bezár
 

zene

2010. 11. 13.
David Yengibarian: lemezbemutató supergrouppal a Millenárison
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Alkalmi nemzetközi supergroupjával mutatja be David Yengibarian most megjelent új lemezét november 20-án a fővárosi Millenáris Fogadóban; a Magyarországon élő örmény származású tangóharmonika művész a CD-nek a No Compromise címet adta.

prae.hu

A nincs kompromisszum kifejezés ez esetben több mindenre vonatkozik: a kompozíciókra, a zenészekre, az előadásmódra, a dalsorrendre és a helyszínre is" - magyarázta a zenész az MTI-nek.

A lemez a két évvel ezelőtt a budapesti Kiscelli Múzeumban rögzített koncertfelvételből készült.

"A zene nem az időtől függ, attól még aktuálisnak érzem, hogy két évvel ezelőtt vettük fel ezt a koncertet. A CD-re felkerült tíz dalt a 2008 előtti hat-hét évben írtam, illetve feldolgoztam örmény népdalt, valamint az argentin tangószerző Astor Piazzolla egy kompozícióját is" - sorolta a zenész.

Yengibarian több filmhez és színházi darabhoz is szerzett zenét az elmúlt tíz évben, ezek közül három munka, Sas Tamás Szerelemtől sújtva és Pejó Róbert Látogatás című filmjéhez, valamint a Liliom című Molnár Ferenc-darabhoz írt egy-egy műve is felkerült a No Compromise-ra.

A tangóharmonikásnak először 2008-ban kellett összeszerveznie nagy nevekből álló csapatát egy budapesti koncertre. Az alkalmi supergroupban Botos József gitározik, a kanadai születésű Tom Walsh harsonán, a szenegáli Komlan Octave Agbekpenou dobon, az amerikai Matt Darriau szaxofonon és klarinéton, a kubai Adalberto Dominguez Iriarte basszusgitáron, a romániai Eduard Jack Neumann szaxofonon, a marokkói Karim Weemaels pedig hegedűn játszik.

Most, egyelőre egyetlen alkalomra újra összeáll a nyolcas, azaz a David Yengibarian Octet.

"Nyilván nem tudjuk ugyanazt és ugyanúgy eljátszani, mint két évvel ezelőtt, hiszen minden együttes játék tükrözi aktuális lelkivilágunkat a zenén keresztül. Dominguezzel és Agbekpenou-val egyébként trió felállásban is játszottam már együtt Belgiumban egy nemzetközi harmonikafesztiválon" - jegyezte meg Yengibarian. Szó van arról, hogy a nemzetközi nyolcas külföldön is adjon néhány koncertet, de az egyeztetési problémák ezt rendkívül megnehezítik.

Mint David Yengibarian az MTI-nek elmondta, nemcsak az örmény népzenéhez nyúl szívesen, hanem szívesen játszik például török zenét is. A Yagmur (magyarul: Eső) című dalra például Isztambulban talált rá, amikor egy török férfi elénekelte neki, ő pedig gyorsan lejegyezte kottafüzetébe. A yagmur könnyet is jelent, a tangóharmonikás számára ebben a kompozícióban mindenképpen.

Yengibarian magyarországi trióját Egri János bőgőssel és a 20-án is vele fellépő Botos József gitárossal alkotja, de van olyan formáció, amelyikben Dresch Mihállyal (szaxofon) és Lukács Miklóssal (cimbalom) zenél együtt. Számos nemzetközi projektben vett részt, játszott együtt Frank Londonnal, a legendás Klezmatics zenekar alapítójával is.

"Van egy titkos szólóalbumom, amit igazából csak magamnak vettem fel, nem kiadásra. Egy stúdióban akkor rögzítettem négy szerzeményt, amikor nagyon mély lelki gödörben voltam. Idén nyáron Kapolcson beszélgetett velem egy újságíró, és ott ez szóba került, egy kiadó pedig jelezte, hogy érdekelné. Ezen még gondolkodom, mert ezek a számok nagyon intimek számomra, talán egy naplóhoz vagy egy emlékirathoz tudnám hasonlítani" - avatta be az MTI-t féltett titkába a zenész, aki egy újabb filmzene megírására is felkérést kapott.

A David Yengibarian Octet koncertlemezét, a No Compromise-t a Narrator Records gondozza.

Az örmény származású David Yengibarian 1976-ban született Jerevánban. Kilencévesen lett a Jereváni Zeneiskola növendéke, tízévesen kezdett el tangóharmonikázni. 1995-től Magyarországon folytatta zenei tanulmányait, ahol mára az egyik legkeresettebb fiatal dzsessz- és világzenei előadóvá és zeneszerzővé vált. Népzenei ihletésű egyedi zenei világának fő inspirációs forrása az örmény zenei hagyomány, az európai és amerikai dzsessz és improvizatív zene, az argentin tangó, valamint az azt megújító Astor Piazzolla zenéje.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés