art&design
2010. 12. 10.
Megnyílt a Nyolcak kiállítása Pécsett
Megnyílt a Nyolcak festőcsoport centenáriumi kiállítása pénteken Pécsen; a város Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programjának kiemelt eseményére már az első napon több százan voltak kíváncsiak a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában.
"Három hét és lezárul a pécsi EKF-program, amelyről ma már elmondható: a kezdeti nehézségek ellenére eredményes, imponálóan gazdag és sokszínű volt" - fogalmazott Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) kultúráért felelős államtitkára a tárlat ünnepélyes megnyitóján.
Úgy vélte, különösen érvényes ez az évad kiállítási programjára, amelynek keretében Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, Rippl-Rónai festményei mellett a magyaroknak a Bauhaus művészeti iskolában betöltött szerepét és a Nyolcak munkáit is megismerhette, megismerheti a nagyközönség.
A XX. század elején alkotó Nyolcak festőcsoportot méltatva Szőcs Géza azt mondta, újszerű látásmódjukat a kezdeti idegenkedést követően elfogadták az emberek, sőt, elkezdtek az alkotókhoz hasonlóan látni.
"Akkoriban Párizs után Budapest is helyszínévé vált annak a forradalomnak, amely a vizualitásban, az emberiség látó- és felfogóképességében, elméjében ment végbe. A Párizst megjárt Nyolcak fontos alkotásokkal járultak hozzá ahhoz, amit közös európai értékfelhalmozásnak nevezünk" - fogalmazott az államtitkár.
Hargitai János, a Baranya megyei közgyűlés kereszténydemokrata elnöke arról szólt, hogy a tárlatmegnyitó az EKF-program keretében kibővült és megújult Modern Magyar Képtár átadása is egyben. Reményét fejezte ki, hogy a képtár a következő száz évben méltó kiállítótere lesz Pécsnek.
Marie-Christine Labourdette, a Francia Múzeumok Igazgatóságának vezetője azt hangsúlyozta, hogy Magyarország és Franciaország kapcsolatai "gazdagok", a két ország polgáraiban megvan a szándék megismerni, felfedezni egymás kultúráját. A vezető lenyűgözőnek nevezte a Nyolcak munkásságát, amelyet a francia modern művészeti kultúra inspirált.
A március 27-ig látható Cézanne és Matisse bűvöletében - A Nyolcak című kiállítás átfogóan mutatja be a centenáriumát ünneplő Nyolcak festőcsoport - Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos - munkásságát és felvillantja az őket inspiráló vagy éppen velük párhuzamos európai törekvéseket.
A közönség félezer művet, köztük Cézanne, Matisse, Picasso, Dufy, Vlaminck és Kokoschka életművének egy-egy remekét láthatja. A 20 milliárd forintra biztosított tárlat anyaga 80 köz- és magángyűjteményből, köztük Németország, Franciaország és Anglia legjelentősebb múzeumaiból érkezett.
A Nyolcak a XX. század első éveiben elsősorban a francia modern művészettől megigézve teremtették meg önálló festői stílusukat. 1909-ben rendezett budapesti kiállításuk fordulópontot jelentett a magyar művészet történetében: elsőként állt a közönség elé egy olyan fiatal művészcsoport, amelynek munkássága szervesen illeszkedett a legmodernebb nemzetközi irányzatokhoz.
Tagjait a fauvizmus, Matisse alkotásai mellett leginkább Cézanne művészete inspirálta, fejlődésük idővel az oldott, erős színeket használó festői megoldásoktól egyfajta klasszicizáló monumentalitásig ívelt. Mindössze három korabeli kiállításukat magas színvonalú kulturális rendezvények kísérték olyan művészek és gondolkodók aktív részvételével, mint Ady Endre, Bartók Béla, Kodály Zoltán és Lukács György.
A pécsi tárlat a három egykori budapesti kiállítást szeretné rekonstruálni, kiegészítve a tagok 1910 körül készült alkotásainak reprezentatív válogatásával. Mindezt irodalmi és zenei programok kísérik, amelyek egy része a pénteki megnyitót követően kezdődött.
Úgy vélte, különösen érvényes ez az évad kiállítási programjára, amelynek keretében Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, Rippl-Rónai festményei mellett a magyaroknak a Bauhaus művészeti iskolában betöltött szerepét és a Nyolcak munkáit is megismerhette, megismerheti a nagyközönség.
A XX. század elején alkotó Nyolcak festőcsoportot méltatva Szőcs Géza azt mondta, újszerű látásmódjukat a kezdeti idegenkedést követően elfogadták az emberek, sőt, elkezdtek az alkotókhoz hasonlóan látni.
"Akkoriban Párizs után Budapest is helyszínévé vált annak a forradalomnak, amely a vizualitásban, az emberiség látó- és felfogóképességében, elméjében ment végbe. A Párizst megjárt Nyolcak fontos alkotásokkal járultak hozzá ahhoz, amit közös európai értékfelhalmozásnak nevezünk" - fogalmazott az államtitkár.
Hargitai János, a Baranya megyei közgyűlés kereszténydemokrata elnöke arról szólt, hogy a tárlatmegnyitó az EKF-program keretében kibővült és megújult Modern Magyar Képtár átadása is egyben. Reményét fejezte ki, hogy a képtár a következő száz évben méltó kiállítótere lesz Pécsnek.
Marie-Christine Labourdette, a Francia Múzeumok Igazgatóságának vezetője azt hangsúlyozta, hogy Magyarország és Franciaország kapcsolatai "gazdagok", a két ország polgáraiban megvan a szándék megismerni, felfedezni egymás kultúráját. A vezető lenyűgözőnek nevezte a Nyolcak munkásságát, amelyet a francia modern művészeti kultúra inspirált.
A március 27-ig látható Cézanne és Matisse bűvöletében - A Nyolcak című kiállítás átfogóan mutatja be a centenáriumát ünneplő Nyolcak festőcsoport - Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos - munkásságát és felvillantja az őket inspiráló vagy éppen velük párhuzamos európai törekvéseket.
A közönség félezer művet, köztük Cézanne, Matisse, Picasso, Dufy, Vlaminck és Kokoschka életművének egy-egy remekét láthatja. A 20 milliárd forintra biztosított tárlat anyaga 80 köz- és magángyűjteményből, köztük Németország, Franciaország és Anglia legjelentősebb múzeumaiból érkezett.
A Nyolcak a XX. század első éveiben elsősorban a francia modern művészettől megigézve teremtették meg önálló festői stílusukat. 1909-ben rendezett budapesti kiállításuk fordulópontot jelentett a magyar művészet történetében: elsőként állt a közönség elé egy olyan fiatal művészcsoport, amelynek munkássága szervesen illeszkedett a legmodernebb nemzetközi irányzatokhoz.
Tagjait a fauvizmus, Matisse alkotásai mellett leginkább Cézanne művészete inspirálta, fejlődésük idővel az oldott, erős színeket használó festői megoldásoktól egyfajta klasszicizáló monumentalitásig ívelt. Mindössze három korabeli kiállításukat magas színvonalú kulturális rendezvények kísérték olyan művészek és gondolkodók aktív részvételével, mint Ady Endre, Bartók Béla, Kodály Zoltán és Lukács György.
A pécsi tárlat a három egykori budapesti kiállítást szeretné rekonstruálni, kiegészítve a tagok 1910 körül készült alkotásainak reprezentatív válogatásával. Mindezt irodalmi és zenei programok kísérik, amelyek egy része a pénteki megnyitót követően kezdődött.