Felhasználói adatlap
![](_images/front/analyst-placeholder-avatar.png)
![](_images/front/mod-a3cnl-rounded-frame.png)
-- Levko Esztella --
felhasználói adatlapjaLevko Esztella által feltöltött cikkek:
![Magyar színházi szakma menni Amerika](data/2018-08-15/hlf220.png)
2018. 08. 15.
Avagy az első New York-i magyar színházi fesztivál
Kell, hogy emlékezzünk, kell, hogy szembenézzünk történelmünkkel, közös múltunkkal, mert ez összeköt minket, és így egy nyelven tudunk szólni. Ez volt a legfontosabb üzenete a Hungary Live, New York-i magyar színházi fesztiválnak, mely az emlékezés témája köré épült. Az első amerikai magyar színházi fesztivál fontos, és egyedülálló kezdeményezés, elsőként valósulhatott meg egy ekkora volumenű magyar színházi fesztivál New Yorkban. A fesztivál szervezőinek egyik fő célkitűzése volt, hogy kimozdítsa, mobilissá, valamint elérhetővé tegye a kortárs magyar színházkultúrát a külföldi, jelen esetben amerikai közönség számára is.
![Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok](data/2018-07-05/42095686454_2df142f6a9_z.jpg)
2018. 07. 07.
Kockázati tényezők. Az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban - kiállítás a FUGA-ban
A FUGA legújabb kiállítása, a Kockázati tényezők a szocialista rezsim alatt létező közép-kelet-európai kuturális ellenállási mozgalmak archivált anyagait mutatja be. A kiállítás a COURAGE - az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban című projekt keretén belül valósult meg. A program fókuszában a gyűjtemény anyagának társadalmi és politikai körülményei és környezete áll. A társadalmi emlékezet jelentősége mellett az a kérdés merül fel bennem a megnyitón, hogy mennyire fontos a kulturális ellenállás, a szabad véleményformálás és közösségalkotás a mai világban. Maurice Halbwachs, a 20. századi szociológus szavaival élve: „Az emlékezés társadalmilag meghatározott, és egyben a jövőt is befolyásolja: az emlékezet nemcsak a múltat rekonstruálja, hanem egyben a jövőt is megszervezi.”
![Hiánypótló félház](data/2018-05-07/Vihar_Bdt_Szentpetervar_0036.jpg)
2018. 05. 08.
Mogucsij A vihar című előadása a MITEM-en
Szombaton hajnalban ülünk az Úri Muriban, és a MITEM-ről beszélgetünk. Hiányérzetem van, ahogy visszagondolok az aznap esti előadásra. Talán azért érzek így, mert a Tovsztonogov Nagy Dráma Színház A vihar című darabjának erőteljes formai megoldásai, monumentális díszlete beárnyékolta a színészek kitűnő és pontos játékát. Az előadás szükséges mozgatórugója, az emberi lélek homályban maradt.
![A training mint mentális, fizikális és emocionális felkészülés](data/2018-03-22/kozma_500_ko.jpg)
2018. 03. 22.
Suzuki színésztraining
Februárban nagyon izgalmas színészképzési kurzuson vettem részt a Jurányi Inkubátorházban. Úgy előadóként, mint fizikai színházi trainerként sokat kaptam és tanultam az egyhetes munka során, amelyet Kozma Gábor Viktor vezetett. Kozma munkáját és trainingjét a Tadashi Suzuki japán színházi alkotó által kialakított metódus inspirálta.
![Zavarba ejtő finomság és érzékenység](data/2018-01-09/Bakonyi_Alexa_Mohai_Tamas.jpg)
2018. 01. 10.
Tóth Réka Ágnes: Így viszik át - Nyáry Krisztián alapján. A Mozsár Műhely előadása
A Mozsár Műhelyben a 2017-es évet az Így viszik át című előadással búcsúztatta, amely Nyáry Krisztián Így szerettek ők-köteteiből inspirálódott. Az alkotók nagy íróink és költőink szerelmeinek anekdotáit viszik színpadra, olyan finomsággal és közvetlenséggel, hogy nézőként zavarba jövök, azt érzem, ezek a történetek akár az enyémek is lehetnének. A színpadon felvillanó képekben összesűrítve jelennek meg a különböző esetek: őrületről, függőségről, megcsalásról, önfeláldozásról, kiszolgáltatottságról, a SZERELEMRŐL.
![Az iráni lavírozás színművészete - 2. rész](data/2017-12-08/image.jpg)
2017. 12. 12.
Rezisztencia a kortárs iráni színházban és táncban
A cikkem első részében már írtam arról, hogy az 1979-es iszlám forradalmat követően Iránban az előadó-művészet jelentősen átalakult. Az újonnan életbe lépő szabályok nagy mértékben korlátozták a művészek szabad önkifejezését. A fiatal alkotók, ha szeretnék szélesebb közönséghez eljuttatni munkájukat, ezzel már kilépve a viszonylag zárt közösséggel bíró underground létből és alkotómunkából, akkor az állam által megszabott szabályoknak látszólag megfelelve, egy különleges kódokkal és szimbólumokkal átszőtt színpadi nyelvezetet választanak ahhoz, hogy alkotói véleményüket kifejezhessék.
![Az iráni lavírozás színművészete](data/2017-12-01/Macbeth_2017.jpg)
2017. 12. 02.
Rezisztencia a kortárs iráni színházban és underground táncban – 1. RÉSZ
Iránban jelenleg diktatúra van, a vezető hatalom kontroll alatt tartja a különböző előadó-művészeteket. Az alkotók számára bizonyos igazságok kimondása, a rendszer ellen írányuló kritika megfogalmazása szinte lehetetlen. Mégis azt tapasztaljuk, hogy a kortárs iráni színház és underground tánc mer és akar is beszélni a társadalmi problémákról. Felmerül a kérdés: hogyan valósulhat meg mégis a rezisztencia és a kritika kifejezése? Mik a feltételek és a játékszabályok? Milyen bonyolult, kódolt színházi eszközök alkalmazása és egy értő közönség kinevelése szükséges mindehhez? Mi a lavírozás művészete, és mi késztet bizonyos alkotókat arra, hogy inkább az underground lét veszélyes szabadságát válasszák? Ezekre a kérdésekre mutatjuk be a lehetséges válaszokat személyes élményeinken keresztül, két részes cikkünkben.