art&design
2011. 01. 13.
A titokzatos Mona Lisa újabb rejtélye
Leonardo da Vinci híres festménye, a Mona Lisa évszázadok óta foglalkoztatja a művészettörténészeket, akik számtalan elméletet gyártottak a rejtélyes Giocondáról - egyesek egy férfi portréját vélték felfedezni a női arcvonások mögött, mások szerint a festő önarcképéről van szó, a titokzatos mosolyt pedig hol a terhesség, hol a gyász jeleként értékelték.
Hagyományosan a szakemberek úgy tartják, hogy Mona Lisa nem más, mint Lisa Gherardini, Francesco del Giocondo firenzei kereskedő felesége, akinek portréját Leonardo da Vinci 1503-ban kezdte el festeni.
Silvano Vincenti olasz kutató viszont, aki a képzőművészeti alkotások digitalizálással foglalkozó neves intézmény, a párizsi Lumiere Technology által készített felvételeket elemezte, egészen más véleményen van.
Miután római laboratóriumában kiiktatta a digitális felvételeken a fényjátékot és a színeket Mona Lisa szemeiben, a bal szemben egy S-betűt, a jobb szemben egy L-t vélt felfedezni, a háttérben látható híd boltozata alatt pedig a 72-es számot észlelte.
Mint Silvano Vincenti rámutat, a szimbólumok szabad szemmel nem láthatók, a művész egy aprócska ecsettel festette őket, s az idő sem kegyelmezett az ábráknak. Az olasz kutató meggyőződése szerint az S a milánói uralkodócsaládra, a Sforzákra utal, amelynek tagja lehetett Gioconda.
Leonardo da Vinci kétszer - 1482 és 1499, valamint 1506-1507-ben élt Milánóban, vagyis felfedezése megkérdőjelezheti a festmény születésének időpontját. Az L viszont a mester, Leonardo da Vincire utal.
Silvano Vincenti történészekből és kutatókból álló csoportjával most Leonardo da Vincivel kapcsolatos dokumentumokat tanulmányozza, hogy a lehető legpontosabban feltérképezze a festőművész életének ezt az időszakát, s kiderítse a lehetséges modelleket.
Ami a 72-es számot illeti, Silvano Vincenti a Kabbalával vélt összefüggést felfedezni. A hetesnek, amely a Kabbalában a tökéletesség száma, rengeteg szimbolikus jelentést tulajdonítanak, a 2-es pedig a férfi és női kettőséget jelképezi.
"Leonardónál nincsenek véletlenek" - fogalmazott Silvano Vincenti, aki szerint a mester az univerzumról alkotott "végső látomását" kódolta a festményen.
Alessandro Vezzosi, a festő szülővárosában, Vinciben működő Leonardo-múzeum igazgatója viszont szkeptikus. Mint rámutat, több forrás is bizonyítja, hogy egy firenzei asszony volt a modell, így Mona Lisa szemeiben felfedezett szimbólumok nem elégségesek e bizonyítékok megcáfolásához.
Silvano Vincenti olasz kutató viszont, aki a képzőművészeti alkotások digitalizálással foglalkozó neves intézmény, a párizsi Lumiere Technology által készített felvételeket elemezte, egészen más véleményen van.
Miután római laboratóriumában kiiktatta a digitális felvételeken a fényjátékot és a színeket Mona Lisa szemeiben, a bal szemben egy S-betűt, a jobb szemben egy L-t vélt felfedezni, a háttérben látható híd boltozata alatt pedig a 72-es számot észlelte.
Mint Silvano Vincenti rámutat, a szimbólumok szabad szemmel nem láthatók, a művész egy aprócska ecsettel festette őket, s az idő sem kegyelmezett az ábráknak. Az olasz kutató meggyőződése szerint az S a milánói uralkodócsaládra, a Sforzákra utal, amelynek tagja lehetett Gioconda.
Leonardo da Vinci kétszer - 1482 és 1499, valamint 1506-1507-ben élt Milánóban, vagyis felfedezése megkérdőjelezheti a festmény születésének időpontját. Az L viszont a mester, Leonardo da Vincire utal.
Silvano Vincenti történészekből és kutatókból álló csoportjával most Leonardo da Vincivel kapcsolatos dokumentumokat tanulmányozza, hogy a lehető legpontosabban feltérképezze a festőművész életének ezt az időszakát, s kiderítse a lehetséges modelleket.
Ami a 72-es számot illeti, Silvano Vincenti a Kabbalával vélt összefüggést felfedezni. A hetesnek, amely a Kabbalában a tökéletesség száma, rengeteg szimbolikus jelentést tulajdonítanak, a 2-es pedig a férfi és női kettőséget jelképezi.
"Leonardónál nincsenek véletlenek" - fogalmazott Silvano Vincenti, aki szerint a mester az univerzumról alkotott "végső látomását" kódolta a festményen.
Alessandro Vezzosi, a festő szülővárosában, Vinciben működő Leonardo-múzeum igazgatója viszont szkeptikus. Mint rámutat, több forrás is bizonyítja, hogy egy firenzei asszony volt a modell, így Mona Lisa szemeiben felfedezett szimbólumok nem elégségesek e bizonyítékok megcáfolásához.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról