zene
2008. 05. 19.
Kovalik Balázs rendezésében mutatja be az Anyegint az operaház
PRAE.HU/MTI
A Magyar Állami Operaházban orosz nyelven, kettős szereposztásban, május 31-én és június 1-jén mutatják be az Anyegint; Csajkovszkij operáját Kovalik Balázs művészeti vezető rendezi.
Kovalik Balázs a produkciót beharangozó hétfői budapesti sajtótájékoztatón felidézte, hogy az Anyegin rendezésére Vass Lajos eredetileg Zsámbéki Gábort kérte fel, a produkció karmestere pedig Jurij Szimonov lett volna. Ám Zsámbéki Gábor ősszel egészségi okokra hivatkozva visszalépett, így másik rendezőt kellett keresniük. Anatolij Vasziljev, a kiváló rendező és irodalomtörténész, Puskin-specialista kapott új fölkérést. Ő azonban magyar nyelvű előadást akart, e tekintetben sem tudott Jurij Szimonovval egyezségre jutni – vázolta az előzményeket Kovalik Balázs.
Mivel időközben Szimonov is lemondta közreműködését, Kovács János első karmesterre „szállt át” a zenei megvalósítás feladata. A premiert semmiképp sem kívánták elhalasztani, viszont az idő egyre fogyott – fűzte hozzá a művészeti vezető, megjegyezve, hogy a 80 tagú kórusnak például felvonásonként át kell öltöznie, ami 240 jelmezt jelent.
Úgy határoztak ezért, hogy Kovalik Balázs korábbi schwerini, illetve a miskolci operafesztiválra adaptált produkcióját újítják föl, Angelika Höckner színpadképeivel és jelmezeivel.
Kovács János és Kovalik Balázs egyaránt hangsúlyozta, hogy igyekeztek „fiatal szereposztásban, illúziót keltő énekesekkel dolgozni”. Tatjánát Bátori Éva és Frankó Tünde, Anyegint Káldi Kiss András és Molnár Levente, Lenszkijt Fekete Attila és Nyári Zoltán, Olgát Gál Erika és Mester Viktória énekli.
A zenei fölkészülésben komoly munkát végez Bartal László, aki Miskolcon már vezényelte a darabot. Mint azt Kovács János a sajtótájékoztatón elmondta, ő maga eddig nem vezényelte az Anyegint. Hangsúlyozta: fő célja ugyanaz, ami a rendezőé, Csajkovszkij finom líráját és melankóliáját megmutatni, kerülve minden hatásvadászatot.
Kovalik Balázs Csajkovszkij levelezéséből idézve rámutatott: a zeneszerző nem a kor divatos opera-monumentumát akarta megírni, okkal nevezi az Anyegint lírai jeleneteknek. Mint a komponista egyik levelében írta, „ha valaha is írtak zenét igazi szenvedéllyel, a történet és a hősök iránti szeretettel, akkor ez az Anyegin”.
Vass Lajos főigazgató az operaházat a sajtótájékoztató idején is ellepő tömegre utalva megjegyezte: nem az Anyegin miatt látszik ostromlott várnak az Ybl-palota, hanem azért, mert megkezdték a bérletek árusítását. Egy óra alatt ezer bérletet vásároltak, 12 millió forint értékben – hangsúlyozta Vass Lajos, hozzátéve, hogy ezt a közönség részéről a bizalom jelének tekinti.
Mivel időközben Szimonov is lemondta közreműködését, Kovács János első karmesterre „szállt át” a zenei megvalósítás feladata. A premiert semmiképp sem kívánták elhalasztani, viszont az idő egyre fogyott – fűzte hozzá a művészeti vezető, megjegyezve, hogy a 80 tagú kórusnak például felvonásonként át kell öltöznie, ami 240 jelmezt jelent.
Úgy határoztak ezért, hogy Kovalik Balázs korábbi schwerini, illetve a miskolci operafesztiválra adaptált produkcióját újítják föl, Angelika Höckner színpadképeivel és jelmezeivel.
Kovács János és Kovalik Balázs egyaránt hangsúlyozta, hogy igyekeztek „fiatal szereposztásban, illúziót keltő énekesekkel dolgozni”. Tatjánát Bátori Éva és Frankó Tünde, Anyegint Káldi Kiss András és Molnár Levente, Lenszkijt Fekete Attila és Nyári Zoltán, Olgát Gál Erika és Mester Viktória énekli.
A zenei fölkészülésben komoly munkát végez Bartal László, aki Miskolcon már vezényelte a darabot. Mint azt Kovács János a sajtótájékoztatón elmondta, ő maga eddig nem vezényelte az Anyegint. Hangsúlyozta: fő célja ugyanaz, ami a rendezőé, Csajkovszkij finom líráját és melankóliáját megmutatni, kerülve minden hatásvadászatot.
Kovalik Balázs Csajkovszkij levelezéséből idézve rámutatott: a zeneszerző nem a kor divatos opera-monumentumát akarta megírni, okkal nevezi az Anyegint lírai jeleneteknek. Mint a komponista egyik levelében írta, „ha valaha is írtak zenét igazi szenvedéllyel, a történet és a hősök iránti szeretettel, akkor ez az Anyegin”.
Vass Lajos főigazgató az operaházat a sajtótájékoztató idején is ellepő tömegre utalva megjegyezte: nem az Anyegin miatt látszik ostromlott várnak az Ybl-palota, hanem azért, mert megkezdték a bérletek árusítását. Egy óra alatt ezer bérletet vásároltak, 12 millió forint értékben – hangsúlyozta Vass Lajos, hozzátéve, hogy ezt a közönség részéről a bizalom jelének tekinti.