bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Párniczky András --

felhasználói adatlapja

Zenei tanulmányok:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskola,
DLA képzés, disszertációjának címe: „Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben, minősítése: Summa cum laude. 2019–2022.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem,
mesterképzés, okleveles jazzgitár-tanár, 2015–2016.
Jazz Department of The Royal Conservatoire, (Hága, Hollandia), 2001–2002.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézete, jazzgitár művész-tanár diploma, minősítése: kiváló, 1996–2000.
Erkel Ferenc Zeneiskola, 1992–1996.
American Institute of Music (Bécs, Ausztria), 1991–1992.

Művészeti, vezetői tapasztalat:
1990 óta számos fesztiválon és rangos jazz klubban lépett fel szerte Európában, valamint a tengerentúlon New Yorkban és Washingtonban, miközben a magyar zenei élet állandó szereplőjévé is vált.
2001-ben alapította meg a Nigun együttest, amellyel jelenleg is aktívan koncertezik.
2016-ban hívta életre a Párniczky Quartettet, hogy megszólaltassa a Bartók Béla műveiből készült átdolgozásait. A BMC által megjelentetett első lemezük hazánkban és nemzetközi tekintetben is kivívta a kritikusok elismerését.

Gitárosként fellépett, együtt dolgozott az alábbi zenészekkel
szaxofonosok: John Zorn, Chris Potter, Daniel Erdmann, Dresch Mihály, Bacsó Kristóf
trombitások: Steven Bernstein, Frank London (Klezmatics)
klarinétosok: Don Byron, Matt Darriau
zongoristák: Szabó Dániel, Fellegi Ádám
gitáros: Frank Möbus
cimbalmos: Lukács Miklós
énekesek: Carol Cass, Palya Bea
nagybőgősök: Carlos Bica, Arthur Kell
dobosok: DejanTerzic, Aaron Alexander, Frits Landesbergen, Klemens Marktl
zeneszerzők: Graham Collier, Etienne Rolin, Ifj. Kurtág György, Gryllus Samu

Közreműködött filmekben:
Lukáts Andor: Portugál. Magyar dráma 1999.
Szabó Ildikó: Chacho Rom.Magyar–német–francia dráma, 1999.

Publikációk:
“Uri Caine Bartók projektje a Müpában” MagyarJazz.hu, 2022. április.
„Csak tiszta forrásból.” A SZÍV 107/9 ( 2021. szeptember): 55–58.
Gramofon Klasszikus és Jazz: szakíró, 2004–2019.
Fidelio Magazin és Online: rovatvezető, szakíró, 2007–2016.

Párniczky András által feltöltött cikkek:

A változás mint jelenség a jazzben
A változás mint jelenség a jazzben
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Egy doktorszemináriumon, amelyen részt vettem, Ávéd János, a kiváló szaxofonos jegyezte meg, hogy véleménye szerint a jazz-zenészek egyik alapvető tulajdonsága a fejlődésre, és ezzel együtt a változásra való törekvés. Ez csupán egy témafelvetés volt János részéről, alaposságát és felkészültségét ismerve egy kutatásban nyilván hozzáfűzte volna, hogy ez a tendencia akkor is megfigyelhető, ha a jazz műfajnak vannak kifejezetten retrospektív stílusirányzatai, így olyan zenészek is játszanak jazzt, aki a múlt rétegeinek felidézésében találnak inspirációt. Egy zenész pályafutásában megfigyelhető fejlődés, sőt ezen túlmenően az egyes jól megkülönböztethető szakaszok, gyakorta váltják ki a kritikusok, bizonyos esetekben a hallgatóság ellenérzését, miközben a változás hiányában könnyen válhat egy előadó önismétlővé. A Wesleyan Egyetem egy 2017-ben publikált kutatásban a jazz és a klasszikus zenei tanulmányok, a kreatív gondolkodásra gyakorolt hatását vizsgálta. Megállapítást nyert, hogy „[…] a jazz-zenészek az improvizációs képzés során azt tanulják, hogyan helyettesítsenek be zenei hangokat, akkordokat, ez pedig megnövekedett kognitív rugalmassághoz vezet." Ezt az állítást alapul véve nem csupán azok az emberek fordulnak sok esetben a jazz irányába, akik igénylik a gyakori változást, de feltételezhetően a műfaj ismerete is erősíti ezt az irányultságot. Ennek az összetett kérdéskörnek a vizsgálatát teszem meg az alábbiakban.
Oz, a nagy gitáros
Oz, a nagy gitáros
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
A „Világsztárok a Budapest Jazz Clubban” című sorozat 2008-ban, Dave Douglas amerikai trombitás kvintettjének fellépésével indult, és a mai napig folytatódik annak ellenére, hogy nem oly rég még a klub bezárásának híre járta be a média magyar jazzélettel foglalkozó részét. Oz Noy teljes joggal nevezhető világsztárnak, annak ellenére, hogy magyar jazz körökben minden bizonnyal kevésbé ismert előadó, mint Pat Metheny, John Scofield vagy akár Jonathan Kreisberg gitárosok, ám számos vezető hangszergyártó képviselőjeként, és mert olyan blues- és rocksztárokkal is fellépett, mint Joe Bonamassa, Robben Ford és Dweezil Zappa, sokak figyelmére tarthat számot a fellépése. Mindezt alátámasztotta, hogy a kedd esti időpont, valamint a párhuzamosan zajló JazzFest Budapest eseményei ellenére telt ház volt a jazzklubban.
Személyes jazzkutatás
Személyes jazzkutatás
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A szerző által alapított Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány (JOKA) gondozásában jelent meg Simon Géza Gábor, vagy ahogy sokan a ismerik SGG számszerint 34. jazz tematikájú kötete, amely arra tesz kísérletet, hogy bemutassa a magyar jazz történetének kutatási lehetőségeit és annak eredményeit.
A kifordított Paul Motian E.B.B.
A kifordított Paul Motian E.B.B.
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.
Este háromnegyed nyolc, lassan megtelik a Fesztivál Színház nézőtere. Arra szövetkeztünk ma a hét zenésszel, hogy ők eljátsszák, mi pedig meghallgassuk a A Once Around The Room című, ECM által megjelentetett emlékalbum anyagát, amelyet a legendás amerikai jazzdobos, Paul Motian tiszteletére készítettek. Az, hogy ilyen sokan eljöttek, talán nem is elsősorban a lemeznek szól, hanem annak, hogy a fellépő zenészek mindegyike „világsztár”– tán a basszusgitáros Anders Christensen kivételével, akihez viszont engem egy meghatározó személyes emlék fűz, amit kifejtek majd –, amennyiben ez a fogalom értelmezhető a jazz közegében. Talán pontosabb úgy fogalmazni, hogy a kortárs jazz meghatározó és kiemelkedő képviselői.
Zsidó zene a sivatagon innen, a klezmeren túl
Zsidó zene a sivatagon innen, a klezmeren túl
New Masada Quartet: Vol. 2
John Zorn személye és munkássága kultikusnak mondható a jazz progresszívebb vonulatát szeretők körében. Szaxofonosként, de talán még inkább zeneszerzőként és lemezkiadója, a Tzadik Records vezetőjeként (a héber tzaddik – צדיק – szó igaz embert jelent) egyértelműen beírta magát a jazz történetébe.
A szellemi kultúrák összessége mint baktériumkultúra
A szellemi kultúrák összessége mint baktériumkultúra
Interjú Kováts Gergővel a Kovász nevű zenekar megalapítása kapcsán
Kováts Gergő 2011-ben szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen jazz-szaxofonosként, majd a Hágai Királyi Konzervatórium elektronikus zeneszerzés szakán folytatta tanulmányait. Bár legtöbben a budapesti szabad-zenei színtér fontos tagjaként ismerhetik, egyedi – sokszor valóban a kísérletezésen alapuló – zenei világa mellett könnyedén mozog a műfajok között, legyen szó a Kéknyúlban vagy akár az Irie Maffia zenekarban való részvételről. Nagyzenekari hangszerelésit legújabban a NART Orchestra és a Fővárosi Rapcirkusz előadásában hallhatjuk, valamint számos animációs- és rövidfilmhez írt zenét. A népzenével ápolt különleges kapcsolatát már az egyetemi éveiben megszilárdította, többek között Csávás Attilától tanult tárogatózni, majd olyan népzenékre épülő formációkban mélyítette el a tudását, mint az Esszencia vagy az Uljana Quartet. Ezen szerteágazó zenei érdeklődés és tudás összegződik új formációjában a Kovászban.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 2.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 2.
Bartók jazzre gyakorolt hatásának kutatásai
Esszém első részében magyar és nemzetközi kitekintésben azokat az előzményeket mutattam be, amelyek a jazz-kutatás és a műfaj szakirodalma területén Bartók Béla jazzre gyakorolt hatását vizsgálták. A terjedelem természetesen nem tette lehetővé, hogy a teljesség igényével szóljak a témáról, de a fontosabb tendenciák mindenképpen említésre kerültek. Ezt a tematikát szeretném a továbbiakban a saját kutatásaim alapján kiegészíteni.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 1.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 1.
Bartók jazzre gyakorolt hatásának kutatásai
A jazz-kutatásban a klasszikus zenei hatások vizsgálatának egy adott korszakra vonatkozóan mind magyar, mind nemzetközi viszonylatban, magától értetődően számos előzménye van, különös tekintettel az úgynevezett third stream irányzat kapcsán, amely stílus művelői a klasszikus zene stiláris eszközeihez fordultak a jazz műfaji kereteinek tágítását célozva.
Album egy öreg baráthoz
Album egy öreg baráthoz
Jakob Bro/Joe Lovano: Once Around The Room – A tribute to Paul Motian
Majdnem napra pontosan 11 év telt el azóta, hogy elhunyt a jazz egyik meghatározó alakja, Paul Motian. Nem csupán a jazz-dobolás formanyelvét megújító muzsikus volt Motian, de több kiemelkedő formációt is vezetett, amelyekben gyakorta – a szabad és az írott zene kompozitórikus elemeit elegyítő – saját darabjai adták a repertoárok gerincét. Ezekben az együttesekben számos alkalommal szerepelt mind a dán jazz gitáros Jakob Bro (2001-től a Paul Motian and the Electric Bebop Band tagjaként), mind Joe Lovano amerikai szaxofonos (Paul Motian és Bill Frisell társaként trióban, három évtizeden keresztül 1981-től 2011-ig). Ennek ellenére a november 4-én, az ECM által megjelentetett emlékalbum az első, ahol együtt játszanak.
A Pannónia polihisztora
A Pannónia polihisztora
Beszélgetés Nyerges Andrással
Nyerges András neve többeknek csenghet ismerősen, mint azt bárki gondolná. A Pannónia Filmstúdió Rajz- és Bábfilm Főosztályának munkatársaként olyan rajzfilmek hangmérnöke volt, mint a Mirr-Murr kandúr kalandjai, A legkisebb ugrifüles, Misi Mókus kalandjai, A kockásfülű nyúl, Magyar népmesék (amelynek ikonikus főcímzenéjét is ő rögzítette a Kaláka zenekarral), Sebaj Tóbiás, Varjúdombi mesék, Macskafogó, Vili a veréb, Az erdő kapitánya és még hosszan lehetne sorolni azon sorozatokat, amelyek nevéhez fűződnek. Azonban András életműve ennél sokkal összetettebb. A Balázs Béla és Artisjus-díjas hangmérnök, A Magyar Hangkultúra Mestere, zenei rendező, hangrendszer-tervező, audiokonzultáns, oktató olyan személyiség, akit feltétlen érdemes jobban is megismerni.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés