film
2011. 02. 13.
Berlinale - 3D-nap a filmfesztiválon
A háromdimenziós filmek napja a vasárnap a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, premierjét ünnepli Wim Wenders Pina Bausch koreográfusról készült táncfilmje, valamint Werner Herzog Cave of Forgotten Dreams című munkája is.
Wim Wenders háromdimenziós alkotását óriási várakozás előzi meg a Berlinalén, a német fővárost a film plakátjai borítják. "Táncol, táncolj, különben elvesztünk" - olvasható a filmhez készült hirdetéseken. A német rendező már 25 éve tervbe vette, hogy filmet készít a modern tánc úttörőjeként hírnevet szerzett Pina Bausch-ról. A produkció előkészületei 2009-ben kezdődtek meg, Pina Bausch váratlan halála azonban kérdésessé tette a forgatást. A koreográfus táncosai, valamint munkásságának rajongói arra buzdították Wenderst, hogy folytassa a projektet. Az eredmény az első háromdimenziós művészfilm lett - ahogy Berlinben emlegetik az úttörőnek szánt alkotást.
A rendező Berlinben elmondta, 1984-ben találkozott először Pina Bausch munkájával, akkor mindjárt négy-öt alkalommal megnézte a táncművész aktuális darabját. "Rögtön filmet akartam készíteni róla" - emlékezett vissza. "A gond nem a miért, hanem a hogyan volt. Ahogy megismertem munkáját, annál kevésbé tudtam, hogy készüljön ebből film" - fejtegette. A háromdimenziós technika előretörésével viszont esély született arra, hogy végre megszülessen a film - magyarázta Wenders, aki 2006-ban a U2 együttesről 3D-ben készült film láttán határozta el, hogy ilyen formátumban forgatja le a Pina Bauschról szóló filmet. "Felhívtam, és megmondtam neki, most már tudom, hogy lesz" - idézte fel.
Táncfilmet forgatni három dimenzióban nagyon nehéz - magyarázta újságíróknak Wim Wenders. "Ha az emberek futnak, négy lábuk és három kezük van" - részletezte. Az Avatar című James Cameron-féle kasszasikerről szólva megemlítette: az amerikai rendező gyors vágásokat alkalmazott, így észrevehetetlenek az "árnyékok". A Pina című filmben azonban a természetes mozgáson van a hangsúly, ez a technika azonban csak 2009-től állt a stáb rendelkezésére.
Wenders azonban Pina Bausch halála miatt változtatásokra kényszerült. Az eredeti ötlet az volt, hogy a rendező Ázsiától Afrikáig elkíséri a koreográfust, hogy munka közben figyelje meg, és vigye filmre tevékenységét. A művész váratlanul bekövetkezett halála után azonban Bausch táncegyüttese lett a film főszereplője. "Nekik kellett feltennem a kérdéseket, amelyeket Pina Bausch-nak szántam. Ők pedig mozdulatokkal válaszoltak" - mondta a rendező, akinek filmje a főprogramban, de versenyen kívül mutatkozik be a Berlinale közönsége előtt.
A fesztivál másik fontos 3D-s munkája, Werner Herzog Cave of Forgotten Dreams című dokumentumfilmje szintén vasárnap ünnepli premierjét. A rendező azonban már korántsem lelkesedik annyira a háromdimenziós alkotásokért. Mint mondta, első, és minden bizonnyal egyetlen 3D-s filmjét forgatta Franciaországban, ahol egy olyan barlangba nyert bebocsátást, amely 30 ezer éves barlangi rajzokat rejt. Kutatók 1994-ben fedezték fel a mintegy 470 rajzot, amelyet most a szélesebb közönség is megismerhet. Herzog filmjében tudósokkal készült interjúk is helyet kaptak.
Bemutatkozik a játékfilmek versenyében a Les contes de la nuit című francia alkotás is, Michel Ocelot filmje szintén tartalmaz háromdimenziós elemeket, a két főszereplő, a váratlan kalandokba keveredő fiú és lány ugyanis 3D-s trükkfigura.
A rendező Berlinben elmondta, 1984-ben találkozott először Pina Bausch munkájával, akkor mindjárt négy-öt alkalommal megnézte a táncművész aktuális darabját. "Rögtön filmet akartam készíteni róla" - emlékezett vissza. "A gond nem a miért, hanem a hogyan volt. Ahogy megismertem munkáját, annál kevésbé tudtam, hogy készüljön ebből film" - fejtegette. A háromdimenziós technika előretörésével viszont esély született arra, hogy végre megszülessen a film - magyarázta Wenders, aki 2006-ban a U2 együttesről 3D-ben készült film láttán határozta el, hogy ilyen formátumban forgatja le a Pina Bauschról szóló filmet. "Felhívtam, és megmondtam neki, most már tudom, hogy lesz" - idézte fel.
Táncfilmet forgatni három dimenzióban nagyon nehéz - magyarázta újságíróknak Wim Wenders. "Ha az emberek futnak, négy lábuk és három kezük van" - részletezte. Az Avatar című James Cameron-féle kasszasikerről szólva megemlítette: az amerikai rendező gyors vágásokat alkalmazott, így észrevehetetlenek az "árnyékok". A Pina című filmben azonban a természetes mozgáson van a hangsúly, ez a technika azonban csak 2009-től állt a stáb rendelkezésére.
Wenders azonban Pina Bausch halála miatt változtatásokra kényszerült. Az eredeti ötlet az volt, hogy a rendező Ázsiától Afrikáig elkíséri a koreográfust, hogy munka közben figyelje meg, és vigye filmre tevékenységét. A művész váratlanul bekövetkezett halála után azonban Bausch táncegyüttese lett a film főszereplője. "Nekik kellett feltennem a kérdéseket, amelyeket Pina Bausch-nak szántam. Ők pedig mozdulatokkal válaszoltak" - mondta a rendező, akinek filmje a főprogramban, de versenyen kívül mutatkozik be a Berlinale közönsége előtt.
A fesztivál másik fontos 3D-s munkája, Werner Herzog Cave of Forgotten Dreams című dokumentumfilmje szintén vasárnap ünnepli premierjét. A rendező azonban már korántsem lelkesedik annyira a háromdimenziós alkotásokért. Mint mondta, első, és minden bizonnyal egyetlen 3D-s filmjét forgatta Franciaországban, ahol egy olyan barlangba nyert bebocsátást, amely 30 ezer éves barlangi rajzokat rejt. Kutatók 1994-ben fedezték fel a mintegy 470 rajzot, amelyet most a szélesebb közönség is megismerhet. Herzog filmjében tudósokkal készült interjúk is helyet kaptak.
Bemutatkozik a játékfilmek versenyében a Les contes de la nuit című francia alkotás is, Michel Ocelot filmje szintén tartalmaz háromdimenziós elemeket, a két főszereplő, a váratlan kalandokba keveredő fiú és lány ugyanis 3D-s trükkfigura.
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal beszélgetés