bezár
 

irodalom

2011. 03. 14.
Művészet a cenzúra légkörében – írja Magyarországról a Die Zeit
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Művészet a cenzúra légkörében címmel jelentetett meg cikket legfrissebb számában a Die Zeit liberális hetilap.

Volker Hagedorn, a Magyarország nacionalista kormánya eltűri a zsidók és a homoszexuálisok elleni uszítást és sanyargatja a kulturális életet alcímmel közölt írás szerzője a Kurtág György 85. születésnapján tartott budapesti koncerttel kapcsolatban kérdésesnek nevezte, hogy hallhatják-e még a magyar fővárosban a koncerten bemutatott Kurtág-művet, mert a zenekar elveszítette fő szponzorát, és állami segítséget remél. Ez azonban teljesen kiszámíthatatlan, mert éppen most szigorú elvonások sújtanak sok muzsikust, színházat is és számos filmest Magyarországon. Ez az Európai Unió által elvárt takarékossági intézkedésekkel függ össze. Az elvonások azonban nehezen kibogozható módon összefonódnak a konzervatív-nacionalista kormány politikájával, Tarr Béla kritikus filmrendező megrendszabályozásával, a liberális filozófusok "pénzpazarlóként" való, nem is titkoltan politikai indíttatású üldözésével, és a gyűlölettel, amely a nemzetközileg egyik legnevesebb magyar muzsikus felé csap hazájában - olvasható a cikkben.

A szerző emlékeztetett arra, hogy Schiff András zongoraművész olvasói levelet küldött a The Washington Postnak. Erre a Magyar Hírlapban Orbán Viktor pártbeli társa, Bayer Zsolt a magyar politika bírálói ellen uszított, ehhez zsidó neveket sorolt fel, és azt írta: "Sajnos nem sikerült mindet beásni nyakig az orgoványi erdőben". Miközben minden magyar tudja, hogy ebben az erdőben 1919-ben legalább 300 baloldalit és zsidót kínoztak és öltek meg. "Bayer célzása azt jelenti, hogy sajnos akkor túl kevés zsidót öltek meg, és most itt vannak a nyakunkon az utódaik" - mondta Fischer Ádám magyar karmester. Képzeljük csak el, hogy Angela Merkel német kancellár egy barátja írt volna ehhez hasonlót egy német újságban - már ha akadna egyáltalán újság, amely ezt közzéteszi. Guttenberg védelmi miniszter doktoros játéka - plágiuma -, harmadrendű lenne a megdöbbenés és a felháborodás ezt követő viharához képest. Magyarország azonban csendben maradt. Az antiszemita Bayer korábbi publikációiért még jelentős irodalmi díjat is kapott. Schiff András, aki sok családtagot vesztett el Auschwitzban, máig hiába vár bocsánatkérésre. Ehelyett egy magyar bíróság éppen ítéletben szögezte le, hogy a nácik készítette Jud Süss című film "nem ideológiai tartalmú". Schiff Magyarországon egyelőre nem akar fellépni.

Hogy mi történik az Orbán-kormány Magyarországán, az azért válik különösen világossá a muzsikusok kapcsán, mert nekik nincs szükségük tolmácsra-fordításra, külföldön különösen érezhetően jelen vannak, és elég sokan is vannak - ez a zsenik azon gyakoriságának köszönhető, amilyennel talán a világ egyetlen más országa sem rendelkezik 10 millió lakosra számítva. Schiff Andrással és további művészekkel és értelmiségiekkel közösen Fischer felhívást intézett az EU művészeihez, hogy "lépjenek fel Európa morális alapértékeinek megőrzéséért" - írta a hetilap.

A német újságíró megszólaltatta Fischer Ádámot, aki egyebek között kijelentette: "Ez paternalista társadalom és ez a szocialistákkal sem lett volna jobb. Csak ők félősebbek voltak". Úgy vélte: "Orbán fejjel a falnak stílusával az a probléma, hogy az emberek normálisnak találják". Normális, hogy egy gumiparagrafusokat tartalmazó törvény megbénítja az újságírókat, normális, hogy közalkalmazottakat indoklás nélkül el lehet bocsátani - tette fel a kérdést a cikkíró. A szerző idézte a Frankfurter Allgemeine Zeitungot, amelynek nemrég Fischer Iván kijelentette: "Fennáll a veszély, hogy az ország nacionalista diktatúrába süllyed".

A cikkíró szerint a magyar lakosság polarizált. Az egyik oldalon állnak az olyanok, mint Fischer, akik Magyarországot "a nyugati világhoz szeretnék csatlakoztatni", a másikon azok, akik a "Nemzeti Egység rendszerét" választották. Aki azonban ma a Duna mentén a felemelkedő diktatúra nehéz légkörére számít, olyan Budapestet talál, amely mellett Berlin már-már kissé depresszívnek tűnik. Éjszakai utcák, ahol nem kell félni. Fura-érdekes kocsmák, ahol természetesen beszélnek angolul. Az operában és a koncerteken erősen vegyes, intelligens közönség, amely Schubert nagy C-dúr szimfóniájának Fischer Iván általi érdekes interpretációját lelkesen ünnepli. "Budapest vibrál a kultúrától, Európa egyik kincse, amely Kelet-Európa Párizsa lehetne. Ezzel szemben állnak a hatóságok, amelyek ezt egyszerűen nem értik. Ez mindig is így volt" - mondja Fischer, aki szerint ennek a kultúrának a megmentéséhez Marshall-tervre van szükség.

A cikkíró szerint az ember szívesen megtudná Szőcs Géza kulturális államtitkártól, hogy mit gondol az aggodalmakról, amelyeket Fischer Ádám, Schiff András és a felhívás további aláírói nyilvánítottak ki. De három e-mail-címének mindegyike halott levélszekrény a jelek szerint, miközben arra talál időt, hogy kérdőre vonjon egy filmrendezőt. A szerző ismertette Tarr nyilatkozatát a Tagesspiegel című lapnak, majd az interjútól való elhatárolódását, és megírta, hogy a film budapesti premierjét időközben lemondták. A cikkíró megszólaltatta Eötvös Péter zeneszerzőt, aki egyebek között elmondta, hogy "a média óvatos". Sokan óvatosak itt, és a legfájdalmasabban ezt Schiff András érzékelte. Az őt ért támadás után Magyarországon "egyetlen kolléga sem mondta hangosan, hogy pillanat, ez túl messzire megy. Csendben vannak, mert félnek. De ennyire nem kell félni. Nem ott tartunk, ahol 1933-ban. A hallgatás egyetértés, vagy nem?" - olvasható a Die Zeit cikkében.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Prae Kiadói nap Pécsett
Juhász Tibor és Szálinger Balázs beszélgetése a Dantéban
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról

Más művészeti ágakról

trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
építészet

(kult-genocídium)
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés