art&design
2010. 09. 15.
Megérkezett a Szépművészetibe Klimt egyik főműve
Megérkeztek a műtárgyak a Szépművészeti Múzeum szeptember 23-án nyíló, Nuda Veritas - Gustav Klimt és a bécsi szecesszió kezdetei 1895-1905 című tárlatra, amely az intézmény utolsó nagy kiállítása a várhatóan januárban kezdődő átépítés előtt. Gustav Klimt egyik főművét, a Nuda Veritast a sajtó jelenlétében csomagolták ki szerda délelőtt.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója elmondta: a 202 műalkotást felvonultató tárlat a bécsi Secession művészegyesület Gustav Klimt nevével fémjelzett korai szakaszát mutatja be. A 2011. január 9-éig látható kiállításon körülbelül hetven művész alkotását csodálhatják meg a látogatók, Gustav Klimttől 57 művet mutatnak be.
A főigazgató hangsúlyozta: a kiállítás nagyrészt a rajzokra és a sokszorosított grafikákra koncentrál, ezeket néhány kiemelkedő festménnyel egészítettek ki, köztük a leghíresebbel, a Nuda Veritas - a meztelen igazság című képpel és további hat Klimt-festménnyel.
Baán László kiemelte: a tárlat törzsanyagát a bécsi Albertina adta, de érkeztek művek osztrák, svájci, amerikai és japán köz- és magángyűjteményekből is.
Baán László szerint a tárlat egyik kuriózuma a Japánból érkező Arany lovas - Az élet harc című kép. Mint fogalmazott, ezért még Bécsből is érdemes idelátogatni. Ugyanakkor hozzátette: ez a műalkotás csupán hét hétig lesz látható.
A jövő csütörtökön nyíló kiállítást eredetileg 2008-ban szerették volna megvalósítani a Ferdinand Hodler-tárlattal egy időben, de a Nuda Veritast akkor műtárgyvédelmi okokból nem engedték külföldre az osztrák hatóságok. A főmű nélkül pedig nem akarták megrendezi a tárlatot.
Marian Bisanz-Prakken, a bécsi Albertina művészettörténésze, a tárlat kurátora elmondta: a kiállítás 1895-től 1905-ig tekinti át az osztrák művészettörténészet hatásában leggazdagabb időszakát, az Ausztria Képzőművészeinek Egyesülete, a Secession megalakulásától a Klimt-csoport kilépéséig. Mint fogalmazott, a Nuda Veritas egy évvel az egyesület megalakulása után született, és újszerű képi megfogalmazása, a női alak erotikus kisugárzása akkor sokakban felháborodást keltett, "sokkolta a közvéleményt".
Kiemelte: a kép kerete is remekmű, amelyet a festő testvére, az aranyműves Georg Klimt készített.
Gonda Zsuzsa, a tárlat társkurátora ismertette a kiállítás szerkezetét. Mint elmondta: történetiségében mutatják be a bécsi szecesszió kezdetét, így láthatók lesznek az egyesület megalapításában részt vevő művészek korai munkái is. Külön fejezetet szenteltek a Ver Sacrum (Szent tavasz) folyóiratnak, amelynek hat évfolyamát ezen alkotók illusztrálták, valamint az 1902-es Beethoven-kiállításnak, amely szerinte a korszak összművészeti törekvéseit tetőzte be. A tárlaton kiemelt szerepet kap az egyesült első elnöke, Gustav Klimt.
Felidézik a Klimt művészetének meghatározó állomását jelentő, a bécsi egyetem fakultásait szimbolizáló három, időközben megsemmisült mennyezetképet, vázlatok segítségével ismerhetik meg a látogatók a Beethoven-fríz elkészülésének állomásait, de bepillanthatnak az alkotó portréművészetébe és erotikus rajzaiba is.
A nemzetközi kontextus megteremtése érdekében a tárlaton láthatóak lesznek például Cézanne, Degas, Toulouse-Lautrec, Gauguin, Munch vagy Hodler munkái is - ezeket a képeket a kurátorok a Szépművészeti és az Albertina grafikai gyűjteményéből válogatták. A tárlaton a hazai művészetet egyetlen alkotó képviseli, Kövesházi Kalmár Elza két kisebb szobra.
A kiállítás mintegy száz millió forintból valósul meg, a Nuda Veritas biztosítási értéke 25 millió euró, azaz mintegy 7 milliárd forint, az egész tárlatot 35 milliárd forintra biztosították.
A főigazgató hangsúlyozta: a kiállítás nagyrészt a rajzokra és a sokszorosított grafikákra koncentrál, ezeket néhány kiemelkedő festménnyel egészítettek ki, köztük a leghíresebbel, a Nuda Veritas - a meztelen igazság című képpel és további hat Klimt-festménnyel.
Baán László kiemelte: a tárlat törzsanyagát a bécsi Albertina adta, de érkeztek művek osztrák, svájci, amerikai és japán köz- és magángyűjteményekből is.
Baán László szerint a tárlat egyik kuriózuma a Japánból érkező Arany lovas - Az élet harc című kép. Mint fogalmazott, ezért még Bécsből is érdemes idelátogatni. Ugyanakkor hozzátette: ez a műalkotás csupán hét hétig lesz látható.
A jövő csütörtökön nyíló kiállítást eredetileg 2008-ban szerették volna megvalósítani a Ferdinand Hodler-tárlattal egy időben, de a Nuda Veritast akkor műtárgyvédelmi okokból nem engedték külföldre az osztrák hatóságok. A főmű nélkül pedig nem akarták megrendezi a tárlatot.
Marian Bisanz-Prakken, a bécsi Albertina művészettörténésze, a tárlat kurátora elmondta: a kiállítás 1895-től 1905-ig tekinti át az osztrák művészettörténészet hatásában leggazdagabb időszakát, az Ausztria Képzőművészeinek Egyesülete, a Secession megalakulásától a Klimt-csoport kilépéséig. Mint fogalmazott, a Nuda Veritas egy évvel az egyesület megalakulása után született, és újszerű képi megfogalmazása, a női alak erotikus kisugárzása akkor sokakban felháborodást keltett, "sokkolta a közvéleményt".
Kiemelte: a kép kerete is remekmű, amelyet a festő testvére, az aranyműves Georg Klimt készített.
Gonda Zsuzsa, a tárlat társkurátora ismertette a kiállítás szerkezetét. Mint elmondta: történetiségében mutatják be a bécsi szecesszió kezdetét, így láthatók lesznek az egyesület megalapításában részt vevő művészek korai munkái is. Külön fejezetet szenteltek a Ver Sacrum (Szent tavasz) folyóiratnak, amelynek hat évfolyamát ezen alkotók illusztrálták, valamint az 1902-es Beethoven-kiállításnak, amely szerinte a korszak összművészeti törekvéseit tetőzte be. A tárlaton kiemelt szerepet kap az egyesült első elnöke, Gustav Klimt.
Felidézik a Klimt művészetének meghatározó állomását jelentő, a bécsi egyetem fakultásait szimbolizáló három, időközben megsemmisült mennyezetképet, vázlatok segítségével ismerhetik meg a látogatók a Beethoven-fríz elkészülésének állomásait, de bepillanthatnak az alkotó portréművészetébe és erotikus rajzaiba is.
A nemzetközi kontextus megteremtése érdekében a tárlaton láthatóak lesznek például Cézanne, Degas, Toulouse-Lautrec, Gauguin, Munch vagy Hodler munkái is - ezeket a képeket a kurátorok a Szépművészeti és az Albertina grafikai gyűjteményéből válogatták. A tárlaton a hazai művészetet egyetlen alkotó képviseli, Kövesházi Kalmár Elza két kisebb szobra.
A kiállítás mintegy száz millió forintból valósul meg, a Nuda Veritas biztosítási értéke 25 millió euró, azaz mintegy 7 milliárd forint, az egész tárlatot 35 milliárd forintra biztosították.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával