art&design
2008. 05. 23.
Újra kiállítják Edvard Munch Sikoly című festményét
MTI
Újra kiállítják Oslóban Edvard Munch Sikoly című festményének négy éve elrabolt változatát, amely 2006-ban került elő és időközben kiderült róla, hogy 17 évvel később készült, mint ahogy eddig gondolták.
A norvég expresszionista festő A Sikoly és A Madonna című képeit 2004. augusztus 22-én rabolták el fényes nappal az olsói Munch-múzeumból. A világhírű festményeket az álarcos rablók a látogatók szeme láttára emelték le a falról és a teremőröket fegyverrel sakkban tartva villámgyorsan elmenekültek. A tetteseket egy év múlva elfogták, a képeket viszont csak 2006-ban találták meg a rablásban is érintett David Toska norvég alvilági vezér információi alapján.
A festmények maradandó károsodást szenvedtek. A restauráció másfél évig tartott, de a papírlemezre festett Sikoly bal alsó sarkáról nem sikerült eltüntetni a nedvességfoltot és mindkét képen vágások nyoma látható.
A felbecsülhetetlen értékű festmények péntektől láthatóak újra egy külön a visszatérésük alkalmából rendezett kiállításon. A rablás után a múzeum bejáratánál a repülőtereken használt berendezésekhez hasonló ellenőrző kapukat helyeztek el, a termekben pedig biztonsági kamerákat szereltek fel.
A Sikoly Edvard Munch és az expresszionista festészet egyik legismertebb alkotása. A közkeletű értelmezés szerint a modern ember szorongásait, félelmeit kifejező festményből négy változat készült. A restaurációval párhuzamosan a szakértők a Munch-kutatás legújabb eredményei alapján újra katalogizálták a korai expresszionista festő életművét. Ennek során arra jutottak, hogy az olsói Munch-múzeum gyűjteményébe tartozó, keltezés nélküli változat kétséget kizáróan nem 1893-ban, hanem minden bizonnyal 1910-ben készült.
A festmények maradandó károsodást szenvedtek. A restauráció másfél évig tartott, de a papírlemezre festett Sikoly bal alsó sarkáról nem sikerült eltüntetni a nedvességfoltot és mindkét képen vágások nyoma látható.
A felbecsülhetetlen értékű festmények péntektől láthatóak újra egy külön a visszatérésük alkalmából rendezett kiállításon. A rablás után a múzeum bejáratánál a repülőtereken használt berendezésekhez hasonló ellenőrző kapukat helyeztek el, a termekben pedig biztonsági kamerákat szereltek fel.
A Sikoly Edvard Munch és az expresszionista festészet egyik legismertebb alkotása. A közkeletű értelmezés szerint a modern ember szorongásait, félelmeit kifejező festményből négy változat készült. A restaurációval párhuzamosan a szakértők a Munch-kutatás legújabb eredményei alapján újra katalogizálták a korai expresszionista festő életművét. Ennek során arra jutottak, hogy az olsói Munch-múzeum gyűjteményébe tartozó, keltezés nélküli változat kétséget kizáróan nem 1893-ban, hanem minden bizonnyal 1910-ben készült.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon