art&design
2008. 05. 26.
Robert Capa "mexikói bőröndjének" további sorsa
MTI
A New York-i International Center of Photography vizsgálja a Robert Capa magyar származású fotóriporter Mexikóból előkerült bőröndjében lévő negatívokat.
A központ azt tervezi, hogy munkájuk egyes fázisait megtekinthetővé teszik az interneten, később pedig kiállítást szerveznek és könyvet jelentetnek meg a felvételekből - írta az El País című spanyol napilap.
Kristen Lubben kutató, aki részt vesz ebben a munkában, elmondta, hogy a Capa műveit ismerők már tíz éve tudnak a bőrönd létezéséről, "de a tárgyalások a sorsáról nagyon lassan haladtak". Így nem is kerülhettek bele a Capáról és társáról, Taróról tavaly ősszel rendezett kiállításokba. Ősszel viszont ez valószínűleg megtörténik a londoni Barbicanban rendezett kiállításon, amelyet aztán elvisznek Olaszországba, Hollandiába és Spanyolországba.
A bőröndöt állítólag Emerico Chiki Wisz, Capa barátja és asszisztense adta át 1940-ben Javier Aguilar mexikói tábornoknak, aki diplomataként dolgozott akkor Franciaországban, azzal a céllal, hogy a mintegy 3500, a spanyol polgárháború idején készített negatív biztos helyen legyen.
A bőröndben lévő három dobozt a rokonok találták meg a tábornok halála után a 90-es években. Két dobozban 127 tekercs film volt, a harmadikban számos borítékban pedig darabokra vágott negatívok.
A filmek jó állapotban vannak, szkennelésükhöz azonban szükség van egy speciális szerkezetre, hogy ne sérüljenek.
Kristen Lubben szerint egyelőre megfejthetetlen, hogy Capa miért éppen ezeket a felvételeket rakta egybe. Olyan, mintha egy előválogatás lenne egy tervhez, amely végül nem valósult meg. A felvételek között a várakozások ellenére nem találták a híressé vált A milicista halála címen ismert kép negatívját.
Kristen Lubben kutató, aki részt vesz ebben a munkában, elmondta, hogy a Capa műveit ismerők már tíz éve tudnak a bőrönd létezéséről, "de a tárgyalások a sorsáról nagyon lassan haladtak". Így nem is kerülhettek bele a Capáról és társáról, Taróról tavaly ősszel rendezett kiállításokba. Ősszel viszont ez valószínűleg megtörténik a londoni Barbicanban rendezett kiállításon, amelyet aztán elvisznek Olaszországba, Hollandiába és Spanyolországba.
A bőröndöt állítólag Emerico Chiki Wisz, Capa barátja és asszisztense adta át 1940-ben Javier Aguilar mexikói tábornoknak, aki diplomataként dolgozott akkor Franciaországban, azzal a céllal, hogy a mintegy 3500, a spanyol polgárháború idején készített negatív biztos helyen legyen.
A bőröndben lévő három dobozt a rokonok találták meg a tábornok halála után a 90-es években. Két dobozban 127 tekercs film volt, a harmadikban számos borítékban pedig darabokra vágott negatívok.
A filmek jó állapotban vannak, szkennelésükhöz azonban szükség van egy speciális szerkezetre, hogy ne sérüljenek.
Kristen Lubben szerint egyelőre megfejthetetlen, hogy Capa miért éppen ezeket a felvételeket rakta egybe. Olyan, mintha egy előválogatás lenne egy tervhez, amely végül nem valósult meg. A felvételek között a várakozások ellenére nem találták a híressé vált A milicista halála címen ismert kép negatívját.
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről