bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Dunajcsik Mátyás --

felhasználói adatlapja

Dunajcsik Mátyás által feltöltött cikkek:

Arccal a bibliodiverzitás felé
Európai Írók Parlamentje, 2010. nov. 25-27., Isztambul
Európa, ez a zavarbaejtően soknyelvű és sokféle szellemi konstrukció, amiről még azt is nehéz eldönteni, hogy vajon földrajzi, kulturális, történelmi vagy politikai értelemben érdemes-e róla beszélni, időről időre kiizzad magából olyan rendezvényeket, melyeknek így vagy úgy, de valahol mindig a sokféleség kaleidoszkópján átsejlő egység, a közös értékek és szándékok iránti elkötelezettség, vagy legalábbis az erre irányuló vágy a fő mozgatórugója.
Rettenthetetlen fogyasztók kora jön
Könyvmarketing Konferencia, 2010. április 15.
Hatalmas érdeklődés és teltház mellett zajlott le a Kreatív Csoport és a Diversity in Book Publishing (DBP) által közösen szervezett könyvmarketing konferencia, mely a nyomtatott és elektronikus könyvekkel való kereskedés, az online könyves kommunikáció, a közösségi oldalak marketingcélú használata, a könyv (elektronikus) jövője és más, sokak számára még ma is félelmetes ködfelhőbe burkolózó kérdések között igyekezett némi rendet tenni.
Ellen, tartás
Pollágh Péter: Vörösróka. PRAE.HU, Budapest, 2009. 108 oldal, 1790 Ft
Az absztrakt nyelvi, filozófiai és etikai kérdéseket boncolgató költői példamondatok után az új kötetben már hús-vér figurák, valós életproblémák, enteriőrök, helyzetek és tárgyak kapják a főszerepet, s kerülnek újszerű, nem várt fénytörésbe, benépesítve és berendezve egy szuverén költői világot, ahol a szerző látókörébe kerülő témák úgy válnak mitikussá, hogy közben nem veszítik el kézzel fogható, húsbavágó plaszticitásukat.
Látomás és indulat a Travel Channelen
Tarsem Singh: Zuhanás
Tarsem Singh második nagyjátékfilmje jogosan helyezi el az indiai rendezőt a kortárs mozi legnagyobb vizionáriusai (Guillermo del Toro, Tim Burton, Julie Taymor, stb.) között, és az is szimpatikus, hogy hősünk kevéssé rejtegeti a néző előtt a film 117 percében rázuhanó látványosságok öncélúságát – ettől függetlenül nem ártott volna, ha a lélegzetelállító eye-candy mellé kicsit izmosabb történetet sikerül felszolgálnia.
Pokoli meló, földi melodráma
Hellboy II – Az Aranyhadsereg (The Golden Army) Rendezte: Guillermo del Toro
Létezik valami ősi, megmagyarázhatatlan vonzódás a melodráma és a szuperhősös képregény-akció műfaja között, és ez nagyjából rendben is volna. Amikor azonban már az első félórában eluralkodik rajtunk az érzés, hogy valójában a Szívek szállodája egyik epizódját látjuk fura jelmezekkel megspékelve, akkor már súlyos problémák vannak. Sajnos így áll a helyzet a Hellboy második részével is.
Dunajcsik Mátyás válasza a prae.hu Hétfejű körkérdésére
"a csillaghomlokú főhős kiválasztottsága és az ezzel járó viszontagságok megismerése jó bevezetés volt »a különbözés mesterségébe«"
Vonzások és választások
Daniel Sanchez Arévalo: Sötétkékmajdnemfekete, 2006.
A kortárs spanyol filmesek kivételes érzékenységgel képesek a magánéleti problémákhoz nyúlni. Daniel Sanchez Arévalo első filmje ezt a vonalat viszi tovább, akár Almodóvár, rendkívül szimpatikusan, egy késhegynyivel komolyabb-szomorúbb hangvételben, bár kicsit kevesebb szex-szel és traviparádéval, ugyanakkor a nemiség és a homoszexualitás görcsök nélküli, könnyed, „spanyolos” kezelése itt is üdítő.
Párhuzamos történetek
Alejandro González Inárritu: Bábel
Mintha egyetlen (élet)történet már nem volna se eléggé érdekes, se értelmezhető anélkül, hogy ne helyeznénk szélesebb összefüggésbe, párhuzamok közé, és ne vizsgálnánk meg az általa térben és időben vetett hullámok terjedését az emberi sorsok és embertelen történések óceánjában.
Most éppen Piaf
Olivier Dahan: Piaf (La Môme / La vie en rose) 2007.
„Shakespeare, Rembrandt, Beethoven filmezni fognak... minden legenda, minden mitológia és minden mítosz, minden vallásalapító, sőt minden vallás... vár megvilágított feltámasztására, és a hősök a kapuknál tolongnak” – kiáltott fel lelkesen a film hőskorában, 1927-ben Abel Gance, és a jóslata, az utóbbi évtizedekben talán jobban, mint valaha, bevált.
,,Valakit megcsalnak, valakit elhagynak, valaki meghal"
Tóth Krisztina estje a Ködlámpában, 2007. június 4.
A Könyvhét utáni lábadozásra a „macskaszemű költő” estje látszott legalkalmasabbnak; a közönség szokatlanul alacsony számban képviseltette magát, csak a hardcore Ködlámpa és/vagy TK-fanok voltak jelen, ami nem baj, hiszen Kiss Judit Ágnesék estsorozata már réges-régen kinőtte a Kópia kávézót, ideje lenne tágasabb és kényelmesebb helyet keresni. Most is túl sok szó esik a körülményekről, KJÁ megint előadja dohányzásellenes betétdalát, amit nyugodtan megszavazhatnának az estek hivatalos himnuszának - szelíd basso continuo-ként Szigeti Csaba bókol fáradhatatlanul a háziasszonynak.
"Bárhogy nevezzük, éppoly illatos"
Santiago Amigorena: 10 nap szeptemberben (Quelques jours en septembre), 2006.
Santiago Amigorena első rendezése hosszan fogalmazva az utóbbi évek legokosabb és legszellemesebb európai művész-kémfilmje, az öreg kontinens válasza a World Trade Center és a United 93-féle 9/11-filmekre, Juliette Binoche jutalomjátéka, multikulturális példabeszéd szeretetről és identitásról egy világkatasztrófa árnyékában. Röviden: izgalmas és szórakoztató remekmű, nem csak ínyenceknek.
Síró játék
Kim Ki-duk: Idő (Shi Gan), 2006.
Ki-duk filmje meg is maradna annak, amit az egyszeri néző vár egy hasonló alapsztori alapján: ötletes, de alapvetően kiszámítható szerelmi példabeszédnek. Körülbelül azt várnánk, hogy a lány, aki szerelme megtartásáért még saját arcát is képes feláldozni, miután céljához ért, felfedi valódi kilétét kedvese előtt, aki beismeri hibáját és gyengeségét, majd az újonnan megtalált szerelem mámorában boldogan élnek, amíg meg nem halnak. Elárulok egy titkot: nem ez történik.
Johanna a tébolydában
Szász János: Ópium − Egy elmebeteg nő naplója 
A tébolyda egyben szemétdomb, karantén és tudatalatti: humanitásból, iszonyból és tudományból sűrűn szőtt szőnyege alá bűntudat nélkül bárki és bármi besöpörhető. A 19-20. századra azonban általános létmetaforává vált: a tébolydán kívül nincs élet, ez a zárt világ a létezés egyetlen lehetséges helyszíne. 
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés