bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Weber Kristóf --

felhasználói adatlapja

Weber Kristóf portfólióját ide kattintva éred el.

Weber Kristóf által feltöltött cikkek:

Rálátni a kaotikus egészre
Rálátni a kaotikus egészre
Kemény Lili Nem című regényéről
Április 19-én két idősebb barátom ajánlása alapján belekezdtem a Nem olvasásába. Közülük az egyik irodalomtudós, a másik pedig párhuzamot vélt felfedezni a Nem és a tavaly megjelent Keringő című regényem között. Megrendeltem tehát a könyvet, a megérkezése előtt elolvastam a Jelenkorban megjelent előzetest, ami nem izgatott fel különösebben.
Valami nem stimmel
Valami nem stimmel
Bartók György szerzői estje a Fugában
Semmi szokatlan nincs abban, ha esős időben az utcán sok esernyős embert látunk. Verőfényes napsütésben is elfogadott az ernyős emberek látványa. Ám ha se eső nincs, se napfény, csak erős szél fúj, és a tömegben egyetlen ember fölött rángatózik az ernyő, akkor azért tudható, hogy valami nem stimmel. Ha ezt Budapesten látni, akkor esélyes, hogy Bartók György van az ernyő alatt. Tengerész tulajdonságokkal rendelkező zeneszerző ő: abba kapaszkodik, ami más embert felborít.
Pianissimo
Pianissimo
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Ma már felidézhetetlennek  azok a száz évvel ezelőtti pillanatok, amikor a zongora interpretációja az angol mechanikás zongorák és a kiegyenlített hangolás bevezetése révén olyannyira megújult, hogy arról - a koncertek utáni korabeli beszámolók szerint - parázs viták alakultak ki mind a sajtóban, mind a magánszalonokban. Ezek a részben ámulatot, részben rémületet hordozó viták döbbenten reflektáltak azokra a pianissimókra, amelyeket a hangfelvételek tanúsága szerint Artur Schnabel alkalmazhatott elsők között. Nemcsak azért, mert az angol mechanika olyan halk játékmódot engedett meg, amelyet a pianoforténak is nevezett hangszer korábban nem tudott, hanem amiatt is, mert a kiegyenlített hangolás miatt elvesztek a hangnemek karakterei, és a korabeli előadók úgy érezték, ezeket nekik kell pótolni személyes agogikával, egyéniségre szabott technikával. Az sem véletlen, hogy a tonalitás felbomlása leginkább a zongorához kötődött, azaz egy olyan hangszerhez, amely sosem volt reguláris zenekari hangszer, ám szólóhangszerként már a késő barokkban számoltak vele. 
Ahogy az élet
Ahogy az élet
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Mindenekelőtt bevallom:  ennek az előadásnak a főpróbáját láttam. Mégis merem publikálni az alábbi reflexiót, ugyanis már a ott kiderült, hogy rendkívüli processzus résztvevője vagyok. Az előadás kezdetére olyan mértékű tömeg érkezett,  hogy nem mertem megkockáztatni egy lehetséges vércukor-ingadozásos rosszullétet: a szűk nézőtéren megzavartam volna mások  örömét. 
Szavak nélkül történeteket mesélni
Szavak nélkül történeteket mesélni
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Karosi Júlia jazz-énekes, zeneszerző és szövegíró,  a mai magyar kultúra egyik igen összetett zenei karakterű személyisége. Annak apropóján beszélgetett vele munkatársunk, hogy Ingrid Jensen trombitaművész és Kristjan Randalu zongoraművész-zeneszerző  közreműködésével megjelent az Inner Voice című lemeze, másrészt pedig a pécsi egyetemen idén elkezdődik a felsőfokú jazz-oktatás, amelynek egyik alapító tanára szintén Karosi Júlia.
Légbegyökerezve – Kovács Balázs XRC lemezbemutató koncertje
Légbegyökerezve – Kovács Balázs XRC lemezbemutató koncertje
2024. március 17-én jelent meg az Eszelős Meszelős Légbegyökerezve című bakelitje, és streamingelhető, illetve letölthető fájljai, amelynek bemutató koncertjét másnap tartották a pécsi Szabadkikötő koncerttermében.
Három dal: Mihalicza csenge koncertfelvétele
Három dal: Mihalicza csenge koncertfelvétele
Rejtőzködő koncertfelvételek
A Prae és a Periszkóp Rádió ismertető sorozatot készít Rejtőzködő hangfelvételek címmel olyan koncertek felvételeiről és lemezekről, melyek – véleményünk szerint – nagyobb nyilvánosságot érdemelnének. Legutóbb Mihalicza Csenge első önálló szerzői estjének hangfelvételét hallgatta meg munkatársunk: Weber Kristóf. 
A folytathatóság biztosítása
A folytathatóság biztosítása
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről
Pécsett a közeljövőben felsőfokon is elkezdődik a jazz oktatása. Ehhez kapcsolódóan rendezte meg a PTE Művészeti Karának zenei intézete a Pécsi Jazz Napokat. A rendezvény keretében konferencia, workshop és koncertbemutatók követték egymást. Én a négy koncerten jártam.
A kollektív játékakarat újraépítése
A kollektív játékakarat újraépítése
A Bélaműhely koncertje a pécsi Szabadkikötőben
A 2007-ben alakult Bélaműhely eredetileg hulladék tárgyak zenei újrahasznosítását tűzte ki célul. Jelenlegi  tagjai - Iszlai Renáta, Szász Dániel, Horváth Richárd, Molnár Bence, Szegő Dávid,  Hencz Kornél, és Rimóczi István - ma is reciklikus szemlélet alapján készítenek egyedi hangszereket, és hangkeltő eszközöket. Ezeket különbző kísérletező programok keretében mutatják be. Ilyen  program a pedagógiai jellegű Karmesterjáték, ahol a csoport sajátos elnevezésű találmámyait, többek között a biciklidobot, a gettómarimbulát, hangburgert, slagszaxofont, technóteknőt ismertetik meg az érdeklődőkkel. Nemcsak fiatalokkal: olyan kísérletező kedvű idősebbeket is szívesen látnak, amilyen én vagyok. Az Alliance Francasise-zel közösen szervezett pécsi koncertjükön jártam.
Sok boldogságot!
Sok boldogságot!
Schubert NOW bejátszókoncert a BMC-ben
Mikor a Debussy NOW! lemezt hallgattam, volt egy gondolatom, miszerint régi darabok ilyenfajta újraértelmezése lehet a zene egyik jövője. Nem interpretáció, nem is átirat, hanem a kettő között valami: reinterpretáció. A lemez alkotói belátták, hogy ezen a vonalon érdemes tovább menni, és készítenek egy Schubert NOW! lemezt. Ennek bejátszó koncertjén jártam. A koncert a Dal kitágítása konferencia záró eseményeként hangzott el. Az elején a zenekart felkonferáló Fazekas Gergely muzikológus, majd a történéseket bemutató Harcsa Veronika énekművész is sok boldogságot kívánt hallgatóinak. Mindketten megjegyezték, hogy ez egy próbakoncert, nem számítanak kritikára. Így ez az írás sem kritika, hanem a januárban megjelenő nagyszerűnek ígérkező lemez beharangozója.
Elkülönített lélekvilágok
Elkülönített lélekvilágok
Az UMZE kamaraegyüttesének pécsi koncertjéről
Az UMZE Kamaraegyüttes az az 1911-ben alapított Új Magyar Zene Egyesület céljainak megfelelően kortárs kamarazenét játszik, változó összeállításban. Az elmúlt évszázadban az együttes zenekara többször megszűnt vagy átalakult. Mai formájában az Amadinda Ütőegyüttest is alapító Rácz Zoltán hívta életre. Művészeti vezetője ma Vajda Gergely. Az együttes az Artisjus támogatásával járja az országot, a kortárs zene megismertetését tűzve ki feladatául. Workshopokat és koncerteket tartanak olyan városokban, ahol a zeneoktatás több szinten jelen van. A zenekar ma már nemcsak magyar szerzőktől játszik, ám a 2023-as turnén csak magyar zeneszerzők műveit mutatta be. Én a pécsi koncertet hallgattam meg. 
Hellén kantáta némi véletlennel
Hellén kantáta némi véletlennel
Dukay Barnabás és Szécsi Lőrinc művei Pécsen
Hellén kantáta címmel tartottak kortárs zenei koncertet szeptember 16-án Pécsen a Cella Septichorában, vagy ahogyan a sokan ismerik: a földalatti városban. A találó cím nemcsak az est egyik darabjának a címe, hordoz magában bizonyos szürreális kettősséget: a hellén jelzővel az ókorra, a kantáta műformával pedig a barokk korra utal. A műsoron Szécsi Lőrinc, a mindössze harmincéves zeneszerző három műve keretezte Dukay Barnabás két kompozícióját. Az esten az ország két legismertebb kamaraénekese, Rajk Judit és Kéringer László énekelt, Krulik Eszter  brácsán, Sz. Tóth Ágnes pedig fuvolán működött közre.
Rongyszőnyeg darabok
Rongyszőnyeg darabok
Ligeti György évfordulóján Szabó Eszter és a Szabad Hangok Énekegyüttes koncertjéről
Úgy gondoltam, kihagyom a Ligeti-centenárium koncertjeit, több okból is. Egyrészt nekem – mint tőle segítséget, mintát és példát kapó pályatársnak – még túl közeli a jelenléte. A halála óta eltelt 17 év alatt nem tudtam elszakadni a személyétől annyira, hogy az lehetővé tenné a műveinek objektív hallgatását. Vannak munkái, melyek iránymutatók számomra, és vannak, melyeket nem, vagy nehezen tudtam megközelíteni. Nem minden művét értem. Szerteágazó, és ezért számomra kissé követhetetlen műveltsége, enciklopédikussága is riaszt műveinek befogadásakor. Másrészt pedig nagyon zavar az a mai gyakorlat, hogy egy-egy zeneszerző jubileumán feldolgozhatatlan koncentrációban jelennek meg annak művei, ugyanakkor a hétköznapokon a játszottsága külön felfedezési készségeket igényelnek. 
A jövő hatása a múltra
A jövő hatása a múltra
Palojtay János doktori koncertjéről
Palojtay János alig több mint egy évtizede rendkívüli jelensége a hazai koncertéletnek. Szokták őt az új zongorista generáció egyik legjelentősebb tagjának is nevezni. Különleges improvizációs készsége, a lenézett zenei műfajok irányába forduló érdeklődése még a kortársai közt is egyedivé teszi. Május 18-án hallgattam meg a Zeneakadémia Solti Györgyről elnevezett termében, telt házban. 
A pillanatnyi boldogság fenntartása
A pillanatnyi boldogság fenntartása
A pécsi Quartet L'azz formációról
A Quartet L'azz  csoport nemrég alakult Pécsen, így viszonylag ismeretlen formáció. Ám szót érdemelnek, az elmélyült zenei hozzáállásuk, valamint a korszellemnek megfelelő,  de nem tipikus  interpretációs gyakorlatuk miatt.  Május elején kétszer is meghallgattam őket, a fotókat a hatodikai – a pécsi Rózsakertben készült – koncerten exponáltam. 
Töprengés közben is mosolygott
Töprengés közben is mosolygott
Vas Katalin halálára
Április 19-én elhunyt egy jelentős magyar zenész: Vas Katalin csellóművész.
A zárt gondolat elhagyása
A zárt gondolat elhagyása
Böszörményi István kiállítása a pécsi Nick galériában
Kényszeresen felmerülhet bárkiben a kérdés, miért egy zeneszerző ír egy szobrász kiállításáról, aki épp festményeket állít ki. A válasz többrétegű, de nyilván az elsődleges jelentést kell előre írni: azért, mert Böszörményi István munkásságáról nem ír senki, akinek az illetékességébe tartozna.
A család, a barátok és a kollégák nem számítanak igazi közönségnek
A család, a barátok és a kollégák nem számítanak igazi közönségnek
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Zarándy Ákos válaszol
Zarándy Ákos zenéjét is a pandémia alatt ismertem meg, elsősorban a Tárogatóversenye révén. Generációjának megkerülhetetlen alakja. Azon kevesek közé tartozik, aki egyszerre tud mind a hagyománytisztelő konzervatív, mind az újító avantgardot kereső közönség igényeinek megfelelni.  Például a Las dos Fridas című operájában a bartóki hagyományokat folytatja, Pe-log in című művében pedig a kísérletező oldalát mutatja meg.
Minden import minőségi változást eredményez
Minden import minőségi változást eredményez
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Vajda Gergely válaszol
Vajda Gergely az egyik legismertebb magyar zenész: karmester, zeneszerző, klarinétművész. Ismert még a szervezői és szerkesztői tevékenysége, fesztiválokat hív életre, koncerteket szervez és rendez. Személyesen az Óriáscsecsemő című báboeráját láttam-hallottam tőle először, feltűnést keltett az Esterházy Péter kisregényéből komponált Fuharosok  című opera is.   
Ne bántsátok a tehetségteleneket!
Ne bántsátok a tehetségteleneket!
Rögtön a konklúzióval kezdem: a tehetséges zenész úgy segítse a tehetségtelen zenészt, ahogyan a tehetős ember is segíti a tehetetlent. 
Vonzanak a szokványostól eltérő megszólalások
Vonzanak a szokványostól eltérő megszólalások
Interjú Tóth Pál zenekészítővel
A kezdetekben a hangművészeteknek semmiféle diszciplinája nem létezett Magyarországon. Villamosmérnök volt Tóth Pál is, aki előbb rádiószerkesztő lett, ma pedig ő a feltételezhetően egyik legnagyobb elektronikus zenei magánarchívum tulajdonosa, kezelője, a magyarországi elektronikus zene megkerülhetetlen szakértője.
Különböző nézőpontok találkozása
Különböző nézőpontok találkozása
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Tornyai Péter válaszol
Tornyai Péter 36 éves zeneszerző, kamarazenész, több művészeti csoportosulás vezetője, az egyik legaktívabb hazai zeneművész. Sok ősbemutató fűződik a nevéhez, így például  Darázs Renátával ő mutatta be Kabai Lóránttal közösen készített Nem sok minden jut eszembe című dalunkat. Doktori koncertjéről itt írtam. Rendszeresen publikál, írása a Prae felületén is megjelent már. 
Szkeptikus vagyok a zene identitáshordozó képességét illetően
Szkeptikus vagyok a zene identitáshordozó képességét illetően
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Szőcs Márton válaszol
Szőcs Márton jelenlétére nagyon korán felfigyeltem, igaz, inkább szakmai-családi kapcsolatok, mint a zeneszerzői tevékenysége miatt: apja és nővére is munkatársaim voltak. Aztán mint Vidovszky-tanítvány érdekelt, emiatt hallgattam őt is a pandémia idején. Ostravában szép feltűnést keltett, azóta szinte minden kortárs koncerten van valamilyen bemutatója. Zenéjét élőben először 2021 májusában hallottam, aztán azóta többször is. Termékeny, sokoldalú komponista, korosztálya élvonalába tartozik. 
Nemzetközi közösséghez tartozom
Nemzetközi közösséghez tartozom
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Szentpáli Roland válaszol
Szentpáli Roland zenéjével is akkor ismerkedtem meg, mikor a pandémia idején kortárs magyar szerzőket hallgattam. A Tubaversenye volt az, ami leginkább fölkeltette a figyelmemet.   
A kor sötétebb jelenségei
A kor sötétebb jelenségei
A Psycho Mutants Motherland lemezéről
Megjelent a Psycho Mutants régóta várt negyedik, Motherland című lemeze, amelyre nem csak azért szeretném a figyelmet felhívni, mert jó, hanem azért is mert fontos, rendkívül jelentős kiadvány. 
A kortárs klasszikus zenét rétegműfajnak tekintem
A kortárs klasszikus zenét rétegműfajnak tekintem
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Szalai Katalin válaszol
Szalai Katalin válaszainak azért is örülök különösen, mert zeneszerző-tevékenysége egyre jelentősebb. Ő is azon kevesek közé tartozik, akiket inspirálnak a könnyű műfajok. Több iskolában tanító, népszerű tanár is, így egészen speciális rálátása van a kérdésekre. 
Láttam a jövőt meghalni
Láttam a jövőt meghalni
Iamyank lemezbemutató koncertje a pécsi Szabadkikötőben
Iamyank lemezbemutató koncertje Láttam a jövőt meghalni címmel zajlott a pécsi Szabadkikötőben. Az állítást készséggel el is hiszem neki: hiszen, ami nincs, de lesz, az van. A furcsa nevű zeneszerző a hazai elektronikus szcéna éllovasa. Ezen kívül iskolaalapító, több felkészült tanítányt kaptam már tőle. Ebben a cikkben említem Simon Márton költővel közösen készült munkáját. Ekkor készültek róla azok a fotók, amiken még hosszú hajat visel.  
Nem egyformák a közelítés esélyei
Nem egyformák a közelítés esélyei
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Szabó Barna válaszol
Szabó Barna zenéjét  a pandémia alatt ismertem meg. A magyar vokális iskolán nevelkedett, nagyon agilis, archaizáló-összegező  zeneszerző. Elsősorban kórusműveket komponál.
Ahol nincsenek szavak, ott hangok vannak
Ahol nincsenek szavak, ott hangok vannak
Barabás Lőrinc szólóestje a pécsi Szabadkikötőben
Alkotó-gyakorló zeneszerzőként régi ideám olyan zene készítése, mely nem művekből áll, hanem folyamatokból. Amibe bárki be tud kapcsolódni, és bármikor ki tud szállni. Úgy működik, mint a népzene, nincs a közreműködőknek nevük, se egyéni stílusuk. Csak éppen nem népi jellegből állna, hanem szociális igényeknek megfelelő közös tulajdonságokból. Ám minél nagyobb egy tömeg, annál heterogénebb, és a heterogenitás csökkenti a közös tulajdonságokat. Erre a kevés tulajdonságra kell korlátozódnia a zenei megértésnek. Valahogy sosem tudtam magam ezt az ideát, mi több vágyat megvalósítani, még dolgozom azért rajta. És mindig meghatódom, ha közel kerülök olyan zenéhez, amely mögött látom az önfeladást, látom az ego bezárkózását, és látom a másik ember iránti érdeklődést, törődést.  
A metazenéhez kötődöm
A metazenéhez kötődöm
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Sőrés Zsolt válaszol
Sőrés Zsoltot az elektronikus zenére különösen érzékeny költőként ismertem meg körülbelül a rendszerváltás idején. Eleinte inkább a Tilos Rádió szerkesztőjeként figyeltem fel rá, később a szemem előtt vált –  Ahad néven is –  az elektronikus zene,  a zajköltészet,  a sound-performance és a zajimprovizáció avatott mesterévé. Ma Berlinben él.
Integratív alkotó vagyok
Integratív alkotó vagyok
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Solti Árpád válaszol
Solti Árpáddal sosem találkoztam személyesen, és a zenéjét is csak akkor ismertem meg, amikor őt más zeneszerzők ajánlották. A hazai koncertéletben ritkán vesz részt, külföldön él. A körkérdésre rövid, karakán válaszokat adott. A zenéje különlegessége miatt mindenképpen számon kell őt tartanunk.
A Csángálló a pécsi Szabadkikötőben
A Csángálló a pécsi Szabadkikötőben
A pécsi Szabadkikötő kiváló akusztikájú koncerttermében szeptember nyolcadikán a Csángálló zenekar koncertjét hallgattam meg. Az együttes neve mesterségesen alkotott szó utalva a csángó kultúrára és dalvilágra, valamint talán a császkálásra, ami a céltalan mozgás argós kifejezése. A név telitalálat, bár talán külföldön nehéz megjegyezni. Ami csak azért merül fel problémaként, mert a zenekar zenéje túlmutat a magyar nyelvterület szélén, de még a kelet-európai régió határain is.
A zeném vonzódik a szakrális tartalmakhoz
A zeném vonzódik a szakrális tartalmakhoz
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Sándor László válaszol
Sándor Lászlónak  előbb ismertem a hírét, mint a zenéjét. Nagyon sokat publikáló, és már fiatalon is legendás szerző. Foglalkozik  botanikával is. A messiaeni hagyományokat folytatja: elmélyült a liturgikus zenében, és direkt módon reflektál természeti jelenségekre.
A közszemérem hagyományai
A közszemérem hagyományai
Vajszlón, nyitott füllel és szemmel
Vajszlón a Magyar Írórezidencia program kedvezményezettjeként tartózkodhattam. A lehetőséget elsősorban azért kértem, mert évek óta tologatom egy visszaemlékezéseken alapuló esszé megírását, melyre már kiadói igény is érkezett. Engem is elért az otthon alkotó művészek egyik legismertebb sorscsapása: az otthon lazasága és a munka fegyelmezettsége közötti összeférhetetlenség. Tulajdonképpen bárhova elmentem volna egy kis idegenségállapot kedvéért. Személyes szerencsémnek gondolom, hogy Vajszló tudott fogadni. A sürgős munka mellé vállaltam ezt az írást.
Szűkebb lenne a világ, ha eltekintenék más égtájak kultúráitól
Szűkebb lenne a világ, ha eltekintenék más égtájak kultúráitól
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Nagy Ákos válaszol
Nagy Ákosnak nem is a zenéjét ismertem meg előbb, hanem a szövegét. Itt a Prae-ben jelent meg vele egy interjú, ami fölkeltette az érdeklődésemet a zenéje iránt. A szintetizáló, mindent befogadó komponisták közé tartozik, melynek zenetörténeti toposzai Palestrina, Bach, Beethoven, Bartók Ligeti, stb. Évente kelt feltűnést egy vagy több kompozícióval. Műveit az összes hazai kortárszenei fórumon játsszák.  A komponálás mellett  zenél, tanít, kutat, ír.
A magyar népzenét tartom zenei anyanyelvemnek
A magyar népzenét tartom zenei anyanyelvemnek
A Prae körkérdése zeneszerzőkhőz: Mezei Szilárd válaszol
Mezei Szilárd zenéjére az ezredforduló budapesti underground koncertjein figyeltem fel. A népzene felől érkezett az experimentális zene területére egy kis free jazz kitérővel. Noha ő kifejezetten a közösségi műfajokra alapoz, mégis vannak egyéni megoldásai, mint amilyen a Gyémántrét. Zenéje mindenképpen szélesebb figyelmet érdemel.
Általános zenei nyelv nem létezik ebben a műfajban
Általános zenei nyelv nem létezik ebben a műfajban
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Magala Ronnie válaszol
Magala Ronnie zenéjét évek óta figyelem, és támogatom. Fiatal, több műfajban járatos komponista, aki fotózni is szokott. Ritkán koncertezik, műveit többnyire a közösségi oldalakon teszi közzé.
Az önkritika, a fekete humor és a dadaizmus ötvözetében élünk
Az önkritika, a fekete humor és a dadaizmus ötvözetében élünk
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Kovács Balázs válaszol
Kovács Balázs tevékenységét úgy az ezredforduló óta követem nyomon. Egy modernkori polihisztor: közösségi rádiót csinál, iskolákat alapít, alkotótelepet vezet, lemezeket ad ki, sajátos zaj-művészete köré szervez akciókat, ökoszisztémákat épít, tanít, oktatást szervez, blogokat ír és szerkeszt.   
A Les Adieux-től az AbsCHiedig
A Les Adieux-től az AbsCHiedig
A CentriFuga utolsó koncertje a Fugában
2022. június 19-én vasárnap este hat és kilenc óra között zajlott le a CentriFUGA produkció Befejezetlen Contrapuntus című koncertje, s ezzel lezárult a magyar zenetörténetnek ha nem is a leghosszabb, de mindenképpen a legizgalmasabb fejezete. Ez volt ugyanis a FUGA Építőművészeti kulturális központban működő kortárs zenei rendezvénykör utolsó koncertje. A koncerten a kör legaktívabb tagjai reflektáltak Bach: A Fúga művészetének 14. Befejezetlen Fúgájára (Fuga a 3 soggetti). A Fúga művészetét sokan Bach, és egyáltalán az ellenpont-szerkesztés csúcspontjának tartják. A Fúga művészetét, már szinte a megjelenése évétől (1751) kezdték feldolgozni, nyilván az egyik legnagyobb hatású mű, amit valaha ember komponált.
A lehetőség saját is
A lehetőség saját is
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Kondor Ádám válaszol
Kondor Ádám a körkérdés lehetőségét szöveges mű létrehozására használta. Az eddig bevitt információkat az I Csing (Ji King) kínai jóskönyv felhasználásával módosította. Alkotásával a kérdéskört meg is válaszolta azzal az absztrakcióval, ami a kérdésben szereplő idegen kultúrák hatását vizsgálja. Az I Csing – Weöres Sándor révén – a magyar kultúra része is. A szöveget érdemes elolvasni. Aki nem ismeri Cage és követői munkásságát, annak dadaista zagyvaságnak fog tűnni. Kifinomultabb áthallással viszont észrevehető a kérdésekre adott nagyon is egyéni mégsem személyes reflexió. 
A nagy kulturális rendszerek nagyon lassan változnak
A nagy kulturális rendszerek nagyon lassan változnak
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Kecskés D. Balázs válaszol
Kecskés D. Balázsra akkor figyeltem fel, amikor Istvánffy Benedek-díjat kapott. Ez egy szakmai díj, amellyel a magyar zeneszerzők szokták elismerni a fiatal kollégák tevékenységét. Ezután derült ki számomra, hogy fiatal kora ellenére jelentős életművel rendelkezik.
Euripidész'22 koncert
Euripidész'22 koncert
Balogh Máté és Tornyai Péter kantátáinak előadása
Remek tradíció látszik újra kialakulni Magyarországon: a különféle tudományos konferenciákon megjelenik a párhuzamos művészet is, hol kiállítás, koncert, színházi előadás formájában. Pécsen a helyi egyetem bölcsészkarának Klasszika-Filológia Tanszéke rendezett egy Euripidész-konferenciát, melynek keretében egy kapcsolódó koncerten mutatták be két fiatal zeneszerző műveit: Balogh Máté: Antiopé-töredékek, és Tornyai Péter: Amphión és Zéthosz című munkáit.
A szöveg is hang
A szöveg is hang
Gondolatok Simon Márton költő, és iamyank felolvasó koncertje kapcsán
Pécsen a Zsolnay-piknik nevű rendezvényen hallottam Simon Márton költő, és iamyank (ez egy művésznév) felolvasó koncertjét, mely a szöveg és hang bizonyos viszonyainak újragondolására késztetett. 
Tisztában vagyok a különböző műfajok értékeivel
Tisztában vagyok a különböző műfajok értékeivel
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Janca Ákos válaszol
Janca Ákos érdekes kakukktojás: a populáris műfajokból ismertem, aki aztán megjelent az elektronikus zenei szcénában. Olyan minőségben, amely arra késztetett, hogy neki is feltegyem a kérdéseimet. Már beérkezett a válasza, mikor publikálta Hat nap című művét, ami azt igazolta, hogy érdemes volt fölkérnem.   
Te vagy a legjobb ötletem!
Te vagy a legjobb ötletem!
Darvas Ferenc és Várady Szabolcs szerzői lemezéről
Bennfentesek már egy éve tudják, hogy idén a hetvenhatodik évét betöltő Darvas Ferencnek szerzői lemeze lesz. Az első szerzői lemeze jelent meg ennyi idősen, és ez valami olyan egyedülálló különlegesség, amely szinte semmihez nem fogható.
Mindenféle műfajban próbálom megtalálni az inspirációt
Mindenféle műfajban próbálom megtalálni az inspirációt
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Horváth Márton levente válaszol
Horváth Márton Levente nevét kénytelen voltam megjegyezni, olyan jó darabot írt. 2021. május 24-én adtunk egy pandémiás – közönség nélküli – koncertet az azóta elhunyt építész, Nagy Bálint tiszteletére, aki a koncerthelyszínként is ismert FUGA közösségi teret vezette. Horváth Márton Levente egy orgona-furulya darabot küldött. Első észlelésre el sem tudtam képzelni, miként tud együttműködni egy blockflöte az orgonával: mindkettő aerofon hangszer, nem tudtam, mitől tud a furulya elkülönülni az orgona hangszínétől. Erre hozott egy remek példát. Később facebook-ismerősök lettünk, lassan megismertem más műveit is. Ezek alapján gondoltam úgy, hogy a kérdésekre árnyalt választ tud adni. 
Törekszem arra, hogy a zeném többrétegű legyen
Törekszem arra, hogy a zeném többrétegű legyen
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Horváth Bálint válaszol
Horváth Bálint zeneszerzőt is a pandémia első hullámában fedeztem fel, noha a nevét rendszeresen olvastam azelőtt is a koncertmeghívókon, műsorlapokon. Elsősorban vokalista szerző, érzékenyen reagál a kortárs költészetre. Amikor olvastam a Jelenkorban futó, Szatmári Áron által szerkesztett párhuzamos körkérdésben az ő válaszait, már tudtam, hogy őt én is kérdezni fogom itt. Később a doktori értekezését is elolvastam a kolindákról, és igen figyelemreméltónak találtam.
Ingres hegedűje
Ingres hegedűje
Tatai Nóra dalestje
Tatai Nóra dalestjén voltam a minap, és elcsodálkoztam. Alapvetően dalest, ám mivel a zongorakísérő mellérendelt szerepet játszott, inkább kamaraest a helyes műfaji meghatározás.  Már írtam korábban Szabó Ferenc Jánosról, aki az est zongorakísérője, és aki ezen a koncertsorozaton zenei mindenes: menedzser, road, konferanszié. Amit ketten csinálnak, több mint figyelemreméltó. Klasszikus dalestet népszerűsítenek olyan koncepcióval, mely növeli az érdeklődést, segíti ezeknek a daloknak a jobb megértését.
Ez a nap is érthető
Ez a nap is érthető
Pátkai Rozina Minka koncertje
Persze az alcím kötőjellel volna korrekt: Pátkai Rozina Minka-koncertje, hiszen az este tematikáját adó Czóbel Minka költőt oly mértékben tudta az énekesnő megjeleníteni, hogy egy olvasatban akár a nevét is fölveheti. Énekesnőt mondok, jóllehet a tevékenység csak részben fedi Pátkai Rozina intermédia művész és szuperperformer foglalkozását. A Czóbel Minka projekt néven is futó koncertsorozat áprilisban indul, előtte két vidéki városban – Debrecenben és Pécsen volt előbemutató – én a pécsi Szabadkikötőben hallgattam a sorozat főpróba-koncertjét.
Mindenre befogadó vagyok
Mindenre befogadó vagyok
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Horváth Balázs válaszol
Horváth Balázs a jelenlegi középgeneráció legaktívabb zeneszerzője. Szinte minden műfajban otthonos, Balogh Máté és Tornyai Péter mellett az ő művei hallhatók legtöbbször magyar kortárszenei koncerteken, az ismertebb külföldi fesztiváloknak is állandó résztvevője. Huszonéves volt, mikor feltűnt nekem az Idődalok ciklusa, amivel – nálam fiatalabbként – komoly hatás gyakorolt néhány későbbi dalomra. Az elmúlt húsz évben szinte évente jelentkezik valamilyen újdonsággal, így a mostani zenei élet megkerülhetetlen alkotója lett.
Ami a megújulás garanciája lehet
Ami a megújulás garanciája lehet
Szőcs Petra, Bolcsó Bálint, Márkos Berci és Palojtay János a Nyitott Műhelyben
Az egyik legszerethetőbb jelenség Magyarországon és Kelet-Európában az underground, mint művészeti színtér. Különbözik a nyugati undergroundtól abban, hogy nem ideológiák mentén elkülönül és kirekesztő egy művészeti réteg, hanem financiális okok miatt összetart, befogad.
Magyarországon hátrány, ha valaki nem magyarkodó
Magyarországon hátrány, ha valaki nem magyarkodó
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Hartl Bence válaszol
Hartl Bence gitárművész-zeneszerző. Többnyire a saját hangszerére komponál, de kiadójánál, az Universal Editionnál fellelhetők más hangszerekre írt művei.  Nekem tulajdonképpen Fecebook-ismerősöm. Egy zene csoportban tűntek fel a gondolatai a hozzászólásai révén. Évek óta követem a munkáit. A pandémia idején tűnt fel Lévay Jenővel közös videómunkája a (M)aradi szvit / Variations on a Theme of Liszt.
Nem egyfajta közönségnek komponálok
Nem egyfajta közönségnek komponálok
A Prae korkérdése zeneszerzőkhöz: Nikolaus Gerszewski válaszol
Nikolaus Gerszewski Budapesten élő német zeneszerző, aki jelentős hatással van mind a magyar, mind a világ zeneszerzésére. Negyven éves korában kezdett komponálni, egyedi ötletei, új megoldásai alapján hamar a zeneszerzőszakma élvonalába került. Ő vezette be az ordinary music fogalmát, szorgalmazza a közérthetőség kompromisszum nélküli prioritását. Tanártársam a pécsi egyetemen.
A rossz élmények is gazdagítanak
A rossz élmények is gazdagítanak
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Futó Balázs válaszol
Futó Balázst a kilencvenes évek végén ismertem meg, az akkor még együttműködő Dargay-Dinnyés-Futó alkotóközösség beltagjaként. Tudtam róla, hogy a Pécsi Iskola volt növendéke, figyeltem a műveire. A pandémia idején keltette fel a figyelmemet az (Elég)ia című műve, mely egy izgalmas mai reflexió a késő romantika bizonyos pillanataira.
Létezni annyi, mint észleltnek lenni
Létezni annyi, mint észleltnek lenni
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Alessio Elia válaszol
Alessio Elia Magyarországon élő olasz zeneszerzőt nem ismertem személyesen, de a szakmai jelenlétét évek óta érzékelem. A pandémia idején hallgatott rengeteg zenéből számomra kitűnt az Octetje, és tulajdonképpen ez volt az a műve, ami miatt neki is elküldtem a körkérdést.     
A zene és az idő végtelen
A zene és az idő végtelen
A prae.hu művészeti portál körkérdése zeneszerzőkhöz: Dinyés Dániel válaszol
Dinyés Dánielt, is mint Vidovszky-tanítványt tartom számon. Az 1990-es évek végétől szerzői közösséget alkotott Dargay Marcellel és Futó Balázzsal. Később az opera műfaja felé fordult: komponál, dirigál és népszerűsíti az operákat. Jelenleg a nagy múltú szegedi operatársulat vezetője.
Dinamikusan változik a közízlés
Dinamikusan változik a közízlés
A Prae körkérdése zeneszerzőkhőz: Derecskei András válaszol
Derecskei Andrást a pandémia idején fedeztem fel, amikor sok időt töltöttem azzal, hogy mai magyar zenét hallgassak. Először a családnevére figyeltem fel, apja – Derecskei Zsolt – ismert operaénekes és népzenész. Aztán az itt is idézett Balkanoid című két hegedűre komponált műve maradt meg bennem, amely a paraszti hagyományokat a Balanescu-Lajkó vonalon folytatja repetitív reminiszcenciákkal, ostinatós ritmusképzéssel szinte beleolvad a korszak folklórképébe. Időközben több darabjára is rátaláltam. Nagyon ritmikus gondolkodású zeneszerző, hajmeresztő párosításokat képes megcsinálni, összehozza például a fúgát a swinggel.
A popzenének eszébe sem jut kilépni a funkciós tonalitásból
A popzenének eszébe sem jut kilépni a funkciós tonalitásból
A Prae körkérdése zeneszerzőkkel: Dargay Marcell válaszol
Dargay Marcell a mai középgeneráció legerőteljesebb alkotója. Vidovszky László tanítványaként ismertem meg, és minden Vidovszky-tanítványt nagyon komolyan szoktam venni. A közös mester iránti tisztelet mellett szakmai barátság is összefűz minket.  Az intellektuális érvek elsődlegességét hangoztató a zenetörténeti előzményekre gyakran hivatkozó, a zenei fejlődést mindenek fölött tartó komponista. Sok színházi zenét csinált, szerencsére olyan alkotóműhelyekben, ahol elfogadták újító elképzeléseit. Schein Gáborral írt Hálátlan dögök című pszichologizáló kamaraoperája a műfaj alapvető remekműve. Minden elérhető darabját ajánlom azoknak, akik szeretik a szellemi kihívásokat.  Így az An (a) them (a) címűt is.
A szellemi muníció importja és exportja
A szellemi muníció importja és exportja
Balogh Máté két ősbemutatója
Még napjaink igen élénk, pandémiától fűtött kortárszenei életében is ritka eset, hogy egy szerzőnek két bemutatója legyen ugyanazon esten, ám azért előfordul. Balogh Máté komponista két bemutatója egy díjátadás alkalmával hangzott el. A díj is érdemel némi  szót. Frissen létrehozott költészeti elismerésről van szó, a Bertók László-díjról, mely egy magánkezdeményezés: a díjat Bertók Attila, a költő fia, és a Jelenkor folyóirat szerkesztősége alapította.
A nagyskolasztika elvét vallom
A nagyskolasztika elvét vallom
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Csepregi György válaszol
A romantikus korból,  Schumann környezetéből itt felejtett komponista, a zenéje igazi időutazás. Kiindulópontja a dallamos zene. Sokat foglalkozik improvizációval, nyit a jazz irányába is A Szerenádját különösen szeretem.
Pár évvel ezelőtt felcsaptam rockzenésznek
Pár évvel ezelőtt felcsaptam rockzenésznek
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Bujdosó Márton
Bujdosó Mártont ugyan ismerem személyesen is, de a zenéjéről szinte tavalyig semmit nem tudtam. Sokáig nem volt megtalálható a neten, mintha csak mostanában kezdett volna el publikálni. Attitűdje leginkább Bachra emlékeztet: hihetetlenül pedáns, tiszta zenét művel. Tanúja voltam annak is, hogyan próbál: darabjait aprólékos gondossággal ellenőrizte, alig bízott valamit a zenéjét tolmácsoló előadóra. A közösségi oldalakon is ismert karakán szókimondó posztjairól, magas színvonalú hozzászólásaiból. 
Minőségi változást csak a személyes meggyőződés hozhat
Minőségi változást csak a személyes meggyőződés hozhat
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Beischer-Matyó Tamás válaszol
Beischer-Matyó Tamást a pécsisége révén ismertem meg: Győrffy István tanítványa volt ő is. Részt vettünk egy felkérésben, gyerekeknek írtunk kétszólamú műveket. Meghallgattam az ő darabját, azóta figyelek rá.  Elmélyült vokalista, de szinte minden műfajban készített darabot. 
Aki mély, az a lopkodásban is mély
Aki mély, az a lopkodásban is mély
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Bartók György válaszol
Nagyon nehéz Bartók Györgyöt egy mondatban bemutatnom, de megpróbálom: sokoldalú zenész, zeneszerző, zongorista, néptanító, polgárjogi aktivista. Zenetudósként pedig konkordanciákat kutat. 2012-ben adta közre az Orchestral Studies – Born slippy live című zenekari darabját, amelyet én a korszak egyik kulcsdarabjának tartok, amire akár egy új redukált paradigma is épülhet. A darab itt hallgatható meg.
A gregorián énekhez kötődöm
A gregorián énekhez kötődöm
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Barta Gergely válaszol
Barta Gergelyt nem ismertem személyesen, annak ellenére, hogy Pécsen tanult ő is. Más zenei közegben létezünk. A pandémia hónapjaiban a FUGA Mikrokozmosz nevű Youtube-csatornáján fedeztem fel egy orgonamiséjét Horváth Márton Levente előadásában. Ettől kezdve vagyok kíváncsi a véleményére, és érdekel szinte minden megmozdulása. 
A régi és az új
A régi és az új
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Baráth Bálint válaszol
Több darabom bemutatóját köszönhetem neki. Izgalmas, “minden lében kanál” zeneszerző, zongorista és elektronikus zenész. Szeret a határterületeken tartózkodni, de jellemzően az akusztikus-elektronikus zene határterületei  az ő igazi terepe. Nem könnyű szerző, de mindenképpen érdemes a zenei csatornákon a nevére keresni. Legutóbb ezt hallgattam tőle. 
Mindenki a környezetének szülötte
Mindenki a környezetének szülötte
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Baracskai Zlatko válaszol
Baracskai Zlatkót csak leegyszerűsítve lehet elektronikus zeneszerzőként nevezni, valójában ezen belül és kívül is nagyon széles skálájú a tevékenysége: zajművész, hang-interakció-tervező, producer, dobos, tanár és publicista. Három országban – Szerbiában, Magyarországon és Angliában – tanít rendszeresen különböző egyetemeken. Ha épp Magyarországon van, akkor oktatótársam a PTE-MK Elektronikus zenei szakirányán, illetve dunakanyari erdőlakó.
Zeneileg elszigetelt közösség már nincs
Zeneileg elszigetelt közösség már nincs
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Balogh Máté válaszol
Balogh Máté még középiskolás volt, mikor felhívták rá – többen is – a figyelmemet. Aztán, amikor a Zeneakadémiára járt,  egyik mestere, Jeney Zoltán dicsekedett, hogy van egy különleges tanítványa. Sorra nyeri a rangos zenei versenyeket, jelen van a legismertebb kortárszenei fesztiválokon. Feltűnést kelt a Szőllősy Andrásról szóló doktori disszertációjával, kiegészítő példatárt készít Gárdonyi Zoltán alapkönyvéhez, az Elemző formatanhoz. Egyik szervezője a FUGA kortárszenei koncertjeinek. Ma már zeneakadémiai tanár, és ő a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke. Nem utolsósorban rendkívül termékeny, nagyon magas szinten komponáló zeneszerző. Alig múlt harminc éves.  
Aki mindenben önfejű volt
Aki mindenben önfejű volt
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Bali János válaszol
Bali Jánost a doktori koncertjén ismertem meg. A koncertről a telefonommal készítettem egy kétes minőségű hangfelvételt, amit azóta többször visszahallgattam. Merthogy akkora élmény volt. A koncert után János témavezetőjével – Vidovszky Lászlóval – valamint tüneményes feleségével – Pétery Dóra orgona- és csembalóművésszel – elmentünk a pécsi éjszakába vacsorázni. Ez a személyes kapcsolatunk kezdete.  Aztán a sors akarata szerint kollégák lettünk, ugyanabban az intézményben tanítunk. Volt már, hogy beültem órájára. Lenyűgöző előadó, széles látókörű, művelt zenész és zeneszerző. Mind a barokk, mind a kortárs zene avatott szakértője, aki folyamatosan párhuzamokat talál a régi és az új között. 
A népzene több mindent elbír, mint a műzene
A népzene több mindent elbír, mint a műzene
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Balatoni Sándor válaszol
Balatoni Sándort személyesen csak 2021-ben ismertem meg, noha ugyanabban a városban – Pécsen – élünk. Az ok talán az, hogy nem ugyanabban a művészeti közegben tartózkodunk. Ő a konzervatív-liturgikus és vokális területen dolgozik, én az avantgarde-elektronikusban. Más közösség más elvárásokkal, más preferenciákkal, más értékekkel. Vannak azért közös pontjaink az életünkben, ilyen például a vokális érdeklődés. Így ha személyesen nem is ismertem, figyeltem mind a zeneszerzői, mind az orgonaművészi tevékenységét. Szeretnék ezekről a későbbiekben külön is írni ezen az oldalon: figyelemre méltó, amit csinál. Augusztusban találkoztunk, személyében egy csendes, szerény, mosolygós fiatalembert ismertem meg. 
Titkuk nagyon egyszerű
Titkuk nagyon egyszerű
Ujj Zsuzsi és Darvas Kristóf estjéről
Két antisztár. Ujj Zsuzsi pályafutásának indulását 1992-re teszi a budapesti underground szakirodalma, ekkor volt a Csókolom együttes első koncertje. Nekem azonban vannak korábbi élményeim róla, emiatt őt tartom az egyetlen konstans előadónak, aki a hőskorszak óta nem csinál alapvetően mást. Annak ellenére, hogy sosem csinálja ugyanazt. Darvas Kristóf pedig a zenei középkultúra legmarkánsabb képviselője. Ma már szinte rang egy zeneszerzőnek, ha zenéjéből Darvas Kristóf átiratot készít. Merthogy az átirat az ő igazi műfaja, kevés eredeti darabot csinál. De azért csinál. Kettejük zenéjéből a nyolcvanas évek hanyatlása köszön vissza. 
Ezek a sanzonok kollektív műalkotások
Ezek a sanzonok kollektív műalkotások
A Kiss Llászló +4 pécsi koncertje
A múlt homályából csak kontúrjait vesztetten emelkednek föl azok a helyzetek, amikor nem lehetett tudósítani művészeti tevékenységről még akkor sem, ha valami újdonságot mutattak be – csak azért, mert művelőjük szabadon gondolkodott, és nem felelt meg a hatalom által elképzelt szellemi iránynak. Pedig hasonló időszakot élünk most is. A régi eseményekből Kiss Llászló úgy sejlik föl, mint az URH és Európa Kiadó együttesek basszusgitáros háttérembere, villogó szemű fekete hajú srác, aki közvetlen kapcsolatban volt zenekara rajongóival, simán betársult bárki asztalához a Fiatal Művészek akkor Népköztársaság útjai klubjában, ha valamilyen zenével is kifejezhető gondolat progresszióról volt szó.
A Kamon Kardamom első lemeze
A Kamon Kardamom első lemeze
A Kamon Kardamom formációról amiatt kell nagyon gyorsan írni, mert példamutató, ahogy a zenét különösen érintő világjárvány közepén elindultak, és egy év sem telt el míg kiadtak egy albumot. Más zenekar ebben az esetben próbál túlélni, fenntartani magát, rosszabb esetben megszűnik, ám járványidőszakban új zenekar alakulásáról nemigen hallani. Megalakulásuk körülménye is szerencsés csillagzat alatt alakult ki: a járvány első hulláma utáni enyhítések időszakában az ellendi Hangfarm alkotótáborban állt össze Kaincz Orsolya és Labus Máté médiaművész Bolcsó Bálint zeneszerzővel.
Király Gábor: Négy fantázia című műve
Király Gábor: Négy fantázia című műve
és ami körülötte van
Egyszer nagyon fiatalon – mikor még nem döntöttem úgy, ha nagy leszek, zeneszerző leszek – indultam egy építészeti pályázaton. Rajtam kívül építészhallgatók indultak, amolyan tanpályázat volt. Több tervezőpalánta mondta, hogy nekik az én pályázatom tetszett a legjobban. Ám nem nyerhettem, mert kívülálló voltam. Pár évvel később – mikor már zeneszerzést tanultam – építészettörténeti kiállítást nyílt a Budai Várban. A kurátorok beválogatták ezt a bizonyos tervemet. Akkor már nem érdekelt, de némi elégtételt azért éreztem. Az alábbi kritika egy kicsit ilyesmiről szól. A kívülállóságról és egy műről, amit bemutattak, aztán nem történt semmi.
Kell egy kollekció!
Kell egy kollekció!
Beszélgetés Szabó Ferenc Jánossal zenei hagyományról, zenei felfedezésekről
Szabó Ferenc Jánossal – aki zongoraművész, muzikológus és zeneakadémiai tanár – beszélgetek abból az apropóból, hogy megjelent egy lemeze, amin közreműködik, de a lemez az ő kutatómunkájának gyümölcse: egy méltatlanul elfeledett, a tizenkilencedik században élt magyar zeneszerző, Végh János dalait adta közre. Az interjú azt boncolgatja, milyen szelekciós folyamatokon kellett átmenni ahhoz, hogy valaki fölfedezzen egy elfeledett zeneszerzőt. Közben kitérünk arra is, hogy a szelekció milyen szerepet játszhat a zene felfedezésében úgy általában.  
Végh János dalai
Végh János dalai
lemezismertető
Különös lemez jelent meg a közelmúltban, amely a Zeneakadémia egykori alelnökének, a Liszt Ferencet távollétében helyettesítő Végh János zeneszerző dalainak többségét tartalmazza. Különös főleg amiatt, hogy Végh János neve teljesen feledésbe merült. Azaz nem teljesen...
Kurtág 95 – Szőllősy 100: a koncertről
Kurtág 95 – Szőllősy 100: a koncertről
A 2021. február 21-i előadások
A Kurtág György 95. születésnapja köré szervezett fesztivál negyedik napján az ünnepelt mellett a pályatárs és barát Szőllősy András műveiből is válogattak a koncert szervezői. A 2007-ben elhunyt Szőllősy András február 27-én lenne 100 éves. Az est házigazdája Tihanyi László zeneszerző volt. A koncert Dr. Vigh Andrea rektor köszöntője után kezdődött. A műveket zeneakadémiai hallgatók és tanárok adták elő.
Kurtág Márta és György életéből
Kurtág Márta és György életéből
Üzenetek, Játékok Jelenetek Kurtág Márta és György életéből – ezzel a címmel február 20-án a BMC a Kurtág györgy 95. születésnapjára rendezett fesztivál harmadik napján mutatott be vetítéses koncertet.
Ötletbőség, komorság, megnyugvás
Ötletbőség, komorság, megnyugvás
A 2021. február 19-i előadások
A Kurtág György tiszteletére rendezett fesztivál második koncertjére 2021. február 19-én, Kurtág 95. születésnapján került sor a Zeneakadémián. Míg az előző napi koncert a Generációk találkozása címet viselte, itt a koncertet a nyitódarabról nevezték el, és egyértelműen egyetlen generációhoz kötődik: Kurtág művei mellett Liget György és Szőllősy András műveit mutatta be.
Köszönet nékik
Köszönet nékik
A 2021. február 18-i előadások
Kurtág György a magyar zeneszerzés doyenje február 19-én ünnepli 95. jubileumát. Munkatársunk a tiszteletére rendezett koncertekről tudósított.
Tornyai Péter doktori koncertje
Tornyai Péter doktori koncertje
Zeneakadémia, 2021., február 8., koncertfelvétellel mutatjuk
Tornyai Péter (*1987) a fiatal magyar zeneszerző generáció legaktívabb tagja, a komponálás mellett koncertet szervez, tanít, vezényel,  kamarazenész, többszörösen díjazott művész, nemcsak korosztályának, hanem a teljes magyar zenetörténetnek kimagasló egyénisége. Doktori (DLA) koncertjére 2021. február 8-án került sor a Zeneakadémián.  
A hanglemez: Debussy Now
A hanglemez: Debussy Now
avagy tudósítás az interpretáció és az improvizáció határvidékérő
2020 bőséges lemezterméséből Wéber Kristóf egy különleges interpretációs lehetőségeket felkínáló albumot mutat be, amelyet a BMC kiadó jelentetett meg Debussy Now címmel.
Egy kettős variációi
Kondor Ádám művéről: Variations of a Double
Az alábbi szövegtest Kondor Ádám Variations of a Double című művének kottája alapján készült. A szavak és a mondatok száma megegyezik a kottában található ütemek és rövid zenei szegmensek mennyiségével.
Befejezés nincs, abbahagyás van
A rubik.erno.quintet új lemezéről
Az idilli csendet csak ritkán töri egy-egy roppanó rőzse, vagy egy felszálló madár hangja. Északi táj ez, hideg széllel, melegítő tűzzel, távoli faépületekkel elkoszolódott ablakából derengő fényekkel és sejtelmes aurora borealisszal...
Címe sincs
A lemezen hallható stíluskeveredések nem átgondolatlan mixek: közös forrásuk a magyar népzene és a népzenei előadásmódok, úgy mint kontrázás vagy dűvőzés. Ám a tárkány-kovácsi népzenébe olyan finoman gyűrűznek be a 20. századi amerikai zene hatásai, mint a török, ukrán, szlovák és román hatások a régi magyar népzenébe.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés