bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Szonday Szandra --

felhasználói adatlapja

Szonday Szandra által feltöltött cikkek:

Cirkopolis – Modern időkben
Cirque Éloize: Cirkopolis
Úgy látszik, még mindig trendi a húszas-harmincas éveket tematizálni – belekeverve némi magritte-i szürrealizmust és persze Chaplin Modern idők filmjét –, mert immáron legalább a harmadik ilyen produkcióba futok bele rövid idő alatt. Persze a dolog érthető: fülbemászó zene, sikkes vagy épp csibészes kosztümök, finom erotika, és a jelenünkkel is párhuzamba vonható modernitás: mechanikai csodák, gépuralom, égbe törő metropoliszok. Egyik oldalon a futurizmus diktálta sebesség és fejlődés, másik oldalon a gyárak kiszolgáltatott, robotoló tömegei.
Játszani is engedd
Circus Cirkör: Undermän a Trafóban
Az undermän, azaz untermann kifejezés a cirkuszi világban azt az embert jelöli, aki tartja partnerét. Ő az alap, "aki felemel, és támogat, és akit folyton háttérbe szorít partnere akrobatikus ügyessége." (Cirkus Cirkör) Fontossága vitathatatlan, az attrakció múlik rajta, mégsem őrá figyelünk. A terminus érdekessége, hogy az under szó svédül csodát (wonder, miracle) is jelent. És valóban: flitteres kosztümök, egzotikus állatok és parádé nélkül is csodákat látunk a színpadon, három kockás flanelinges, favágó kinézetű úr személyében.
Rémségek kicsiny cirkusza
Les Sages Fous (CAN): Árvák cirkusza
Aki anno találkozott Szeged utcáin a Les Sages Fous tengerkutató hajójával, két kalandvágyó felfedezőjével (Bizarrium:Aquarium) annak nem okozott meglepetést a mostani előadás. Aki viszont erről lemaradt, azt valószínűleg nehezebben szippantotta magába a darab, ha egyáltalán magába szippantotta. Magam a cirkusz szóra kaptam fel a fejem, ezért okozott némi csalódást az este, hiszen színtiszta bábelőadásról van szó. Igaz, az ötletesség, kivitelezés sok pontot jóváír utólag az Árvák cirkuszának a számláján.
Én és Énke a cirkuszban
Claudio Stellato: A Másik
Ha valaki azt hitte, újcirkusz előadásra ül be, csalódott lehetett, miután Stellato artista-végzettsége csak nagyon rejtetten érzékelhető. Sőt, sokakat talán kifejezetten elriaszt vagy untat A Másik című darab, rendkívül lassú, ráérős tempója és puritánsága miatt.
Világ proletárjai, cirkuszoljatok!
Cirque Mechanics a RaM Colosseumban
A Cirque Mechanics előadására egy nyitóhónap keretében került sor, merthogy április 15-én nyitotta meg kapuit a produkciót vendégül látó intézmény, Budapest új, „multifunkcionális színház és rendezvényterme”, a RaM Colosseum.
Nyuszi ül a porondon
A Francia Cirkuszakadémia és a Krétakör a Crikuszban
Végre egy újcirkuszi előadás cirkuszban. No meg a Krétakör. Előre dörzsöltem a mancsom, de jó lesz. Egyrészt kíváncsi voltam, mihez kezdenek majd a cirkusz adta lehetőségekkel, másrészt izgatott, korábbi, cirkuszművészetet is érintő rendezéseihez képest mit nyújt majd Schilling Árpád. Az eredmény azonban igen vegyes volt.
Fürge Ujjak reneszánsza
Musset Lorenzacciója Zsótér Sándor rendezésében
Zsótér Sándor rendezéseit vagy nagyon szeretik, vagy nagyon nem. Az utóbbihoz tartozó nézők valószínűleg jegyet sem váltanak rá, a fanoknak azonban valódi kis csemege Musset Lorenzacciója a Maladype Színház előadásában.
Kutyakomédia
Háy János: A Gézagyerek – szabadkai vendégjáték a Tháliában
"Gondoltam, ha egyszer drámát írok, akkor majd igazi hősökről fogok. Kerülöm a polgári vircsaftot (kit érdekelnek a polgárok – engem nem), a lestrapált, kiábrándult feleségeket, a szerető után nyáladzó negyvenes férjeket, a kispályás konyhai jeleneteket, aztán este az ágyban: Akarsz? Nem. Tulajdonképpen én sem. De ki lesz az én Hamletem, Learem, Macbethem és Othellóm? Kik lesznek az én hőseim…?”
Korean Mojszejev
Koreai Nemzeti Táncegyüttes: Koreai Fantázia
Aki kicsit is figyeli a híreket, azt nem érhette meglepetésként az a felhajtás, ami a Koreai Nemzeti Táncegyüttes (KNT) Koreai Fantázia című fellépését kísérte, mivel a két ország idén ünnepelte diplomáciai kapcsolatfelvételének húszéves évfordulóját. Így érthető volt a nyüzsgés, a riporterek, követségi tagok és illusztris vendégek (Hillertől a koreai alelnökig) nagy népsűrűsége a Vígszínházban és a körülbelül egyórás késés. De a várakozás megérte.
Lehet-e büntetlenül költő a tigris?
A Tokiói Kamaraopera vendégjátéka a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Kicsit úgy éreztem magam, mintha visszaugrottam volna az időben, vissza egészen a huszadik század elejéig, hogy a pesti Broadway-n, egy impozáns színház falai között, „klakkban-frakkban” találkozzam a messzi-messzi, varázslatos-misztikus kelet (esetünkben Japán) zenei kultúrájával. A brosúra is ilyesmivel kecsegtet: A hold és a tigris legendája. It happened long ago…
Boszorkánykonyha
Ipsum – Ágens és a Természetes Vészek Kollektíva előadása a MU Színházban
Aki az elmúlt években figyelemmel kísérte a Természetes Vészek Kollektíva ténykedését (Halál-trilógia: 62 nap, Angyaltár, Pre-actio), gyaníthatta, hogy túl sok vidám élményre nem számíthat. A „sötét oldal” nem áll messze Ágenstől sem (lásd példaként: Tenebrae [Sötétség], Daimón [Lélek], Ira [Düh]). Hát ha még össze is találkoznak a színpadi térben!
Newton almája
Compagnie 9.81 a Trafóban
Állítólag csupán legenda, hogy Newton egy fejére esett almától világosodott meg, bár kétségkívül földre hulló tárgyak ihlették a fizikát és világképünket máig erősen meghatározó törvények megalkotására. Nem véletlenül ejt a mélybe egy piros gömböt az előadás egyik kiemelt jelenetében a 9.81 artistája. Két röppentyűt is utánaenged próbaképp, mielőtt maga is számot vetne a mélységgel.
A nézők csatája
HOPPart – Kleist: Herrmann csatája az Odeon Lloydban, BÖF, 2008.október 19.
Kleist művét ugyan eddig mellőzte a magyar színház, azonban ókori, Shakespeare-korabeli drámát mindig is hálás feladat volt színre – vagy épp mozivászonra – vinni: az élet örök nagy kérdéseinek feszegetésén túl mindig rengeteg játéklehetőséget biztosít az adott társulatnak. Például a dráma nyelvezete még egy „korszerűbb” fordítás esetén is (Márton László) jó kontrasztja lehet a mai világba helyezett cselekménynek.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés