bezár
 

zene

2011. 02. 24.
Kocsis Zoltán szombaton Budapesten vezényel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szerdán érkezett haza a Nemzeti Filharmonikusok turnéjáról a főzeneigazgató. Kocsis Zoltán aznap délután már próbált a budapesti, zágrábi, grazi, bécsi és ljubljanai zeneakadémia legjobb hallgatóiból alakult közép-európai ifjúsági szimfonikus zenekarral, amellyel szombaton lép fel a Művészetek Palotájában.

prae.hu

"Tíz koncert, két kivétellel zsúfolásig telt ház a legjelentősebb német koncerthelyszíneken - vonta meg a turné gyorsmérlegét az MTI számára csütörtökön Kocsis Zoltán. "Németországban érdemes játszani - hangsúlyozta. - A német közönség még mindig jó, a művész az érzékenységéből él, ez az egyik létezési eleme, azonnal megérzi, hogy milyen figyelemmel hallgatják. Ezt a figyelmet kiváltképp megérezhettük azoknál a műveknél, amelyekben rengeteg a költőiség. Brahms IV. szimfóniája második tételénél ilyen csendet, ilyen koncentrált figyelmet, mint amilyet a Berlini Filharmóniában tapasztaltam, a világon is ritkán hallok. Utána tomboló sikerben volt részünk."

A főzeneigazgató elmondta, ebben a teremben szólistaként sokszor pódiumra lépett, bár jobban kedveli a "cipődoboz" formájúakat, de ezt a furcsa, amorf alaprajzú termet fantasztikus akusztikája miatt kivételnek tekinti, szép emléke, hogy itt mutatták be Kurtág György Quasi una fantasiáját.

A budapesti, zágrábi, grazi, bécsi és ljubljanai zeneakadémia legjobb hallgatóiból közép-európai ifjúsági szimfonikus zenekar alakult, amely egy hétig Budapesten próbálta Liszt, Dohnányi, Kodály és Bartók műveit, majd Kocsis vezetésével turnéra indul a régióban.

"Bartók Táncszvitje nem véletlenül a karmesterversenyek egyik fontos darabja - emelte ki Kocsis Zoltán a csütörtöki próba előtt. - A ritmus- és metrum-váltásokat itt nem megtanulni, hanem zeneileg földolgozni kell. Ezek miatt a nehézségek miatt sokan félelemmel tekintenek erre a darabra, de amikor a váltások logikáját megértik, oldódik az érzés. A tegnapi próbán gyakran ültem a zongorához, mert az igazi zenész a verbális közlésnél a nem szóbeli instrukciót pontosabban átlátja. A tegnapi próbán mindössze háromnegyed óra alatt jó néhány dolgot sikerült megoldani."

A régiós turné után csak egy napra jön haza Kocsis Zoltán, mert újabb koncertkörútra megy Kelemen Barnabás hegedűművésszel. A turné végállomása a brüsszeli BOZAR, ahol a Nemzeti Filharmonikusokkal az EU-elnökség brüsszeli nyitókoncertjét adták. Az elnökségi program része kettőjük szonátaestje is.

"Tipikus szonáta műsort adunk azzal a kiegészítéssel, hogy eljátsszuk Beethoven Kreutzer-szonátáját, amelyet először adunk elő mi, ketten együtt, nyilvánosan. Beethoven G-dúr szonátája, Debussy Szonátája és Bartók első szonátája hangzik még el. Az utóbbit és a második szonátát nemrég vettük lemezre, Kelemen Barnabás szerdán készült el a Szólószonáta rögzítésével, így nincs akadálya annak, hogy a Bartók Új Sorozat következő darabjaként ez az anyag rövidesen megjelenjen" - részletezte a zongoraművész karmester.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kezdeményezésére a közép-európai régió öt meghatározó zeneakadémiája fogott össze a soros magyar EU-elnökség és Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója apropójából. A fiatal tehetségek Kocsis Zoltán, a Liszt-év magyarországi nagykövete irányításával Magyarországon készültek a koncertekre.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés