art&design
2010. 11. 21.
Ötszáz éves graffitik egy középkori német zárdában
Ötszáz éves graffitik árulkodnak egy középkori német zárdában dolgozó tanoncok mindennapjairól - a rejtélyes észak-rajna-vesztfália falfirkákat történészek fejtették meg.
Évekkel ezelőtt figyeltek fel a padlástérben lévő titokzatos rajzokra a Langewehe mellett lévő Szent Katalin-templomban dolgozó restaurátorok, ám csupán tavaly vették a helyi műemlékvédelmi szakemberek tüzetesebb vizsgálatoknak alá a graffitiket. A szakemberek meglepetésére kiderült, hogy a negyven méterszer kétméteres bevakolt padlástéri falfelületet a mestereik mellett dolgozó ifjú tanoncok keze nyomát viseli - olvasható a The Local (http://www.thelocal.de) angol nyelvű német napilap online kiadásában.
"A falfelületre 42 különböző kalapácsot karcoltak be. Van közöttük a kőfaragók által használt szerszám, ahogy ácskalapács, pöröly és csákány, mellettük pedig többször ismételt próbálkozások, hogy valamilyen mértani ábrát megalkossanak" - magyarázta Sabine Cornelius, a műemlékvédelmi hatóság szóvivője.
Mint kifejtette, az ifjú tanoncok számára a kalapácsok egyfajta szignóként szolgáltak, mivel írástudatlanok voltak.
A jelek szerint a tanoncok az Aachen melletti rendház késő-gótikus tatarozása során serénykedtek a zárdában, amelyet Margaret von Fleck apátnő irányítása alatt, 1492 és 1506 között újítottak fel. Ekkor került a külső fal a padlástér belsejébe, s ideális "rajztáblának" bizonyult.
"A tanoncok itt gyakorolhattak - látunk a bevésett vázlatok között tökéletes rozettákat, amelyek vélhetően a mester keze nyomát viselik, s mellettük a tanulók kezdetleges próbálkozásait, akik utánozni szerették volna a képzett szakembert" - hangsúlyozta Sabine Cornelius.
Ulrike Hecker, a projektet irányító történész azt emelte ki közleményében, hogy a rajzok olyan emberek szokatlanul személyes vallomása, akiken sokszor "keresztülnéz" a történelem.
"Igen kivételes esetekben maradnak fenn a munkásoktól származó graffitik, ezért a falba karcolt vázlatok a késő-középkori munkások hétköznapjainak egyedülálló és rendkívül becses dokumentumai" - fogalmazott Ulrike Hecker.
"A falfelületre 42 különböző kalapácsot karcoltak be. Van közöttük a kőfaragók által használt szerszám, ahogy ácskalapács, pöröly és csákány, mellettük pedig többször ismételt próbálkozások, hogy valamilyen mértani ábrát megalkossanak" - magyarázta Sabine Cornelius, a műemlékvédelmi hatóság szóvivője.
Mint kifejtette, az ifjú tanoncok számára a kalapácsok egyfajta szignóként szolgáltak, mivel írástudatlanok voltak.
A jelek szerint a tanoncok az Aachen melletti rendház késő-gótikus tatarozása során serénykedtek a zárdában, amelyet Margaret von Fleck apátnő irányítása alatt, 1492 és 1506 között újítottak fel. Ekkor került a külső fal a padlástér belsejébe, s ideális "rajztáblának" bizonyult.
"A tanoncok itt gyakorolhattak - látunk a bevésett vázlatok között tökéletes rozettákat, amelyek vélhetően a mester keze nyomát viselik, s mellettük a tanulók kezdetleges próbálkozásait, akik utánozni szerették volna a képzett szakembert" - hangsúlyozta Sabine Cornelius.
Ulrike Hecker, a projektet irányító történész azt emelte ki közleményében, hogy a rajzok olyan emberek szokatlanul személyes vallomása, akiken sokszor "keresztülnéz" a történelem.
"Igen kivételes esetekben maradnak fenn a munkásoktól származó graffitik, ezért a falba karcolt vázlatok a késő-középkori munkások hétköznapjainak egyedülálló és rendkívül becses dokumentumai" - fogalmazott Ulrike Hecker.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról