bezár
 

zene

2010. 10. 15.
Az opera műfaja továbbra is közönségcsalogató
Sajtótájékoztató 2010. október 14-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Armel Operaverseny és Fesztivál október 14-én a Duna Televízióval közösen tartotta meg fesztivál-beharangozó sajtótájékoztatóját. A csatorna székházában zajló eseményt a Kívánságkosár című műsor élő adásban közvetítette. A helyszínválasztást az indokolta, hogy a Nemzet Televíziója a verseny fő médiapartnereként idén ismét hatalmas szerepet vállal a Fesztivál operaelőadásainak hazai és külföldi közvetítésében.

prae.hu

Fontos, hogy a tavalyi nagyon sikeres együttműködés után is, ismét öt kontinens magyarjaihoz jusson el a verseny és fesztivál - fogalmazott A. Szabó Magda, a Duna Televízió ügyvezető alelnöke a sajtótájékoztatón. Az alelnök asszony kiemelte, hogy az ARTE, a Mezzo és a Duna Televízió együttműködésének segítségével kívánják támogatni az opera műfajának népszerűsítését, így teremtve értékes tartalmat a nézőik számára.

Havas Ágnes - Réthey-Prikkel Tamás fotója

Havas Ágnestől, az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatójától megtudhattuk, hogy a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programsorozat részét képző Fesztivál operaelőadásait közvetítő Duna Televízió mellé 2010-ben az ARTE, Európa legjelentősebb kulturális csatornája sorol be külföldi koprodukciós partnerként.

Az operaverseny 2010-es produkciói élőben megtekinthetőek az ARTE Live Web portálon, mellyel tavaly nyáron bővítette választékát a francia-német kulturális csatorna. Ezek az élő közvetítések azért bírnak különös jelentőséggel az operafesztivál számára, mert az előadások alkotói, s a döntős versenyzők számtalan országból származnak és a verseny produkciói is nagyrészt külföldi országokban készülnek, pillanatnyilag azonban nem létezik olyan kulturális csatorna, mely a résztvevő országok mindegyikében fogható lenne. Így azonban - az ARTE Live Web közvetítésén keresztül – az előadások a világon mindenki számára ingyenesen elérhetőek lesznek.

A verseny igazgatója a szakma nagyjaiból álló hétfős nemzetközi zsűri tagjait is bemutatta, kiemelve az idei döntő zsűrielnöki feladatait ellátó Raymond Duffaut-t, aki nem csupán az operavilág elismert alakja, de számtalan kulturális intézmény – többek között a Chorégies d’Orange Fesztivál, az Avignon-i Opera és a Massy Opera igazgatója illetve művészeti vezetője.

Az általa vezetett hétfős zsűri dönt majd az Operaverseny két fődíjának sorsáról. Változást jelent azonban a korábbi évekhez képest az, hogy idén első alkalommal a Legjobb Női Előadó és a Legjobb Férfi Előadó díjak birtokosai 10-10 000 Eurós pénzjutalomban részesülnek majd.

Az előadásoknak járó közönségdíjakról idén is a nézők döntenek, szavazataikat kedvenc előadásukra a Duna Televízió és az ARTE weboldalán adhatják le a Fesztivál időtartama alatt.

A Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Bátyai Edina nem csupán a Fesztivál alapító partnereként volt jelen, Szeged város vezetését és a Fesztivál helyszíneként szolgáló Szegedi Nemzeti Színházat is képviselte a rendezvényen.

Elmondása szerint már most – az esemény előtt három héttel - nagy a várakozás Szegeden. A város lakói nem csupán az előadásokat, hanem az eredményeket és a Fesztivált kísérő - tavalyihoz hasonló - városdekorációs („public art”) meglepetéseket is kíváncsian várják. Ez a várakozás – nem meglepő módon - talán még a tavalyit is felülmúlja, hiszen ebben az évben a saját színházuk, a Szegedi Nemzeti Színház is versenyez egy operaprodukcióval, Juronics Tamás Traviata-rendezésével.

Bátyai Edina elárulta, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok évekkel ezelőtt, Szeged város céljait szem előtt tartva kapcsolódott be a projektbe alapító partnerként és idén ősszel is fontos adminisztrációs, koordinátori segítséget nyújt majd a szervezőknek.

Óriási vállalkozás mind zenei, mind színpadi, mind színpadtechnikai téren a verseny és fesztivál megrendezése- mondta el Vidnyánszky Attila, a Fesztivál művészeti vezetője, aki a magyar produkciót készítő Csokonai Színház igazgatója is egyben. Saját színházának a versenyre készülő Prokofjev előadását méltatta és kiemelte, hogy az opera mint műfaj már sokszor lett ugyan eltemetve, de az ilyen kezdeményezéseknek és magas színvonalú produkcióknak köszönhetően továbbra is népszerű és új nézőket vonzó műfaj.

Alföldi Róbert, a norvég előadás rendezője, immár harmadik alkalommal vállalta, hogy részt vesz az Armel Operaversenyen és Fesztiválon. Idei produkciója egy igazi családi darab, melynek rendezése nagy örömöt okozott számára. Elmondása szerint az északi országban a gyermek közönséget is fontosnak és felnőttnek tekintik. A Norvégiában is ősbemutatót megélt Veslefrikk egy mese, melynek segítségével igen komoly társadalmi üzenetek is eljutnak a kicsikhez és nagyokhoz egyaránt – emelte ki Alföldi.

Harangi Mária, Thomas Pasatieri A sirály című produkciójának rendezője már túl van az opera amerikai bemutatóján. A sirály - Thomas Pasatieri 19 operájának legismertebbike – első ízben a Houston Grand Operában került bemutatásra 1974-ben, Európában pedig az Operaverseny döntőjének keretében lesz először látható Szegeden, a Szegedi Nemzeti Színházban 2010. november 12-13-án.

Harangi büszkén mondta el a sajtótájékoztatón, hogy az idén három magyar döntős fiatal, Balczó Péter, Cseh Antal és Haja Zsolt közül az utóbbival volt szerencséje együtt dolgozni New Yorkban, és a magyar operaénekes szenzációs sikereket ért el Amerikában. Teljesítményét még a New York Times is méltatta.

A sajtótájékoztató végén Katona Erika, a Duna Televízió stratégiai igazgatója és a rendezvény moderátora elmondta, fontos, hogy a tavalyi közös munkát követően az Armel nem is tudott volna más együttműködő partnert elképzelni, mint a Duna Televízió. „Ez a mi munkatársainkat is ösztönzi, a befektetett energiájuk jutalma, hogy a Fesztivál fő médiatámogatója a Duna Televízió” - mondta Katona Erika, majd a képernyők elé invitálta a nézőket, újra kiemelve az Operaverseny és Fesztivál időpontját, mely november 3-17. között kerül megrendezésre.

Vidnyánszky Attila, Bátyai Edina, A. Szabó Magda, Harangi Mária, Havas Ágnes és Alföldi Róbert - Réthey-Prikkel Tamás fotója

További információk a Duna TV honlapján::

www.dunatv.hu/operaverseny

Az Operaverseny és Fesztivál nemzetközi viszonylatban is egyedülálló kezdeményezés, melyet a szakma és a nemzetközi sajtó annak legelső percétől fogva hatalmas érdeklődéssel kísér. A verseny páratlan koncepciójában a kortárs operafesztivál egy olyan énekversennyel párosul, mely nem csak kiváló hangi kvalitásokat, de komoly színészi munkát is követel versenyzőitől. Ilyen koncepcióra épülő verseny a világon máshol nem létezik.

A győztes három forduló során kerül kiválasztásra: az operaénekesek a verseny során létrehozott operaprodukciók főszerepeiért küzdenek, majd végül, a döntő során a produkciók versenyszerepeiben mérik össze tehetségüket, képességeiket.

A harmadik forduló – azaz a döntő maga - a 2010. november 3. és 17. között zajló Armel Operafesztivál, mely során bemutatásra kerülnek a versenyprodukciók, főszerepekben a döntős énekesekkel.

Minden produkció kizárólag a fesztivál keretében látható Magyarországon - két alkalommal, de a darabokat a Duna Televízió és az ARTE Live Web is közvetíti.

A verseny minden évben 5 különböző ország 5 operaházával koprodukcióban valósít meg különleges és kortárs operaprodukciókat, ezen darabok főszerepeiben versenyeztetve döntős énekeseit, akik két korábbi forduló során kerülnek kiválasztásra.
 
Az Armel Operaverseny és Fesztivál 2010-es programja

Knut Vaage: Veslefrikk

A Den Nye Opera (Norvégia) produkciója – Ősbemutató
Rendező: Alföldi Róbert
Versenyszereplők: Iulia Vacaru, Alexander Polkovnikov

Előadások: November 3., 4.

A norvég meséből táplálkozó különleges családi opera – mely a zene varázslatos erejéről szól – igazi kortárs különlegesség. Alföldi rendezése a felnőttek számára „egy kislány vicces-keserű utazása pajzánországban”, a gyerekek számára pedig valódi, mozgalmas mese, szerethető-utálható karakterekkel.

Marco Tutino: A lakáj

A Divadlo Josefa Kajetána Tyla (Cseh Köztársaság) produkciója – Magyarországi bemutató
Rendező: Luděk Golat
Versenyszereplők: Camille Dereux, Peter Furlong, Alexey Bogdanchikov

Bemutató: November 6., 7.

Robert Maugham novellájának opera-feldolgozása a társadalmi osztályok közötti határvonalak relativitását veszi górcső alá. A darab főszereplője – az operaverseny döntősein túl – egy franciaágy.

Giuseppe Verdi: La Traviata

A Szegedi Nemzeti Színház (Magyarország) produkciója
Rendező: Juronics Tamás
Versenyszereplők: Maria Pakhar, Balczó Péter, Sergio Foresti

Bemutató: November 9., 10.

Az operaverseny klasszikus-kakukktojásának parádés szereposztása magáért beszél, a vizuális gyönyörre a rendező és a díszlettervező (Kentaur) személye a garancia.

Thomas Pasatieri: A sirály

A Dicapo Opera Theatre (USA) produkciója - Európai bemutató
Rendező: Harangi Mária
Versenyszereplők: Molly Mustonen, Haja Zsolt, Beverly O’Regan Thiele

Bemutató: November 12., 13.

A tehetségét hollywood-i siker-kultuszfilmek zenéiben (Amerikai Szépség, Wall-E, Remény Rabjai) is csillogtató szerző, Thomas Pasatieri műve Csehov Sirályának operafeldolgozása. A New York Times által is méltatott produkció rendezője a fiatal tehetség, Harangi Mária.

Szergej Prokofjev: A tüzes angyal

A Csokonai Színház (Magyarország) produkciója – Magyarországi bemutató
Rendező: Silviu Purcărete
Versenyszereplők: Cristina Babbio, Cseh Antal

Bemutató: November 15., 16.

A Prokofjev tollából származó vallásos-misztikus operakülönlegességet a román sztárrendező, Silviu Purcărete álmodja színpadra.

Díjátadó Gála

A Pannon Filharmonikusok és a döntős versenyzők közreműködésével.

November 17.

A 2010-es döntő nemzetközi zsűrije

Raymond Duffaut - a zsűri elnöke

A nemzetközi operavilág elismert alakja, számtalan intézmény vezetője: a Chorégies d’Orange Fesztivál igazgatója, az Avignon-i Opera és a Massy Opera művészeti vezetője, valamint az Auditorium Du Vaucluse Jean Moulin főigazgatója. Igazgatja a CFPL-t (Centre Français de Promotion Lyrique), alelnöke a franciaországi Operák Szövetségének (Réunion des Opéras de France), ügyvezetője az Operaigazgatók Szakmai Kamarájának (Chambre Professionnelle des Directeurs d’Opéras) és a Francia Fesztiválok tiszteletbeli elnöke.

Gabrielle Babin Gugenheim az Editions Christian Bourgois könyvkiadónál kezdte pályáját. Később a Francia Produkciós Társaságnál a zenei kiadványok kommunikációs felelőse és Pierre Vozlinsky mellett besegít a Radio France zenei programszerkesztésébe. 1987-től a Radio Classique igazgatója. Egy évvel később saját fordításában kerül kiadásra Arnold Schönberg naplója. Csatlakozik az Erato Productions-höz, 1991-től pedig az ARTE előadóművészeti programjaiért felelős. 2 évvel később az Előadóművészeti Programok Igazgatójává nevezik ki, 2008-tól az ARTE Kulturális és Művészeti igazgatója.

Stefan Baldursson

Az Izlandi Opera Művészeti- és Főigazgatója az elmúlt három évtizedben több mint 80 produkciót állított színpadra, melyekkel a hazai és a nemzetközi szakma elismerését egyaránt kivívta. Darabjai Izlandon, Dániában, Svédországban, Norvégiában és az Egyesült Államokban kerültek bemutatásra. 1980 és 1987 között a Reykjavik Színházi Társulat, 1991 és 2005 között az Izlandi Nemzeti Színház művészeti vezetője volt. Rendezései között a klasszikusok mellett izlandi ősbemutatók is megtalálhatók, ezek közül legkiemelkedőbb Steinsson A Brief Respite-ja és Sigurdsson Day of Hope című műve.

Daniele Borniquez

A milánói Scala-ban működő akadémia zenei vezetője valamint a IV. és V. Leyla Gencer Nemzetközi Énekverseny igazgatója. Rendszeresen közreműködik olyan nagyszabású énekversenyek zsűrijében, mint a Francisco Vinas Barcelonában, a Renata Tebaldi San Marinoban, a Competizione dell'opera Drezdában vagy a Giacomo Pucciniról elnevezett énekverseny Città di Lucca-ban.

Fabrizio Melano

A nemzetközi operavilág meghatározó egyénisége. 1970 óta a New York-i Metropoliten Opera főrendezője. Több évtizedes pályafutása során állandó vendégrendezője volt többek között a Lyric Opera of Chicago-nak, a New York City Opera-nak, a Houston Grand Opera-nak, a Florida Grand Opera-nak, a Washington National Opera-nak, az Opera Company of Philadelphia-nak, a torinói Teatro Regio-nak, az Opera de Monte Carlo-nak és az English National Opera-nak.

Nicholas Payne, az Opera Europa igazgatója évtizedek óta dolgozik az opera világában. A Covent Garden 1968-ban alkalmazza – David Webster-Georg Solti korszakának utolsó két évében. A 70-es évek elején pár évet Nagy Britannia Művészeti Tanácsában tölt, az ezt követő 27 év során pedig különféle brit operatársulatoknak dolgozik. Gazdasági igazgató a Wales-i Nemzeti Operában, a Leeds-i Opera North ügyvezetője, a Covent Garden igazgatója, majd az Angol Nemzeti Opera igazgatója.

Horváth Ádám

A Magyar Állami Operaház Miniszteri Biztosa operaénekesi tanulmányait New Yorkban, Kaliforniában illetve Ausztriában végezte, diplomáit a Graz-i Zeneművészeti és Előadóművészeti Egyetemen szerezte. 2006 óta a Magyar Állami Operaház állandó vendégművésze. Fellépései során bejárta Németországot, Ausztriát, az USA-t, Olaszországot, Franciaországot és Spanyolországot. Számos CD-felvétel közreműködője.

A verseny magyar döntősei

Hazánk idén három operaverseny döntőssel büszkélkedhet:

Balczó Péter (tenor) – Alfredo Germont / Traviata

Balczó Péter másodízben szerepel az operaverseny döntősei között, a tavalyi évben a svájci Theater Biel Solthurn produkciójának főszerepeit alakította.

1983-ban született, Debrecenben. Hét évesen kezdett el hegedülni. 2006 -tól énekel a debreceni Csokonai Színházban, elsősorban lírai szerepeket. 2009 májusában diplomazott a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Zeneművészeti Karának magánének szakán. A 2009-ben megrendezett Operaverseny és Fesztivál döntőjében Gonzalve-t alakította Ravel Pásztoróra című egyfelvonásos operájában. 2010 februárjától Lehár Ferenc A mosoly országa című operettjében Szu-Csong hercege szerepét énekli a Miskolci Nemzeti Színház produkciójában. Több nemzetközi énekversenyen és kurzuson vett részt.

Cseh Antal (basszus) – Ikvizítor / A tüzes angyal

Cseh Antal is megfordult a korábbiakban az Operaverseny produkcióiban, igaz tavaly még csak egy versenyen kívüli szerepet énekelt a Csokonai Színház 2009-es produkciójában, a Nadine Duffaut által rendezett Egy halálraítélt utolsó napjában.

A magyar basszista a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakán tanult Andrejcsik István valamint Andor Éva és Kovalik Balázs növendékeként. Részt vett Hamari Júlia, Csengery Adrienne, Halmai Katalin, Roberta Ropa, Polgár László, Renato Bruson, Jevgenyij Neszterenko, Vásáry Tamás, Mitsuko Shirai és Marton Éva mesterkurzusain. Számtalan verseny díjazottja, első helyezést ért el a VI. Nikola Cvejics Nemzetközi Énekversenyen (2003) és a IV. Országos Simándy József Énekversenyen (2004). Fontosabb szerepei: Figaro (Mozart: Figaro házassága), Escamillo (Bizet: Carmen), Háry János (Kodály: Háry János), Ferrando (Verdi: Trubadúr) és Ping (Puccini: Turandot).

Haja Zsolt (bariton) – Constantine / Sirály

Haja Zsolt első alkalommal nevezett a versenyre, a Sirály című produkció Kosztyájaként ugyanakkor már – mivel a darab premier előtti előadására New Yorkban már szeptemberben sor került – a New York Times elismerő kritikáját is bezsebelhette.

2002-ben végzett a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában szolfézs-zeneelmélet és egyházzene szakon, ezután iratkozott be a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Konzervatóriumába. Tizennyolc éves kora óta tanul énekelni, mestere a mai napig dr. Mohos Nagy Éva. 2006-ban megnyerte a szegedi Simándy József Énekversenyt, 2007-ben a Ferruccio Tagliavini Nemzetközi Énekversenyt. A debreceni Csokonai Színházban 2005-ben debütált a Végzet hatalmában, Melitone szerepében. A következõ évadban bemutatkozott a Manon Lescautban, Lescaut õrmester- és a Lammermoori Luciában Enrico szerepében. A Magyar Állami Operaházban G. Bizet Carmen című operájában Escamillo szerepében állt színpadra először.

A nemzetközi zsűri által odaítélt díjak:

- Legjobb Produkció

- Legjobb Női Előadó

- Legjobb Férfi Előadó

A Legjobb Női Előadó és a Legjobb Férfi Előadó 10-10.000
eurós pénzjutalomban is részesül.

Közönségdíjak:

- A Duna Televízió nézőinek közönségdíja – Legjobb Produkció

- Az Arte Live Web nézőinek közönségdíja – Legjobb Produkció

Szavazás:

A szavazás az Duna Televízió és az ARTE Live web internetes odalán zajlik, melyek a Fesztivál időtartama alatt elérhetőek lesz az Armel Operaverseny és Fesztivál hivatalos weboldaláról is.
(www.operaverseny.hu / www.operacompetition.hu )

A Duna TV közvetítései:

Operák

Knut Vaage: Veslefrikk
2010. november 5.
21:55

Marco Tutino: A lakáj
2010. november 8.
20:55


Giuseppe Verdi: Traviata
2010. november 11.
21:50

Thomas Pasatieri: A sirály
2010. november 14.
22:30


Szergej Prokofjev: A tüzes angyal
2010. november 16.
20:55


Díjátadó Gála
2010. november 17.
20:30

Festivalcardok

Knut Vaage: Veslefrikk
2010. október 25.
21:25


Marco Tutino: A lakáj
2010. október 26.
17:05


Giuseppe Verdi: La Traviata
2010. október 27.
19:50


Thomas Pasatieri: Sirály
2010. október 28.
09:50


Szergej Prokofjev: A tüzes angyal
2010. október 29.
14:45


www.dunatv.hu/operaverseny
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
A 180-as Csoport című kötet bemutatója

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés