art&design
2008. 06. 01.
A Belvedere Szalon árverése
MTI
Aba Novák Vilmos, Vaszary János és Tihanyi Lajos egy-egy festménye lett a Belvedere Szalon szombati aukciójának legdrágábban eladott tétele. Nem véletlenül. Aba Novák és Vaszary aktuális életmű kiállításával most került a gyűjtői érdeklődés középpontjába. Tihanyi-mű pedig meglehetősen ritka az aukciós piacon. Aba Novák itáliai korszakának egyik kiemelkedő darabja, a hegyre kúszó olasz város konstruktív látványával most került elő hosszas lappangás után. Az 1930-as tempera képet 9,5 millió forintról indították, és 13 milliónál ütötték le.
Ugyanennyit ért a 12 millió forintról mindössze két licitlépcsővel megemelt, színpompás virágcsendélet, Vaszary János fehér korszakából.
Tihanyi Lajos 1915 körüli expresszionista jegyeket mutató önarcképe 8,5 millió forintról ért el 13 millió forintig.
Ezekért a képekért a 13 milliós ár nem sok. Sőt, messze elmarad az érintett festők aktuális aukciós áraitól. Éppen a mostani szezonban, egy hasonló Vaszary csendélet ennek az összegnek a háromszorosát is elérte. S Aba Novák itáliai tájképei is közelítették a negyven milliót. Tihanyitól az idén még nem kínáltak festményt, két éve egy hasonló kvalitású portré nagyságrendekkel magasabb összegért kelt el.
A Belvedere árverésén amúgy is a kifáradás jelei mutatkoztak. Nem az anyag volt gyenge. A vásárlók maradtak el, talán a nyári hőség, a szombati időpont nem volt kedvező. Vagy ez lévén az évad utolsó nagy árverése, másutt már bevásároltak a gyűjtők.
Igen sok tétel visszamaradt, amit megvettek, annak nagy részét kikiáltási áron vagy kissé megemelve vitték el.
A kevés kivétel egyike Lotz Károly Sappho című pompás női mellképe. A majd nyolcvan éve rejtőzködő vászon 10 millió forintra duplázta 4,8 millió forintos kikiáltási árát. Szőnyi István 1932-es, harsány őszi színekben ragyogó zebegényi tájképe 4,8 millió forintról indult és 6 millióig bírta. De egy korai Szőnyi akt megmaradt 1,2 milliós kikiáltási áránál.
Nagy Oszkár felsőbányai utcarészlete 850 ezer forintra volt árazva, és 1,3 millió forintra verték fel. Scheiber Hugótól az 1935-ös Cirkusz akvarell 1,2 millióról duplázott 2,4 millióra, valamint egy portré és egy téli utcarészlet kelt el kikiáltási áránál kissé magasabban, 950 ezer forintról 1,2 millióra, és 1,1 millióra emelkedve. Két Mednyánszky László festmény lett egymillió forinttal drágább eredeti áránál (2,6 illetve 2,8 millió). Berény Róbert csendélete is így ért el 2,2 millió forintig.
Mindössze egy licitlépcsővel, 200 ezer forinttal ment feljebb 4,4 milliós kikiáltási áránál Ferenczy Károly jellegzetes nagybányai tájképe, amely most került elő hosszas rejtőzködésből.
Nagy meglepetésre nem adtak többet a 480 ezer forintos kikiáltási árnál Gulácsy Lajos leheletfinom kréta kompozíciójáért, a Veronai szerzetesért. S még nagyobb csalódást okozott, hogy nem vitték el Csontváry Kosztka Tivadar ceruzarajzát egy délvidéki városról, amely pedig a festő dalmáciai-olaszországi motívumkeresésének dokumentuma, jellegzetes alkotói módszerének jegyeivel.
Tihanyi Lajos 1915 körüli expresszionista jegyeket mutató önarcképe 8,5 millió forintról ért el 13 millió forintig.
Ezekért a képekért a 13 milliós ár nem sok. Sőt, messze elmarad az érintett festők aktuális aukciós áraitól. Éppen a mostani szezonban, egy hasonló Vaszary csendélet ennek az összegnek a háromszorosát is elérte. S Aba Novák itáliai tájképei is közelítették a negyven milliót. Tihanyitól az idén még nem kínáltak festményt, két éve egy hasonló kvalitású portré nagyságrendekkel magasabb összegért kelt el.
A Belvedere árverésén amúgy is a kifáradás jelei mutatkoztak. Nem az anyag volt gyenge. A vásárlók maradtak el, talán a nyári hőség, a szombati időpont nem volt kedvező. Vagy ez lévén az évad utolsó nagy árverése, másutt már bevásároltak a gyűjtők.
Igen sok tétel visszamaradt, amit megvettek, annak nagy részét kikiáltási áron vagy kissé megemelve vitték el.
A kevés kivétel egyike Lotz Károly Sappho című pompás női mellképe. A majd nyolcvan éve rejtőzködő vászon 10 millió forintra duplázta 4,8 millió forintos kikiáltási árát. Szőnyi István 1932-es, harsány őszi színekben ragyogó zebegényi tájképe 4,8 millió forintról indult és 6 millióig bírta. De egy korai Szőnyi akt megmaradt 1,2 milliós kikiáltási áránál.
Nagy Oszkár felsőbányai utcarészlete 850 ezer forintra volt árazva, és 1,3 millió forintra verték fel. Scheiber Hugótól az 1935-ös Cirkusz akvarell 1,2 millióról duplázott 2,4 millióra, valamint egy portré és egy téli utcarészlet kelt el kikiáltási áránál kissé magasabban, 950 ezer forintról 1,2 millióra, és 1,1 millióra emelkedve. Két Mednyánszky László festmény lett egymillió forinttal drágább eredeti áránál (2,6 illetve 2,8 millió). Berény Róbert csendélete is így ért el 2,2 millió forintig.
Mindössze egy licitlépcsővel, 200 ezer forinttal ment feljebb 4,4 milliós kikiáltási áránál Ferenczy Károly jellegzetes nagybányai tájképe, amely most került elő hosszas rejtőzködésből.
Nagy meglepetésre nem adtak többet a 480 ezer forintos kikiáltási árnál Gulácsy Lajos leheletfinom kréta kompozíciójáért, a Veronai szerzetesért. S még nagyobb csalódást okozott, hogy nem vitték el Csontváry Kosztka Tivadar ceruzarajzát egy délvidéki városról, amely pedig a festő dalmáciai-olaszországi motívumkeresésének dokumentuma, jellegzetes alkotói módszerének jegyeivel.