irodalom
2011. 02. 12.
A túlélésért küzdenek a könyvesboltok a digitális forradalom közepette
Ahogy előtérbe kerülnek az e-könyvek és az internetes könyveladások, egyre inkább a túlélésért küzdenek a hagyományos könyvesboltok. Azt még nem tudni, hogy mi lesz a fennmaradásért folytatott harc kimenetele, a szakma mindenesetre feszülten figyeli, hogyan próbálnak megküzdeni a problémával a legsúlyosabban érintett nagy amerikai könyves cégek.
A második legnagyobb amerikai üzlethálózat, a Borders Group, amely nagyjából ötszáz boltot tart fent az Egyesült Államokban, január végén kénytelen volt bejelenteni, hogy a fizetésképtelenség határán áll, és hitelei átütemezésére lesz szükség. Sok elemző nyomban csődről beszélt, illetve a bolthálózat eladását emlegette lehetőségként.
A Barnes and Noble, az első számú amerikai könyvesbolthálózat már tavaly jelezte, hogy veszteségei miatt boltjai eladásáról vagy egyéb stratégiai lehetőségekről tárgyal.
A világ könyvesboltjai vigyázó szemüket Amerikára vetik, és az ottani tapasztalatok leszűrésével igyekeznek felkészülni a várható változásokra - mutatott rá Mike Shatzkin, a nemrégiben New Yorkban megrendezett Digital Book World konferencia egyik szervezője.
Az internetes áruházak nemcsak alacsonyabb áron kínálnak számos terméket, de egyre több könyv digitális formában is letölthető pillanatok alatt a különböző e-könyv-olvasókra, például az Amazon Kindle-jére vagy az Apple iPadjére. Shatzkin szerint az utóbbi három év mindegyikében több mint kétszeresére nőtt az e-könyv-eladások száma.
A következő években a hagyományos könyvesboltok piaca 72 százalékról 25 százalékra zsugorodik, ami kétharmados veszteséget jelent - jósolta a szakember, aki szerint a könyvpiac átalakulása során a következő tíz évben a könyvesboltok polcainak 90 százaléka válik feleslegessé, és az Egyesült Államokban működő több mint 1200 nagy könyváruház helyett úgy 150 kisebb méretű boltra lesz csupán szükség.
Az Amazon januári jelentése szerint az internetes áruház már jelenleg is több Kindle-könyvet ad el, mint papírra nyomtatottat: az amerikai piacon 115 e-könyv jut száz hagyományos kötetre.
"A könyvesboltok két módon veszítik el vásárlóikat: részint az e-könyvek, részint a papírkönyvek online eladása révén. A hagyományos könyvek internetes eladása most 25 százaléka a könyvesboltinak, az e-könyvforgalom pedig elérte a nyomtatott könyvek eladásának tíz százalékát" - összegezte az adatokat Shatzkin.
A Pew Research Center piackutató cég felmérése szerint az amerikaiak öt százaléka rendelkezett e-könyv-olvasóval tavaly, ám ebből az adatból nem lehet pontosan következtetni a trendre, mivel egyéb technikai eszközök, például az okostelefonok is alkalmasak e-könyv-olvasásra.
A Forrester Research felméréséből az derült ki, hogy az amerikaiak 2010-ben a becslések szerint egymilliárd dollárt fordítottak e-könyv-letöltésre, és ezen a téren szintén masszív növekedésre lehet számítani. James McQuivey, a cég vezető elemzője úgy vélte: "ez a kis, energikus csoport olyan gyorsan nő, hogy 2015-ben már csaknem hárommilliárd dollárt is könnyen elkölthet e-könyvekre".
Bár kezdetben főleg a kisebb, független könyvárusokat lehetetlenítette el az internetes és e-könyv-eladások térnyerése, ma már a nagy bolthálózatok is komoly nyomás alatt vannak. Gary Becker Nobel-díjas közgazdász a "kreatív rombolás" fogalmát alkalmazta a könyvpiacon végbemenő folyamatra. Mint egy blogon fogalmazott, hasonló dolog történik, mint annak idején, amikor a lovas kocsit felváltotta az autó. A tudós a hagyományos boltok számára is lát jövőt, de csak kisebb csoportokat megcélzó specifikus üzletekként, például jegyzeteket, ajándéktárgyakat is árusító egyetemi könyvesboltokként.
Billy Hulkower, a Mintel piackutató vezető technológiai elemzője szerint a könyvesboltoknak hármas kihívással kell szembenézniük: az online verseny és az e-könyvek előretörése mellett a közkönyvtárak által kínált ingyenes könyvkölcsönzéssel és digitális tartalomszolgáltatással. Egyúttal úgy vélte: a boltosok számára az egyetlen célravezető megoldás, ha különleges szolgáltatások, programok bevezetésével próbálják megtartani vevőiket.
Az e-könyvek térnyerése azonban nemcsak a könyveladásokra, hanem magára a könyvkiadásra is hatalmas hatást gyakorol. Egyelőre az e-könyvek olcsóbbak mint a hagyományos kiadványok, gyakran fele annyiba kerülnek, mint nyomtatott társaik, de az alacsonyabb árak hosszabb távon fenekestül felforgathatják az egész könyves ipart.
"Alacsonyan tudják-e majd tartani a kiadók az árakat, ha az emberek csak e-könyveket olvasnak? Valószínűleg nem, ám az Amazon alacsonyan szabta meg az árakat, és éppen erről folyik most a nagy vita" - mutatott rá Laurie Brock, a Brock Associates marketing tanácsadó cég elnöke.
Shatzkin is elismerte, hogy a digitális forradalom után nem lesz könnyű pénzt keresni a könyvkiadással. "A könyvek árai folyamatosan esni fognak. Könnyebb lesz megjelentetni egy kötetet, bárki képes lesz rá, de átkozottul nehéz lesz pénzt csinálni belőle" - mondta.
A szakértő arra is figyelmeztetett, hogy bár egyelőre az Amerikai könyvpiacot érintik legsúlyosabban ezek a problémák, hamarosan az egész világon ugyanilyen nehézségekkel kell majd megküzdenie a könyviparnak.
A Barnes and Noble, az első számú amerikai könyvesbolthálózat már tavaly jelezte, hogy veszteségei miatt boltjai eladásáról vagy egyéb stratégiai lehetőségekről tárgyal.
A világ könyvesboltjai vigyázó szemüket Amerikára vetik, és az ottani tapasztalatok leszűrésével igyekeznek felkészülni a várható változásokra - mutatott rá Mike Shatzkin, a nemrégiben New Yorkban megrendezett Digital Book World konferencia egyik szervezője.
Az internetes áruházak nemcsak alacsonyabb áron kínálnak számos terméket, de egyre több könyv digitális formában is letölthető pillanatok alatt a különböző e-könyv-olvasókra, például az Amazon Kindle-jére vagy az Apple iPadjére. Shatzkin szerint az utóbbi három év mindegyikében több mint kétszeresére nőtt az e-könyv-eladások száma.
A következő években a hagyományos könyvesboltok piaca 72 százalékról 25 százalékra zsugorodik, ami kétharmados veszteséget jelent - jósolta a szakember, aki szerint a könyvpiac átalakulása során a következő tíz évben a könyvesboltok polcainak 90 százaléka válik feleslegessé, és az Egyesült Államokban működő több mint 1200 nagy könyváruház helyett úgy 150 kisebb méretű boltra lesz csupán szükség.
Az Amazon januári jelentése szerint az internetes áruház már jelenleg is több Kindle-könyvet ad el, mint papírra nyomtatottat: az amerikai piacon 115 e-könyv jut száz hagyományos kötetre.
"A könyvesboltok két módon veszítik el vásárlóikat: részint az e-könyvek, részint a papírkönyvek online eladása révén. A hagyományos könyvek internetes eladása most 25 százaléka a könyvesboltinak, az e-könyvforgalom pedig elérte a nyomtatott könyvek eladásának tíz százalékát" - összegezte az adatokat Shatzkin.
A Pew Research Center piackutató cég felmérése szerint az amerikaiak öt százaléka rendelkezett e-könyv-olvasóval tavaly, ám ebből az adatból nem lehet pontosan következtetni a trendre, mivel egyéb technikai eszközök, például az okostelefonok is alkalmasak e-könyv-olvasásra.
A Forrester Research felméréséből az derült ki, hogy az amerikaiak 2010-ben a becslések szerint egymilliárd dollárt fordítottak e-könyv-letöltésre, és ezen a téren szintén masszív növekedésre lehet számítani. James McQuivey, a cég vezető elemzője úgy vélte: "ez a kis, energikus csoport olyan gyorsan nő, hogy 2015-ben már csaknem hárommilliárd dollárt is könnyen elkölthet e-könyvekre".
Bár kezdetben főleg a kisebb, független könyvárusokat lehetetlenítette el az internetes és e-könyv-eladások térnyerése, ma már a nagy bolthálózatok is komoly nyomás alatt vannak. Gary Becker Nobel-díjas közgazdász a "kreatív rombolás" fogalmát alkalmazta a könyvpiacon végbemenő folyamatra. Mint egy blogon fogalmazott, hasonló dolog történik, mint annak idején, amikor a lovas kocsit felváltotta az autó. A tudós a hagyományos boltok számára is lát jövőt, de csak kisebb csoportokat megcélzó specifikus üzletekként, például jegyzeteket, ajándéktárgyakat is árusító egyetemi könyvesboltokként.
Billy Hulkower, a Mintel piackutató vezető technológiai elemzője szerint a könyvesboltoknak hármas kihívással kell szembenézniük: az online verseny és az e-könyvek előretörése mellett a közkönyvtárak által kínált ingyenes könyvkölcsönzéssel és digitális tartalomszolgáltatással. Egyúttal úgy vélte: a boltosok számára az egyetlen célravezető megoldás, ha különleges szolgáltatások, programok bevezetésével próbálják megtartani vevőiket.
Az e-könyvek térnyerése azonban nemcsak a könyveladásokra, hanem magára a könyvkiadásra is hatalmas hatást gyakorol. Egyelőre az e-könyvek olcsóbbak mint a hagyományos kiadványok, gyakran fele annyiba kerülnek, mint nyomtatott társaik, de az alacsonyabb árak hosszabb távon fenekestül felforgathatják az egész könyves ipart.
"Alacsonyan tudják-e majd tartani a kiadók az árakat, ha az emberek csak e-könyveket olvasnak? Valószínűleg nem, ám az Amazon alacsonyan szabta meg az árakat, és éppen erről folyik most a nagy vita" - mutatott rá Laurie Brock, a Brock Associates marketing tanácsadó cég elnöke.
Shatzkin is elismerte, hogy a digitális forradalom után nem lesz könnyű pénzt keresni a könyvkiadással. "A könyvek árai folyamatosan esni fognak. Könnyebb lesz megjelentetni egy kötetet, bárki képes lesz rá, de átkozottul nehéz lesz pénzt csinálni belőle" - mondta.
A szakértő arra is figyelmeztetett, hogy bár egyelőre az Amerikai könyvpiacot érintik legsúlyosabban ezek a problémák, hamarosan az egész világon ugyanilyen nehézségekkel kell majd megküzdenie a könyviparnak.
További írások a rovatból
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon