Felhasználói adatlap
-- Keresztesi József --
felhasználói adatlapjaKeresztesi József által feltöltött cikkek:
2023. 12. 07.
A hatodik és a hetedik nap
Noha csütörtökön lezajlott a fesztivál zárópartija, akadt még egy pótnap is, a vasárnap, amikor a szlovén Uroš Kaurin és Vito Weis produkciója, a Hős 4.0 – Business as Usual című előadása érkezett Szabadkára, de erre sajnos nem tudtam visszajönni. Így hát a szerdai és a csütörtöki nap előadásairól tartozom még beszámolóval, ám ezt bizonyos okoknál fogva ezúttal visszafelől kezdeném.
2022. 12. 20.
Hantai és Pécs. Hantai Simon alkotásai a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának gyűjteményében
„Két bóher ül a Talmud fölé görnyedve. Az egyiknek hirtelen felragyog az arca, de aztán teljesen elkomorul. Mi történt veled? – kérdi a társa. Hagyd el! Eszembe jutott egy nagyon jó válasz, de az istennek sem jut eszembe hozzá egy jó kérdés.”
2022. 12. 07.
Desiré Central Station 2022 – No Filter
A Desiré Fesztivál utolsó két napja ugyancsak a „No filter” jegyében telt, noha igencsak eltérő árnyalatokkal és hangsúlyokkal. Először egy klasszikus abszurd színdarab punk továbbgondolását láthattuk, majd a fesztivál legszívhezszólóbb előadását, végül pedig egy Kafkára építő, korántsem problémamentes produkciót, amely azonban érdekes tanulságokkal szolgált.
2022. 12. 01.
Desiré Central Station 2022 – No Filter
A Desiré Fesztivál minden évben egy-egy szlogent vagy hívószót kínál föl laza keretként vagy afféle tematikus szűrőként. Az idei, a „No Filter” ugyanakkor épp arra tesz javaslatot, hogy mondjunk le a szűrő használatáról. Vajon mit mutat a világ elénk táruló képe bármiféle kozmetikázás vagy szépítés nélkül? És mit jelent mindez a színház keretein belül, ahol végső soron minden közvetített, hiszen minden gesztus egyszersmind jel is?
2022. 11. 29.
Sándor L. István: A Katona és kora. Az indulás irányai
Sándor L. István nagy ívű vállalkozása, azaz a Katona és kora című kötet a Katona József Színház történetének rekonstruálására és értelmezésére irányul. A most megjelent könyv a második a sorban, és remélhetőleg mihamarabb követi majd a harmadik – a záró fejezet mindenesetre ígéretet tesz a folytatásra.
2022. 11. 04.
Vida Cerkvenik Bren: Miért nem az utcán csináljuk? Interaktív utcaszínházi kézikönyv
A Miért nem az utcán csináljuk? című interaktív kézikönyv 2019-ben jelent meg Ljubljanában, később pedig a magyar kiadás mellett több nyelven is napvilágot látott. A szerző, Vida Cerkvenik Bren nemcsak teoretikusa, hanem a szlovén Kud Ljud társulat alapítójaként tapasztalt művelője is az utcaszínház vagy szabadtéri színház műfajának. Mi több, ez a könyv sem elméleti munka, sokkal inkább gyakorlati útmutató.
2022. 08. 30.
A THEALTER30(+1) – Színháztudományi konferencia-kötetről
E sorok írójának boldogult úrfikorában hosszú ideig díszítette a falát Enzo Cozzi performanszának fénymásolt kis plakátja. Az igazat megvallva ellopta a szegedi tanárképző hirdetőtáblájáról – mentségére legyen mondva, hogy az előadást követően vette magához, megmentve a kidobástól. Egy nappal korábban döbbent csodálattal követte az olasz utcai művészt, aki zenészektől kísérve, gólyalábon szaladva-táncolva csábította maga után a közönséget, végig a Kárász utcán, ki a Széchenyi térre, hogy ott aztán tavaszköszöntő össztáncba rendezze a menetet. Az egész egyszerre volt csábító és ellentmondást nem tűrő: egyesítette egy rituális törzsi ünnep karneváli varázsát a hamelni patkányfogó tömeghipnózisával. A THEALTER30(+1) kötetről számolunk be.