Felhasználói adatlap
-- Ajtai Péter --
felhasználói adatlapjaAjtai Péter által feltöltött cikkek:
2023. 06. 22.
A Magyar Zene Házában
Laurie Anderson több mint fél évszázadot átölelő munkássága valahol a zene, a performansz és a költészet határterületein mozog. Ő az avantgárd populáris zene talán legfontosabb élő alakja, aki előadásaiban és szövegeiben gyakran reflektál társadalmi kérdésekre. Június 13-án a Magyar zene Házában volt az ötödik fellépése Magyarországon. Ezúttal a Sex Mob, amerikai avantgárd jazz-zenekar kísérte, amelyet 1995-ben alapított Steven Bernstein, eredetileg azért, hogy gyakorolhassa a slide-trombita játékát. A kísérlet túl jól sikerült, és a zenekar tagjai (Steven Bernstein trombitás, Briggan Krauss szaxofonos, Tony Scherr nagybőgős és basszusgitáros, valamint Kenny Wollesen dobos) a New York-i Downtown School megkerülhetetlen alakjaivá váltak. Magyarországon kétszer is felléptek, 2010-ben a Gödörben, 2016-ban pedig az A38-on.
2022. 09. 05.
Először lépett fel a Pixies Magyarországon. Régóta vártuk már ezt a koncertet, ráadásul legújabb, 2020-as lemezük, a Beneth the Eyrie már nem szerepel olyan gyengén, mint a korábbi kettő próbálkozásuk. Az igazsághoz hozzátartozik, olyan komoly életművel van dolgunk, hogy nem csoda, ha ilyen nehezen tudnak újjászületni. Minden idők talán legfontosabb amerikai zenekaráról van szó, amely tulajdonképpen alapjaiban változtatta meg a popkultúrát. Előzenekarként a holland Klangstof lépett fel.
2022. 06. 11.
Akiket elkapott a tömegpszichózis
Június 7-én az Iron Maiden fellépett a Fradi-stadionban. Ismerek jó pár darabot, de amolyan csendes megfigyelő vagyok, aki viszont a Carmageddonon nőtt fel, azon az autós játékon, amelyben bármerre is jártam, Iron Maiden szólt a rádióban.
2022. 05. 29.
Interjú Borlai Gergővel a véletlenek működéséről, a hazai és külföldi zenei szcéna működéséről, a zene marketingjéről
Borlai Gergő a legkeresettebb magyar dobos, aki a világ számos pontján rendszeresen fellép. Külföldi és hazai zenekarokkal egyaránt zenél különböző formációkban, legutóbbi szólólemeze, a The Missing Song hatalmas szakmai- és közönségsikert aratott.
2022. 01. 30.
Bolcsó Bálint és Gyárfás Attila: Tabbis
Bolcsó Bálint és Gyárfás Attila az európai improvizatív és kortárs zenei színtér egyre fontosabb alakjai. Mindketten a Zeneakadémián tanítanak (Bolcsó a PTE-n is), Bolcsó Bálint elektronikus zeneszerzést, Gyárfás Attila pedig jazz-dobot. Legújabb lemezük a Tabbis, egy hommage Babits Mihály előtt, amelyben a költő kilenc versét használták inspirációs forrásként az improvizációik rögzítése során. Nem az volt az elsődleges céljuk, hogy visszaadják ezeknek az írásoknak a hangulatát vagy közvetítsék a szövegek tartalmát, hanem az, hogy a szokásos tényezők – mint például az aktuális lelkiállapotuk vagy a közönség jelenléte – mellett további zeneformáló hatásokként alkalmazzák az adott verseket.
2022. 01. 21.
Interjú Palojtay János zongoraművésszel a zenei pálya buktatóiról, dilemmáiról, örömeiről
Nemzetközi karrierjét 2012-ben a Santanderi Paloma O´Shea zongoraversenyen elért 3. helyezése indította útjára, melynek köszönhetően Spanyolország, Franciaország, Ausztria és Olaszország jelentős hangversenytermeiben, köztük a madridi Auditorio Nacional és a párizsi Salle Cortot falai közt adott szólókoncerteket. Ugyanebben az évben a Gilmore Alapítvány Rising Stars sorozatának szólistájaként debütált az Egyesült Államokban, Kalamazoo-ban. Azóta állandó kamarapartnerével, Lev Szivkov csellistával a New York-i Carnegie Hallban és a San Francisco-i Herbst Theatre-ben is adott koncertet. Európa és az Egyesült Államok mellett Palojtay Ázsia több országában, köztük India, Taiwan és Dél-Korea hangversenytermeiben is bemutatkozott.
2021. 11. 09.
Interjú Pap Dáviddal
Pap Dávid a budapesti underground zenei élet egyik legfontosabb háttéralakja. Koncerteket szervez, hangosít, dokumentál, mobilstúdiót épít, emellett rádióműsora van és lemezkiadót is csinál.
2021. 07. 01.
Az Aus den sieben Tagen Karlheinz Stockhausen tizenöt szöveges kompozíciójának gyűjteménye, amelyet 1968 májusában, egy személyes válságra reagálva komponált, és "intuitív zeneként" írt le, vagyis olyan zeneként, amelyet az előadók intuícióik, nem pedig intellektusuk alapján állítanak elő. Az alábbi rövid írás azzal foglalkozik, mi a különbség az intuitív zene és az improvizáció között.
2021. 06. 25.
Soul
A Soul (2020) című animációs film az idei Oscaron három díjat is szerzett. Az alábbi írás apropója azonban nem ez, hanem hogy a jazz-filmek azon sorát gazdagítja, amikre bátran mondhatjuk, hogy tényleg jó. Ilyen a Round Midnight (1986) és a Dzsesszénekes (1927) is. Az életrajzi filmeket sajnos nem igazán tudjuk idesorolni. A Soul viszont képes arra, amire sok más film nem, valóságos képet tár fel a jazzről.
2021. 05. 31.
Brad Mehldau harmadjára lépett fel Budapesten. Ezúttal triójával érkezett, akikkel a második koncertjüket játszották tizennégy hónap szünet után. A koncertet a Zeneakadémia online közvetítette május 25-én, és a felvételt a youtube-on elérhetővé tette.
2021. 03. 20.
Our New Orleans: A Benefit Album for the Gulf Coast
A nemrég újra megjelent Our New Orleans annak a 2005-ben rögzített anyagnak a 2021-es remasterelt verziója, amit röviddel azután vettek fel, hogy a rosszul tervezett védőgát miatt elárasztotta New Orleanst a Katrina hurrikán. Az itt élő zenészek elhatározták, hogy tartanak egy segélykoncertet, bízván abban, hogy a zene segítségével – ami egyébként nagyban meghatározza a város arculatát – tehetnek valamit New Orleansért. A felvételből származó bevételeket a Habitat For Humanity a hurrikán áldozatainak ajánlotta.
2020. 12. 24.
Interjú Miklós Szilveszterrel
Miklós Szilveszter a magyar kreatív zene egyik legmeghatározóbb zenésze, aki külföldön is egyre elismertebb dobosnak számít. Frissen megjelent lemezei kapcsán beszélgetünk vele.
2020. 12. 05.
Interjú Pándi Balázzsal együttműködésekről, szervezésről, a hazai viszonyok működéséről
Pándi Balázs dobos, újságíró, külföldről nézve ő Magyarország legjobban keresett progresszív zenésze. A punk és hardcore szcénák mellett a kísérleti elektronikában és az avantgárd jazzben is otthonosan mozog.
2020. 11. 06.
Keith Jarrett: Live in Budapest
Keith Jarrett utoljára a Carnegie Hallban lépett fel nyilvánosan 2017-ben. Ekkor egyébként felszólalt az akkor megválasztott Trump ellen, és kifejtette aggodalmait Amerika jövőjét illetően. Ez a fajta felelősségvállalás jellemezte Charlie Hadent is, Jarrett korábbi amerikai kvartettjének bőgősét, akit Portugáliában le is tartoztattak ’71-ben. A tervek szerint a következő év márciusában tért volna vissza Jarrett a Carnegie-be egy újabb szólóestre, de az előadást hirtelen törölték az összes többi koncertjével együtt. Jarrett lemezkiadója, az ECM meghatározatlan egészségügyi problémákra hivatkozott. Az azóta eltelt két évben semmilyen hír nem érkezett állapota felől, de októberben a 75 éves Jarrett megtörte a csendet. Mint kiderült, két stroke-ja is volt – 2018 februárjában és májusában –, így nem valószínű, hogy valaha is újra nyilvánosan színpadra áll – írja New York Times.
2020. 10. 22.
Improvizáció, jazz
Alperson professzor a finn Sibelius Akadémia Fulbright-ösztöndíjasa volt, valamint 2010-2011-ben vendégprofesszorként Grazban, az Universität für Musik und darstellende Kunst zeneesztétikai Intézetében dolgozott. Ezenkívül a Temple Egyetem vietnami filozófiai, kulturális és társadalmi központjának tudományos főmunkatársa és alapító tagja. Fő területei az esztétika, a művészetfilozófia, a kultúraelmélet, különös érdeklődéssel bír a zenefilozófia, valamint a kreativitást és az improvizációt érintő filozófiai kérdések iránt. 1993 és 2003 között többek közt a Journal of Aesthetics, az Art Criticism, az American Society of Aesthetics szerkesztője volt, egyébként a Blackwell sorozat, és a Foundations of Aesthetics főszerkesztője. Jelenleg a zenefilozófiáról szóló könyv könyvén dolgozik, mellesleg jazz zenész. On musical Improvisation című szövege a Journal of Aesthetics and Art Criticismben jelent meg 1984-ben. Ezt a fontos írását közöljük Ajtai Péter fordításában.
2020. 10. 02.
Brad Mehldau: Suite April 2020
Brad Mehldau Suite April 2020 címmel jelentette meg szólólemezét, amely tulajdonképpen egy zenei napló, amiben a vírussal kapcsolatos élményeit és gondolatait fogalmazza meg.
2020. 09. 22.
Megjelent Joshua Redman, Brad Mehldau, Cristian McBride és Brian Blade – "RoundAgain" című lemeze. Ez a felállás 26 éve nem rögzített albumot, így a lemez megjelenése igen különlegesnek számít.
2020. 04. 01.
2020. március 26.
Részleges kijárási tilalom van hatályban, ami minden kulturális eseményt érint. Az élet azonban nem áll meg, számos élő és korábban rögzített koncertközvetítés vált elérhetővé.
2020. 01. 18.
Két Bohémélet rendezés az Operában
Az Erkel Színházban kétfajta Bohéméletet játszanak; az 1937-es Nádasdy-rendezést, illetve a 2016-es Damiano feldolgozást. Mindkettőt láttam, s tulajdonképpen elégedett vagyok. Az egyik előadással mondjuk kicsit jobban, mint a másikkal, de ezt majd a szövegtörzsben. Hogy mi értelme megnézni kétszer “ugyanazt” az előadást usque egy héten belül? Hát egyrészt két egymástól majdnem teljesen különböző rendezésről van szó, másrészt lehet, hogy semmi. Egy dologban azonban biztos lettem, bár korábban kétségeim voltak; noha Puccini a kissé szentimentális dallamok mestere, de attól még elég nagy szerző.
2019. 11. 02.
Interjú Ittzés Gergely nemzetközi hírű fuvolaművésszel a siker titkairól, improvizációról és kompozícióról, általában véve zenéről
Ittzés Gergely idén ősszel kezdett tanítani a New York-i Juilliard School of Music új, Kínában létesülő iskolájában Tianjinban, persze emellett továbbra is aktívan koncertezik. Tavaly teljesedett ki hétrészes lemezsorozata, és megjelent Flautológia című fuvolamódszertani könyve is.
2019. 10. 17.
Christof Kurzmann és Mats Gustaffson duója az Újbudán
Ismerik a viccet? Az NDK free-jazz rajongó, az AMM (brit szabad zenei társulás) hallgató és a technoministráns bemegy egy kocsmába... Évente egyszer összegyűlik a teljes magyar szabad zenei szcéna. Megtalálható ilyenkor mindenki, többek közt a veterán NDK free jazz rajongó, az angol AMM kreatív-zene hallgató – aki azonban titokban a sokkal idiomatikusabb chicagói free jazzt emeli piedesztálra –, s a fiatalabb, az elektronikus zenei templomban serénykedő technoministráns. Ez a szimpózium az Újbuda Jazz fesztivál zárókoncertjén gyűlik össze, ahol általában az aktuális év fő előadóit lehet meghallgatni.
2019. 08. 31.
Mozart in the Jungle
Az ok, amiatt úgy döntöttem, hogy írok egy már tavaly megszüntetett sorozatról az, hogy az egész kifejezetten a zenéről szól, és habár olykor a sorozat a maga laza fikciós szövetéhez képest is túlzásokba esik, mégis elég árnyaltan sikerül bemutatnia a klasszikus zenész-létet. Az egész külön érdekessége, hogy részben egy fiatal oboista lány szemével látjuk a zeneipart, így még jobban kirajzolódik számunkra a hatalommal való visszaélés, a genderhelyzet kilátástalansága, valamint a koncertterem hierarchikus légköre, ami körülveszi a zenészeket. A történet a New York-i Filharmonikusoknál játszódik, tehát egy elit zenekarról van szó, de az, hogy – legalábbis a szerző szerint – itt sem nagyon más a helyzet, mint a kevésbé szerencsés zenekaroknál, elég tisztán világítja meg a dolgokat.
2019. 05. 15.
Ez egy másik zenekar
2019 április 27-en a Sun Ra Arkestra adott emlékezetes koncertet a Trafóban. Ez nem az eredeti zenekar, tekintve, hogy Sun Ra 1993-ban tovább utazott egy másik dimenzióba. Mi az idén 95 éves Marshall Allan által vezetett formációt halhattuk, s meg kell mondjam, a zenekarvezető játéka frissebb, mint a legtöbb zenészé unokái generációjából. Ezt az energiát, ahogyan Szabó Bálintnak, a Trafó programigazgatójának elmondta, a zenéből meríti. A Sun Ra Arkestra legutóbb 2010-ben járt Pesten.
2019. 04. 19.
Mark Rothko lemezborítók
Mark Rothko (1903-1970) kései klasszikus képei rendkívül zeneiek. A zene mint inspiráció itt a legerőteljesebb nála, bár mindenhol jelen van életművében. Ő maga is sokáig zenei pályára készült, s a legutóbbi életrajza szerint nemcsak festő, aki „filozófusnak tekinthető, hanem festő, aki arra vágyott, hogy zenész legyen”.[1] Bárki, aki belépett a műtermébe találkozhatott operaszenvedélyével, különösképp, ami Mozartot illeti. Temetésén Schubert: Trout kvintettjének és Mozart: Szöktetés a szerájból című operájának felvételeit helyezték el gyermekei a sírjában.
2019. 03. 26.
Érdekes-zenei koncertek Budapesten
Ezen a héten sok jó jazz-koncerttel találkozhatunk a Get Closer Jazz Fest és a Festival de la Francophonie jóvoltából. Közülük kiemelkedik a Darrifourcq / Ceccaldi / Biardeau hármas, akik zenéjük frissességével és energikusságával a heti mezőny élbolyába tartoznak. Itt lesz továbbá Kenny Garrett, aki a modern mainstream egyik legfontosabb szaxofonosa. Kicsit kevesebb komolyzene került az ajánlóba, de nem is baj, legalább picit ellensúlyozhatjuk az eddigi bőséges klasszikus áradatot. Azért az az este a Müpában, amikor Zimmermann, Rachmaninov, Lutoslawski, Stravinsky zenéje hallható, kárpótol bennünket mindenért.
2019. 03. 23.
Carmen az Erkel Színházban
Ez a Carmen előadás teljesen más, mint amit megszokhattunk. Oberfrank Pál és társai tudatosan a mai fiatalok ízlése szerint alakították, amivel nincs semmi baj, illetve nem ezzel van a baj. Ezt a darabot már jó 5 éve játsszák ebben a formában, és kritikák is született róla. Én azonban csak most láttam, és annyira meglepett, hogy úgy döntöttem, írok róla olyan modorban, ami talán passzol hangulatához.
2019. 03. 18.
Érdekes-zenei koncertek Budapesten
Rendkívül kínos helyzet alakult ki. Alig találtam az ajánlóba passzoló jazz koncertet a hétre. Mondjuk fellép Ken Vandermark vadiúj formációjával a Lumenben többször is, ami azért sok mindenért kárpótol. Talán ő a legnagyobb név ma az avantgárd jazz világában, ráadásul nem is véletlenül. Nehéz zenei fronton pedig talán az Amadandia Steve Reich műsorát emelném ki.
Tartalmilag tömény hét áll előttünk tehát, csupán kicsit foghíjas.
2019. 03. 11.
Elérkeztünk a 11. héthez. Ezúttal nem tudunk annyi jó koncert közül válogatni, mint a múlt héten, de így is találkozhatunk érdekességekkel. Kiemelkedik ezek közül az Új Zenei Projekt, amelyben a Bartók Konzi tanárai és diákjai játszanak kortárs, illetve 20. századi zenét. Jegyezzük is meg rögtön, hogy nem feltétlen az kortárs zene, ami mai. Kortárs aki vagy ami a mindenkori jelen kontextusába illeszkedik, reflektál a jelen kor és környezet aktuális problémáira, esetleg olyan kérdéseket feszeget, amelyek állandóak vagy visszatérőek. A nyitott kompozíció mindenképpen vonzódik valamelyest az aktuálishoz, a jelenhez, hisz komponálása nem befejezett; az előadóra és az előadásra van bízva annak kiteljesítése, és ez feltétlen vonzza e forma jellegét a kortárs felé. Azonban Sztravinszkij vonósnégyesi is a kortárs zene talaját képzik. Hiába rögzítettek, probléma felvetésük és zenei környezetük meglehetősen aktuális. (Még ha Adorno zenei regresszióként is gondol Sztravinszkij munkásságára.) Úgy gondolom tehát, hogy a kortárs zene nem feltétlenül kormeghatározás, és sokszor meglepően jól hangzanak egymás mellett teljesen különböző korok zenéi is.
2019. 03. 04.
Érdekes-zenei koncertek Budapesten
Hogy mitől találunk bizonyos zenéket "érdekesnek" vagy "unalmasnak", az valamennyire nyilván szubjektív, itt a heti koncertajánlónkban azonban mégis megpróbálunk alkalomról alkalomra bizonyos általános egységességet mutatni a műfajnélküliség könnyed terhe mellett.
2019. 02. 19.
Érdekes-zenei koncertek Budapesten
Nem minden zene jut el ugyanannyira a közönségéhez. Hiába van a kortárs és a szabad zenének komoly hagyománya Magyarországon, úgy gondolom, hogy egyes műfajok, "műfaj-nélküliségek" segítségre szorulnak. Éppen ezért tartom fontosnak, hogy legyen egy olyan fórum, ahol Budapest (szerintem) legfontosabb koncertjei megtalálhatóak. (Ahova, ha úgy adódik, belekerülnek természetesen a Budapesten kívüli események is.) Ezentúl minden hét elején jelentkezünk érdekes-zeni koncertajánlóval.
2018. 11. 21.
Colin Stetson a Trafóban
Colin Stetson másodszor játszott Budapesten, legutóbb pontosan 4 éve lépett itt fel, akkor is a Trafóban. Nevét már jó ideje ismerjük sajátos, de nem elődök nélkül való eksztatikus szólójátékáról, valamint együttműködéseiről olyan indie és popikonokkal, mint Laurie Anderson vagy Tom Waits. A mainstream kritika szaxofonjátéka újszerűségét dicséri, kiemelve őt a történeti kontinuitásból, ezzel szemben ő is része a zene rétegeinek permanens mozgásának. Ez azonban nem kisebbíti az értékeit, csupán elhelyezi őt egy olyan kultúrtörténeti folyamatban, amiben ő is egy olyan meghatározó pont, amelyre követői, valamint a szakirodalom hivatkozhatnak.
2018. 05. 10.
Master Musicians of Jajouka a Trafóban
A Master Musicians of Jajouka 2018. április 15-én, vasárnap este fellépett a Trafóban. Hogy ez pontosan mit is jelent kultúrtörténetileg, azt később tárgyaljuk, annyit azonban előjáróként megjegyezhetünk, hogy a zenekar egy észak-marokkói kis faluból származik és szúfi zenét játszik.
2018. 02. 23.
Barre Phillips újra Budapesten
Barre Phillips több ízben járt már hazánkban, legutóbb 2017-ben az Újbuda Jazz Fesztiválon, ahol kétszer is fellépett. Egyszer az LDP trióval és egyszer az LDP in Residence zenekarral, ahol a trió Gőz Lászlóval és ifj. Kurtág Györggyel egészült ki. Február 21-én az Opus Jazz Clubban játszott, 23-én pedig a Lumenben fog fellépni magyar zenészekkel. Esetében olyas valakiről beszélünk, aki a 60-as évek óta aktív, és jóformán átbőgőzte a modern jazz/free-jazz/szabadzene egész történetét.
2018. 02. 07.
Harcsa Veronika és Miklós Szilveszter koncertje a Lumenben
2018. január 30-án, ezen a tavaszi keddi napon, egy barátom emlékeztetett rá, hogy ha meg akarom hallgatni a Szilveszterék koncertjét, akkor igyekezzek, mert nem fogok bejutni. Harcsa Veronika és Miklós Szilveszter duója a Lumenben különleges eseményszámba ment. Már maga a felállás is izgalmas; ének-dob duó. Annyi ember érdeklődött a rendezvény iránt, hogy a limitált férőhelyek miatt két koncertet játszottak egymás után. Én a másodikat hallottam.