art&design
2010. 10. 19.
Renoir-kiállítás a Pradóban
Kiállítás nyílt kedden Pierre-Auguste Renoir festményeiből a madridi Pradóban, ahova több mint száz éve maga a francia impresszionista festő is ellátogatott, hogy inspirációt keressen.
A Pasión por Renoir címet viselő kiállítás a francia mester 31, zömmel kisméretű képét mutatja be, amelyek legjobbnak tartott korszakában, a XIX. század utolsó negyedében készültek.
A februárig látogatható tárlaton szerepel egyebek mellett az Önarckép című, 1875-ben született alkotása és a Monet asszony a fiával című, egy évvel korábbi festménye, amelyek olyan XX. századi művészeket ihlettek meg, mint Pablo Picasso vagy Henri Matisse.
"Éppen a Pradóban érthető meg legjobban Renoir letisztult klasszicizmusa, a formák iránti érdeklődése, és az, hogy hogyan kapcsolódott a nagy európai festői hagyományokhoz, ami miatt végül is kiszorult az impresszionista mozgalomból" - magyarázta Miguel Zugaza, a múzeum igazgatója.
A bemutatott képeket a néhai Robert Sterling Clark amerikai műgyűjtő magángyűjteményéből kölcsönözték a spanyol múzeum kiállításához. Az 1956-ban elhunyt művészetbarát kincsei ma a massachusettsi Williamsonban található Clark Art Institute tulajdonában vannak.
Renoir kortársaival, Claude Monet, Alfred Sisley és Paul Cézanne festőkkel együtt bábáskodott az impresszionista mozgalom születésénél, amely teljesen megváltoztatta a fény kezelését, és átformálta az európai festészetet.
A Prado kiállításán a művészetében döntő változást hozó 1881-es olaszországi útja előtti és utáni képei is szerepelnek.
Mint Javier Baron, a tárlat egyik kurátora rámutatott, Renoir számos alkalommal emlegette elragadtatással azokat a nagyszerű velencei, flamand és spanyol festményeket, amelyeket 1892-ben, madridi látogatása idején látott a Pradóban.
A Renoir-festményekért cserébe a madridi gyűjtemény Tiziano, Rubens és Velazquez alkotásait adja majd kölcsön a Clark Art Institute tervezett kiállítására, amely az aktok jelentőségét kívánja bemutatni a nyugati festészet fejlődésében.
A februárig látogatható tárlaton szerepel egyebek mellett az Önarckép című, 1875-ben született alkotása és a Monet asszony a fiával című, egy évvel korábbi festménye, amelyek olyan XX. századi művészeket ihlettek meg, mint Pablo Picasso vagy Henri Matisse.
"Éppen a Pradóban érthető meg legjobban Renoir letisztult klasszicizmusa, a formák iránti érdeklődése, és az, hogy hogyan kapcsolódott a nagy európai festői hagyományokhoz, ami miatt végül is kiszorult az impresszionista mozgalomból" - magyarázta Miguel Zugaza, a múzeum igazgatója.
A bemutatott képeket a néhai Robert Sterling Clark amerikai műgyűjtő magángyűjteményéből kölcsönözték a spanyol múzeum kiállításához. Az 1956-ban elhunyt művészetbarát kincsei ma a massachusettsi Williamsonban található Clark Art Institute tulajdonában vannak.
Renoir kortársaival, Claude Monet, Alfred Sisley és Paul Cézanne festőkkel együtt bábáskodott az impresszionista mozgalom születésénél, amely teljesen megváltoztatta a fény kezelését, és átformálta az európai festészetet.
A Prado kiállításán a művészetében döntő változást hozó 1881-es olaszországi útja előtti és utáni képei is szerepelnek.
Mint Javier Baron, a tárlat egyik kurátora rámutatott, Renoir számos alkalommal emlegette elragadtatással azokat a nagyszerű velencei, flamand és spanyol festményeket, amelyeket 1892-ben, madridi látogatása idején látott a Pradóban.
A Renoir-festményekért cserébe a madridi gyűjtemény Tiziano, Rubens és Velazquez alkotásait adja majd kölcsön a Clark Art Institute tervezett kiállítására, amely az aktok jelentőségét kívánja bemutatni a nyugati festészet fejlődésében.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon