Felhasználói adatlap
-- Keresztesi József --
felhasználói adatlapjaKeresztesi József által feltöltött cikkek:
2023. 11. 29.
Negyedik és ötödik nap
A negyedik és ötödik nap három teljesen eltérő karakterű darabot kínált: egy hagyományos és biztonságos keretek között maradó életrajzi játékot, egy minden hagyományos és biztonságos keretet érvénytelenítő produkciót, és egy egyetemista csapat előadását, amely a saját biztonságos kereteinek a határait igyekezett kitapogatni.
2023. 11. 27.
Az első három nap
Tavaly óta történtek ugyan változások, de jobbára a folytonosság jegyében: Urbán András távozott a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház éléről, és az Újvidéki Színházat vezeti, míg a szabadkai színház igazgatója a társulat tagja, Mészáros Gábor lett. A Desiré Fesztivált továbbra is Urbán irányítja, és az első szabadkai napon is az ő premierje volt látható.
2023. 03. 10.
Vendégváró Fesztivál a Bethlen Téri Színházban
A Bethlen Téri Színház háromnapos Vendégváró Fesztiválja idén a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásainak adott otthont. Ez nagyon jó választásnak bizonyult, nemcsak az egyes előadások kvalitásai miatt, hanem az összkép tekintetében is: a három darab ugyanis három különböző arcát mutatta meg az egyik legmerészebb és leginkább kockázatkereső magyar színházi műhelynek.
2022. 12. 04.
Desiré Central Station 2022 – No Filter
A harmadik és a negyedik nap a szlovénoké. Vasárnap egyetlen előadásra került sor – mondjuk, az önmagában is több mint több mint négyórás volt –, hétfőn két produkciót láthattunk, minhárom Ljubljanából érkezett.
2022. 10. 01.
Vonnák Diána: Látlak, Jelenkor, Budapest, 2021.
Az idegen környezet megértésre váró közeg, de a megfigyelő eközben a saját terheit is magán hordozza, és e kettőnek az összjátéka hozza létre a történetek sajátos dinamikáját. Ezért nem véletlen, hogy a novellák – egyetlen monológformában írott darabtól eltekintve – egyes szám első személyben szólnak: a szerző így ütközteti a külső világ ismerős idegenségét az elbeszélő (általában úton lévő vagy éppen valahova megérkező figura) belső idegenségével. - Vonnák Diána Látlak című novelláskötetéről Keresztesi József írt kritikát.
2022. 01. 31.
A Teremtmények a Katona József Színházban
Horrorklasszikus ide vagy oda, Mary Shelley Frankensteinje mindenekelőtt filozófiai regény, precízen kivitelezett gondolati architektúra. A természettudós Victor Frankenstein embert alkot, aztán eltaszítja magától, mert a Teremtmény elviselhetetlenül csúnya: „…most, amikor elkészültem, elszállt az álom szépsége, s nem maradt utána más a szívemben, csak lélegzetelállító undor és iszony.” Ebből a regényből készült előadás a Katona József Színházban Tárnoki Márk rendezésében.
2021. 11. 30.
Desiré Central Station 2021 – The History and You
„…nem fogsz előbb / Hazádon dulni (nem fogsz, hidd el azt), míg / Anyádnak méhét meg nem gázolod, / Mely a világra szült!” – ezt mondja Volumnia Coriolanusnak az V. felvonás 3. színében, Petőfi Sándor fordításában. A Desiré Fesztivál History of Motherfuckers című előadásában is mond ilyesmit, de ennek ott vajmi kevés köze van a hazafias-katonai erényeken átszűrt római becsületkódexhez. Noha Coriolanus ezúttal is, úgymond, hallgat a szép szóra, vesztére persze.
2021. 11. 26.
Desiré Central Station 2021 – The History and You
Ismét ugrunk egy nagyot – a kieső időt hőseink nem aludták át, csak a második napon egy horvát nyelvű, ráadásul erősen szövegcentrikus előadásba futottak bele, amihez nem készült magyar felirat, úgyhogy erről így túl sokat nem érdemes mondani. Méretes szökkenéssel a harmadik naphoz érkezünk tehát.
2021. 11. 25.
Desiré Central Station 2021 – The History and You
Az első nap, amire megérkezem, tulajdonképpen már a negyedik fesztiválnap. Vagy ha úgy vesszük, akkor a harmadik, tekintve, hogy az előző napi előadás betegség miatt elmaradt. A fesztivál a covid árnyékában zajlik, a közönség maszkban, az ülőhelyek között laza foghíjak, a kocsmák tízkor zárnak, ahol nem, ott belépésnél lecsippantják a védettségi kártyát.