bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Dombai Dóra --

felhasználói adatlapja

Dombai Dóra által feltöltött cikkek:

Anyák az útvesztőben
Anyák az útvesztőben
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
A 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál kíméletlenül nyíltan és köntörfalazás nélkül a modern mozaikcsalád és az otthonápoltak történetein keresztül szembesít az anyaság legújabb kori és mitikus időktől fogva létező problémáival.
Munkadráma téli tájban
Munkadráma téli tájban
Szilágyi Zsófia: Január 2.
A Január 2. című film egy házaspár külön költözésének történetén keresztül készít pillanatfelvételt a mai magyar társadalom állapotáról, a kora harmincas generáció egzisztenciális kilátásairól, az egyetemessé dagadt bizonytalanságélményről és nem utolsó sorban arról a torokszorító érzésről, amikor minden nehézség ellenére is jobb egyedül, mint együtt.
Ismerős terek
Ismerős terek
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből
Kis Hajni filmográfiája e portré megrajzolásakor mindössze négy címet számlál: egy rövid dokumentumfilmet, valamint két rövid- és egy nagyjátékfilmet. A lista rövidsége ellenére, amint látni fogjuk, már most kifejezetten egységes és rendkívül magas színvonalú filmkorpusszal, Kis személyében pedig a fiatal rendezőgeneráció egyik díjakkal és kritikai sikerekkel egyaránt elhalmozott tagjával van dolgunk.
Gru 4: Gonosz a családban
Gru 4: Gonosz a családban
Renaud-Delage: Gru 4
Az Illumination animációs stúdió a nyári szünet elején ráindította kedvenc fejős tehenét az Agymanók folytatására: itt a kisvárosi családi élet gondjait nyögő Főgonosz sztorija.
Kung Fu Panda nem öregszik, csak a közönsége
Kung Fu Panda nem öregszik, csak a közönsége
Mike Mitchell: Kung Fu Panda 4
A hős útját járó, gömbölyű és vicces panda harcos története idén lett tizenhat éves. A lassan nagykorúvá érő sorozatot egy negyedik egész estés filmmel ünnepelte a DreamWorks, amelynek az elmúlt másfél évtizedben az egyik legértékesebb szellemi tulajdonává vált az állatos kungfu-történet. Az idei bemutató nem okoz csalódást, de nem is lep meg különösebben.
Lesz-e új nemzeti minimum az akcióhős Petőfi?
Lesz-e új nemzeti minimum az akcióhős Petőfi?
Lóth Balázs: Most vagy soha!
A néphagyomány által csak petőfifilmként emlegetett Most vagy soha! című március 15-i szuperprodukció visszamenőleg új megvilágításba helyezi legutóbbi történelmi biopicünket, a Semmelweist, amelyben összehasonlíthatatlanul több élet, világos dramaturgia, és élvezhető színészi játék lapult. Nem kell azonban aggódni, a magyar filmipar eddigi legnagyobb költségvetésű gigaprojektje így is hoz mindent, amit egy kurzusfilm adhat nekünk. Megúszós általános iskolai történelem órákat például.
A kerítés mögött
A kerítés mögött
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Jonathan Glazer holokausztfilmje következetesen a haláltábor betonkerítésén kívül marad, ám a fókuszpont áthelyezésével nem kevésbé torokszorító és aktuális feldolgozását adja a 20. századi történelem legmélyebb poklának.
Néhány szó a rítusról
Néhány szó a rítusról
Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood
A Sundance Filmfesztiválon nagy sikerrel bemutatott észt-izlandi-francia dokumentumfilmben nem történik több annál, minthogy nők beszélgetnek egy kis térben összezárva. A helyzet különlegességét a miliő adja: a kis, tradicionális észt füstszauna sűrű, forró homálya és az együvé tartozás intim élménye az, ami testet és lelket lemeztelenít.
A hatalom hosszú árnyéka
A hatalom hosszú árnyéka
Prikler Mátyás: Hatalom
Prikler Mátyás második nagyjátékfilmjében minden benne van, amiért szeretünk skandináv filmeket nézni: a fagyos táj hosszan kitartott képei, lassan hömpölygő események, elidegenítő képi kompozíciók, a kamerának háttal ki nem mondott szavak, kínosan aktuális történet és velejéig nyomasztó atmoszféra. Ezúttal azonban nem skandináv, hanem szlovák-magyar politikai thrillerről van szó.
Mese a toxikus maszkulin boszorkánymacskáról
Mese a toxikus maszkulin boszorkánymacskáról
Szeleczki Rozália: Cicaverzum
Szeleczki Rozália ugyan a romantikus vígjáték agyonhasznált zsánerét választotta bemutatkozása keretéül, a szomszéd fekete kandúrjába beleszerető harmincéves szingli nő a főszerepben mégis kellően őrült ötlet ahhoz, hogy a fekete komédiák és a varázsmesék lelkes híveinek figyelmét egyaránt felkeltse.
Egy gyöngyszem a tévében éjjeli baglyoknak
Egy gyöngyszem a tévében éjjeli baglyoknak
Chilton Flóra: Széllel szemben
Megszámlálhatatlan érv szól a főműsoridőben történő televíziónézés ellen, ezt tudjuk jól mindannyian, akiknek még készülékünk sincs, és azon is a Mezzo megy. Most kedden viszont érdemes lesz virrasztani, és igazi kincsre bukkanni a késő éjszakai műsorsávban!
Animáció kicsiknek és nagyoknak
Animáció kicsiknek és nagyoknak
11. Primanima Nemzetközi Animációs Filmfesztivál
Véget ért Budaörsön a több helyszínen tarott 11. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztivál, amelyen nemcsak a pályakezdő animációs filmkészítőknek adnak lehetőséget a bemutatkozásra, hanem jó érzékkel gondot fordítanak arra is, hogy a jövő értő közönségét kineveljék.  
Nő az úton
Nő az úton
Michał Chmielewski: Roving Woman
A maga bájos, indie csendességével együtt a Roving Woman teljes mértékben korunk filmje, az úton levés személyiségformáló erejéről szóló, friss energiákkal újratöltött road movie. Még akkor is, ha az évtizedekkel ezelőtt eltűnt countryzenész, Connie Converse története inspirálta.
Ringat a CGI
Ringat a CGI
Rob Marshall: A kis hableány
A nagy várakozások övezte újabb élőszereplős Disney-film a nyár elejére időzítve végre megérkezett, és a kasszáknál mindenképpen nagy sikert arat. Úgy fest, hogy A kishableányra mindenki kíváncsi: az is, aki a mára klasszikussá érett eredetit még nem látta, és azok is, akik rajta nőttek fel.
Hétköznapi vágyakozások
Hétköznapi vágyakozások
Rebecca Zlotowski: Mások gyerekei
A Mások gyerekei teátrális csúcspontoktól mentes, érzékeny és csendes dráma az elmaradt nagy pillanatokról és a lekésett nagy találkozásokról. Meg a valakihez tartozás vágyáról.
Kész a leltár
Kész a leltár
Császi Ádám: Háromezer számozott darab
A Háromezer számozott darab másodpercenként huszonnégyszer provokálja a nézőjét. Amit látunk, az egyszerre játékfilm, áldoku, szocioszínházi előadás és lírai filmesszé – mindezeket önmaguk karcos kritikájába csomagolva. A bónusz: a plusz fricska a nézőnek, aki ezt a furcsa egyveleget kényelmes bársonyszékben végignézte, hazafelé menet pedig próbálja értelmezni, hogy tulajdonképpen mi is történt.
Örökbe
Örökbe
Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
A Hat hét az élet egy fizikailag és érzelmileg is különösen megterhelő, speciális időszakának történetével kaleidoszkópként mutat fel több különböző, a szülői szerep problémáján keresztül egymásba fonódó női sorsot. Bónuszként pedig megajándékoz bennünket a valaha készült leginkább giccsmentes, minden részletében hiteles és pontos szülésjelenettel, amelyet játékfilmben láthattunk.
Ahogyan egy nővel nem szabad beszélni, úgy egyetlen kollégával sem szabadna
Ahogyan egy nővel nem szabad beszélni, úgy egyetlen kollégával sem szabadna
Interjú Sípos Anna producer-gyártásvezetővel
Külön falka, Szabadító, A narancs útlevél, Chili vagy Mango – csupán néhány cím Sípos Anna producer és gyártásvezető filmográfiájából, aki jelenleg Az almafa virága című vietnami-magyar koprodukció elkészülte felett bábáskodik, amely februárban érkezik a mozikba. Anna kívül-belül ismeri a hazai filmgyártás helyzetét, a beszélgetés során pedig betekintést enged a filmezés kulisszatitkaiba, mesél a hiányszakmákról és a női stábtagokat érő mindennapi szexizmusról.
Szívmelengető retromozi a szünetre
Szívmelengető retromozi a szünetre
A kis Nicolas - Eljött a boldogság ideje!
A filmforgalmazók jól tudják, hogy érdemes az iskolai téli szünet időszakára ütemezni valamilyen család filmpremiert, a szaloncukortól felpörgött ifjúság energiáinak levezetéséhez ugyanis minden segítséget hálásan fogadnak az év végére megfáradt szülők. A számukra következik egy szívmelengető jó hír: idén a CGI-lények csipogásától és a túlpörgetett gyorsmontázsok villódzásától is megkímélhetjük magunkat, ha A kis Nicolas-t választjuk a családi mozidélutánhoz.
A fiatalság lendülete
A fiatalság lendülete
Cantu Mari: GO
Cantu Mari rendező önéletírásának címe nem valamiféle pongyola vagy keresetlen felhívás indulásra, esetleg cselekvésre, sokkal inkább utal a sok ezer éves kínai táblajátékra, amely rendkívül egyszerű szabályaival és kérlelhetetlen logikájával az egyik legbonyolultabb stratégiai játék a világon. Éppen olyan, mint az élet.
Rendezőportrék esti sörözések mellé
Rendezőportrék esti sörözések mellé
Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
A Filmtekercs internetes portál 15. jubileumát ünnepelve idén nyomtatásban is a közönség elé lépett: az eredmény tíz rendezőportré röviden, afféle „rajongóktól rajongóknak” hangulatban.
Dacból élünk
Dacból élünk
Bernáth Szilárd: Larry
Bernáth Szilárd bemutatkozása magán hordozza az elsőfilmek valamennyi sajátos ismertetőjegyét: a hétköznapi tapasztalatokban gyökerező történet életszerűségét, a kortárs közeg bemutatásának hálás témáját, az alacsony költségvetésből fakadó – szépen szólva – kézműves megoldásokat. A Larry azonban jóval több egy sikerült bemutatkozásnál: alighanem az elkövetkező évek vonatkoztatási pontjává válik.  
Az ártatlanság kora
Az ártatlanság kora
Lukas Dhont: Közel
Belgium idei Oscar-nevezettje paradox módon drámaiatlan fogalmazásmóddal mutat be hatásosan egy rendkívül erős drámát két ifjú lélekről.
A test triptichonja
A test triptichonja
Nemes Anna Beauty of the Beast című dokumentumfilmje a 19. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon
A 19. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál egyik leglíraibb és egyben legfigyelemreméltóbb darabja kiemelkedik az idén egyébként is kifejezetten erős hazai felhozatalból.
Mindennapi szorongásaink
Mindennapi szorongásaink
Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
A magyar-cseh-szlovák-olasz koprodukcióban készült, sci-fi elemekkel dolgozó dráma korunk tipikus, hétköznapi hőseinek generációkon átívelő szorongásairól ad árnyalt látleletet. A jól megválasztott téma aktualitását jelzi, hogy a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb 40 alatti női rendezők kategóriájában díjazták Grosan Cristinát, és második nagyjátékfilmjét, amelyet itthon a miskolci CineFest zárófilmjeként láthatott először a közönség, de hamarosan országszerte érkezik a mozikba.  
Apa-fia buddy movie nyárvégére
Apa-fia buddy movie nyárvégére
Rohonyi Gábor: Szia, életem!
A nyári magyar filmdömping hajrájában érkező Szia, életem! esetében nem lehet okunk panaszra: az apa-fiú történetbe oltott buddy movie-ban van minden, mint a búcsúban!
Természeti erők
Természeti erők
Baltasar Kormákur: Fenevad
A Fenevad vérbő nyári túlélőmozi, amely a maga keresetlen egyszerűségében is lehetne kellemes, ha nem volna minden naturalizmusa ellenére bántóan giccses, és nem pazarolná el az egyik legígéretesebb kortárs európai filmrendező kvalitásait holmi CGI-oroszlánokra.
A franciák még sosem hasonlítottak ránk ennyire
A franciák még sosem hasonlítottak ránk ennyire
Jérome Commandeur: A hónap dolgozója
Jérome Commandeur íróként, rendezőként és főszereplőként uralja a nyár legönironikusabb vígjátékát, amely fanyar humorával és kényes kérdésekkel szembenéző bátorságával szórakoztatás közben is üdítően megmozgatja az ember agytekervényeit a hőség sújtotta hónapokban.
Egy Grúval több lett, maradhat?
Egy Grúval több lett, maradhat?
Minyonok: Gru színre lép
Az instant kultklasszikussá vált Gru spinoffjaként működő Minyonok-sorozatból az első film ötletparádéja után kifogyott a lendület – de ez mostanra már vajmi kevéssé számít, a Minyon-jelenség merchandise-dömping és TikTok-kihívás formájában él és virul tovább.
Az utolsó mozisztár
Az utolsó mozisztár
Joseph Kosinski: Top Gun: Maverick
A Reagan-korszak csúcsfilmje, a nyolcvanas évek tömegkultúrájának kvintesszenciáját adó Top Gun folytatása elképesztő sikert arat világszerte. Minden jel arra mutat, hogy csaknem négy évtizeddel az első film után a családbarát Marvel-esztétika lélegeztetőgépén tartott, moziba járó széles tömegek kiéhezve várták a konzervatív Amerika-mítosz ünneplésének újabb felvonását – melyet ki más tolmácsolhatna hitelesen, mint Hollywood utolsó mohikánja.
Testközelben – ilyen az új német női film
Testközelben – ilyen az új német női film
Testközelben – Érzékiség az új német filmekben
A Goethe Intézet a közelmúltban Testközelben címmel szervezett vetítéssorozatot, melyen keresztül a kortárs német film új generációs női rendezői mutatták be, mit jelent a számukra a létezés és a filmezés nőként. Annyi biztosan elmondható, hogy ebben a világban a férfiaknak már nemigen jut hely.  
Csak a teste
Csak a teste
Csuja László–Nemes Anna: Szelíd
A Sundance Filmfesztivál versenyprogramjába jutással történelmet író Szelídet az amerikai közönség melankolikus-elégikus sportfilmként nézte, a kritikusok A pankrátor „magyar megfelelőjeként” hivatkoztak rá, más értelmezések a gyarlóan hétköznapi és a szinte mágikus vonzalmak háromszögbe zárásának látták. A testépítő nő filmje a mélyben mégis leginkább egyetlen kérdést tesz fel: mit is jelent, hogy a bőrünk határolja le a helyet, amelyet a világból kiszorítunk magunknak?
Az odaszületettség imperatívusza
Az odaszületettség imperatívusza
Kenneth Branagh: Belfast
Kenneth Branagh coming-of-age drámájának francia új hullámos nosztalgiája és fekete-fehérben felvett, esztétikai szépelgése közben váratlanul egy musical betét csapja arcon a nézőt. Az ötlet kiváló, a szenvedélyes hangnem sem jelentene problémát, Branagh azonban mintha maga sem tudná eldönteni, hogy pontosan milyen filmet akar rendezni.
Olyat forgatni, amit előtte ember még nem látott
Olyat forgatni, amit előtte ember még nem látott
Interjú Török Zoltán természetfilmessel türelemről, alázatról és kudarctűrésről
Forgatott Svédországban, Izlandon, Szibériában, Floridában és számtalan helyen a világban, tudja, mi a „medencehatás”, és ahhoz is ragaszkodik, hogy a csapata nemzetközi legyen. Elmeséli, mik a természetfilmes legfontosabb tulajdonságai, és azt is megtudjuk, mikor lehet elégedett a munkájával.
Óda az anyákhoz
Óda az anyákhoz
Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
Spanyolország első számú mozgóképes exportcikke, Pedro Almodóvar elkészítette a sorban huszonkettedik nagyjátékfilmjét, melyben minden létező módon visszatér a gyökerekhez, megtartva kedvenc filmes toposzait: a szenvedélyes nőket és körülöttük a lángoló színeket.
Bátor filmek és még bátrabb filmesek a BIDF-en
Bátor filmek és még bátrabb filmesek a BIDF-en
8. Budapest International Documentary Festival
Január 22-én startol el a 2022-es Budapest International Documentary Festival, tehát a BIDF, melyen az öt egész estés filmekből válogatott versenyszekció programja mellett négy további szekció versenyen kívül induló darabjait nézhetjük meg. A fesztiválprogramból szemezgetve most néhány különösen érdekes darabra hívjuk fel a figyelmet. 
Tanmese a nemi erőszakról
Tanmese a nemi erőszakról
Lőrincz Nándor, Nagy Bálint: Legjobb tudomásom szerint
A Legjobb tudomásom szerint látlelet a jelenkori magyar társadalomról a nők ellen elkövetett erőszak vonatkozásában. Személyessé ugyan nem teszi a film a problémát, a kívülálló nézőpontját választva inkább azt a kérdést boncolgatja, hogy mit kezd, mit kezdhet a szűkebb-tágabb közösség a nemi erőszakkal.
Megkopott családtörténet
Megkopott családtörténet
Ridley Scott: A Gucci-ház
Közhely, de igaz, hogy a világhírű luxus divatmárkát alapító Gucci-család története egyenesen mozivászonra kívánkozik. Az élet valós, megtörtént eseményei önmagukban szolgáltatnak elegendő ármánykodást, csalást, merényletet, dicsőséget és bukást – rejtély, hogy ilyen erős alapanyag mellett Ridley Scott filmje miért lett drága, de üres díszlet csupán.
Szerelem, karácsony, tűzoltók
Szerelem, karácsony, tűzoltók
Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
Könnyed, bájos, kiszámítható, mégis szórakoztató karácsonyi film kötelező romantikus konfliktussal és nem túl merész, de találó humorral. A hagyományos ünnepi recept lényegesen jobban esik, mint a megszokott import, amelyet minden évben lenyomnak a torkunkon. A Nagykarácsony az elejétől a végéig, minden részletében szépen kidolgozott iparosmunka – és ezt a legkevésbé sem szabad lebecsülni. 
A szféráktól az emberi lélek mélyéig
A szféráktól az emberi lélek mélyéig
18. VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
Hosszú évek óta nem maradhat el a VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál aktuális műsorát beharangozó cikkünk a Filmrovat hasábjain. Ennek oka egyrészről, hogy emberi jogi fókuszú dokumentumfilmes seregszemleként fontos és támogatandó célkitűzéseket valósítanak meg, másrészről pedig a szervezők szívós munkájának köszönhetően évről évre rendkívül erős felhozatalból válogathatunk. Készüljünk tehát, mert a november 9. és 14. között megrendezésre kerülő 18. VERZIÓ ismét a szezon kiemelt eseménye lesz.
Átadni filmen azt, ahogyan a világot látja
Átadni filmen azt, ahogyan a világot látja
Interjú Grosan Cristina filmrendezővel arról, milyen közép-európai kollégákkal együtt dolgozni, és hogyan juttatta egy ártalmatlan Google-keresés a Berlinale Talents programba.
Grosan Cristina üstökösként robbant be a kortárs magyar filmszcénába. Éppen csak a mozikba került A legjobb dolgokon bőgni kell című első nagyjátékfilmje, máris nyakig benne van egy cseh – magyar – szlovák – olasz koprodukcióban.
Filmek a múzeumban: A kísérletezés szabadsága
Filmek a múzeumban: A kísérletezés szabadsága
INFORG Stúdió 2000-2010
A kortárs magyar filmtörténet ezredfordulós időszakának egyik legmeghatározóbb honi filmes műhelye az INFORG Stúdió. Az INFORG 2000 és 2010 közötti működésének állít emléket a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum kiállítása.
Rideg teremtés
Rideg teremtés
Krasznahorkai Balázs: Hasadék
Krasznahorkai Balázs nagyjátékfilmes debütálásához mitológiai témát választott, tele vizuális szimbólumokkal és a balladákra emlékeztető dramaturgiával. Apa és fia kortalan története a teremtés mitikus pillanata felé felé vezet, amelyben minden összeér és kulminál.
Egy nyár az élet
Egy nyár az élet
Shannon Murphy: Amíg tart a nyár
Shannon Murphy bemutatkozó mozija melankolikus himnusz a fiatalsághoz. Meglepő magától értetődőséggel keveredik benne tragikus a humorossal, öröm a bánattal, felszabadultság a letargiával.
Visszatérés az elhagyatott rétre!
Visszatérés az elhagyatott rétre!
Jurik Kristóf: A kuflik és az Akármi
Dániel András felnőttek és gyerekek körében egyaránt elkötelezett rajongókat szerző könyvsorozatából újra mozifilm készült! A kuflik ismét hiánytalanul felsorakoznak a kuflikupacon és régi barátaik, a beszélő fatuskó, a mohamanyi, a varázsgombák és a többiek mellett új szereplőkkel is megismertetnek bennünket.  
Fröccsöntött sárkányok kislányoknak a nyári szezonra
Fröccsöntött sárkányok kislányoknak a nyári szezonra
Raya és az utolsó sárkány
Itt a nyár, bezárt az óvoda-iskola, ilyenkor kifejezetten érdemes előrukkolni néhány ígéretes címmel, hogy a kisgyerekes családokat a hűs vetítőtermekbe csábítsák a kánikulából a nagy stúdiók. Szemlátomást a Raya és az utolsó sárkány is erre tesz kísérletet, ám ez az affér nem lesz több röpke egynyári mozikalandnál.
Nem mondhatom el senkinek
Nem mondhatom el senkinek
Magnus von Horn: SWEAT
Sylwia Lengyelország első számú fitnesz-influenszere, állandó online jelenléte és a bevásárlóközpont tömegei számára tartott aerobik órái a felhasználók értékes tömegeire bír jelentős hatással. A svéd-lengyel koprodukcióban készült alkotás szerencsés módon nem marad meg a témával kapcsolatos felszínes előítéletek és rosszindulatú klisék felsorakoztatásánál, hanem odalép vizsgálata tárgya mellé, hogy érdemben mondhasson róla valamit.
Karády Katalinnal az Űrpiknik egy másik film lett volna
Karády Katalinnal az Űrpiknik egy másik film lett volna
Benedek Ágotával, a film forgatókönyvírójával beszélgettünk
Magyar sci-fit látni mindig kuriózumnak számít, de hogy miként kapcsolatható ehhez Karády Katalin vagy a Szindbád, arról a forgatókönyvíró mesélt. Benedek Ágota és állandó alkotótársa, Badits Ákos első nagyjátékfilmje Űrpiknik címmel látható a mozikban.
Talán nincs is tökéletes elégedettség
Talán nincs is tökéletes elégedettség
Interjú Menyhei Szabolcs visual effects artisttal a sikerhez vezető eltökéltségről, tanulni vágyásról és tudatos karrierépítésről
Menyhei Szabolcs, akit kollégáival közös munkájukért, a Tenet vizuális effektjeiért Oscar-díjjal is honoráltak, nem hisz a „jókor lenni jó helyen” mítoszában. Elszántságról, tudatos döntésekről és a pályakezdés nehézségeiről mesélt. Jelenleg az Industral Light & Magic-nél dolgozik, mint látványtervező - concept artist.
A szörnyek már nem a mélyben laknak
A szörnyek már nem a mélyben laknak
Enrico Casarosa: Luca
Nagy várakozás övezi a Disney-Pixar legújabb, egyben járvány utáni első bemutatóját, hiszen családi mozibemutatókban komoly hiányt szenvedtünk az utóbbi időben. A Luca a nagy sikerű Coco hagyományát folytatja, de nem ér fel az előd bátorságához.  
A rövidek dicsérete
A rövidek dicsérete
Magyar rövidfilmek a 9. Friss Hús Budapesti Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon
Az egész világot felforgató folyamatok és nem szűnő bizonytalanság ide vagy oda, az idei Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál kimondottan erős felhozatallal csábítja moziba a kultúrélményre kiéhezett közönséget. Különösen büszkék lehetünk a válogatás hazai képviselőire – úgy tűnik, a rövid műfajban nem tudunk hibázni.
Mérges a bosszú
Mérges a bosszú
Emerald Fennell: Ígéretes fiatal nő
Emerald Fennell nagyjátékfilmes rendezői debütálásában – a lassan, de biztosan új feminista ikonná váló Carey Mulligannel a főszerepben – kísérletet tesz arra, hogy széles közönségnek szánt filmjén keresztül a közbeszéd fősodrába helyezze a nők ellen elkövetett szexuális visszaélések működési mechanizmusát. De mégis ki nézne meg egy tőről metszett #MeToo-filmet, ha az egész mondandót nem tökös bosszúfilmbe csomagolnák?
A bizarr felsőfoka
A bizarr felsőfoka
Ryan White: A kivégzőosztag
A némileg félrevezetően A kivégzőosztag címre keresztelt dokumentumfilm egy ijesztően bizarr politikai merénylet részleteit mutatja be kitartó oknyomozással. A rendező Ryan White ismert dokumentumfilmes, The Keepers címmel készített sorozatot a Netflixnek, az HBO-n debütált The Case Against 8 pedig kifejezetten nagy kritikai és közönségsikert ért el az Államokban. A politikai témákban egyébként is otthonosan mozgó White ezúttal tovább emelt a téten.
A történelmi pillanat
A történelmi pillanat
Covid naplók
Covid naplók címmel látható az HBO GO kínálatában néhány New York-i filmszakos fiatal doku-tablófilmje, amely ijesztően közeli és hiteles lenyomata a 2020 tavaszán a Nagy Almában tomboló járvány okozta általános szorongásnak. Hogy ad-e nekünk ezen túl is valami maradandót a Covid naplók, azt majd az idő eldönti.
Családi album mozgóképeken
Családi album mozgóképeken
Dér Asia, Haragonics Sára: Anyáim története
Dér Asia és Haragonics Sára HBO-n debütált dokumentumfilmje bár hosszú ideje készül, az egyedülállók és az azonos nemű párok örökbefogadási esélyeit jelentősen korlátozó törvénymódosításnak köszönheti kifejezett aktualitását. A témafelvetés megannyi különböző irányú mélyfúrásra alkalmat adna, az Anyáim története mégis leginkább a kisember és a hatalom egyenlőtlen küzdelméről szól.
Ami a maratonon túl van
Ami a maratonon túl van
Katrine W. Kjær: Egy lány hosszú futása
A kenyai hosszútávfutó bajnok, Visiline Jepkesho négy évét kíséri végig az otthoni felkészüléstől a világ különböző tájain megrendezett maraton versenyekig Katrine W. Kjær filmje. A rendezőnő korábban számos alkalommal készített dán televíziócsatornák számára hírműsorokat és rövidebb dokumentumfilmeket a Közel-Keleten és Afrikában, legújabb munkáját pedig az idén online megrendezett Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, a BIDF versenyprogramjában láthatja a hazai közönség.
Rettentően veszélyes vagyok
Rettentően veszélyes vagyok
Pálfi György filmrendezővel a filmkészítés kollektív alkotói mechanizmusairól, fordulatokról, szenvedélyről és rendszeren kívüliségről
A folyamatos újrakezdés embere Pálfi György, aki mindig valami mást és váratlant akar csinálni ahelyett, hogy a kor igényeihez alkalmazkodva, szisztematikusan építené egységes filmrendezői „énmárkáját”.
A legnagyobb része szerencse
A legnagyobb része szerencse
Interjú Pohárnok Gergellyel külföldi munkákról, az operatőri pálya sikereiről és – egyebek mellett – a Taxidermia izgalmas utóéletéről
Noha eredetileg nem filmes pályára készült, Pohárnok Gergely mindig is a képek bűvöletében élt. Élete nagy szerencséjének tartja, hogy már az SzFE-n töltött egyetemi évei alatt szoros munkakapcsolat szövődött közte és Pálfi György rendező között, hiszen közös filmjeik sikere a mai napig kísérik a szakmai életét.
Variációk egy témára
Variációk egy témára
A 9. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál programjából
Az idén kilencedik alkalommal – de a helyzethez alkalmazkodva most először száz százalékban online – megrendezésre kerülő ZsiFi (Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál) lenyűgözően széles fesztávja képes átfogni a legkülönbözőbb témákat a kortárs izraeli transz család történetétől a klasszikus ívű, második világháborús történelmi dráma holokausztfeldolgozásáig. Hangvétel és műfaj tekintetében is bőven van miből válogatni vad humorú animációs filmtől magyar dokumentumfilmig.
A túlélésért filmezni
A túlélésért filmezni
Iryna Tsilyk A föld oly kék, mint egy narancs című filmje a 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon
A háztáji, amatőr filmkésztés során egy magára maradt ukrán család a fikcióba menekül a háború hatására körülöttük egészen irracionálissá váló valóság elől. A föld oly kék, mint egy narancs az idén novemberben online látogatható Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál nemzetközi versenyprogramjában lesz látható.
Sportfilm az anyai szeretetről
Sportfilm az anyai szeretetről
Huseyin Tabak: Gipsy Queen
Ali cigány származású, kelet-európai bevándorló Hamburgban. Egyedülálló anya, egykori Ifjúsági Világbajnok boxoló. Ez a megannyi szerep és feladat ütközik egyetlen filmben, amely egyfelől hagyományos ívet bejáró sportfilm, másfelől óda az édesanyákhoz. A Gipsy Queent a Sehenswert – Szemrevaló Filmfesztivál műsorában vetítették.
Nincs megváltás
Nincs megváltás
Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
Az elkövetkező évtized nagyívű, orákulumi bölcsességű filmje, a Berlin, Alexanderplatz a megtévedt német kisember helyett afrikai menekült hőssel mondja el újra a régi történetet, mégsem válik szociodrámává. Transzcendens szenvedéstörténet ez, amelynek végén nem vár megváltás. Burhan Qurbani filmjét a Sehenswert – Szemrevaló Filmfesztivál műsorában vetítették, és hamarosan látható lesz a X. Mozinet Filmnapokon is, mielőtt jövő januárban bemutatnák a magyar mozikban.
A főnix hamvai
A főnix hamvai
Niki Caro: Mulan
Nagy reményekkel és kiemelt költségvetéssel készült a Disney legújabb gigaprodukciója, az élőszereplős változatban újraforgatott klasszikusok trendje azonban korántsem üzembiztos kritikai siker. A közönség általában mégis kíváncsi átfazonírozott régi kedvenceire. Kérdés, hogy ez az érdeklődés képes-e a Mulant megmenteni a teljes kudarctól.
A siker az, amikor egy szerep életre kel
A siker az, amikor egy szerep életre kel
Interjú Varga Veronika színésznővel a nyelv és a színész közötti térről, a hagyományos útról és arról, milyen két országban is otthon lenni
A Franciaországban sikeres karriert befutó Varga Veronikával beszélgettünk a francia és a magyar színészélet különbözőségéről, a nemet mondásról és arról, milyen érzés egyetlen nem francia anyanyelvű hallgatónak lenni a világ egyik legnevesebb művészeti egyetemén.
Különös táncrend
Különös táncrend
Pablo Larraín: Ema
A címszereplő Ema egy impulzív és enigmatikus reggaeton táncos, aki körül olyannyira összesűrűsödik a levegő, hogy képtelenség nem rá figyelni. Larraín pedig – szinte a cinéma verité módszerével élve – hagyja, hogy a kamera csodálja ezt a különös jelenést.  
A Pesti balhé mindenkiről szól, akinek volt egy nagy, gyerekkori álma
A Pesti balhé mindenkiről szól, akinek volt egy nagy, gyerekkori álma
Interjú Lóth Balázs rendezővel
Lóth Balázs rendezővel beszélgettünk a nagyjátékfilmes debütálásról, a heist film műfaji kihívásairól és a Pesti balhé békaszereplőiről.
A vágó egyedül ül egy sötét szobában, és olyan titkokat tud, amiket senki más
A vágó egyedül ül egy sötét szobában, és olyan titkokat tud, amiket senki más
Interjú Jancsó Dávid vágóval karrierválasztásról, a vágó megítéléséről és a tudatosság szerepéről
Milyen a filmiparban „a második sor első székében” ülni? Milyen élmény egy film legelső nézőjének lenni? Mennyi szakmai titka van egy vágónak? Jancsó Dáviddal beszélgettünk a vágói karrierről.
Egy hétköznapi szerelmesfilm
Egy hétköznapi szerelmesfilm
Maria Sødahl: Remény
Maria Sødahl filmje párkapcsolati dráma, betegségtörténet, elégia az öregedésről, s egyszersmind meghitt szerelmesfilm. Ez a sok egybekevert zsáner, a sűrű hangnemváltások, a megszokott dramaturgia merész átszabása mind kifelé mutat a hagyományos műfajiságból, ám vastagon húzza alá az életszerűséget, hogy a hitelesség szilárd fundamentumaként szolgáljon.  
Meztelen a király – de nem zavarja
Meztelen a király – de nem zavarja
Judd Apatow: Staten Island királya
Édesbús generációs közérzetfilm a szerethető szerencsétlenek történeteit megéneklő Judd Apatow és a fiatal kora ellenére már markáns és jól megjegyezhető stílussal bíró főszereplő–alkotótárs, Pete Davidson együttműködése nyomán.
A peremen lézengők
A peremen lézengők
Louis-Julien Petit: A láthatatlanok
A francia A láthatatlanok című, hazájában valóságos meglepetés-sikerfilm magyarországi bemutatója több szempontból is rendhagyó volt. Ám ehhez a különös, átmeneti helyzetben lévő filmhez meglepően jól illeszkednek a szokatlan körülmények.  
Mindannyiunkról szól az Unorthodox minisorozat
Mindannyiunkról szól az Unorthodox minisorozat
Anna Winger, Alexa Karolinski: Unorthodox
A Deborah Feldman írónő önéletrajzi regényéből készült négyrészes minisorozat néhány hete elérhető a Netflixen. A kritikusok a sorozatban exponált ortodox zsidó közösség ítéletmentes és részletgazdag bemutatásáért méltatják, a konkrét cselekmény miatt viszont erősen kritizálják, holott a menekülő-identitáskereső Esty története mindannyiunk hétköznapi valóságával áll kapcsolatban.
Jó filmeket készíteni, jó emberekkel
Jó filmeket készíteni, jó emberekkel
Interjú Csepeli Eszter operatőrrel önismeretről, fejlődési folyamatról és meghatározó pillanatokról
Csepeli Eszter útja vargabetűk leírásával és számos akadály leküzdésével indult a markáns látásmódú, meghatározó, nemzetközi szcénában is sikerrel boldoguló filmes operatőrré válás felé. Beszélgetésünkből kiderül, milyen érzés, ha a cél még messzinek tűnik ugyan, de már bizonyosan az odavezető úton haladunk.
Egyedi és megismételhetetlen – a modern nő új útjai
Egyedi és megismételhetetlen – a modern nő új útjai
Phoebe Waller-Bridge író-producer-színésznő pályaképe
A korábban inkább csak az Egyesült Királyság határain belül ismert, szépreményű fiatal alkotó az utóbbi években valódi üstökösként robbant be a nemzetközi köztudatba – és jócskán felperzselte maga mögött az utat. Egyedisége és pontos arányérzéke generációjának hiteles krónikásává teszi őt, miközben új és mind hallhatóbb hangot ad a modern Nő önreprezentációjának. Ráadásként magabiztosan navigál a virtigli zsánerműfajok szabálydzsungelében is. Phoebe Waller-Bridge előtt figyelemre méltó karrier áll.
Láthatóvá tenni
Láthatóvá tenni
Jótékonysági vetítések a hajléktalanság problémái kapcsán
A Mozinet A láthatatlanok című, valós események által ihletett francia film jótékonysági vetítésével száll be a társadalmi kampányba, amely a hajléktalan emberek problémáinak és az őket segítő szociális munkások erőfeszítéseinek láthatóvá tételét célozza.
Lányságon innen és túl
Lányságon innen és túl
Great Gerwig: Kisasszonyok
Szeretnivaló és végtelenül bájos feelgood-mozi a Kisasszonyok lágyan suhogó szoknyákkal és keresetlenségükben is tökéletes frizurákkal. Esztétizált leányálmok vászonra vitele mellett pedig okos adaptáció is. Éppen annyit változtat az eredeti anyagon, amennyit mindenképpen muszáj ahhoz, hogy frissé és aktuálissá tegye egy régi kor klasszikusát.
Sorvezető a világ dolgaihoz – beszámoló a BIDF-ről
Sorvezető a világ dolgaihoz – beszámoló a BIDF-ről
6. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, BIDF
Élénk érdeklődés mellett zajlott le az idén hatodik alkalommal megrendezett Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, melynek merítése változatos, és csaknem minden globális jelentőséggel bíró, aktuális problémával foglalkozik. Ráadásul olyan, többek között Oscar-díjra is jelölt alkotásokat láthatott a fesztiválon először a magyar közönség, mint a Méz – királynő, vagy a díjnyertes Kislányomnak, Samának.
Arcok, utak, élmények – Hétfőn startol a BIDF
Arcok, utak, élmények – Hétfőn startol a BIDF
2020. január 27–február 2.
A világ minden pontjáról érkező dokumentumfilmek konkrét tematikai megkötések nélkül, kizárólag a kiemelkedően magas nívó alapján kerülnek válogatásra, a versenyben pedig az egész estés filmek kategóriája mellett külön indulnak a magyar dokuk, valamint a fiatal filmesek a rövid műfajban. Hétfőtől tehát a Cinema City Arénát megtöltik a válogatott, nemzetközi dokumentumfilmek.
A jó alapanyag luxusáról
A jó alapanyag luxusáról
Beszélgetés Enyedi Ildikóval a januári Hadik Brunch-on
A Hadik Brunch januári vendége Enyedi Ildikó filmrendező volt. Ott Annával legújabb, készülőben lévő filmjéről beszélgettek, amely Füst Milán Nobel-díjra jelölt, bensőséges hangulatú regényét, A feleségem történetét dolgozza fel.
Út egy új kánon felé: bemutatkozik az első online magyar filmtörténeti lexikon
Út egy új kánon felé: bemutatkozik az első online magyar filmtörténeti lexikon
A héten mutatták be a Magyar filmek a kezdetektől napjainkig című online lexikont, amelynek első száz szócikke már elérhető a nagyközönség számára. A cél egy csaknem minden filmtípusra kiterjesztett, elsősorban esztétikai szempontú válogatás, amely képes felmutatni a magyar filmtörténet hallatlan gazdagságát.
Intergalaktikus gyurmacsoda az egész családnak
Intergalaktikus gyurmacsoda az egész családnak
Becher-Phelan: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
Az animációs sorozatból ismert bájos gyurmafigura galaktikus utazásra indul távolról érkezett barátja kedvéért ebben a család minden tagjának szóló filmben.  
A Skywalker Saga rózsaszín naplementéje
A Skywalker Saga rózsaszín naplementéje
J.J. Abrams: Skywalker kora
A fináléjához érkezett újabb családtörténet hűen ismétli a nagy elődtrilógiát, ám ezúttal mintha a biztonság kedvéért ütközésig csavarták volna valamennyi potmétert a Star Wars-legenda keverőpultján.  
A terhes lány, a filmkritikus és a sosemvolt Budapest
A terhes lány, a filmkritikus és a sosemvolt Budapest
Orosz Dénes: Seveled
A magyar vígjátéki hagyomány ismét bővült egy színes-szagos, íróasztal mellett formásra csiszolt darabbal, amiben mindenki szép, mindenki kedves, Budapest menő és rendezett, s még a független média kilátástalan helyzete sem több egy közepesen túltolt poénnál.  
Krimi az Isten háta mögött
Krimi az Isten háta mögött
Bagota Béla: VALAN
Bagota Béla rendezői debütje az erdélyi fenyvesek dermesztő csendjébe kalauzol, s miközben egy krimit mesél, nem zárkózik el az egzisztencialista létösszegzés pillanataitól sem. 
Szeressétek a gyerekeket!
Szeressétek a gyerekeket!
Nora Fingscheidt: Kontroll nélkül
Az idei Berlinalén díjazott Kontroll nélkül nem írja át a filmnyelvet, nem újítja meg a műfaji tradíciókat, és legfőképpen nem andalít el könnyed, tét nélküli történetelbeszéléssel. Részletekbe menően pontos, hiteles és metszően fájdalmas képet ad azonban a legmélyebb emberi tragédiáról, a krónikus szeretethiányról.
Magyar ütőérre magyar vámpírt!
Magyar ütőérre magyar vámpírt!
Bodzsár Márk: Drakulics elvtárs
Kicsit félelmetes, kicsit szexi, kicsit humoros – a Drakulics elvtárs mintha minden szempontból olyan kisszerű akarna lenni, amilyen a kádári Magyarország megúszós gulyáskommunizmusa volt. De mégsem az...
Arról kell beszélni, ami történt
Arról kell beszélni, ami történt
Interjú a FOMO című film rendezőjével, Hartung Attilával
A fiatal elsőfilmes rendező azonnal belenyúlt a darázsfészekbe: az eszetlenül bulizó Z-generáció tagjairól forgatott, a gyomorszorító mozi egy szexuális bűncselekményt helyez a fókuszába. Hartung Attilával arról beszélgettünk, hogy mit jelent a felelősségvállalás, milyen mindennapi tapasztalatokból merített a film, és mi volt a szándék a sokat vitatott nézőpontválasztással.
Görcsbe rándult kacaj
Görcsbe rándult kacaj
Todd Phillips: Joker
A Joker-eredettörténet kapcsán az erőszak promotálásának kényes kérdésén túl egy dolog foglalkoztatja a rajongókat és a világot: ez lesz-e a valaha volt legjobb szuperhősfilm? Vagy legalább újraírja-e a szuperhősfilmes kánont az új megközelítés? A válasz egyértelmű: a Joker egyik reményt sem teljesíti be. Igaz, nem is ez a vállalása. Ez a film egy bátor különutas a szuperhős-tumultus fullasztó árjában.
Alázat és egy bizonyos belső vizuális érzék
Alázat és egy bizonyos belső vizuális érzék
Interjú Flesch Andrea jelmeztervezővel lehetséges utakról, pályakezdésről, tanítványokról, aktuális munkákról
Flesch Andrea nevéhez egy sor sikeres hazai és külföldi film káprázatos jelmeze fűződik, dolgozott már együtt Greenawayjel, Peter Stricklanddel, legutóbb pedig Ari Asterrel. Arról beszélgettünk, miként jutott idáig, és milyen hosszú éveken át várta a nagy áttörést.
Eszképizmusból jeles
Eszképizmusból jeles
Julian Fellowes: Downton Abbey
Az évek alatt elkötelezett közönségére talált brit sorozat, a Downton Abbey különleges karácsonyi kiadása és a Crawley-család története egészen a mozivászonig jutott.
Webse: a második legfontosabb kérdés
Kedden megkezdődött a websorozatokat gyűjtő Webse-portál online sajtótájékoztatója, ahol ismertették az érdeklődőkkel az új mozgóképes jelenséget. Most, hogy a "mi ez?" kérdésre választ kaptunk, a következő nagyon lényeges problémára tértek rá: miből?
Robog tovább a magyarhangya és nagykorú az Odeon
2011. december 16-18. Odeon Lloyd Mozi, Hollán Ernő utca 7., Budapest,1136
A héten az Odeon Lloyd mozi és a közösségi filmforgalmazó magyarhangya összefoglalta a szeptember óta tartó együttműködésük tapasztalatait, s egyúttal ismertették a jövőre vonatkozó terveiket is. Tették mindezt a tőlük megszokott közvetlen, informális módon.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés