film
2011. 02. 16.
Világpremierjét ünnepli Tarr Béla új filmje
Világpremierjét ünnepli kedden késő este a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon Tarr Béla új filmje, A torinói ló, amely a Berlinale versenyprogramjában szerepel. A rendező kedd délutáni sajtótájékoztatóján az MTI kérdésére válaszolva elmondta, a fontos az, hogy a film igazi legyen, hogy megérintse az embereket, nem pedig az, hogy díjat nyerjen. Tarr Béla beszélt arról is, hogy jó időre felhagy a rendezéssel.
A torinói ló magyar-német-francia-svájci korprodukcióban készült film, amelyben Derzsi János és Bók Erika alakítja a főszerepeket.
Tarr Béla ezúttal is Krasznahorkai Lászlóval dolgozott együtt legújabb filmjén, amely állítása szerint az eddigi "legradikálisabb munkája" volt. A közel két és fél órás alkotás hat napot mutat be, a történet Friedrich Nietzsche és egy ló találkozását szövi tovább.
A filozófus az 1880-as években az utcán sétálva védelmére kelt egy lónak, amelyet kocsisa kegyetlenül vert. A torinói ló ötlete már a nyolcvanas évek óta foglalkoztatta Tarr Bélát, de csak akkor vették elő az ötletet, amikor A londoni férfi forgatása leállt egy évre - mondta el a rendező, akit évtizedekkel ezelőtt Krasznahorkai László felolvasásában ragadott meg a történet.
Tarr Béla Berlinben elmondta, a film történetének Nietzsche éppúgy része, mint a ló, valamint a ló gazdái, apa és lánya. "Hat napról van szó, hat nap alatt megy végbe egy folyamat. A hat nap nyilván nem véletlenül hat" - fogalmazott a rendező, hozzátéve, hogy - Milan Kundera egyik könyvének címét megfordítva - ő a lét elviselhetetlen nehézségét akarta ábrázolni.
A film az elmúlásról szól, ezzel kapcsolatban Tarr Béla azt mondta: "Nekünk nem reményt, nem feloldozást kell adni. Nem arról kell beszélnünk, ki merre menjen. Nem programot akarunk adni. Csak azt tudjuk elmondani, érzékeltetni, ahogy mi látjuk az életet. Ez a film olyan dolgot érint, ami előbb utóbb mindenkit utolér, ez pedig az elmúlás, a vég". Hozzáfűzte: "a tény, hogy a földön vagyunk és egyszer majd el kell mennünk, már önmagában elég ahhoz, hogy ne legyünk maradéktalanul boldogok".
Tarr Béla megszokott alkotótársaival dolgozott együtt A torinói ló forgatásán. A színészek között Derzsi János és Bók Erika már korábban is szerepelt a rendező filmjeiben.
Bók Erika, aki nem hivatásos színész, a Sátántangó című filmben és A londoni férfi című alkotásban is játszott. "Amiért az egész csapat együtt tud, tudott dolgozni annak az az oka, hogy nagyon hasonló a gondolkodásunk, hasonlóképpen látjuk a világot. Nem kell folyton vitatkozni, meggyőzni egymást, egyszerűen csak ott állunk, dolgozunk, ledöfjük a kamerát, és megpróbáljuk minél hamarabb, minél jobban megcsinálni a filmet" - részletezte a rendező. Fred Kelemen, a film operatőre úgy fogalmazott, nagyon örült a közös munkának, lenyűgözte a magyar rendező koncepciója.
A film sajtóvetítés utáni fogadtatása igen kedvező volt, Tarr Béla azonban az MTI kérdésére válaszolva elmondta, nem azt tartja fontosnak, hogy díjat kapjanak. "Ha bármelyik kollégám filmjére gondolok, azt gondolom, mindenki megérdemel egy díjat. Azt hiszem, nagyon furcsa dolog új alkotásokat versenyeztetni egymással" - fogalmazott. Hogy lehetne versenyeztetni egy Dosztojevszkij-regényt egy Prousttal - vetette fel. "Máris megmutatkozik a dolog abszurditása. A lényeg, hogy a film igazi legyen, hogy megérinti-e az embereket.
Ez számít, a többi nem érdekes. Elmúlik két hét múlva, három hét múlva. Jön a következő fesztivál, az újabb csillogás. Nem érdemes ebbe a ringlispílbe beszállni, mert elveszítjük az eszünket" - mondta.
Az MTI-nek a kérdésére, hogy valóban fel akar-e hagyni a rendezői munkával, Tarr Béla azt válaszolta, ez nagyon személyes dolog, de akik ismerik, tudják, mi döntésének oka. "Azt hiszem, ezzel a filmmel eljutottunk valahova, bezártunk egy kört. Ezek után már csak ennek a filmnek az ismétlése jöhetne. Lehet, hogy jól, lehet hogy izgalmasan, de nem hozna minket szellemi izgalomba. Márpedig szellemi izgalom nélkül nem lehet művet létrehozni. Mi pedig ezt ambicionáljuk. Nekünk most jó időre abba kell hagyni. Nagyon félő az ismétlés veszélye" - fejtette ki Tarr Béla.
"Nem biztos, hogy mindig jó csinálni, hogy mindig minden kellemes. De valószínűleg nem megúszható. Nem szabad anélkül belevágni, hogy nincs valami mélység, ha nem hiszünk valamiben. Ha másban nem abban, hogy a nézők megnézik a filmet" - mondta arra a kérdésre válaszolva, hogy miért vágott bele a forgatásba.
Vezér Éva, a Magyar Filmunió vezetője az MTI-nek kedden elmondta, már Nagy-Britanniába, Lengyelországba, délszláv országokba, Romániába, Görögországba, Portugáliába és Japánba is eladták a filmet, amelyet Magyarországon várhatóan márciusban mutatnak be. A francia, német és svájci vetítés már a koprodukció révén biztosított.
Tarr Béla ezúttal is Krasznahorkai Lászlóval dolgozott együtt legújabb filmjén, amely állítása szerint az eddigi "legradikálisabb munkája" volt. A közel két és fél órás alkotás hat napot mutat be, a történet Friedrich Nietzsche és egy ló találkozását szövi tovább.
A filozófus az 1880-as években az utcán sétálva védelmére kelt egy lónak, amelyet kocsisa kegyetlenül vert. A torinói ló ötlete már a nyolcvanas évek óta foglalkoztatta Tarr Bélát, de csak akkor vették elő az ötletet, amikor A londoni férfi forgatása leállt egy évre - mondta el a rendező, akit évtizedekkel ezelőtt Krasznahorkai László felolvasásában ragadott meg a történet.
Tarr Béla Berlinben elmondta, a film történetének Nietzsche éppúgy része, mint a ló, valamint a ló gazdái, apa és lánya. "Hat napról van szó, hat nap alatt megy végbe egy folyamat. A hat nap nyilván nem véletlenül hat" - fogalmazott a rendező, hozzátéve, hogy - Milan Kundera egyik könyvének címét megfordítva - ő a lét elviselhetetlen nehézségét akarta ábrázolni.
A film az elmúlásról szól, ezzel kapcsolatban Tarr Béla azt mondta: "Nekünk nem reményt, nem feloldozást kell adni. Nem arról kell beszélnünk, ki merre menjen. Nem programot akarunk adni. Csak azt tudjuk elmondani, érzékeltetni, ahogy mi látjuk az életet. Ez a film olyan dolgot érint, ami előbb utóbb mindenkit utolér, ez pedig az elmúlás, a vég". Hozzáfűzte: "a tény, hogy a földön vagyunk és egyszer majd el kell mennünk, már önmagában elég ahhoz, hogy ne legyünk maradéktalanul boldogok".
Tarr Béla megszokott alkotótársaival dolgozott együtt A torinói ló forgatásán. A színészek között Derzsi János és Bók Erika már korábban is szerepelt a rendező filmjeiben.
Bók Erika, aki nem hivatásos színész, a Sátántangó című filmben és A londoni férfi című alkotásban is játszott. "Amiért az egész csapat együtt tud, tudott dolgozni annak az az oka, hogy nagyon hasonló a gondolkodásunk, hasonlóképpen látjuk a világot. Nem kell folyton vitatkozni, meggyőzni egymást, egyszerűen csak ott állunk, dolgozunk, ledöfjük a kamerát, és megpróbáljuk minél hamarabb, minél jobban megcsinálni a filmet" - részletezte a rendező. Fred Kelemen, a film operatőre úgy fogalmazott, nagyon örült a közös munkának, lenyűgözte a magyar rendező koncepciója.
A film sajtóvetítés utáni fogadtatása igen kedvező volt, Tarr Béla azonban az MTI kérdésére válaszolva elmondta, nem azt tartja fontosnak, hogy díjat kapjanak. "Ha bármelyik kollégám filmjére gondolok, azt gondolom, mindenki megérdemel egy díjat. Azt hiszem, nagyon furcsa dolog új alkotásokat versenyeztetni egymással" - fogalmazott. Hogy lehetne versenyeztetni egy Dosztojevszkij-regényt egy Prousttal - vetette fel. "Máris megmutatkozik a dolog abszurditása. A lényeg, hogy a film igazi legyen, hogy megérinti-e az embereket.
Ez számít, a többi nem érdekes. Elmúlik két hét múlva, három hét múlva. Jön a következő fesztivál, az újabb csillogás. Nem érdemes ebbe a ringlispílbe beszállni, mert elveszítjük az eszünket" - mondta.
Az MTI-nek a kérdésére, hogy valóban fel akar-e hagyni a rendezői munkával, Tarr Béla azt válaszolta, ez nagyon személyes dolog, de akik ismerik, tudják, mi döntésének oka. "Azt hiszem, ezzel a filmmel eljutottunk valahova, bezártunk egy kört. Ezek után már csak ennek a filmnek az ismétlése jöhetne. Lehet, hogy jól, lehet hogy izgalmasan, de nem hozna minket szellemi izgalomba. Márpedig szellemi izgalom nélkül nem lehet művet létrehozni. Mi pedig ezt ambicionáljuk. Nekünk most jó időre abba kell hagyni. Nagyon félő az ismétlés veszélye" - fejtette ki Tarr Béla.
"Nem biztos, hogy mindig jó csinálni, hogy mindig minden kellemes. De valószínűleg nem megúszható. Nem szabad anélkül belevágni, hogy nincs valami mélység, ha nem hiszünk valamiben. Ha másban nem abban, hogy a nézők megnézik a filmet" - mondta arra a kérdésre válaszolva, hogy miért vágott bele a forgatásba.
Vezér Éva, a Magyar Filmunió vezetője az MTI-nek kedden elmondta, már Nagy-Britanniába, Lengyelországba, délszláv országokba, Romániába, Görögországba, Portugáliába és Japánba is eladták a filmet, amelyet Magyarországon várhatóan márciusban mutatnak be. A francia, német és svájci vetítés már a koprodukció révén biztosított.
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal beszélgetés
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat