bezár
 

art&design

2010. 09. 30.
Salgótarjánban a Gyönyörök kertjének másolata
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Gyönyörök kertje című kora középkori festménynek, Hieronymus Bosch nagyméretű szárnyas oltárképének teljes tanulmány-másolatát csütörtöktől láthatja a nagyközönség Salgótarjánban. Az alkotó, Muhari-Papp Sándor Balázs 13 évig dolgozott a festményen.

prae.hu

Az 5-ször 3 méteres, egy-egy behajtható szárnnyal készült hármas oltárkép betölti a József Attila Művelődési és Konferenciaközpont üvegcsarnokának egyik falát.

A ritkaságnak számító tanulmány-másolat eddig a felújítás alatt álló fővárosi Magyar Kultúra Házában volt látható, és személyes ismeretség, a salgótarjáni Tomka István és Muhari-Papp Sándor Balázs barátságának köszönhetően került a nógrádi megyeszékhelyre a következő két évre.

A triptichon három témája a földi gyönyörök kertje, a Paradicsom és a Pokol, az eredeti festmény a németalföldi Bosch egyik legismertebb műve.

Földi Péter Kossuth-díjas festőművész a salgótarjáni átadáson a 13 évig tartó vállalkozás okait kutatva analógiákat sorolt. Így felidézte, hogy a görög szobrok nagy része római másolatban maradt fenn, Leonardo da Vinci elpusztult falképét Rubens másolatáról ismerhetjük, "s ennek mentén elképzelhetjük, hogy Leonardo mit alkotott, ugyanakkor a Rubens-kép szuverenitása úgy nyitotta meg a leonardói üzenet kapuját, hogy a reneszánsz átment a barokkba".

Ehhez hasonlította Muhari-Papp Sándor Balázs munkáját. Mint mondta, felvállalta a kép leképezését és azt, hogy megélésével, lemásolásával olyan eszközrendszerhez jut, amivel a saját gondolatait is képes lesz minden gát nélkül kifejezni.

"Hihetetlennek" nevezte az áldozatos, kitartó, kietlenül hosszadalmas alkotói folyamatot, amivel négyzetcentiméterről négyzetcentiméterre történő leképezéssel készült a másolat.

A 46 éves Muhari-Papp Sándor Balázs 18 évesen kezdte a Gyönyörök kertje másolását egy békásmegyeri panellakásban, amelynek egyik szobáját szinte elfoglalta a kép, amely mellett egy matracon aludt. Amikor a festmény elkészült, ki kellett vágni a lakás falát, hogy ki tudják emelni a műalkotást.

A festő akrillal és magyar temperával dolgozott, mert erre volt pénze, és az eredeti festményen egy dolgot változtatott meg: a Pokol egyfejű sertését - ami Bosch képén egy apácát szimbolizál - ő kétfejűnek ábrázolta.

A munkát négyzetrácsos átrajzolással kezdte, közben pályaudvari rakodómunkásként vagy építkezéseken dolgozott. Mint mondta, ebben a képben minden benne van, amit szeretett volna, amiért a tanulmányait folytatta. Elmesélte, hogy az Árpád-híd környékén vásárolta meg és kötelekkel kötözte magára az óriási farostlemezt, majd gyalog vitte ki Békásmegyerre.

A festő pillanatról pillanatra végigdokumentálta fotókkal a 13 éves folyamatot.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Prae Kiadói nap Pécsett
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés