bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Almási Zsolt --

felhasználói adatlapja

Almási Zsolt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol Irodalmak és Kultúrák Tanszékének tanszékvezető docense. Kutatási területe a 16-, kora 17. századi angol filozófia (elsősorban Francis Bacon), irodalom, (különös tekintettel Shakespeare életművére), könyvkultúra, és a 21. századi digitális, kulturális adatbázisok. Folyóiratcikkei, monográfiája és az általa szerkesztett kötetek ezekkel a témákkal foglalkoznak magyar és angol nyelven egyaránt (MTMT). Almási Zsolt ügyvezető titkára a 2013-ban újraalakult Magyar Shakespeare Bizottságnak, építője a Magyar Shakespeare Archívumnak, továbbá szerkesztője a Digitális bölcsészet és az International Journal of Digital Humanities folyóiratoknak. Magyar és angol nyelvű blogot ír, valamint Shakespeare daráló címen YouTube csatornája van.

Almási Zsolt által feltöltött cikkek:

Nem az vagyok, akit játszom!
Nem az vagyok, akit játszom!
Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én a József Attila Színházban
A Kiss Csaba rendezte Vízkereszt, vagy bánom is én című előadást a József Attila Színházban Nádasdy Ádám pontos és izgalmas fordításában mutatták be. A rendezés egyszerre szolgálja a szórakozni vágyók igényeit, és gondolkodtat el a színjátszás mibenlétéről.
Macbeth kertvárosi köntösben
Macbeth kertvárosi köntösben
GarázsMacbeth a Gyulai Várszínházban
A Világirodalmi Klasszikusok Fesztiválja Gyulán keretein belül bemutatott komédiává alakított Macbeth-adaptáció és a rendezés pompás lehetőséget nyújtottak arra, hogy az előadásban szereplő színészek megcsillogtathassák mesterségbeli tudásukat, amit a közönség időnként az előadást is megszakítva, majd az előadás végén hosszantartó tapssal ünnepelt.
Itt a kereszt, hol a kereszt?
Itt a kereszt, hol a kereszt?
Szeget szeggel – a Vígszínház Shakespeare-bemutatója
Rudolf Péter rendezésében mutatták be Shakespeare Szeget szeggel című darabját a Vígszínház nagyszínpadán. Rudolf egy olyan önmagából kifordult világot állít színpadra, amelyben a politikai hatalom a legintimebb testi-lelki szférába is be akar hatolni, amelyben az ember és a szerelem tárgyiasul, amelyben a hatalom szorításából nincs menekvés.
A fizika és a társadalom törvényeinek felfüggesztése
A fizika és a társadalom törvényeinek felfüggesztése
William Shakespeare – Kulcsár Noémi: Ahogy tetszik
A 2022-es, 17. Gyulai Shakespeare Fesztivál Ahogy tetszik című táncszínházi adaptációjának már a nyitóképe beszippantja a nézőt. A bátran hű történetmesélés, a látványos és átgondolt koreográfia, valamint annak pontos és könnyed kivitelezése, a zenék és jelmezek sokszínűsége és koherens jelentésvilága az előadás végéig nem is engedi el. Vagyis az, hogy a Kulcsár Noémi koreográfiája egyszerre emelkedik el Shakespeare-től, és talál vissza hozzá, a legnagyobb eredmény, amikor egy, az eredetitől eltérő médiumra fogalmaznak egy klasszikust.
Shakespeare-t átírni
Shakespeare-t átírni
17. Gyulai Shakespeare Fesztivál
A 2022-es, szám szerint 17. Gyulai Shakespeare Fesztivál a „Shakespeare – kicsit másképp” témára adott izgalmasabbnál izgalmasabb telt házas variációkat. Bár az előző évek fesztiváljainál hosszabb lett, bizonyos visszalépések kitapinthatók a programban.
Kinek szól a taps?
Kinek szól a taps?
III. Richárd Gyulán
A Gyulai Shakespeare Fesztivál harmadik estéjén a Csíki Játékszín III. Richárd előadását tekinthette meg az érdeklődő közönség az Erkel Ferenc Művelődési Központban. A Gyulai Várszínház honlapja szünet nélküli másfél órás előadásként hirdette meg a produkciót, pedig valójában két felvonás és három óra lett volna az igazság, amin egyébként jót élcelődtek a színészek a szünet bejelentésekor. A meghirdetettnél hosszabb játékidő fel sem tűnt, a koherens, ötletgazdag, jó ritmusú, Vladimir Anton rendezte előadáson.
Minden a helyén, az arany mellénytől a szögig
Minden a helyén, az arany mellénytől a szögig
Lear király a Katonában
A Katona József Színház nyitása a pandémia miatti bezártság után megrázóan erőteljesre sikerült. Persze a darabválasztás, vagyis Shakespeare Lear királya Zsámbéki Gábor rendezésében sejttette, hogy nem arra akarja ösztönözni a közönséget, hogy a bezártságból és egyebekből adódó frusztrációkat kinevesse magából, hanem inkább hogy szembenézzen… de mivel is? Talán az emberséggel, a szenvedésteli kiúttalansággal, Lear passiójárásával.
Magára maradni jókor, jó helyen
Magára maradni jókor, jó helyen
III. Richárd betiltva a Szkénében
Ha a színházcsinálás mottója az, hogy „jókor, jó helyen, jól”, akkor a Szikszai Rémusz rendezte III. Richárd betiltva pompásan megvalósítja ezt. Az előadás ugyanis érzékenyen reagál a világunk éppen adott problémáira, különösen a színház és hatalom viszonyára. Ehhez a Szkéné intézményesült függetlensége, kicsi játéktere, zsúfolt auditóriuma pompás helyet biztosít. A Vádli Alkalmi Színházi Társulás játéka pedig erős, árnyalt és koherensen önreflexív.
A totális végjáték neve „Fej!”
A totális végjáték neve „Fej!”
Hamlet Gyulán
Telihay Péter egy totális Hamletet álmodott a gyulai Várszínház színpadára, amely magába sűríti a Hamletet, és a Hamlet befogadástörténetét is, és mindezt különböző színházi hagyományok és médiumok ötvözetével fogalmazza a színpadra.
Vendégségben Patikánál
Vendégségben Patikánál
4. emelet, 66-os csengő
Az Egykutya olyan előadás, ahol négy színésszel arra keressük a választ, miért érdemes reggel nekiindulni a napnak, hogy miért érdemesebb élni, mint meghalni. Ha akarjuk, a hamleti kérdést fogalmazzuk újra éppen most egy kolitali keretében.
Shakespeare járvány idején
Shakespeare járvány idején
Gyulai Shakespeare Fesztivál 2020
Nem a felhőtlen színházlátogatás éve volt eddig 2020. Ugyan számos színház több előadását is elérhetővé tette a YouTube-on, sőt születtek eleve a képernyőre szánt színházi előadások is, eleddig az év nem a színházi élményekről szólt. A korlátozások feloldása a fesztiválokon kevéssé segített, hiszen amire kiderült, mit lehet és mit nem, addigra már programot kellett hirdetni még az akkor érvényben levő megszorítások fényében, nem tudva, később mi lesz. Így hirdették meg az ez évi Gyulai Shakespeare Fesztivált is, Dr. Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatójának szavaival „a D terv C változatában”, azaz július 4-5-én három előadással, majd augusztus 29-én egy Hamlet bemutatóval. A rövid és kompakt fesztiválban különleges előadások kerültek a közönség, a hagyományos, analóg színházra éhes közönség elé.
A halál geometriája
A halál geometriája
Enyedi Éva: Lear halála – a Miskolci Nemzeti Színház előadása a Játékszínben
A miskolci Játékszínben bemutatott Lear halála Keszég László rendezésében a megöregedés, a halál, az emberi esendőség problémáját járja körül, jeleníti meg viccesen és komolyan, ironikusan és szívszorítóan úgy adaptálva Shakespeare Lear királyát, hogy az előadás bárkit megérinthessen. Az egyetemes „megérintettség” mellett pedig arra is vállalkozik a játék, mint ahogy el is hangzik a színpadon, hogy megmutassa, mi is a Lear király „központi metaforája”, az „előadás esszenciája”. A két szándék úgy talál egymásra, és formál koherens egységet, hogy a Lear esszenciáját a halálban, az esendőségben leli meg és jeleníti meg.  
Ember szeme nem hallott olyat, ember füle nem látott olyat
Ember szeme nem hallott olyat, ember füle nem látott olyat
Szentivánéji álom a Szegedi Nemzeti Színházban
Horgas Ádám Szentivánéji álom rendezése hasonlóan más előadásaihoz olyan audiovizuális, intellektuális élmény, amit kár lenne kihagyni. Különösen azért érdemes megnézni az előadást, mert olyan történelmi pillanatban megy a darab, amikor két másik Szentivánéji álom előadás mellett kell megtalálnia a helyét, hiszen Budapesten a Nemzeti Színházban és a Vígszínházban is játsszák. Márpedig Horgas rendezése kifejezetten üdítő a másik két előadás mellett: igézően fájdalmas a koncepció, ahol különös hangsúlyt kap a másik leigázása, a mások tárgyiasítása, és ehhez a koncepcióhoz pompásan igazodik a díszlet, a szöveg, a színészi játék.
Macbeth fojtogató és bizonytalan világa
Macbeth fojtogató és bizonytalan világa
A Macbeth Tatabányán Szikszai Rémusz rendezésében
Miért érdekes ma Shakespeare Macbethje? A hatalom akarása, a bűn természetrajza, a bűn hatása az emberi kapcsolatokra – a témák mindegyike releváns, a tatabányai Jászai Mari Színház előadásában Szikszai Rémusz rendezésében meg is jelenik mind, sőt fájdalmas erővel mutatja be az emberi gonoszság születését és a fokozatos pusztulást az emberi kapcsolatok, szeretet-szerelem fényében.
Őrjítő, halálos szerelem
Őrjítő, halálos szerelem
Maskarák a Budaörsi Latinovits Színházban
Middleton-Rowley Maskarák című darabját modernsége ellenére Magyarországon bátor vállalkozás színre vinni. Bátorság, hiszen a cselekmény meglehetősen kellemetlen, nem számíthat a társulat kasszasikerre, hiszen nem vonz tömegeket, nehéz reklámozni is, hiszen nem nagyon ismert darabról, szerzőpárosról van szó. A bátor vállalkozás azonban elégedettséggel töltheti el a különleges csemegét szerető nézőket, hiszen a Budaörsi Latinovits Színházban játszott Maskarák megéri az árát.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés