bezár
 

film

2011. 02. 13.
Berlinale - 3D-nap a filmfesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A háromdimenziós filmek napja a vasárnap a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, premierjét ünnepli Wim Wenders Pina Bausch koreográfusról készült táncfilmje, valamint Werner Herzog Cave of Forgotten Dreams című munkája is.

prae.hu

Wim Wenders háromdimenziós alkotását óriási várakozás előzi meg a Berlinalén, a német fővárost a film plakátjai borítják. "Táncol, táncolj, különben elvesztünk" - olvasható a filmhez készült hirdetéseken. A német rendező már 25 éve tervbe vette, hogy filmet készít a modern tánc úttörőjeként hírnevet szerzett Pina Bausch-ról. A produkció előkészületei 2009-ben kezdődtek meg, Pina Bausch váratlan halála azonban kérdésessé tette a forgatást. A koreográfus táncosai, valamint munkásságának rajongói arra buzdították Wenderst, hogy folytassa a projektet. Az eredmény az első háromdimenziós művészfilm lett - ahogy Berlinben emlegetik az úttörőnek szánt alkotást.

A rendező Berlinben elmondta, 1984-ben találkozott először Pina Bausch munkájával, akkor mindjárt négy-öt alkalommal megnézte a táncművész aktuális darabját. "Rögtön filmet akartam készíteni róla" - emlékezett vissza. "A gond nem a miért, hanem a hogyan volt. Ahogy megismertem munkáját, annál kevésbé tudtam, hogy készüljön ebből film" - fejtegette. A háromdimenziós technika előretörésével viszont esély született arra, hogy végre megszülessen a film - magyarázta Wenders, aki 2006-ban a U2 együttesről 3D-ben készült film láttán határozta el, hogy ilyen formátumban forgatja le a Pina Bauschról szóló filmet. "Felhívtam, és megmondtam neki, most már tudom, hogy lesz" - idézte fel.

Táncfilmet forgatni három dimenzióban nagyon nehéz - magyarázta újságíróknak Wim Wenders. "Ha az emberek futnak, négy lábuk és három kezük van" - részletezte. Az Avatar című James Cameron-féle kasszasikerről szólva megemlítette: az amerikai rendező gyors vágásokat alkalmazott, így észrevehetetlenek az "árnyékok". A Pina című filmben azonban a természetes mozgáson van a hangsúly, ez a technika azonban csak 2009-től állt a stáb rendelkezésére.

Wenders azonban Pina Bausch halála miatt változtatásokra kényszerült. Az eredeti ötlet az volt, hogy a rendező Ázsiától Afrikáig elkíséri a koreográfust, hogy munka közben figyelje meg, és vigye filmre tevékenységét. A művész váratlanul bekövetkezett halála után azonban Bausch táncegyüttese lett a film főszereplője. "Nekik kellett feltennem a kérdéseket, amelyeket Pina Bausch-nak szántam. Ők pedig mozdulatokkal válaszoltak" - mondta a rendező, akinek filmje a főprogramban, de versenyen kívül mutatkozik be a Berlinale közönsége előtt.

A fesztivál másik fontos 3D-s munkája, Werner Herzog Cave of Forgotten Dreams című dokumentumfilmje szintén vasárnap ünnepli premierjét. A rendező azonban már korántsem lelkesedik annyira a háromdimenziós alkotásokért. Mint mondta, első, és minden bizonnyal egyetlen 3D-s filmjét forgatta Franciaországban, ahol egy olyan barlangba nyert bebocsátást, amely 30 ezer éves barlangi rajzokat rejt. Kutatók 1994-ben fedezték fel a mintegy 470 rajzot, amelyet most a szélesebb közönség is megismerhet. Herzog filmjében tudósokkal készült interjúk is helyet kaptak.

Bemutatkozik a játékfilmek versenyében a Les contes de la nuit című francia alkotás is, Michel Ocelot filmje szintén tartalmaz háromdimenziós elemeket, a két főszereplő, a váratlan kalandokba keveredő fiú és lány ugyanis 3D-s trükkfigura.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Nuri Bilge Ceylan: Elszáradt füvekről
Alex Garland: Polgárháború
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap

Más művészeti ágakról

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés