bezár
 

art&design

2011. 02. 21.
Féner Tamás fotóművész képeiből nyílt kiállítás a békásmegyeri evangélikus templomban
Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség, 1038 Budapest, Mező u. 12.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kép és szöveg egymást illusztrálva, egyszerre hoz létre befogadói élményt Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművész „Confessio fehéren-feketén” című kiállításán, amely a békásmegyeri evangélikus templomban nyílt meg február 20-án. (Kép: Féner Tamás: Móló)
A templomtárlatot rendező Jerger Krisztina művészettörténész tizenhat alkotást választott ki fele-fele arányban a fotóművész tavalyi és korábbi években készült felvételei közül. A fotókat bibliai textusok és a világi irodalom klasszikusaitól idézett vers- és prózarészletek teszik teljessé.

Növények, fák, befagyott tó, őszi táj részlete, egy kopott házikó fala az, amit ez a kiállítás bemutat. A képek – amelyeken ember meg sem jelenik – nem történetet beszélnek el, hanem egymástól független önálló egységként értelmezendők: a jeges ágak csipkeszerű rajzolata, a valahonnan talán valahová vezető utak képe egyszerre személytelen, ugyanakkor szemérmesen személyes. A kiállítás valamennyi eleme utal a romlás, a pusztulás, az elmúlás képzetére, hol melankolikus, hol kicsit ironikus, máskor majdnem abszurd hangvételben. Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a szenvtelennek látszó képfelületek mögött az emberi lét végességének tudomásul vétele érhető tetten. A fényképek egy gondolkodó ember önreflexióit, szavakkal alig kifejezhető érzéseit ábrázolják – mondta a tárlatot megnyitó Verebély Kincső néprajzkutató.
Féner Tamás: Havas horizont

Féner Tamás: Havas horizont

Donáth László a csillaghegyi evangélikus gyülekezet lelkésze úgy fogalmazott: A hó, a faág, a természet valami különös összezárása, tobzódása, vagy éppen ennek a hiánya mutatja, hogy az emberi teremtettség mélyén létezik egy nagy-nagy struktúra. Az ember nem egyszerűen a világba vetett önálló lény, hanem része a természetnek és a társadalomnak is. Féner a teljességet mint az embernek a természettel való egységét láttatja, akkor is, ha az ember hiánya e képeken sok esetben ugyanazt a fojtogató és éppen ezért elviselhetetlen élményt jelenti, mint Bergman hatvanas évekbeli, szintén fekete-fehér filmjeiben. A képekből kiderül, hogy nemcsak az van a világon, amit Bergman vagy Féner lát és láttat, azt is elmondják, hogy a világban jelen van az Isten fojtogató hiánya, a szenvedő és szeretetre váró-vágyó ember belső, nagy késztetése, hogy ebből kiszabaduljon.
Féner Tamás: Házfal
Féner Tamás fotóművész, a valóságelvű fotográfia és a fotózsurnalisztika egyik élő hazai klasszikusa, Budapesten született 1938-ban. Több mint három évtizedet töltött a Lapkiadó Vállalatnál. Fotóriporterként, képszerkesztőként dolgozott többek között a Film, Színház, Muzsika, a Képes 7, a Népszava, a Griff, a Vasárnap, a Népszabadság, valamint az MTI szerkesztőségében. 25 éven át ő volt a Fotóművészet című elméleti-kritikai folyóirat szerkesztője. 1978 és 1986 között a Magyar Fotóművészek Szövetségének főtitkáraként tevékenykedett. 2010-ben munkásságáért Kossuth-díjat kapott.

A tárlat 2011. április 20-ig hétköznapokon délelőtt 9 és délután 4 óra között, valamint vasárnapokon délelőtt látogatható. A belépés ingyenes.



prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Prae Kiadói nap Pécsett
gyerek

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés