art&design
2010. 10. 03.
Egy évszázad a konyhadizájn tükrében
A konyha történetének elmúlt száz évével foglalkozik a New York-i Modern Művészetek Múzeumában megnyílt kiállítás.
Az egykor a szuterénbe vagy a ház hátsó traktusába bújtatott konyha a huszadik századra a modern dizájn laboratóriumává vált. A változás során jól nyomon követhető a fogyasztói kultúra és a nemi szerepek átalakulása.
A Counter Space: Design and the Modern Kitchen című kiállítás a múzeum gyűjteményéből állt össze, csaknem háromszáz munkát sorakoztat fel: konyhai tárgyakat, építészeti terveket, plakátokat, fényképeket, archív filmeket, nyomatokat és festményeket.
A szokatlan tárlatot az inspirálta, hogy az intézmény kollekciója tavaly különleges darabbal gazdagodott: a "frankfurti konyhát" először mutatták be a New York-i múzeumban. Az első világháború utáni típuskonyhát 1926-27-ben a német modernista építész, Margarete Schutte-Lihotzky tervezte. A modellel mintegy tízezer frankfurti lakást szereltek fel.
A frankfurti konyha jól példázza a tervezés és a társadalmi változások kölcsönhatását: a huszadik század elejének dolgozó embere kompakt és ergonomikus konyhát igényelt, beépített kellékekkel. A tárolók és a konyhai munka terének kialakítása vadonatúj utakon indult el.
"A tervezés tekintettel van a modern világ kívánalmaira: a hatékonyságra, a higiéniára, a szabványosításra és a társadalmi elvárásokra" - magyarázta Juliet Kinchin, a kiállítás kurátora.
A szabványosítás egyik példája: a barna papírzacskó. A lapos fenekű zöldséges papírzacskót Charles Stillwell tervezte a Philadelphiai Union Paper Bag Machine Co. számára. A termék 1883-ban kapott először amerikai szabadalmat.
A kiállítás érdekessége Frank Lloyd Wright sztárépítész litográfiája is, amely azt ábrázolja, milyen változatosan lehet összerakni a szabványra készült elemekből az előre gyártott, amerikai háztípust.
A második világháború utáni korszak első évtizedei az amerikai fogyasztói társadalom fejlődését tükrözik a konyhákban. Az éra jellegzetes tárgyai - a Tupper Corp. hűtőgépbe gyártott ételtárolói vagy a Chemex kávéfőző - az amerikai gazdasági fellendülés szimbólumává váltak, miközben Európa még alig kecmergett fel a háború okozta sokkból.
Az ötvenes években a konyha még egyértelműen a nők birodalma volt, de kialakításában és felszerelésében jól érzékelhető a törekvés, hogy a konyhai munka praktikusabb és gyorsabb legyen. A kiállított dokumentumok között olvasható New Kitchen Built to Fit Your Wife című 1953-ból származó cikk arról a tesztkonyháról szól, amelyet a hatékonysági tanulmányok alapján a Cornell Egyetem Lakásépítési Kutatóközpontja fejlesztett ki 1952-ben a konyhai munka megkönnyítésére.
Az európai konyhatervezés hatvanas-hetvenes évekbeli virágzását egy modern, könnyen költöztethető konyha reprezentálja. Ezt a konyhatípust - amely egyfajta frankfurti konyha-változat a fiatal, mobilgeneráció számára - Virgilio Forchiassin tervezte 1968-ban az olasz Snaidero cég megrendelésére.
A kiállítást kortárs művészek olyan munkái zárják, amelyekben a konyha mint a nemi szerepek, a gazdasági és a politikai élet lenyomata jelenik meg. A látogatók megnézhetik Cindy Sherman filmes konyhai zöldségcsendéleteit, William Eggleston sütő- és fagyasztóbelsőket ábrázoló fotóit és Laurie Simmons babaház felvételeit, amelyekkel a családi élettel kapcsolatos érzéseit fogalmazta meg.
A múzeum konyhatörténeti tárlata 2011. március 14-ig tekinthető meg.
A Counter Space: Design and the Modern Kitchen című kiállítás a múzeum gyűjteményéből állt össze, csaknem háromszáz munkát sorakoztat fel: konyhai tárgyakat, építészeti terveket, plakátokat, fényképeket, archív filmeket, nyomatokat és festményeket.
A szokatlan tárlatot az inspirálta, hogy az intézmény kollekciója tavaly különleges darabbal gazdagodott: a "frankfurti konyhát" először mutatták be a New York-i múzeumban. Az első világháború utáni típuskonyhát 1926-27-ben a német modernista építész, Margarete Schutte-Lihotzky tervezte. A modellel mintegy tízezer frankfurti lakást szereltek fel.
A frankfurti konyha jól példázza a tervezés és a társadalmi változások kölcsönhatását: a huszadik század elejének dolgozó embere kompakt és ergonomikus konyhát igényelt, beépített kellékekkel. A tárolók és a konyhai munka terének kialakítása vadonatúj utakon indult el.
"A tervezés tekintettel van a modern világ kívánalmaira: a hatékonyságra, a higiéniára, a szabványosításra és a társadalmi elvárásokra" - magyarázta Juliet Kinchin, a kiállítás kurátora.
A szabványosítás egyik példája: a barna papírzacskó. A lapos fenekű zöldséges papírzacskót Charles Stillwell tervezte a Philadelphiai Union Paper Bag Machine Co. számára. A termék 1883-ban kapott először amerikai szabadalmat.
A kiállítás érdekessége Frank Lloyd Wright sztárépítész litográfiája is, amely azt ábrázolja, milyen változatosan lehet összerakni a szabványra készült elemekből az előre gyártott, amerikai háztípust.
A második világháború utáni korszak első évtizedei az amerikai fogyasztói társadalom fejlődését tükrözik a konyhákban. Az éra jellegzetes tárgyai - a Tupper Corp. hűtőgépbe gyártott ételtárolói vagy a Chemex kávéfőző - az amerikai gazdasági fellendülés szimbólumává váltak, miközben Európa még alig kecmergett fel a háború okozta sokkból.
Az ötvenes években a konyha még egyértelműen a nők birodalma volt, de kialakításában és felszerelésében jól érzékelhető a törekvés, hogy a konyhai munka praktikusabb és gyorsabb legyen. A kiállított dokumentumok között olvasható New Kitchen Built to Fit Your Wife című 1953-ból származó cikk arról a tesztkonyháról szól, amelyet a hatékonysági tanulmányok alapján a Cornell Egyetem Lakásépítési Kutatóközpontja fejlesztett ki 1952-ben a konyhai munka megkönnyítésére.
Az európai konyhatervezés hatvanas-hetvenes évekbeli virágzását egy modern, könnyen költöztethető konyha reprezentálja. Ezt a konyhatípust - amely egyfajta frankfurti konyha-változat a fiatal, mobilgeneráció számára - Virgilio Forchiassin tervezte 1968-ban az olasz Snaidero cég megrendelésére.
A kiállítást kortárs művészek olyan munkái zárják, amelyekben a konyha mint a nemi szerepek, a gazdasági és a politikai élet lenyomata jelenik meg. A látogatók megnézhetik Cindy Sherman filmes konyhai zöldségcsendéleteit, William Eggleston sütő- és fagyasztóbelsőket ábrázoló fotóit és Laurie Simmons babaház felvételeit, amelyekkel a családi élettel kapcsolatos érzéseit fogalmazta meg.
A múzeum konyhatörténeti tárlata 2011. március 14-ig tekinthető meg.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon