irodalom
2008. 05. 23.
Fikció és propaganda az ókorban - tudományos konferencia Szegeden
MTI
Az ókori fikció és propaganda a témája annak a szegedi konferenciának, amelynek résztvevői a témát a görög és római irodalom, az ókori filozófia, az ókortörténet és orientalisztika, valamint a régészet és művelődéstörténet területén járják körül.
Tar Ibolya, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának tanszékvezetője az MTI-nek elmondta: kétévente rendezik meg a magyar ókortudomány seregszemléjét, a mostani tanácskozáson mintegy 80 előadás hangzik el az ókori fikció és propaganda szerepéről.
Kifejtette: már az ókorban is voltak a propagandára alkalmas eszközök, amelyek segítségével sok dologról meggyőzték az embereket a birodalmak vezetői. Ebben segített a fikció is: használták a vallást, az irodalmat, a pénzverést, az ikonográfiát és minden más művészeti ágat az emberek befolyásolására. Egy-egy császár például olyan jellemzőkkel látta el magát, amelyekkel isteni tulajdonsággal bíró személlyé vált. Ez például jól nyomon követhető a pénzérméken, a legtöbb embert ugyanis ezzel lehetett elérni.
Az istenként való ábrázolásokat tudatosan használták a propagandára a rómaiak az időszámítás előtti I. századtól, röviddel később pedig a görögök is. A pénz mellett népszerű volt a köztéri szobrokkal való manipulálás is: az alkotásokon egy-egy császárt isteni tulajdonságokkal ábrázoltak.
Ilyen például Augustus római császár Prima Portánál megtalált szobra is, amely páncélban, de mezítláb ábrázolja. Ez pedig arra utal, hogy isteni származású, őket szokták ugyanis lábbeli nélkül mintázni. Páncélzatán olyan ábrázolások vannak, melyek győzelmeire utalnak, valamint arra, hogy a Római Birodalom már az egész ismert világot magában foglalja. A szobor révén Augustus a legnagyobb hősként jelenik meg, de mégsem harcosként, hanem atyai kéztartásával békítőként mutatkozik. Hihetetlen sok üzenetet hordoztak tehát az alkotások, az emberek pedig pontosan le tudták azokat olvasni - tette hozzá a szakember.
A vasárnap záruló rendezvénysorozat az egyetem Tanulmányi és Információs Központjában, a szekciók programja pedig a Magyar Tudományos Akadémia Dóm téri épületében zajlik Szegeden.
Kifejtette: már az ókorban is voltak a propagandára alkalmas eszközök, amelyek segítségével sok dologról meggyőzték az embereket a birodalmak vezetői. Ebben segített a fikció is: használták a vallást, az irodalmat, a pénzverést, az ikonográfiát és minden más művészeti ágat az emberek befolyásolására. Egy-egy császár például olyan jellemzőkkel látta el magát, amelyekkel isteni tulajdonsággal bíró személlyé vált. Ez például jól nyomon követhető a pénzérméken, a legtöbb embert ugyanis ezzel lehetett elérni.
Az istenként való ábrázolásokat tudatosan használták a propagandára a rómaiak az időszámítás előtti I. századtól, röviddel később pedig a görögök is. A pénz mellett népszerű volt a köztéri szobrokkal való manipulálás is: az alkotásokon egy-egy császárt isteni tulajdonságokkal ábrázoltak.
Ilyen például Augustus római császár Prima Portánál megtalált szobra is, amely páncélban, de mezítláb ábrázolja. Ez pedig arra utal, hogy isteni származású, őket szokták ugyanis lábbeli nélkül mintázni. Páncélzatán olyan ábrázolások vannak, melyek győzelmeire utalnak, valamint arra, hogy a Római Birodalom már az egész ismert világot magában foglalja. A szobor révén Augustus a legnagyobb hősként jelenik meg, de mégsem harcosként, hanem atyai kéztartásával békítőként mutatkozik. Hihetetlen sok üzenetet hordoztak tehát az alkotások, az emberek pedig pontosan le tudták azokat olvasni - tette hozzá a szakember.
A vasárnap záruló rendezvénysorozat az egyetem Tanulmányi és Információs Központjában, a szekciók programja pedig a Magyar Tudományos Akadémia Dóm téri épületében zajlik Szegeden.
További írások a rovatból
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon