art&design
2010. 09. 27.
Egy üvegművész alkotásai Pécsen
Az üvegművészet elismert alkotója, a román Ioan Nemtoi munkáiból nyílik kiállítás a pécsi tudásközpontban kedden.
"A tárlat anyagát képező huszonegy üvegszobor és tizenkét nagyobb installáció így együtt még sohasem volt látható, a művekből megismerhető Nemtoi üveguniverzuma" - áll a Pécs2010 Sajtóirodának hétfőn az MTI-hez eljuttatott tájékoztatójában.
A Budapesti Román Kulturális Intézet közreműködésével a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program keretében megnyíló kiállításnak nincs meghatározott témája, de azon több, a vallás ihlette tárgyat, köztük a képzőművész Édenkert és Az utolsó vacsora című alkotását is megtekinthetik az érdeklődők.
Ioan Nemtoi 1964. január 14-én született Romániában, a Botosani megyei Trusesti községben. 1991-ben diplomázott a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskolán, kerámia-üveg-fém szakon és ugyanebben az évben vették fel a Romániai Képzőművészek Szövetségébe. 1991-1993 között ösztöndíjasként a híres svédországi üveggyár, a Kosta Boda műhelyében folytatta tanulmányait.
Mára széleskörűen ismert és elismert, elsősorban üvegszobrai sajátos szín- és formavilága miatt. Az izzó üveget hatalmas struktúrákba és formákba rendezi, azok már-már nem is egyszerű, üvegből fújt szobrok, hanem önálló entitások. Nemtoi üvegvilága egy nonkonformista univerzum, amelyet az áttetsző vagy matt felszínek, a forma és a színek szimbiózisa hozott létre.
A művészt az általa alkalmazott sajátos vörös szín tette igazán híressé, munkáit összetéveszthetetlenné. Sanda Miller londoni műkritikus azt írta róla, hogy a "Nemtoi-vörösnek", amely nagyon hasonlít a pompeji vöröshöz, vagy a Tiziano festményein látható vöröshöz, és annyira egyedi, mint a voroneti kolostorok kékje, különös szerepe van Nemtoi egész életművében.
"Ez inkább egy finom, mintsem egy nyers vörös, amely tökéletesen illeszkedik az üveghez, amelynek matt felülete kiemeli a természetes anyag tökéletességét, és amelyről a korallok jutnak az ember eszébe" - jegyezte meg a kritikus.
Ioan Nemtoi a saját művészetéről azt mondja: szerelmes az üvegbe, ebbe a felettébb érdekes anyagba, amely törékeny, mégis ellenáll az időnek, illetve hol folyékony, hol szilárd. "Csupán a szeszélyességéből kiindulva végtelenségig tartó beszélgetést lehet folytatni róla.
Művészként önkifejezésre használom; felfedezem a sokoldalúságát, és próbálom feszíteni technikai és eszmei határait, abban reménykedve, hogy az eredmény legalább annyira elbűvöli a nézőt, mint engem a teljes alkotási folyamat" - vallja.
A román művész a tavalyi tavaszi fesztiválon a Művészetek Palotájában mutatkozott be először Magyarországon Pedig csak üveg! című kiállításával, de munkáit Londonban, New-Yorkban és Bécsben is megcsodálhatták már. Pécsi tárlata október 29-ig látható a tudásközpontban.
A Budapesti Román Kulturális Intézet közreműködésével a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program keretében megnyíló kiállításnak nincs meghatározott témája, de azon több, a vallás ihlette tárgyat, köztük a képzőművész Édenkert és Az utolsó vacsora című alkotását is megtekinthetik az érdeklődők.
Ioan Nemtoi 1964. január 14-én született Romániában, a Botosani megyei Trusesti községben. 1991-ben diplomázott a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskolán, kerámia-üveg-fém szakon és ugyanebben az évben vették fel a Romániai Képzőművészek Szövetségébe. 1991-1993 között ösztöndíjasként a híres svédországi üveggyár, a Kosta Boda műhelyében folytatta tanulmányait.
Mára széleskörűen ismert és elismert, elsősorban üvegszobrai sajátos szín- és formavilága miatt. Az izzó üveget hatalmas struktúrákba és formákba rendezi, azok már-már nem is egyszerű, üvegből fújt szobrok, hanem önálló entitások. Nemtoi üvegvilága egy nonkonformista univerzum, amelyet az áttetsző vagy matt felszínek, a forma és a színek szimbiózisa hozott létre.
A művészt az általa alkalmazott sajátos vörös szín tette igazán híressé, munkáit összetéveszthetetlenné. Sanda Miller londoni műkritikus azt írta róla, hogy a "Nemtoi-vörösnek", amely nagyon hasonlít a pompeji vöröshöz, vagy a Tiziano festményein látható vöröshöz, és annyira egyedi, mint a voroneti kolostorok kékje, különös szerepe van Nemtoi egész életművében.
"Ez inkább egy finom, mintsem egy nyers vörös, amely tökéletesen illeszkedik az üveghez, amelynek matt felülete kiemeli a természetes anyag tökéletességét, és amelyről a korallok jutnak az ember eszébe" - jegyezte meg a kritikus.
Ioan Nemtoi a saját művészetéről azt mondja: szerelmes az üvegbe, ebbe a felettébb érdekes anyagba, amely törékeny, mégis ellenáll az időnek, illetve hol folyékony, hol szilárd. "Csupán a szeszélyességéből kiindulva végtelenségig tartó beszélgetést lehet folytatni róla.
Művészként önkifejezésre használom; felfedezem a sokoldalúságát, és próbálom feszíteni technikai és eszmei határait, abban reménykedve, hogy az eredmény legalább annyira elbűvöli a nézőt, mint engem a teljes alkotási folyamat" - vallja.
A román művész a tavalyi tavaszi fesztiválon a Művészetek Palotájában mutatkozott be először Magyarországon Pedig csak üveg! című kiállításával, de munkáit Londonban, New-Yorkban és Bécsben is megcsodálhatták már. Pécsi tárlata október 29-ig látható a tudásközpontban.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról