bezár
 

art&design

2011. 02. 15.
Rájöttek, miért barnul Vincent van Gogh
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy nemzetközi kutatócsoport megállapította, hogy miért barnul meg idővel az élénksárga szín Vincent van Gogh festményein.

prae.hu

Kiderült, hogy napfény hatására egy összetett kémiai reakció indult el az általa használt sárga festékben, ami a holland mester leghíresebb festményeinek folyamatos barnulásához vezet. Az eredményt az Analytical Chemistry című szakfolyóirat hétfőn megjelent számában tették közzé.

A kémiai folyamatok feltárását egyebek közt a franciaországi Grenoble-ban található Európai Szinkrotron Sugárzási Létesítményben (ESFR) végezték, ahol intenzív röntgensugárzással vizsgálták a festék anyagszerkezetét.

Mint Marine Cotte, az intézet kutatója elmondta, az alkalmazott röntgensugárnyaláb százszor vékonyabb, mint egy hajszál, és ugyanilyen apró területen zajló, nehezen megfogható kémiai folyamatokat fed fel. "Ennek lehetővé tétele a felfedezések teljesen új világa felé nyitott ajtót a művészettörténészek és konzervátorok számára" - tette hozzá.

A napfény csak néhány mikrométer mélységig képes behatolni a festékbe, ám ez elég arra, hogy elindítson egy reakciót, amelyben az anyagszerkezet megváltozása nyomán a krómsárgából barna pigment képződik - így barnulhatnak a művész híres élénksárga napraforgói.
A reakcióban a króm oxidációs állapota változik meg az ibolyántúli sugárzás hatására, a hat vegyértékű krómból három vegyértékű lesz.

A röntgensugárnyalábbal végzett elemzés azt mutatta, hogy a három vegyértékű króm mellett a bárium és a kén volt jelen kiemelkedő mennyiségben a festéket alkotó vegyületekben. E megfigyelés alapján a kutatók feltételezik, hogy a barnulás kiváltója van Gogh festékkeverési technikája, amelynek során a fehéret és a sárgát elegyítette.

A kutatási eredmények alapján a festmények színének legalább mostani állapotában való megőrzése letakarásukkal, illetve napfénytől és ibolyántúli sugárzástól való elzárásukkal lehetséges.

A vizsgálatokat végző nemzetközi kutatócsoportban belga, olasz, francia és holland szakemberek vettek részt.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés