art&design
2011. 01. 02.
Caravaggio titokzatos műhelyét mutatják be különleges kiállításon
Caravaggio festményeinek újabb titkaira kíván - a szó szoros értelmében - fényt deríteni a Rómában az ünnepek alatt megnyílt és május 29-ig látható kiállítás, amely lezárja a barokk festő halálának négyszázadik évfordulójára rendezett olasz Caravaggio-évet.
Hogyan festett Caravaggio sötét műteremben, sötét színekkel, miközben a modellt egyedül a tetőablakon érkező fénysáv világította meg? Erre keres választ a római Palazzo Venezia palotájában látható "Caravaggio. A zseni műhelye" (Caravaggio. La Bottega del genio) című kiállítás.
"Számtalan könyvet írtak már Caravaggióról, de egyik sem fejtette meg a titkot: hogyan készültek remekművei? Ennek megválaszolásával akartuk zárni a Caravaggio-évet. A megszokottól eltérő kiállítást rendeztünk, átmenetet képez egy filmforgatás helyszíne és egy tudományos laboratórium között" - magyarázta a kiállítást bemutató sajtótájékoztatón Rossella Vodret, a római múzeumi pólus vezetője.
A kiállításon nem alkotások sorakoznak fel, azok a témák láthatók, amelyek Caravaggio festményeire kerültek. A teljesen sötét első teremben a festő csendéleteiről ismert gyümölcskosarakat rekonstruálták három dimenzióban és különböző megvilágítással. A barokk korban használt optikai eszközökkel figyelhető meg, miként vetődik mindez a vászonra. A tükrök termében kiderül, hogy Caravaggio előszeretettel használta ezeket az eszközöket festményeihez. Ezt bizonyítja, hogy a Caravaggio római vagyontárgyairól 1605-ben készített feljegyzés külön kiemeli a mester tulajdonában levő "nagy tükröt".
A kiállításon rekonstruálták az Uffizi-képtárban őrzött Medúza-fejet és a római Borghese-képtárban látható Szent Jeromost. A látogatók körbejárhatják a könyvei fölé hajló tudós szentet ábrázoló viaszbábut - tökéletes mását a Caravaggio festményen szereplőnek. Csak így érthető meg igazán, mit látott maga előtt a mester, miközben alkotott.
"Számtalan könyvet írtak már Caravaggióról, de egyik sem fejtette meg a titkot: hogyan készültek remekművei? Ennek megválaszolásával akartuk zárni a Caravaggio-évet. A megszokottól eltérő kiállítást rendeztünk, átmenetet képez egy filmforgatás helyszíne és egy tudományos laboratórium között" - magyarázta a kiállítást bemutató sajtótájékoztatón Rossella Vodret, a római múzeumi pólus vezetője.
A kiállításon nem alkotások sorakoznak fel, azok a témák láthatók, amelyek Caravaggio festményeire kerültek. A teljesen sötét első teremben a festő csendéleteiről ismert gyümölcskosarakat rekonstruálták három dimenzióban és különböző megvilágítással. A barokk korban használt optikai eszközökkel figyelhető meg, miként vetődik mindez a vászonra. A tükrök termében kiderül, hogy Caravaggio előszeretettel használta ezeket az eszközöket festményeihez. Ezt bizonyítja, hogy a Caravaggio római vagyontárgyairól 1605-ben készített feljegyzés külön kiemeli a mester tulajdonában levő "nagy tükröt".
A kiállításon rekonstruálták az Uffizi-képtárban őrzött Medúza-fejet és a római Borghese-képtárban látható Szent Jeromost. A látogatók körbejárhatják a könyvei fölé hajló tudós szentet ábrázoló viaszbábut - tökéletes mását a Caravaggio festményen szereplőnek. Csak így érthető meg igazán, mit látott maga előtt a mester, miközben alkotott.
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon