irodalom
2010. 10. 06.
Frankfurti könyvvásár: támad az e-könyv
Bár Németországban - a többi európai országhoz hasonlóan - még a papíralapú könyvek adják a kiadók üzleti forgalmának csaknem teljes egészét, az Amerikából érkező hírek alapján arra lehet felkészülni, hogy a digitális olvasnivalók, az e-könyvek a jövőben Európában is komoly versenyt támaszthatnak a Gutenberg-galaxisnak.
Az Egyesült Államok könyvkiadóinak forgalmából immár 5-10 százalékkal részesednek a digitális formátumú könyvek.
Az Amazon internetes könyvkereskedő hálózat júliusban közölte, hogy egyes művekből már több példányt értékesített e-könyv formában, mint papíralapú változatban. Jonathan Franzen ünnepelt sikerszerző új regényéből 25 százalék digitális formátumban talált gazdára. Ebben alighanem szerepet játszott az árkülönbözet is: az e-könyv kevesebb, mint a felébe kerül (12,99 dollár) a hagyományos változatnak (28 dollár).
Az Amazon 2007 őszén dobta piacra első olvasókészülékét, a Kindle-t, amely egyelőre csak angol nyelvű változatban kapható.
Ennek segítségével közvetlenül, vezeték nélküli hálózatokon vagy mobiltelefonon keresztül, az otthoni számítógéptől függetlenül lehet letölteni könyveket - persze csak az Amazonnál történt vásárlás esetén. A harmadik generációs Kindle ára alapkivitelben mintegy 100 euró.
Az Apple cég idén tavasszal jelent meg a piacon az iPaddel, amely sok minden más mellett lehetővé teszi könyvek vásárlását és olvasását is. Utóbbi igen kényelmetlen, mivel az iPad - ellentétben a tisztán olvasást szolgáló készülékekkel - nem szembarát e-tinta technológiával üzemel, hanem háttérvilágítással, ráadásul a képernyője erősen tükröz is.
A Google sem pihen babérjain: 2004 óta több millió régi kiadású kötetet tett föl keresőgépére, az újabb megjelenésűekből pedig kivonatokat tesz digitálisan hozzáférhetővé. A cég hamarosan saját e-könyvekkel akar megjelenni a piacon.
Amazon, Apple, Google: szkeptikusok borzongva említik e három amerikai cég nevét, amelyek szerintük előbb vagy utóbb megfojtják a kultúra bevált formáit. Az e-könyveket kínáló német könyvkiadóknak is alkalmazkodniuk kell az amerikaiakhoz. Már javában folynak a "kemény tárgyalások", elvégre "hihetetlen méretű elosztási harc" zajlik a színfalak mögött - idézte a Süddeutsche Zeitung Ronald Schildet, az MVB (a német könyvszakma marketing cége) ügyvezető igazgatóját.
A kiadók semmiképpen sem akarnak lemaradni a "holnap vonatáról", már csak a mai láthatóság és a holnapi üzleti forgalom kedvéért sem. Ugyanakkor nem akarják áron alul elkótyavetyélni fáradságos munkával lektorált műveiket és szerzőik munkájának gyümölcsét sem. Az Amazon eleinte Amerikában kötetenként két dollárt ráfizetett a kiadói árra, hogy azután 9,99 dollárért árulhassa a szóban forgó könyvet. Az elektronizált formátumú könyvek mindenképpen olcsóbbak a hagyományosaknál, szakmai körökben terjed a félelem a dömpingtől és kalózkiadásoktól.
A tekintélyes Piper kiadó vezetője szerint a német könyvpiac nagyobb léptekkel és gyorsabb ütemben fog átállni az e-könyvekre, mint azt akár egy évvel ezelőtt bárki is gondolta volna.
A Frankfurter Allgemeine Zeitungnak nyilatkozó Marcel Hartges elmondta: a könyvkiadó cégek már nem foglakoznak azzal, hogy jó vagy rossz dolog-e a búcsú a Gutenberg-galaxistól. Egyikük sem számol azzal, hogy hamarosan már csak digitális formátumú művek kerülnek forgalomba - ám abban egyetértenek, hogy az e-könyvek piaci részesedése Németországban is nőni fog.
Erre készülve október eleje óta árusítja első elektronikus olvasókészülékét a Weltbild kiadói csoport: a kis masina ára 100 euró alatt van. A Thalia könyvkereskedő hálózat pedig még október folyamán piacra dobja saját fejlesztésű berendezését: az Oyo elnevezésű készülék 139 euróba fog kerülni.
Az Amazon internetes könyvkereskedő hálózat júliusban közölte, hogy egyes művekből már több példányt értékesített e-könyv formában, mint papíralapú változatban. Jonathan Franzen ünnepelt sikerszerző új regényéből 25 százalék digitális formátumban talált gazdára. Ebben alighanem szerepet játszott az árkülönbözet is: az e-könyv kevesebb, mint a felébe kerül (12,99 dollár) a hagyományos változatnak (28 dollár).
Az Amazon 2007 őszén dobta piacra első olvasókészülékét, a Kindle-t, amely egyelőre csak angol nyelvű változatban kapható.
Ennek segítségével közvetlenül, vezeték nélküli hálózatokon vagy mobiltelefonon keresztül, az otthoni számítógéptől függetlenül lehet letölteni könyveket - persze csak az Amazonnál történt vásárlás esetén. A harmadik generációs Kindle ára alapkivitelben mintegy 100 euró.
Az Apple cég idén tavasszal jelent meg a piacon az iPaddel, amely sok minden más mellett lehetővé teszi könyvek vásárlását és olvasását is. Utóbbi igen kényelmetlen, mivel az iPad - ellentétben a tisztán olvasást szolgáló készülékekkel - nem szembarát e-tinta technológiával üzemel, hanem háttérvilágítással, ráadásul a képernyője erősen tükröz is.
A Google sem pihen babérjain: 2004 óta több millió régi kiadású kötetet tett föl keresőgépére, az újabb megjelenésűekből pedig kivonatokat tesz digitálisan hozzáférhetővé. A cég hamarosan saját e-könyvekkel akar megjelenni a piacon.
Amazon, Apple, Google: szkeptikusok borzongva említik e három amerikai cég nevét, amelyek szerintük előbb vagy utóbb megfojtják a kultúra bevált formáit. Az e-könyveket kínáló német könyvkiadóknak is alkalmazkodniuk kell az amerikaiakhoz. Már javában folynak a "kemény tárgyalások", elvégre "hihetetlen méretű elosztási harc" zajlik a színfalak mögött - idézte a Süddeutsche Zeitung Ronald Schildet, az MVB (a német könyvszakma marketing cége) ügyvezető igazgatóját.
A kiadók semmiképpen sem akarnak lemaradni a "holnap vonatáról", már csak a mai láthatóság és a holnapi üzleti forgalom kedvéért sem. Ugyanakkor nem akarják áron alul elkótyavetyélni fáradságos munkával lektorált műveiket és szerzőik munkájának gyümölcsét sem. Az Amazon eleinte Amerikában kötetenként két dollárt ráfizetett a kiadói árra, hogy azután 9,99 dollárért árulhassa a szóban forgó könyvet. Az elektronizált formátumú könyvek mindenképpen olcsóbbak a hagyományosaknál, szakmai körökben terjed a félelem a dömpingtől és kalózkiadásoktól.
A tekintélyes Piper kiadó vezetője szerint a német könyvpiac nagyobb léptekkel és gyorsabb ütemben fog átállni az e-könyvekre, mint azt akár egy évvel ezelőtt bárki is gondolta volna.
A Frankfurter Allgemeine Zeitungnak nyilatkozó Marcel Hartges elmondta: a könyvkiadó cégek már nem foglakoznak azzal, hogy jó vagy rossz dolog-e a búcsú a Gutenberg-galaxistól. Egyikük sem számol azzal, hogy hamarosan már csak digitális formátumú művek kerülnek forgalomba - ám abban egyetértenek, hogy az e-könyvek piaci részesedése Németországban is nőni fog.
Erre készülve október eleje óta árusítja első elektronikus olvasókészülékét a Weltbild kiadói csoport: a kis masina ára 100 euró alatt van. A Thalia könyvkereskedő hálózat pedig még október folyamán piacra dobja saját fejlesztésű berendezését: az Oyo elnevezésű készülék 139 euróba fog kerülni.
További írások a rovatból
A BÁZIS harmadik, "Hálózati organizmusok" című líraantológiájának bemutatója a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon