bezár
 

zene

2010. 12. 06.
Az iraki makám művészete
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A makám, ez a bonyolult technikájú zenei forma a múlt század első harmadában még Irak egyik kulturális pillérét alkotta. Eredete valószínűleg az abbászida kalifák (köztük az Ezeregyéjszaka meséiből ismert bagdadi Harún al Rasid) korába nyúlik vissza. Valamennyi közösség és minden társadalmi osztály körében népszerű volt ez a muzsika.

prae.hu

A közel-keleti országokban e műfaj számos változata él. Irakban olyan hangszereken adják elő, amelyek több évezrede tűntek fel először.
Az abbászidák a VIII. századtól a XIII. századig uralkodtak, mindaddig, amíg 1258-ban a mongol hódítók meg nem döntötték birodalmukat.

Ha a makám valóban hozzájuk kapcsolódik, akkor feltehetően a dicsőséges korszak utolsó szakaszára kell datálni a műfajt - vélekedett Mufak al-Bejati, a bagdadi makám-ház igazgatója. A tudós kutató két könyvet is írt e témáról.

Seherezáde Hasszán, iraki etnozene-kutató szerint ez a zenei forma fokozatosan alakult ki az évszázadok során, és nyomot hagyott rajta a bagdadi kalifátust körülvevő és identitására befolyást gyakoroló mindhárom nagy civilizáció: az arab, a perzsa és a török.

"A XX. században a makám még mindig a város életének egyik meghatározó kulturális pillére volt" - hangoztatta a kutató. Noha elsősorban kifinomult műveltségű személyek művelték, mivel nehezen elsajátítható művészetről van szó - tette hozzá -, volt egy határozott népi dimenziója is.

Hasszán "a makám közösséghez" a kávéházakban találkozó művészeket, az előadásokat szervező mecénásokat és a műfajban többé-kevésbé járatos műkedvelő közönség tagjait sorolja.
A műfaj repertoárját mintegy félszáz, többé-kevésbé kanonizált "makamat" alkotja. Költői szövegüket énekes tolmácsolja, akit "karé" (olvasó) néven emlegetnek, és különösen a zenei díszítő technikákban járatos.

"A múltban a makám a születéstől a halálig az élet minden ünnepénél jelen volt" - emlékezett vissza őszinte nosztalgiával Taha Gharib zenész. "Ez a muzsika, amely egyszerre profán és vallásos, a létezésről szól."
A makám ma sem kötődik valamelyik lakossági csoporthoz, az Irak földjén élő valamennyi közösség osztozik rajta. Miután sokféle hatás formálta, mindenki nagyra értékeli - az arabok, a kurdok és a törökök egyaránt.

"Történelmi szempontból a makám abból a kulturális eszményből fakad, hogy ösztönözni kell az etnikai- és társadalmi sokféleséget" - mondta Hasszán asszony. "Olyan keverék ez, amely a közös identitást fejezi ki" - fűzte hozzá.

A műfaj hanyatlása, amely a XX. század második felében vált érezhetővé, részben az országban végbement társadalmi változásokkal magyarázható. Mint az etnozene kutatója megjegyezte, kialakult egy olyan középosztály, amely koncerttermekbe jár, ahol a műsort a szélesebb közönség számára is érthető zene alkotja.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés