art&design
2011. 03. 07.
Londonban látható Picasso rekordáron elkelt képe
A művészeti aukción valaha kifizetett legmagasabb összegért tavaly elkelt Pablo Picasso-festmény, a Nu au plateau de sculpteur (Akt, zöld levelek és szoborportré) hétfőn mutatkozik be első ízben Nagy-Britanniában a Tate Modern galéria kiállításán.
Az 1932-ben készült festményért tavaly májusban 106,5 millió dollárt (több mint 20 milliárd forintot) fizetett ki egy vásárló a Christie's New York-i árverésén. A magángyűjtő most a Tate Modern kiállítására adta kölcsön a művet, amelyet a múzeum új Picasso-termének Poetry and Dream (Költészet és álom) címet viselő szegletében helyeztek el.
Az Akt, zöld levelek és szoborportré című kép a Picasso múzsája, Marie-Therese Walter ihlette művek közé tartozik. A két világháború közötti korszakból Picasso legfontosabb alkotásai közé sorolják ezeket a műveket - mondta Nicholas Serota, a múzeum igazgatója.
A festő 45 éves korában, 1927-ben ismerte meg az akkor 17 esztendős Waltert, ám felesége, Olga miatt sokáig titokban tartották viszonyukat. A Tate igazgatója szerint Walter alakja felismerhetően csak 1931-32 táján kezdett először megjelenni Picasso képein és szobrain. Az Akt, zöld levelek és szoborportré egyike a mester és múzsája egymás iránti szenvedélyét már nyíltan ábrázoló alkotásoknak.
A festmény a tavaly májusi árverés előtt csaknem hat évtizeden át Sidney és Frances Brody Los Angeles-i magángyűjteményébe tartozott. A képet 1951-ben vásárolták Paul Rosenberg galériatulajdonostól, aki 1936-ban vette meg a művésztől. Az eltelt évtizedek alatt csupán egyszer szerepelt egy gyűjteményes kiállításon 1961-ben, amelyet Picasso 80. születésnapja alakalmából rendeztek.
Az Akt, zöld levelek és szoborportré című kép a Picasso múzsája, Marie-Therese Walter ihlette művek közé tartozik. A két világháború közötti korszakból Picasso legfontosabb alkotásai közé sorolják ezeket a műveket - mondta Nicholas Serota, a múzeum igazgatója.
A festő 45 éves korában, 1927-ben ismerte meg az akkor 17 esztendős Waltert, ám felesége, Olga miatt sokáig titokban tartották viszonyukat. A Tate igazgatója szerint Walter alakja felismerhetően csak 1931-32 táján kezdett először megjelenni Picasso képein és szobrain. Az Akt, zöld levelek és szoborportré egyike a mester és múzsája egymás iránti szenvedélyét már nyíltan ábrázoló alkotásoknak.
A festmény a tavaly májusi árverés előtt csaknem hat évtizeden át Sidney és Frances Brody Los Angeles-i magángyűjteményébe tartozott. A képet 1951-ben vásárolták Paul Rosenberg galériatulajdonostól, aki 1936-ban vette meg a művésztől. Az eltelt évtizedek alatt csupán egyszer szerepelt egy gyűjteményes kiállításon 1961-ben, amelyet Picasso 80. születésnapja alakalmából rendeztek.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon