film
2011. 02. 22.
Ízelítő a 18. Titanic Filmfesztivál versenyprogramjából
18. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál Budapest - 2011. április 7 – 17.
Akadnak olyanok, akik még mindig nem merik elhinni, de idén is lesz Titanic Filmfesztivál. A szervezők felé áradó aggódó kérdésekre és találgatásokra válaszolva folyamatos híradással jelzik: mindent elkövetnek, hogy az ínyenc közönség 2011. április 7 – 17. között ismét soha sehol másutt nem látható filmek közül szemezgethessen. Fesztiváljukat az ellehetetlenült helyzetben lévő artmozikat tudatosan támogatva idén is a hagyományos helyszíneken, az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Toldi moziban, az Örökmozgóban és a KINO-ban rendezik meg.
A Titanic immár hatodik éve működik versenyfesztiválként, most a versenyszekció filmjei közül ajánlanak a szervezők a nagyérdemű figyelmébe négyet.
Ugyancsak Kanadából érkezik a Curling, amely egy csöndes és visszahúzódó, lányát a világtól elzártan nevelő, egyedülálló édesapa története. A szülői aggódás terén felülmúlhatatlan apa és a kislány kapcsolata idillinek mondható egészen addig, míg néhány váratlan esemény hatására a törékeny harmónia elillanni látszik. A fanyar humorú filmet abszurdba hajló fordulatok színesítik, a karakterek pedig végtelenül szerethetőek. A film rendezője, Denis Côté a 2010-es Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a legjobb rendezőnek járó díjat, és ugyanitt elismerésben részesült az édesapát alakító Emmanuel Bilodeau is, akinek a legjobb főszereplő díját ítélték oda. Côté nem ismeretlen a Titanic közönségének, hiszen Csak baj van vele című filmje 2009-ben már szerepelt a fesztivál programjában.
Az Esős évszakok egyik legszembetűnőbb sajátossága az iráni filmhez képest szokatlan apolitikussága. A film főszereplője egy középosztálybeli fiú, aki szülei válása közepette a dacos, magányos, bizonytalanságokkal teli kamaszok életét éli Teheránban egy üres lakásban. Az elsőfilmes Majid Barzegar bámulatos határozottsággal és magabiztossággal szakít az iráni filmre jellemző konvenciókkal. A film egy kiváló lélektani dráma, amely egyszerre beszél univerzális témákról és marad témájában, gesztusaiban tipikusan iráni.
Denis Villeneuve: Felperzselt föld
Ugyancsak Kanadából érkezik a Curling, amely egy csöndes és visszahúzódó, lányát a világtól elzártan nevelő, egyedülálló édesapa története. A szülői aggódás terén felülmúlhatatlan apa és a kislány kapcsolata idillinek mondható egészen addig, míg néhány váratlan esemény hatására a törékeny harmónia elillanni látszik. A fanyar humorú filmet abszurdba hajló fordulatok színesítik, a karakterek pedig végtelenül szerethetőek. A film rendezője, Denis Côté a 2010-es Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a legjobb rendezőnek járó díjat, és ugyanitt elismerésben részesült az édesapát alakító Emmanuel Bilodeau is, akinek a legjobb főszereplő díját ítélték oda. Côté nem ismeretlen a Titanic közönségének, hiszen Csak baj van vele című filmje 2009-ben már szerepelt a fesztivál programjában.
Az Esős évszakok egyik legszembetűnőbb sajátossága az iráni filmhez képest szokatlan apolitikussága. A film főszereplője egy középosztálybeli fiú, aki szülei válása közepette a dacos, magányos, bizonytalanságokkal teli kamaszok életét éli Teheránban egy üres lakásban. Az elsőfilmes Majid Barzegar bámulatos határozottsággal és magabiztossággal szakít az iráni filmre jellemző konvenciókkal. A film egy kiváló lélektani dráma, amely egyszerre beszél univerzális témákról és marad témájában, gesztusaiban tipikusan iráni.
Majid Barzegar: Esős évszakok
Martin Jern - Emil Larsson: Vadember
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal beszélgetés