art&design
2010. 10. 30.
Az északi reneszánsz Rómában - Cranach-kiállítás a Galleria Borghese-ben
Kiállítással tisztelegnek Rómában az északi reneszánsz képviselőjeként számon tartott idősebb Lucas Cranach művészete előtt; a német festő alkotásait az olasz kortársak műveivel összehasonlítva mutatja be a Galleria Borghese-ben látható tárlat.
Első alkalommal szentelnek kiállítást a reneszánsz bölcsőjének tartott Itáliában a német mesternek. A Cranach - L'Altro Rinascimento (Cranach - Másfajta reneszánsz) című, február 13-ig látható tárlat egyedülálló élményt kínál az ugyanabban a korban, mégis más földrajzi és kulturális környezetben született művek közvetlen összehasonlításával.
Cranach Bölcs Szász Frigyes választófejedelemről festett portréját például Tiziano V. Károly császárt ábrázoló képével együtt állították ki. Az olasz és a német művész 1550 és 1552 között ismerte meg egymást Augsburgban, ahova Cranach az V. Károly fogságába esett szász fejedelmet kísérte el. Tiziano akkor V. Károly német-római császár udvarában dolgozott.
Egymás mellett látható az októberben nyílt kiállításon a német festő Szűz Mária gyermekkel című alkotása és Bellini hasonló című képe, Cranach Szent Jeromosa és Lorenzo Lotto szent-ábrázolása is. "A kiállított negyvenöt Cranach-festmény jól rávilágít a különbségekre. A német festő meztelen nőalakjai az itáliai reneszánszban ismeretlen érzékiséget képviselnek. Mégis látni, hogy Cranach kiemelt figyelemmel kísérte az olasz kortársak munkáját" - mondta Bernard Aikema művészettörténész, a kiállítás kurátora. A tárlat sajtóbemutatóján Sandro Bondi kultuszminiszter azt hangsúlyozta, hogy a római kiállítás állami támogatás nélkül, kizárólag magán szponzorok támogatásával jött létre.
A német reneszánsz festőnek szentelt tárlat az ötödik a Borghese-képtár 2007-ben indított, Tíz nagy kiállítás című sorozatában. A Cranach-tárlatot 2011-ben a Borghesek és az ókor című kiállítás, majd Tiziano-, Dosso Dossi-, Domenichino- és Bernini-tárlat követi.
Cranach Bölcs Szász Frigyes választófejedelemről festett portréját például Tiziano V. Károly császárt ábrázoló képével együtt állították ki. Az olasz és a német művész 1550 és 1552 között ismerte meg egymást Augsburgban, ahova Cranach az V. Károly fogságába esett szász fejedelmet kísérte el. Tiziano akkor V. Károly német-római császár udvarában dolgozott.
Egymás mellett látható az októberben nyílt kiállításon a német festő Szűz Mária gyermekkel című alkotása és Bellini hasonló című képe, Cranach Szent Jeromosa és Lorenzo Lotto szent-ábrázolása is. "A kiállított negyvenöt Cranach-festmény jól rávilágít a különbségekre. A német festő meztelen nőalakjai az itáliai reneszánszban ismeretlen érzékiséget képviselnek. Mégis látni, hogy Cranach kiemelt figyelemmel kísérte az olasz kortársak munkáját" - mondta Bernard Aikema művészettörténész, a kiállítás kurátora. A tárlat sajtóbemutatóján Sandro Bondi kultuszminiszter azt hangsúlyozta, hogy a római kiállítás állami támogatás nélkül, kizárólag magán szponzorok támogatásával jött létre.
A német reneszánsz festőnek szentelt tárlat az ötödik a Borghese-képtár 2007-ben indított, Tíz nagy kiállítás című sorozatában. A Cranach-tárlatot 2011-ben a Borghesek és az ókor című kiállítás, majd Tiziano-, Dosso Dossi-, Domenichino- és Bernini-tárlat követi.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje