bezár
 

art&design

2010. 11. 15.
Hidzsáb Hercegnő, Párizs rejtélyes graffitiművésze
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Hidzsáb Hercegnő álnéven tevékenykedő párizsi graffitiművészről csak annyit lehet tudni, hogy éjszakánként fátylat rajzol a metróaluljárók reklámplakátjain látható nők és férfiak arcára, amelyeket lefényképez és az interneten terjeszt. Képei Bécstől New Yorkig kiállítótermekben is borzolták már a kedélyeket, de nemét, korát, származását, vallását továbbra is homály fedi.

prae.hu

A Guardian újságírójának nyilatkozó graffitis, akinek álneve a tradicionális muzulmán fejkendőre, a hidzsábra utal, művészetét egyszerűen csak "hidzsabizációnak" hívja, és nem igazán érdekli a külvilág reakciója. "Látom, hogy az embereket zavarba hozzák a képek és feszengenek tőlük, amit meg tudok érteni, hiszen egy nehéz nap után hazafelé menet hirtelen ezzel találják szemben magukat". A Hercegnő ugyanakkor leszögezte, hogy alkotásaival nem arról szeretne ítéletet mondani, hogy melyik viselet a helyes.

Franciaországban a múlt hónapban fogadták el azt a rendeletet, amelynek értelmében a nők nem viselhetnek burkát és nikábot, azaz egész arcukat elfedő leplet köztereken. Az iskolákban már hat évvel ezelőtt betiltották a fejkendő és más, szembetűnő vallási szimbólumok hordását. A burkarendelet változatos reakciókat váltott ki Franciaországban, ahol a legnépesebb európai muzulmán kisebbség él.

Mindkét oldalon láthattunk extrém akciókat: egy, a döntést támogató tanárnő összeverekedett egy emírségekbéli turistával, amikor megpróbálta letépni az arcáról a fátylat; a törvényt ellenző két fiatal lány pedig arcát és felsőtestét teljesen elfedve, de forrónadrágban és magas sarkú cipőben cirkált Párizs belvárosában, hogy felhívja a figyelmet a rendelet abszurditására.

Hidzsáb Hercegnő nem foglal állást ebben a vitában. Szerinte ha képei csak a burka betiltásáról szólnának, nem keltettek volna ekkora visszhangot. "Azt gondolom, hogy a burkaügy csak rávilágított az integráció helyzetére Franciaországban" - mondta. "Az biztos, hogy tovább már nem különíthetünk el és rakhatunk dobozokba bizonyos csoportokat, leegyszerűsítve őket a vallás és a városi erőszak régóta ismételt kérdéseire". A Hercegnő, aki nem árulta el, hogy milyen gyökerei vannak, úgy tekinti művészetét, mint a "bűn térképészetét", amely a város mélyebb bugyraiból a belső kerületekbe hozza azokat a dolgokat, amelyeket kirekesztettek onnan.

A művész szerint fogyasztásellenes és reklámfricskázó alkotásai azért működnek jól, mert "egyszerre két uralkodó dogmát kérdőjeleznek meg". Úgy érzi, a fiatal muzulmán nők, akiket Franciaország a hidzsáb viselése miatt már megbélyegezett, most vásárlóerejük folytán váltak célpontokká.

A kilétét gondosan titkoló Hercegnő úgy véli, valódi énje nem fontos. "Egy elképzelt identitás lépett az előtérbe, ami művészi választás volt". Mindegy tehát, hogy nő, férfi, feminista, muzulmán vagy Sarkozy-szavazó, Hidzsáb Hercegnőről az alkotásai mondják el a legtöbbet.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
art&design

A besorolás deficitje
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról

Más művészeti ágakról

trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
(kult-genocídium)
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés