art&design
2011. 01. 15.
Keleti Éva fotóművész kiállítása Varsóban
Keleti Éva Prima Primissima díjas fotóművész táncos, színházi és gyermekképeiből nyílik kiállítás Varsóban, a Magyar Kulturális Intézetben hétfőn.
Jerger Krisztina művészettörténész, a tárlat kurátora elmondta az MTI-nek, hogy régóta tervezték ezt a kiállítást, mert úgy tartják, hogy Keleti Éva a kortárs magyar fotográfia meghatározó személyisége. Most az ő képeivel indítja az intézet a magyar fotográfia nagyjait bemutató sorozatát.
A kurátor, aki 10 ezer fotóból válogatta ki a tárlaton látható 25 felvételt, azt akarta, hogy a fotós egészen korai korszakából is legyenek munkák: így kerültek az összeállításba az 1950-es évek közepéről származó gyermekportrék.
Keleti Éva - ahogy azt korábban az MTI-nek is elmondta - a mozgást, a táncot mindennél jobban szerette. Ezért a művészettörténész az operaház balettelőadásairól készített jellemző Keleti-képekből is válogatott. Látható lesz fotó Bartók Csodálatos mandarin című táncjátékából, valamint Extázis című híres képe is, amelyen a hátraszegett fejű, csillogó bőrű, mozgásban levő táncosnő után úgy repül fehér ruhája, mintha abban a pillanatban angyal szállna le a színpadra.
Keleti Évát a színházi fotó nagymestereként is számon tartják. A varsói kiállításon szerepel hat, Törőcsik Mariról az 50-es, 60-as években készült képe, Darvas Ivánt pedig - ugyancsak hat nagyméretű felvételen - az Egy őrült naplója címszerepében és egy privát fotón láthatja a közönség - tette hozzá Jerger Krisztina az egy hónapig nyitva tartó tárlat anyagáról szólva.
Keleti Éva a Magyar Fotónál, az MTI jogelődjénél kezdte karrierjét, majd 1956-tól az MTI-nél folytatta, ahol rögtön a színházat kapta feladatul. Munkásságát többszörösen elismerték, legutóbb, 2008-ban Prima Primissima díjjal tüntették ki. Az MTI archívumából válogatott és szerkesztett több sorozatot, például a Film-Színház-Muzsikát, benne a Davas Ivánról, Törőcsik Mariról és Kállai Ferencről kiadott albumot. Már nem fényképez, de ma is segít az MTI fotóarchívumának feltárási és rendszerezési munkáiban.
A kurátor, aki 10 ezer fotóból válogatta ki a tárlaton látható 25 felvételt, azt akarta, hogy a fotós egészen korai korszakából is legyenek munkák: így kerültek az összeállításba az 1950-es évek közepéről származó gyermekportrék.
Keleti Éva - ahogy azt korábban az MTI-nek is elmondta - a mozgást, a táncot mindennél jobban szerette. Ezért a művészettörténész az operaház balettelőadásairól készített jellemző Keleti-képekből is válogatott. Látható lesz fotó Bartók Csodálatos mandarin című táncjátékából, valamint Extázis című híres képe is, amelyen a hátraszegett fejű, csillogó bőrű, mozgásban levő táncosnő után úgy repül fehér ruhája, mintha abban a pillanatban angyal szállna le a színpadra.
Keleti Évát a színházi fotó nagymestereként is számon tartják. A varsói kiállításon szerepel hat, Törőcsik Mariról az 50-es, 60-as években készült képe, Darvas Ivánt pedig - ugyancsak hat nagyméretű felvételen - az Egy őrült naplója címszerepében és egy privát fotón láthatja a közönség - tette hozzá Jerger Krisztina az egy hónapig nyitva tartó tárlat anyagáról szólva.
Keleti Éva a Magyar Fotónál, az MTI jogelődjénél kezdte karrierjét, majd 1956-tól az MTI-nél folytatta, ahol rögtön a színházat kapta feladatul. Munkásságát többszörösen elismerték, legutóbb, 2008-ban Prima Primissima díjjal tüntették ki. Az MTI archívumából válogatott és szerkesztett több sorozatot, például a Film-Színház-Muzsikát, benne a Davas Ivánról, Törőcsik Mariról és Kállai Ferencről kiadott albumot. Már nem fényképez, de ma is segít az MTI fotóarchívumának feltárási és rendszerezési munkáiban.
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról