szerelemre hangszerelve című vígjátékában ismét megzenésíti a filmkockákat.
Nincsen tövis rózsa nélkül
Christophe Gans: A Szépség és a Szörnyeteg
A francia Christophe Gans hosszú alkotói szünet után A Szépség és a Szörnyeteg világszerte ismert sztoriját tartotta érdemesnek az újrafeldolgozásra. A rendező-forgatókönyvíró szinte festményt alkotott a vászonra a 18. századi romantikus varázsmeséből, Belle és az oroszlánfejű szörny szerelméből.
A lakótárs-puzzle kirakása
Cédric Klapisch: Már megint lakótársat keresünk
Cédric Klapisch francia rendező a tavalyi évben leforgatta korábbi sikerfilmje, a Lakótársat keresünk harmadik részét, záró fejezetét. A Már megint lakótársat keresünk felnőtt problémákról, felnőtt útkeresésről szól, ám a film – legnagyobb örömünkre – nem kíván leragadni a passzív önsajnálatnál, hanem alkotó problémamegoldásra sarkall, friss természetességgel, stílusosan.
Mesés sóhaj a Föld tüdejéből
Thierry Ragobert: Amazónia 3D
Thierry Ragobert francia rendező Amazónia 3D című mozija – melynek premier előtti vetítéseit leleményes húzással a Föld napjára időzítette a hazai forgalmazó – szelíd történetével egzotikus bolyongásra invitál az amazonasi esőerdőbe. A természeti valóság puszta lefilmezését nagyszerűen kamatoztató fikciós dokumentumfilm cselekménye végtelenül egyszerű, ám mégis lenyűgöző, mert képkockáit maga a friss élővilág szervezi hiánytalan mozgóképes egésszé.
Az angyalok márkinője újra angyali
Ariel Zeitoun: Angélique
Nosztalgiát ébresztő sikerregény- és sikerfilm-széria nyomán készült Ariel Zeitoun filmadaptációja, az Angélique. A XIV. Lajos korába kalauzoló feldolgozás egy fiktív, arisztokrata származású kalandornő hol idilli, hol viszontagságokkal teli sorsát festi meg, testközelbe hozva a főhősnő szemszögéből láttatott történelmet.
Éretlen tanárok, éretlen film
Pierre-François Martin-Laval: Nagytudásúak
Francia nyelvterületeken igen közkedveltek a – jobbára komikus hangvételű – képregények és a belőlük készült adaptációk. Láthattuk már filmvásznon a gall Asterixet, a múmiavadász Adèle-t, a riporter Tintint és a cow-boy Lucky Luke-ot is. Pierre-François Martin-Laval Nagytudásúak című vígjátékával egy hazájában népszerű, relatíve új képregényt, a Les Profs című bande dessinée-t fordítja egy másik vizuális műfaj, a mozgókép nyelvére.
Sikkes frankofónnak lenni
Összefoglaló a 4. Frankofón Filmnapokról
Manapság sikkes frankofónnak lenni, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Frankofón Filmnapok lelkes szervezése, stabil színvonala, humánus céljai és az erre buzgón ráharapó, mindenható közönségbázis, mely 2014-ben már negyedik éve látogathat el a rendezvényre.
Dickens szép reményei
Ralph Fiennes: A titokzatos szerető
Charles Dickens haláláig titkolt szeretője Claire Tomalin regényének és Ralph Fiennes filmjének köszönhetően most kilép a nyilvánosság elé. A titokzatos szerető Nelly Ternan története, aki hosszú éveken át a háttérbe húzódva volt meghatározó szereplője az író magánéletének.
Maisie már nem tudja, ki volt Henry James
David Siegel és Scott McGehee: Maisie tudja
David Siegel és Scott McGehee Maisie tudja című érzékeny drámájának vajmi kevés köze van a film azonos című alapművéhez, valamint annak szerzőjéhez, a lélektani realizmust tökélyre vivő Henry James-hez. Elrettentő tanmeseként azonban kiválóan működik, melynek formájában sokunknak érdemes szembesülni a rossz, valamint az azt felülíró jó nevelési példákkal.
Nevelésmódszertan a kréta korból
Neil Nightingale és Barry Cook: Dinoszauruszok - A Föld urai
Úgy tartja a közhiedelem, hogy az évek száma és a bölcsesség együtt jár, érdemes hát tanulni az idősödő lelkektől. Ha pedig a leckét több millió éves múlttal, nemes ősökkel rendelkező élőlények mesélik, nem árt odafigyelni a tanulságra. Játékos fordulattal élve most a földtörténet középidejében kihalt dinoszauruszok és szárnyas barátaik válnak tanítómesterré egy szórakoztatóan didaktikus kalandfilmben.
Hegyfoglalás Sárkányföldén
Peter Jackson: A hobbit - Smaug pusztasága
A sárkányok mindig kivételes helyet foglaltak el a mozi történetében, meseszerű lényük ábrázolása kihívás a filmkészítők számára. Az utóbbi években ismét szívesen vendégeskedtek moziban, tévében egyaránt, elég csak az olyan darabokat felidézni, mint a Harry Potter és a Narnia krónikái egyes részei, a Trónok harca-széria vagy Az így neveld a sárkányodat című animáció. A hobbit – Smaug pusztasága most egy excentrikus, mégis káprázatos sárkányképpel gazdagítja tovább a filmtörténetet.
A lángra lobbant történet
Francis Lawrence – Az éhezők viadala: Futótűz
Az éhezők viadala nem elégedett meg a média és a bizarr valóságshow-k karikírozásával, mondanivalóját inkább (ál)történelmi távlatokba vetítette. A show folytatódik, Az éhezők viadala: Futótűz az első részben felvillantott eljövendő rémségekkel riogatja tovább a disztopikus világgal ismerkedő nézőket.
Ifjúkori baklövések
Ken Scott: Starbuck
A hiedelmekkel ellentétben nem biztos, hogy kellemes férfimunka spermadonornak lenni, ám kizárt, hogy a fiola megtöltése közben bárki végiggondolná a leadott mintából születendő gyermekkel járó felelősségvállalást. Ken Scott rendező Starbuck című vígjátéka ezt a témát fűzi tovább és túlozza el a végtelenségig, avagy lehetséges egyszerre 142 egykori lombikbébiről apaként gondoskodni?
Egy szürreális lótuszvirág szomorú mellékhatásai
Michel Gondry: Tajtékos napok
Boris Vian és Michel Gondry meglepő, de egyáltalán nem véletlen találkozásának lehetünk tanúi a boncasztalon, ha a Tajtékos napokra váltunk jegyet. S hogy a végeredmény valóban szép-e, az már ízlés kérdése, ám a film láttán egy életre megjegyezzük, hogy a tüdőlótusz bizony csúnya valami.
Ismétlés franciából
Francia Filmtavasz 2013
Az Anjou Lafayette rendezésében idén is volt Francia Filmtavasz, Budapesten ezúttal duplázott is a fesztivál, emellett a megszokott módon több vidéki nagyvárosban is megfordultak az eseménysorozat filmjei.
Egy félszerzet várva várt utazása
Peter Jackson: A hobbit - Váratlan utazás
Peter Jackson, Fran Walsh és Philippa Boyens, avagy A Gyűrűk Ura forgatókönyvírói, kiegészülve az eredeti rendezőnek szánt, hajdani producerrel, Guillermo Del Toroval, ezúttal J. R. R. Tolkien egy rövidebb, kevésbé ismert írását, A hobbitot kapták billentyűzetük alá. A Peter Jackson rendezésében megvalósult produkció végül három részesre duzzadt, és a film készítői mindent megtettek annak érdekében, hogy technikailag se maradjon alul az új trilógia a régihez képest.
Vámpír lesz a lányból
Bill Condon: Alkonyat - Hajnalhasadás II.
Fekete, piros és fehér színek a főcímben, akárcsak a híres könyvszéria nyomtatott példányain. A Hajnalhasadás közeleg, ami egyben a Twilight-saga produkciók utolsó része. A rendezői székben ezúttal ismét Bill Condont üdvözölhetjük, Stephenie Meyer négy kötetes könyvsorozatának utolsó példányát pedig az eddigiekhez híven Melissa Rosenberg írta vászonra.
Egyszer kopp, sokszor hopp
Xabi Molia: Hétszer lenn, nyolcszor fenn
Hajléktalanfilmet már kaptunk a franciáktól, ám Xabi Molia szociálisan érzékeny darabjában olyan munkát tisztelhetünk, ami reálisabb dimenziókba vezet, és csak nagyon halványan őrzi azokat a szimbolikus jegyeket, amit A Pont-Neuf szerelmesei vagy a Versailles. A Hétszer lenn, nyolcszor fenn hátterében a buddhizmus húzódik meg csöndesen, kérdés, hogy ez illik-e a történethez.
Az egyiptomi Coming Out és a szaunatörténeti kutatások
Mikael Buch: Szauna Párizsban
Egy kényes francia és egy délceg északi fiú agyonbonyolított love story-ját kíséri végig Mikael Buch elsőfilmes munkája, mégpedig úgy, hogy közben a rendező sem felejt el nevetni saját történetén. A Szauna Párizsban szellemesen abszurd modorban bővíti a queer-mozik évtizedek óta szélesedő gyűjteményét, és szemtelenül beszél ki egy másik népszerű tabutémát, a zsidóság kulturális hagyományait.
Párizs vs. New York
Julie Delpy: 2 nap New Yorkban
Julie Delpy első önálló munkája, a 2 nap Párizsban után négy évvel elkészült a folytatás, a 2 nap New Yorkban. Főhősnőnk éppen szakít korábban megismert párjával, és összebútorozik egy színesbőrű Obama-rajongóval. Mindennapjaikat felkavarja Marion zajos, francia családtagjainak látogatása, akik a fotóművésznő kiállítására érkeznek. Vajon kibírja a csöndesebb amerikai mentalitás a harsány francia ostromot?
Szószátyár születésnap
Julie Delpy: Francia hétvége
Julie Delpy negyedik önálló nagyjátékfilmje, a Francia hétvége egy nagycsaládos ünneplés apróbb-nagyobb eseményeit vállalkozott vászonra vinni, megőrizve a születésnapon zajló szituációk természetes áradását. És persze a szavak bőséges csődületét, ami az összejövetelt kíséri.
Eseménydús napok Frankofóniában
A 2! Frankofón Filmnapok Budapesten
Már az első Frankofón Filmnapok is alapos szervezésre vallott, és a sztárok sem kerülték el a filmek stáblistáját, mégsem övezte zajos siker a széles programot, nem volt olyan produkció, ami igazán megrengette volna a moziszéket. A második rendezvénysorozat most rástartolt a külföldi fesztiválsikerekre, és szerencséjére még Oscar is beleszólt a történet alakulásába.
Vérözön lábai között
Bill Condon: Alkonyat - Hajnalhasadás I. rész
A Twilight-szériának lassan bealkonyul, hiszen korunk egyik legnagyobb hatású regény- és filmfolyama is a végéhez közeleg. A Hajnalhasadás I. a vég kezdete, mert marad még egy epizód 2012-re is, amit szintén a Dreamgirls-ös Bill Condon jegyez majd, akárcsak az első részt. A negyedik egész estés Alkonyat-mozi szinte elveszti vámpírfilm jellegét, de a vérrel ezúttal sem spórol a produkció, csak épp nem a vérszívás apropóján.
Belga filmnapok
Harmadik francia nyelvű Vallónia-Brüsszel Belga Filmfesztivál
Idén harmadszor kerül megrendezésre a Vallónia-Brüsszel Filmfesztivál, ahol elsősorban ifjabb generációs, francia nyelvű belga alkotók rövidfilmjeit és nagyjátékfilmjeit nézhetjük meg az ország három nagyvárosában, Pécsett, Szegeden és Budapesten, november 10. és 16. között.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés