bezár
 

art&design

2011. 01. 25.
Illatos kert a Magyar Fotográfusok Házában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ha egy kiváló fényképész kiváló fotókat készít, abban nincs semmi rendkívüli. De ha egy diplomás kertművész nyergel át fotográfusnak, mint Balla András, aki díjat díjra halmoz, az mindenképp számot tarthat az érdeklődésre.

Balla András (1945) a Budapesti Kertészeti Egyetem elvégzése után, 1975-ben vágott neki komolyan a fényképezésnek. Hagyományos, száz éves kamerákkal is dolgozik, s ezt a tudást is tovább adja tanítványainak. Művészettörténeti tanulmányai átszövik fotográfiai tevékenységét. Esztergomban él, kertépítő mérnökként és fotóművészként, az Esztergomi Fotóklub vezetőjeként és alapítójaként munkássága meghatározó a helyi művészek körében, és a város valódi kulturális életében. 
 

prae.hu

Harmincöt éve vezeti az Esztergomi Fotóbiennálét, alapító-kitalálója az Esztergomi Művészek Céhének, az Origo-csoportnak, hat évig vezette a Fiatalok Fotóművészeti Stúdióját, a Fotóművészeti Szövetség felvételi bizottságában és elnökségében is dolgozott. 1985-től számos nemzetközi és magyar díjat nyert, a közelmúltban az Élő Művészetért Alapítvány díját, 2008-ban a Magyar Fotográfia nagydíját is átvehette. 2011. január 20-án ez alkalomból a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban nyílt kiállítása.
 

A Magyar Fotográfia nagydíját a T-Mobile Magyarország Távközlési Rt. támogatta és ítélte oda a Magyar Fotóművészek Szövetsége tagjainak szavazatai alapján.  (A korábbi években ezt a díjat Benkő Imre (2004), Baricz Katalin (2005.), Szilágyi Lenke (2007.) és Tóth György (2008.) vehették át.)
 

A Magyar Fotográfusok Házában nyíló kiállítás Balla kert-képeit, képzeteit foglalja magában. A kertművészet csúcspontjaitól, franciaországi és olaszországi reneszánsz-barokk kertek képeitől jutunk napjaink, közelmúltunk magyar hobbi- kertjeiig. E fotográfiák különlegessége, hogy mellőzik az elítélő jóízlést, és művészi teljesítményként közelítenek barkácsolás termékeihez vagy a gipszöntvényesek tucatáruihoz. „Ezeket én olyan szakmai alázattal, tisztelettel és fotótechnikával fotózom, mit a 'nagy művészet' műtárgyait” – vallja a művész. „Ez sok esetben meglepő szépségű képeket eredményez, melyek igen elgondolkodtatóak az ún. giccs mibenlétéről kialakult előítéletes állásfoglalásunk felülvizsgálata szempontjából is. (…) A gyűjtés során álláspontom egyre megértőbbé vált. (…) sokszor csak nyugdíjkorban volt először módjuk rá, hogy a már kisgyermekkorban dédelgetett álmok – a mesehősök megmintázása, várépítés és a többi – végre megvalósulhassanak.”
 

E kétféle kert képei keretezik Balla megfogalmazásában és technikájában egyaránt finom, barnás árnyalatú, klasszikus aktjait, erotikussá formált tárgyait, melyekről a magyar népdalok, vagy akár a bibliai Énekek Éneke és az arab szerelmi költészetet is eszünkbe juthat. Az Illatos kert című kiállítás a Mai Manó Ház Napfényműtermében (Budapest, Nagymező u. 20.) 2011. március 20-ig tekinthető meg.

 

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Dan Schoenbrun: Ragyogj TV, ragyogj!
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés