építészet
2011. 03. 03.
Ismét Építészeti Filmnapok
Idén is megrendezi az Építészeti Filmnapokat a Kortárs Építészeti Központ (KÉK): a téma iránt érdeklődőket péntektől vasárnapig több mint kéttucat alkotás vetítésére várják a budapesti Toldi moziban.
A fiatal építészek, képzőművészek és civilek által öt évvel ezelőtt alapított független kulturális intézet idén harmadik ízben szervezte meg a vetítéssorozatot, amelynek programját nemzetközi fesztiválokon díjazott produkciókból válogatták.
A március 4-én kezdődő filmnapok középpontjában három téma áll: az építészet és a politika kapcsolata, az építészportrék és a megvalósult utópiák - derült ki az MTI-hez eljuttatott közleményükből.
Az Építészet és politika gyűjtőcím mögött többek között Prága, Párizs és Asztana izgalmas városportréi kaptak helyet. A három évig forgatott Prága szeme a cseh származású építész, Jan Kaplicky munkáit idézi meg. Többek között bemutatja vakmerő építészeti vízióját, a prágai Nemzeti Könyvtár tervét, amely megnyerte ugyan az épületre kiírt pályázatot, ám politikai akarat híján mégsem valósulhatott meg.
A Grand Paris: Az elnök és az építész című film Nicolas Sarkozy francia államfő nagyszabású elképzelését járja körül. Az elnök Párizst fenntartható szuper-metropolisszá akarja változtatni a világ vezető tervezőirodáinak bevonásával.
A világ legfiatalabb fővárosáról, az egy évtizedes múltra visszatekintő Asztanáról készült a Főváros című amerikai-kazah-orosz produkció. Az alkotás az utópiákat idéző pazar épületek emelkedését dokumentálja, miközben az álomváros jövőjének bizonytalanságáról is beszámol.
Az Építészportrék című szekcióban két nagy hatású tervező és gondolkodó, a holland Rem Koolhaas és az amerikai John Lautner munkásságába kap betekintést a filmnapok közönsége.
A Megvalósult utópiák című válogatásban Szükségszerű hanyatlás címmel látható Buckminster Fuller 1958-ban készült lenyűgöző geodéziai dómjának története.
A Baton Rouge közelében felépült Union Tank Car Kupola a világ első alátámasztás nélküli szerkezete volt. A szervezők ehhez a témához sorolták még Fuller egy másik művét, az 1967-es montreali világkiállításra készült gömbpavilont bemutató, Design egy kiállításhoz című filmet és az amerikai kísérleti, alternatív építészeti megoldások példáit felvonultató Az ellenkultúra építészete című produkciót.
A háromnapos építészeti filmmustrán gazdag animációs rövidfilm-válogatás is "segít az építészeti és filmes produkció világainak összekapcsolásában" - ígérik a szervezők.
A március 4-én kezdődő filmnapok középpontjában három téma áll: az építészet és a politika kapcsolata, az építészportrék és a megvalósult utópiák - derült ki az MTI-hez eljuttatott közleményükből.
Az Építészet és politika gyűjtőcím mögött többek között Prága, Párizs és Asztana izgalmas városportréi kaptak helyet. A három évig forgatott Prága szeme a cseh származású építész, Jan Kaplicky munkáit idézi meg. Többek között bemutatja vakmerő építészeti vízióját, a prágai Nemzeti Könyvtár tervét, amely megnyerte ugyan az épületre kiírt pályázatot, ám politikai akarat híján mégsem valósulhatott meg.
A Grand Paris: Az elnök és az építész című film Nicolas Sarkozy francia államfő nagyszabású elképzelését járja körül. Az elnök Párizst fenntartható szuper-metropolisszá akarja változtatni a világ vezető tervezőirodáinak bevonásával.
A világ legfiatalabb fővárosáról, az egy évtizedes múltra visszatekintő Asztanáról készült a Főváros című amerikai-kazah-orosz produkció. Az alkotás az utópiákat idéző pazar épületek emelkedését dokumentálja, miközben az álomváros jövőjének bizonytalanságáról is beszámol.
Az Építészportrék című szekcióban két nagy hatású tervező és gondolkodó, a holland Rem Koolhaas és az amerikai John Lautner munkásságába kap betekintést a filmnapok közönsége.
A Megvalósult utópiák című válogatásban Szükségszerű hanyatlás címmel látható Buckminster Fuller 1958-ban készült lenyűgöző geodéziai dómjának története.
A Baton Rouge közelében felépült Union Tank Car Kupola a világ első alátámasztás nélküli szerkezete volt. A szervezők ehhez a témához sorolták még Fuller egy másik művét, az 1967-es montreali világkiállításra készült gömbpavilont bemutató, Design egy kiállításhoz című filmet és az amerikai kísérleti, alternatív építészeti megoldások példáit felvonultató Az ellenkultúra építészete című produkciót.
A háromnapos építészeti filmmustrán gazdag animációs rövidfilm-válogatás is "segít az építészeti és filmes produkció világainak összekapcsolásában" - ígérik a szervezők.
További írások a rovatból
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is