film
A Nielsen piackutató Magyar Televíziónak készített felmérése szerint a tavalyi karácsony estén és 25-én naponta átlagosan a népesség 82 százaléka nézett legalább egy percig tévét, míg az éves átlag 78 százalék.
Mint az elemzés kiemeli, a karácsonyi időszakban a napközbeni műsorkínálat jelentősen eltér az év közbeni műfaji arányoktól: ilyenkor jóval több családi és mozifilm, animáció és gyerekműsor kerül képernyőre, mint általában. A felmérés szerint ilyenkor minden korosztály több időt tölt a készülékek előtt, főként a délelőtti és kora délutáni időszakban. Ám az ünnepek alatti 19 és 23 óra közötti tévénézés nem különbözik jelentősen egy átlagos hétvégi naptól.
A csatornaválasztás szokásai lassan átalakultak: míg a nézők 2002-ben főműsoridőben a tévénézésre szánt idejük 80 százalékát az M1, a TV2 és az RTL Klub műsoraira fordították, 2009-ben ez az arány csak 55 százalék volt - derül ki az elemzésből.
Az MTV 1-es csatornája az idén egy karácsonyi témájú amerikai filmdrámával, egy angol zenés filmmel és egy magyar dokumentumfilmmel készült 24-re. Az M2 Sütő András Advent a Hargitán című drámájának 1989-es színházi felvételét vetíti. A két csatorna együtt, élőben adja az éjféli misét a kalocsai Nagyboldogasszony-székesegyházból.
A Duna Televízió 18 éve éppen karácsonykor indította el műholdas adását. Erre az évfordulóra visszatekintő műsorszámmal készül az adó december 24-én. Este az 1948-ban készült A pármai kolostor című francia filmdrámát adják. Éjfélkor a Duna TV a Vatikánból közvetíti az éjféli misét. A televízió közleménye azt írja, hogy az előző években karácsonykor a főműsoridőben átlagosan 1,5-1,8 millióan kapcsolódtak be a Duna TV műsorába, és az egyes műsorokra 600-800 ezer néző volt kíváncsi.
Az RTL Klub és a TV2 pénteken 19 órakor animációs filmmel kezdi a főműsoridőt. Az RTL-en ezt a Való Világ és a Télapu 2 című amerikai családi vígjáték követi, a TV2-n pedig a Nanny McPhee - A varázsdada című angol családi vígjáték következik. A TV2 programfőszerkesztőjének tájékoztatása szerint az ünnepek alatt délelőtt a gyerekműsorok, a rajzfilmek, délután az ifjúsági műsorok, este a családi mozifilmek dominálnak.
A Nielsen elemzésében érdekesség, hogy tavaly a TV2 24-én este egy animációs filmmel (Harmadik Shrek) a legnagyobb nézőszámot tudta elérni (1 millió 448 ezer), mögötte viszont már hanem hírműsor áll (az RTL Klub Híradója 1 millió 394 ezer néző).