film
2011. 02. 06.
Vajna: a tehetségek felismerése és segítése az elsődleges cél
A vártnál hamarabb elkészülhet a magyar filmszakma strukturális megújításának koncepciójával Andrew G. Vajna. A kormánybiztos erről az MTI-nek adott interjújában beszélt, hangsúlyozva, legfontosabb céljának azt tartja, hogy fel kell ismerni a tehetségeket, s lehetőséget kell nekik adni. Szerinte nincs olyan, hogy lehetetlen.
A Collegium Hungaricum Berlin Cinema Total rendezvényre utazik hamarosan Andrew G. Vajna, a filmipar reformjáért felelős, frissen kinevezett kormánybiztos. "Berlinben folytatom a már megkezdett egyeztetéseket a magyar és európai filmszakma vezetőivel" - kezdte Vajna, aki első "hivatalos útja" alkalmából adott interjút az MTI-nek.
Mint a producer felidézte, január közepén arra kapott felkérést a kormánytól, hogy térképezze fel a teljes nemzeti filmszakmát, és dolgozzon ki tervet annak megújítására. "Jogos igény, hogy ha az állam támogatást nyújt, akkor tisztán láthassa annak eredményét" - mutatott rá. Megjegyezte: arra kérték, hogy egy éven belül dolgozza ki az új nemzeti filmstruktúra koncepcióját, ezzel azonban várakozásai szerint jóval hamarabb, néhány hónapon belül elkészülhet.
A kormánybiztos szerint "a hazai filmszakma jelenleg érzékeny, ideges és türelmetlen, ami teljesen érthető, hiszen nem tudják, mit hoz a jövő. De meg kell adni a szükséges időt arra, hogy kidolgozzunk egy olyan rendszert, mely az elkerülhetetlen változást szolgálja, amelyben minden forint útját követni lehet. Figyelembe kell vennem az EU és a magyar állam ide vonatkozó törvényeit, különben évekig tartana változást elérni. Tanulmányozom a nemzetközi modelleket, fontos, hogy ezeket integráljuk a most kialakítandó magyar rendszerbe. Küldetésemnek tekintem a magyar filmszakma egységesítését, valamint azt, hogy megszüntessük a művészfilm-közönségfilm besorolással kapcsolatos előítéleteket. A kettő ugyanis működhet együtt. Az alap, hogy egy filmnek legyen mondanivalója, és azt szórakoztatóan, fogyaszthatóan, izgalmasan tárja a néző elé. De a filmszakmában nincs recept, mindenkinek a saját kreativitása adja meg a különlegességét" - vázolta ars poeticáját.
Andrew G. Vajna rámutatott: noha jelenleg kevés magyar film készül, éppen 8 külföldi mozit forgatnak Magyarországon, így nem fenyegeti munkanélküliség a technikai stábokat, és a következő 4-5 hónapban 60-80 millió dollár jön be Magyarországra.
Mint hozzáfűzte, más európai nemzetek filmfinanszírozási rendszerei folyamatosan megújulnak, a magyar struktúra azonban már csaknem 20 éve működik jelen formájában, így ideje áttekinteni, hogyan lehet hatékonyabbá tenni. Andrew G. Vajna szerint itt volt az ideje a filmipar reformjának. "A kreatív szervezeteket néhány évente világszerte átrendezik, ennek a műfajnak ilyen a természete, nemcsak a film, hanem a művészet minden területén. Így például a filmhez hasonlóan a zenei szakmát is át kellene gondolni Magyarországon, és annak a jövőjét is áttekinteni" - vetette fel a kormánybiztos.
Emlékeztetett, a Beatles például egy garázsból indulva írt zenetörténelmet. "Számos hasonló példa mutatja, hogy a tehetség nem pénzkérdés. A zenének - akár a filmnek - ugyanis nincs útlevele, Magyarországról ugyanúgy lehet valaki világhírű, mint Los Angelesből" - fűzte hozzá Andrew G. Vajna, akinek nevéhez nemcsak közönségfilmek fűződnek, mint a Rambo vagy a Terminátor-sorozat, hanem számos fesztiváldíjas alkotás is. Ilyen például a Jákob lajtorjája, az Angyalszív vagy a Berlinben Arany Medve-díjat kiérdemelt Music box.
Elmondása szerint a kulcskérdés a tehetségek megtalálása, minden ezen alapszik ugyanis. "A legfontosabb, hogy fel kell ismerni és meg kell becsülni a tehetségeket" - folytatta. "Lehet egy húszéves filmrendező, amilyen egykor Steven Spielberg volt, de lehet egy tapasztaltabb szakember, aki már nem az első filmjét csinálja, de ugyanakkor fantasztikus talentum. Ma könnyebb a tehetséget megmutatni a világnak, mint régen, sokkal több fórum van erre. Jó példa erre az El Mariachi, amelyet Robert Rodriguez rendező először 220.000 dollárból készített el, hihetetlen nagy siker lett, majd ugyancsak Rodriguez 30 millió dollárból Antonio Banderas főszereplésével, Desperado címmel újraforgatta, s nem lett ugyanolyan sikeres".
"A filmszakmában meg lehet csinálni, hogy veszel egy kamerát és egy laptopot, s kitalálod, legyártod a saját filmedet. Ha olyan dolgokat tudunk gyártani, amire felfigyel a világ, annál hatékonyabb imázseszköz nem létezik" - vélekedett a kormánybiztos.
Saját szerepével kapcsolatban Andrew G. Vajna hangsúlyozta: kormánybiztosi munkájáért nem kap fizetést, számára megtiszteltetés, hogy a kormány számít a véleményére és tapasztalatára. "A közeljövőben nem akarok filmeket készíteni, nem akarok a készülő produkciókban producerként sem részt venni. Egy nemzetközi sikerhez vezető utat szeretnék mutatni az arra érdemes tehetséges filmeseknek. Olyan mozik gyártása a cél, melyek nemcsak Magyarországon lehetnek népszerűek, hanem a világközönség előtt is sikert arathatnak, nemzetközi fesztiválokon is befuthatnak. Nekem az a feladatom, hogy kidolgozzak egy koncepciót, majd ha ezt az irányt jónak találják, akkor megvalósítsam".
Mint a producer felidézte, január közepén arra kapott felkérést a kormánytól, hogy térképezze fel a teljes nemzeti filmszakmát, és dolgozzon ki tervet annak megújítására. "Jogos igény, hogy ha az állam támogatást nyújt, akkor tisztán láthassa annak eredményét" - mutatott rá. Megjegyezte: arra kérték, hogy egy éven belül dolgozza ki az új nemzeti filmstruktúra koncepcióját, ezzel azonban várakozásai szerint jóval hamarabb, néhány hónapon belül elkészülhet.
A kormánybiztos szerint "a hazai filmszakma jelenleg érzékeny, ideges és türelmetlen, ami teljesen érthető, hiszen nem tudják, mit hoz a jövő. De meg kell adni a szükséges időt arra, hogy kidolgozzunk egy olyan rendszert, mely az elkerülhetetlen változást szolgálja, amelyben minden forint útját követni lehet. Figyelembe kell vennem az EU és a magyar állam ide vonatkozó törvényeit, különben évekig tartana változást elérni. Tanulmányozom a nemzetközi modelleket, fontos, hogy ezeket integráljuk a most kialakítandó magyar rendszerbe. Küldetésemnek tekintem a magyar filmszakma egységesítését, valamint azt, hogy megszüntessük a művészfilm-közönségfilm besorolással kapcsolatos előítéleteket. A kettő ugyanis működhet együtt. Az alap, hogy egy filmnek legyen mondanivalója, és azt szórakoztatóan, fogyaszthatóan, izgalmasan tárja a néző elé. De a filmszakmában nincs recept, mindenkinek a saját kreativitása adja meg a különlegességét" - vázolta ars poeticáját.
Andrew G. Vajna rámutatott: noha jelenleg kevés magyar film készül, éppen 8 külföldi mozit forgatnak Magyarországon, így nem fenyegeti munkanélküliség a technikai stábokat, és a következő 4-5 hónapban 60-80 millió dollár jön be Magyarországra.
Mint hozzáfűzte, más európai nemzetek filmfinanszírozási rendszerei folyamatosan megújulnak, a magyar struktúra azonban már csaknem 20 éve működik jelen formájában, így ideje áttekinteni, hogyan lehet hatékonyabbá tenni. Andrew G. Vajna szerint itt volt az ideje a filmipar reformjának. "A kreatív szervezeteket néhány évente világszerte átrendezik, ennek a műfajnak ilyen a természete, nemcsak a film, hanem a művészet minden területén. Így például a filmhez hasonlóan a zenei szakmát is át kellene gondolni Magyarországon, és annak a jövőjét is áttekinteni" - vetette fel a kormánybiztos.
Emlékeztetett, a Beatles például egy garázsból indulva írt zenetörténelmet. "Számos hasonló példa mutatja, hogy a tehetség nem pénzkérdés. A zenének - akár a filmnek - ugyanis nincs útlevele, Magyarországról ugyanúgy lehet valaki világhírű, mint Los Angelesből" - fűzte hozzá Andrew G. Vajna, akinek nevéhez nemcsak közönségfilmek fűződnek, mint a Rambo vagy a Terminátor-sorozat, hanem számos fesztiváldíjas alkotás is. Ilyen például a Jákob lajtorjája, az Angyalszív vagy a Berlinben Arany Medve-díjat kiérdemelt Music box.
Elmondása szerint a kulcskérdés a tehetségek megtalálása, minden ezen alapszik ugyanis. "A legfontosabb, hogy fel kell ismerni és meg kell becsülni a tehetségeket" - folytatta. "Lehet egy húszéves filmrendező, amilyen egykor Steven Spielberg volt, de lehet egy tapasztaltabb szakember, aki már nem az első filmjét csinálja, de ugyanakkor fantasztikus talentum. Ma könnyebb a tehetséget megmutatni a világnak, mint régen, sokkal több fórum van erre. Jó példa erre az El Mariachi, amelyet Robert Rodriguez rendező először 220.000 dollárból készített el, hihetetlen nagy siker lett, majd ugyancsak Rodriguez 30 millió dollárból Antonio Banderas főszereplésével, Desperado címmel újraforgatta, s nem lett ugyanolyan sikeres".
"A filmszakmában meg lehet csinálni, hogy veszel egy kamerát és egy laptopot, s kitalálod, legyártod a saját filmedet. Ha olyan dolgokat tudunk gyártani, amire felfigyel a világ, annál hatékonyabb imázseszköz nem létezik" - vélekedett a kormánybiztos.
Saját szerepével kapcsolatban Andrew G. Vajna hangsúlyozta: kormánybiztosi munkájáért nem kap fizetést, számára megtiszteltetés, hogy a kormány számít a véleményére és tapasztalatára. "A közeljövőben nem akarok filmeket készíteni, nem akarok a készülő produkciókban producerként sem részt venni. Egy nemzetközi sikerhez vezető utat szeretnék mutatni az arra érdemes tehetséges filmeseknek. Olyan mozik gyártása a cél, melyek nemcsak Magyarországon lehetnek népszerűek, hanem a világközönség előtt is sikert arathatnak, nemzetközi fesztiválokon is befuthatnak. Nekem az a feladatom, hogy kidolgozzak egy koncepciót, majd ha ezt az irányt jónak találják, akkor megvalósítsam".
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal beszélgetés
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat