Felhasználói adatlap
-- Hargitai András --
felhasználói adatlapjaHargitai András által feltöltött cikkek:
2009. 12. 11.
Beszélgetés Deák Ambrussal a jövő év elején induló imPro Schoolról
Alig egy hónapja látott napvilágot a hír, miszerint nemsokára indul az imPro, vagyis a Budapest School of Music Technology. Az elektronikus zenei iskolát a Londonban is tanult, tapasztalt producer, Deák Ambrus – ismertebb nevén Amb – indítja. Sok téves asszociáció és megválaszolatlan kérdés olvasható a weben az imPro-ról. Ezért kerestük fel magát a művészt, hogy egy interjú keretein belül kibontakozva eloszlathassa a kételyeket. Eközben az első kurzus létszáma már majdnem be is telt.
2009. 03. 03.
A nemrég tovatűnt gépmechanikát visszaidéző kortárs műalkotások
A művészek és mesterek évszázadokon át készítettek műalkotásoknak szánt gépeket. Az automaták története olyan hagyományokat is érint, mint például az Európai óramű-konstrukciók vagy a japán karakuri ningyo.
2009. 02. 23.
Gondolatok a MAHASZ klubrazziáiról és a kultúráról
2009 február elején a MAHASZ a VPOP-vel és az APEH ellenőreivel razziákat tartott kisebb hazai klubokban. Akinél olyan "másolt" cd-t találtak, melyen nem volt MAHASZ matrica, azt jogsértés címén akár többszázezer forintra is megbüntették. Ha a büntetések ilyen mértékű kiszabása mindennapossá válik, a választható kultúrára éhes fiatalság közösségi tere ismét tovább szűkülhet.
2009. 02. 13.
Neil Wiernik interjú
Neil Wiernik a 80-as évek óta készít elektronikus zenéket. Leginkább a Naw név alatt megjelenő, finom minimal dub atmoszféráiról ismerik fel a hallgatók. A producerkedés mellett a Vague Terrain negyedévi digitális folyóirat kurátora, de ha kedve tartja, a post-rock szellemiségében gitárt is ragad. Az interjú készítésekor több idén megjelenő zenei anyagán már az utolsó simításokat végezte.
2009. 02. 07.
Psilodump folytatja
Simon Rahm Psilodump néven vált híres elektronikus producerré és egyben kiadóvezetővé. Muzsikáit általában a chiptune és 8bit jelzőkkel illetett zenék közé sorolják, azonban hangzása ennél sokrétűbb, ellentmondásosabb és polifonikusabb is. Sok kisebb megjelenés és fellépés után nemrég fejezte be új nagylemezét, ekkor kérdeztük meg többek között arról is, hogy mit gondol a zenélésről és a zenekulturáról.
2009. 02. 05.
Psilodump interjú
Simon Rahm Psilodump néven vált híres elektronikus producerré és egyben kiadóvezetővé. Muzsikáit általában a chiptune és 8bit jelzőkkel illetett zenék közé sorolják, azonban hangzása ennél sokrétűbb, ellentmondásosabb és polifonikusabb is. Sok kisebb megjelenés és fellépés után nemrég fejezte be új nagylemezét, ekkor kérdeztük meg többek között arról is, hogy mit gondol a zenélésről és a zenekulturáról.
2009. 02. 01.
Rejtjeles rádióüzenetek mint zenei műalkotások
A titkosszolgálatok rejtjeles rádióüzeneteinek felvételei napról napra egyre szélesebb körben válnak ismertté – mind hallgatói, mind művészi közösségek felhasználják és terjesztik ezeket az anyagokat. Miért nő ekkora mértékben a számállomások hallgatóinak száma, akiknek jó része még csak nem is rádióamatőr, hanem egyszerű zenekedvelő? Talán mert ezek is zenei műalkotások.
2009. 01. 31.
Február 7-én DJ Maestro és Erik Truffaz ismét Budapesten
A Blue Note trip - Where Dance Meets Jazz sorozat harmadik része két fantasztikus főszereplővel folytatódik - a klasszikus jazz legszebb gyönygszemeit mai nyelvre fordító DJ Maestro, és az európai trombita koronázatlan királya, Erik Truffaz találkozása a táncos jazz mélyvizében.
2008. 09. 12.
Gondolatok a gregorián ének jövőjéről
Olyan újra és újra átélhető tapasztalat a gregorián, amit nem tudok semmilyen más zene hallgatásáéhoz hasonlítani. Mintha nem egy zenét hallana az ember, hanem - legyen ez bármekkora közhely is - magát a zenét.
2008. 09. 06.
Gondolatok a gregorián ének jelenéről
2007 tavaszán valamilyen rejtélyes okból kivettem az asztalom fiókjából a Schola Hungarica Magyar Gregoriánum 4 - Húsvét című CD-jét - amit Édesapámtól kaptam ajándékba, ezúton is köszönet érte - és hallgatni kezdtem. Majd következett az általános iskolákból derengő Dies Irae szekvencia a Gabrieli Consort előadásában, s rengeteg más gregorián kiadvány.
2008. 07. 24.
Madárhangok lelassítva
Szőke Péter ornitomuzikológus világraszóló felfedezései a madarak megdöbbentően emberies hangzású zenéjéről, és a zenéről általában.
2008. 07. 10.
Last.fm
Zenei iWiW, kémprogram, netán statisztikagyár? Ismertető a világ legdinamikusabban fejlődő zenei-szociális hálózatáról, a Last.fm-ről.
2008. 07. 04.
Rövid, hangos ismertető a Föld és más égitestek rádiójeleiről
A világ legidősebb rádióadásai, amelyeket az 1800-as években hallottak először: rövid, hanganyagokkal illusztrált ismertető a VLF/'natural radio' jelenségekről, illetve a messzi csillagok és bolygók rádiójeleiről.
2008. 06. 19.
Beszélgetés Borza Attilával, az időközben kultzenekarrá vált GM49 együttes egykori dobosával.
A kezdetben négytagú GM49 1981-ben alakult, az együttest Galla Miklós alapította. A formáció ma már a múlté. A múlt viszont manapság újra előkerül videó és fájlmegosztókon, és nem kell nagyon keresgélnünk ahhoz, hogy lássuk: az együttesnek egész tisztes hallgatótábora akad. A jelenleg Norvégiában élő Borza Attilával beszélgettem, aki 1981-83-ig volt a GM49 dobosa.
2008. 03. 19.
A Disquiet.com szabad internetes zenekiadásról szóló sajtóvitája
Három ismert netlabel tulajdonosának vitája a szabad letöltések költségeiről, a feltöltők virtuális közösségéről és a fizikai terjesztés virtuális terjesztéssé alakulásáról.
2008. 03. 04.
Virtuális beszélgetés a Role Model művésznéven ismert Johan Kotlinskival
Az alábbi interjú a Role Model művésznévre hallgató, svéd nemzetiségű Johan Kotlinskival készült. Nevét akkor jegyezték meg a tömegek, mikor megírta az első zeneíró szoftvert a Game Boy nevű játékkonzolra, amely szerényen a Little Sound Deejay (LSDJ) nevet kapta, majd nem sokkal ezután megalapította a ma már nem aktív Bleep Street és Rebel Pet Set kiadókat.
2007. 07. 19.
További lemezre konzervált szellemiség a Boards of Canadától
A 2002-ben megjelent és enigmatikus üzeneteket hordozó, sok kérdést felvető, és vitatott értékű Geogaddi albumot hosszantartó csönd követte. Remixeken kívül mást nem lehetett hallani a formációtól, a lelkes rajongók ez alapján próbáltak tétován következtetni az akkor még meg sem született album hangulatára. 2005 őszén azonban megszakadt a hallgatás, mert kijött az ezúttal gitárokkal tarkított The Campfire Headphase lemez.
2007. 07. 02.
ISAN interjú: Antony Ryan és Robin Saville szinuszorientált Vázlatáról vall
Az ISAN Antony Ryan és Robin Saville duója. Ez a, már 1996 óta gyermeki és szép elektronikus hangzásvilágot teremtő páros megbújva bár, de ugyanolyan határozott befolyással volt a kortárs elektronikus zenére a 90-es évektől kezdve, mint például a Boards of Canada. Depeche Mode remix-szel és rengeteg Morr Music kiadással jelentkeztek, egy átiratukat pedig a hazai Bitlab Records-nak volt szerencséje kiadnia. Legutóbbi, Plans Drawn In Pencil albumuk boltokba kerülésekor beszélgettem velük e-mailben.
2007. 04. 04.
Virtuális beszélgetés a Freescha elektronikus zenész duóval
A Freescha egy amerikai duó, amely Nick Huntington és Michael McGroarty barátságából született. Analóg vintage hangszerek és eszközök keltette zenéiket első hallásra a korai Airrel és a Boards of Canadával lehet összetéveszteni. Pár meghallgatás után azonban rájön a hallgató, hogy mekkorát tévedett: a Freescha érzelmekben gazdag, helyenként szürreális romantikát is rejtő melodikus alkotásai egyénivé kristályosodtak. Az alábbi interjú a Head Warlock Double Stare című lemezük megjelenése után készült velük.
2007. 02. 06.
A Boards of Canada Geogaddi című albumának tartalomelemzése
A (BOC) duó zenei koncepcióját a tökéletességre törekvés abszolút hiánya jellemzi. Zajjal „összepiszkított” ritmusaik, disszonáns dallamaik és az életlen fotókkal tarkított lemezborítók ugyanis tökéletlenek szerintük. És ez különösen igaz a Geogaddi hangzására. Ha van valamilyen szerepe ezen az albumon a hatosnak, akkor az nem más, mint a tökéletlenség szimbóluma.