art&design
2010. 10. 01.
Ötvenezren látták a Munkácsy-trilógiát
Április vége óta már csaknem ötvenezer látogatót fogadott a Munkácsy Mihály három legjelentősebb bibliai témájú festményét bemutató kiállítás Pécsett. Az Ecce Homo, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című alkotás együtt először és feltehetően utoljára látható a baranyai megyeszékhelyen.
A zárása előtt egy hónappal csaknem ötvenezer érdeklődőt fogadott már a tárlat - mondta az MTI-nek Gamus Árpád, a Pécsi Galéria vezetője, aki szerint elégedettek lehetnek ezzel a látogatottsággal, hiszen mintegy hatvanezer látogatóban bíztak a kiállítás megnyitása előtt.
Hozzátette: nehéz összehasonlítani Pécset a Munkácsy-képeknek eredetileg otthont adó Debrecennel, egyrészt a baranyai megyeszékhely kisebb, másrészt a hajdúsági városba jelentős a határon túlról érkező magyarok száma. Pécs mintegy harmincmillió forintot költött arra, hogy eleget tegyen az április 24-én nyílt tárlat követelte szigorú feltételeknek.
A Pécsi Galériának át kellett alakíttatnia az egyedüli helyszínként szóba jöhető helyiséget, a Nagy Lajos Gimnázium dísztermét. A szerződésben különböző műszaki, klíma- és biztonsági berendezések elhelyezését írták elő, a falakat a legjobb hatás elérése érdekében angolvörösre festették. A képek védelme érdekében a teremben állandóan 20 Celsius fokot és 50 százalékos páratartalmat kell biztosítani, a műkincsekre éjjel-nappal őrök vigyáznak.
Az Ecce Homo, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt tizenhat év munkásságát öleli fel, a monumentális alkotások Munkácsy legjelentősebb bibliai témájú festményeinek tekinthetők. Közülük az Ecce Homo azért is különleges, mert ez volt a művész utolsó képe, amelyet már nagy betegen készített.
A három alkotás kölcsönzéséhez a három tulajdonos - Hajdú-Bihar megye önkormányzata, Pákh Imre műgyűjtő és a kanadai Hamilton Galéria - hozzájárulására szükség volt. Bár a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című festményt az elmúlt években többször szállították a tengerentúlra és vissza, az Ecce Homo idén áprilist megelőzően nyolcvan évig nem hagyta el a debreceni Déri Múzeum falait. A trilógiát október 31-ig láthatja a közönség a baranyai megyeszékhelyen.
Hozzátette: nehéz összehasonlítani Pécset a Munkácsy-képeknek eredetileg otthont adó Debrecennel, egyrészt a baranyai megyeszékhely kisebb, másrészt a hajdúsági városba jelentős a határon túlról érkező magyarok száma. Pécs mintegy harmincmillió forintot költött arra, hogy eleget tegyen az április 24-én nyílt tárlat követelte szigorú feltételeknek.
A Pécsi Galériának át kellett alakíttatnia az egyedüli helyszínként szóba jöhető helyiséget, a Nagy Lajos Gimnázium dísztermét. A szerződésben különböző műszaki, klíma- és biztonsági berendezések elhelyezését írták elő, a falakat a legjobb hatás elérése érdekében angolvörösre festették. A képek védelme érdekében a teremben állandóan 20 Celsius fokot és 50 százalékos páratartalmat kell biztosítani, a műkincsekre éjjel-nappal őrök vigyáznak.
Az Ecce Homo, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt tizenhat év munkásságát öleli fel, a monumentális alkotások Munkácsy legjelentősebb bibliai témájú festményeinek tekinthetők. Közülük az Ecce Homo azért is különleges, mert ez volt a művész utolsó képe, amelyet már nagy betegen készített.
A három alkotás kölcsönzéséhez a három tulajdonos - Hajdú-Bihar megye önkormányzata, Pákh Imre műgyűjtő és a kanadai Hamilton Galéria - hozzájárulására szükség volt. Bár a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című festményt az elmúlt években többször szállították a tengerentúlra és vissza, az Ecce Homo idén áprilist megelőzően nyolcvan évig nem hagyta el a debreceni Déri Múzeum falait. A trilógiát október 31-ig láthatja a közönség a baranyai megyeszékhelyen.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz