bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Cortés Sebastián --

felhasználói adatlapja

Cortés Sebastián által feltöltött cikkek:

Személyes színháztörténetek
Személyes színháztörténetek
Jászay Tamás: Színház a másodikon – Ötvenen a Szkéné 50 évéről
Ha színháztörténetre gondolunk, legtöbbször színlapok, előadáskritikák, publicisztikák és más kordokumentumok alapján rekonstruált leírások jutnak eszünkbe – a színlapok kivételével olyan források ezek, amelyek a kívülálló, azaz a néző szemszögét követve rögzítik egy-egy intézmény, társulat, alkotó útját. A Színház a másodikon című interjúkötetben alkotók és munkatársaik legszemélyesebb élményei szövődnek ötvenévnyi színházcsinálás bonyolult hálózatává.
A kontextus fájó hiánya
A kontextus fájó hiánya
Giuliano Campo: Munka hanggal és testtel – Jerzy Grotowski öröksége: Beszélgetések Zygmunt Molikkal
Az előadó-művészeti alkotás legtöbbször zárt ajtók mögött zajló folyamat, amelybe bepillantani nem csak érdekes, hanem sokszor lényeges is, és nem csak azoknak, akik maguk is részei ennek a világnak. Főleg, ha egy olyan műhelyről esik szó, amelyre ma a kultúrtörténet panteonjának egy megkerülhetetlen részeként tekintünk. Ezért nagyon fontos minden új publikáció, amely részévé válhat az alkotás mikéntjéről folytatott diskurzusnak. De mit lehet kezdeni egy olyan írással, amely nem számol az olvasó meglévő ismereteivel vagy azok hiányával? Ez a kérdés merül fel, amikor Guliano Campo Munka hanggal és testtel című könyvét olvassuk.
Identitásválságunk makettje
Identitásválságunk makettje
Dioráma magyarokkal a Trafóban
Közhely, hogy végletesen polarizált világunkban, a cancel culture korában, egyre nehezebb, ha nem lehetetlen, közösen beszélni bizonyos fogalmakról, témákról, eseményekről. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy mindnyájan, akik (önként vagy kényszerűen) a verbális-virtuális lövészárkok mélyén gubbasztunk, mit veszítünk el mindabból, aminek okán – vagy ürügyén – harcolunk. Ebben a nagyszínpadra nagyított diorámában, más szóval kiállítási makettben, az alkotók a nézőkkel együtt épp egy ilyen kényes kérdést járnak körül.
Önmagunkkal szemben, meztelenül
Önmagunkkal szemben, meztelenül
Horváth Nóra: FRENÁK PÁL ABÉCÉDAIRE-JE - Átjárások a filozófia és FrenÁk organikus mozgásnyelve között
„A meztelenséget nagyon sokszor provokatívnak tartják, nálam pedig elemi módon jelenti azt, hogy önmagát elfogadja az ember” – mondja Frenák Pál. Ugyanakkor a táncos-koreográfus művészete által a néző is arra kényszerül, hogy szembenézzen önmagával és az önelfogadás felé vezető, félelmetes úttal. Horváth Nóra Frenákról szóló könyvének olvasása közben mi magunk is zavarba ejtően meztelenekké válunk. A Frenák Pál Abécédaire-je fejezetről fejezetre nyit újabb ajtókat saját lelkünk leplezettebb tartományai felé, félrelökve azokat a társadalmi konvenciókat, amelyek mögé oly gyakran elrejtőzünk.
Csoda a konyhában
Csoda a konyhában
Les 7 doigts de la main: Cuisine & Confessions
A kanadai székhelyű Les 7 doigts de la main egy francia kifejezéssel játszik: „a kéz öt ujja” – különböző elemek szoros együttműködésére utal, ez esetben a hét alapító tag együttműködésére. Társulatuk ars poeticája nemcsak a cirkusz és a színház, de legalább annyira a rendkívüli és a hétköznapi határainak a felszámolása. Ahogy a társulat honlapján írják, az alapítók egy „emberi léptékű cirkuszt” álmodtak meg, és a Müpában bemutatott, Cuisine & Confessions (Konyha és vallomások) című előadásukban ez az álom maradéktalanul valóra is válik. 
Szép, mint tánc és bábok véletlen találkozása Shakespeare boncasztalán
Szép, mint tánc és bábok véletlen találkozása Shakespeare boncasztalán
Macbeth - Kulcsár Noémi Tellabor táncelőadása
Nyolc táncossal színpadra vinni egy teljes Shakespeare-tragédiát merész vállalkozás – az eredmény viszont ezúttal bravúros. Tisztán a tánc nyelvén csak érzelmekről, belső állapotokról és a viszonyokról lehet közérthetően beszélni, és Kulcsár Noémi éppen ezekre fókuszálva, érzékeny húzásokkal és szerepösszevonásokkal meséli el a Macbeth szövevényes történet mélyén húzódó, nagyon is emberi drámát.
Nemzetközi színházi fesztivál az óceán túloldalán
Nemzetközi színházi fesztivál az óceán túloldalán
Santiago a Mil (Chile)
Néhány héttel ezelőtt harmadszor is részese lehettem a chilei főváros kulturális élete egyik kiemelkedő eseményének, ezúttal ráadásul annak szinte teljes időtartamára. Útleírás egy távoli kontinens színházi seregszemléjéről.
Testtől testig
Testtől testig
Groundfloor Group: Parallel
Provokatív előadás a Parallel. A homoszexualitás és a feminizmus a központi témája, de az alkotók érzékenységének köszönhetően túl is mutat egy előítéletektől sújtott és az elfogadásért küzdő társadalmi réteg sajátos helyzetén. A Kortárs Drámafesztivál előadása énképünk és a társadalmi determináltság problematikájára kérdez rá nyers, szókimondó, elevenbe vágó formában.
Világégés tánclépésekben
Világégés tánclépésekben
Robert Wilson: 1914
Robert Wilson rendező háborús víziójában a világégés tragédiája, a front borzalmaitól a hátországban maradt emberek hétköznapjainak banalitásáig, túllép a racionalitás határain. Az események emberi léptékű értelmezéséhez ezért nem marad más kulcs, mint a revü, a kabaré, a bohóctréfa sajátos, egyszerre elemelt és cinikus nyelvezete.
Stand-up comedy, filozófia és bábművészet
Blind Summit Theatre: The Table
Adott három, feketébe öltözött bábszínész, egy asztal és egyetlenegy báb. A Blind Summit Theatre felnőtteknek szóló előadása ezzel a minimalista szcenikával a bábszínházzal kapcsolatos, sztereotip felfogásunk újragondolására késztet. A darab a monodráma és a stand-up comedy sajátos és rendkívül szórakoztató vegyüléke. Populáris és filozofikus, improvizatív és a végletekig kidolgozott is egyszerre.
Mitől új ez a cirkusz?
Recirquel – A Meztelen Bohóc
A Recirquel társulat második darabját mutatta be a Művészetek Palotájában. Erényei ellenére felvetődik a kérdés: mit is értünk újcirkusz alatt. A cirque nouveau műfaja több mint negyvenéves múltra tekint vissza, mégis, sokszínűsége okán viszonylag nehéz pontosan meghatározni vagy körülírni. Még nehezebb egyértelműen eldönteni, hogy A Meztelen Bohóc valóban oda sorolható-e, vagy pedig "csak" egy látványos, nagyszerűen megálmodott és színpadra vitt, modern cirkuszi előadás.
Színházi fesztivál a következő generációnak
A Miskolci SZEM-ről
Ami egy évvel ezelőtt bátor, ihletett kezdeményezés volt, idén már szinte hagyomány. A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Miskolci Nemzeti Színház közös gyermeke a SZEM, vagyis az Európai Színművészeti Egyetemek Miskolcon, mely 2014. februárjában másodszor teremtett lehetőséget arra, hogy bepillantást nyerjünk többek közt Litvánia, Lengyelország, Csehország, Románia és Magyarország színházi képzésébe.
Játék a testekkel, kétféleképpen
Henri Michaux: Mouvements/Mozgások – Gymnopédies
Nem könnyű kortárs táncról kritikát írni - kivált, ha a darab az első perctől az utolsóig távolságtartóan tárgyilagos szemlélődésre kényszeríti a nézőt. A Mouvements/Mozgások hideg intellektualitását az előadás második darabja, a Gymnopédies frivol humorral oldja fel. A téma, nevezetesen az emberi test, azonos. A két megközelítés viszont nem is különbözhetne jobban.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés