art&design
2008. 05. 16.
Andreas Fogarasi Arany Oroszlán-díjas műve az Ernst Múzeumban
Szombattól látható a budapesti Ernst Múzeumban Andreas Fogarasi Információ című tárlata, melyen kiállítják a 2007-es Velencei Biennále-győztes Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című munkáját. Az Arany Oroszlán-díjas videoinstalláció mellett a tárlat látogatói a magyar-osztrák művész korábbi alkotásait is megtekinthetik.
Andreas Fogarasi a biennále Magyar Pavilonjának kiállítási terébe az installáció szerves részét képező, kívül-belül fekete boxokat helyezett, melyekben a művész által készített, hat fővárosi művelődési házról szóló, rövid videofilmeket vetítettek.
„A velencei mű sok kérdést vetett fel annak idején, de ilyenek a jó alkotások” – jegyezte meg a megnyitót megelőző pénteki sajtótájékoztatón Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. Mint elárulta, az installációt szerették volna megismertetni a szélesebb hazai közönséggel is, közben azonban abban egyeztek meg a Bécsben élő, magyar származású alkotóval, hogy a tárlaton a művész korábbi munkásságát is bemutatják.
Andreas Fogarasi elmondása szerint fontosnak tartotta, hogy a kiállítás látogatói kontextusba tudják helyezni az Arany Oroszlán-díjas videoinstallációt: „az Ernst Múzeumban látható korábbi munkáimon keresztül jobban felismerhetők azok a témák, amelyek engem foglalkoztatnak – a kulturális identitás, a spektákulum, az építészet és a kulturális terek”.
A művész a kiállítás címét indokolva elmondta: munkássága fő eleme az információközlés. Mint megjegyezte, tevékenysége „dokumentálásnak” tűnhet, de ennél többről van szó, szeretné nézőit elgondolkodtatni. „Ezért helyeztem el az egyik terem közepére egy emelkedő fekete rámpát: ha fellép rá a látogató, más nézőpontból látja a kiállítást, így egy pici elem révén hirtelen egészen másként élheti át a látottakat” – mutatott rá a művész.
A sajtótájékoztatón Boros Géza, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) főosztályvezető-helyettese bejelentette: Andreas Fogarasi a kiállítás megnyitóján, pénteken Pro Cultura Hungariae-díjat vehet át.
Boros Géza a művészt méltatva megjegyezte, a tárlat címe jellemző Andreas Fogarasira, aki mindig erősen redukált eszközökkel, lényegre törően dolgozik. „Az Információ egyszerű, prózai cím, mely Fogarasi művészi megközelítésmódjáról is árulkodik” – tette hozzá.
A kiállításra belépve a látogatót a tavaly elnyert Arany Oroszlán fogadja. A Kultur und Freizeit mellett a művész különböző technikákkal és műfajokban készült műveit válogatta össze, melyek közül a legkorábbi 16 éves korából származik. A tárlaton látható többek között a Váci utcát képzeletben meghosszabbító 2002-es kisfilm, elvihető képeslapokra nyomtatott fotó, német és orosz autógyárakat bemutató, showroom-szerű szobrászati installáció, valamint egy 120 német város hivatalos logóiból összeállított, a kulturális identitást boncolgató videó.
Andreas Fogarasi kiemelte Parc du Trianon (Kultúrpark) című, ötrészes fotósorozatát, mely „a magyar nemzet identitásának traumatikus helyét” egy szponzori rendezvény előkészületei közben ábrázolja.
„A velencei mű sok kérdést vetett fel annak idején, de ilyenek a jó alkotások” – jegyezte meg a megnyitót megelőző pénteki sajtótájékoztatón Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. Mint elárulta, az installációt szerették volna megismertetni a szélesebb hazai közönséggel is, közben azonban abban egyeztek meg a Bécsben élő, magyar származású alkotóval, hogy a tárlaton a művész korábbi munkásságát is bemutatják.
Andreas Fogarasi elmondása szerint fontosnak tartotta, hogy a kiállítás látogatói kontextusba tudják helyezni az Arany Oroszlán-díjas videoinstallációt: „az Ernst Múzeumban látható korábbi munkáimon keresztül jobban felismerhetők azok a témák, amelyek engem foglalkoztatnak – a kulturális identitás, a spektákulum, az építészet és a kulturális terek”.
A művész a kiállítás címét indokolva elmondta: munkássága fő eleme az információközlés. Mint megjegyezte, tevékenysége „dokumentálásnak” tűnhet, de ennél többről van szó, szeretné nézőit elgondolkodtatni. „Ezért helyeztem el az egyik terem közepére egy emelkedő fekete rámpát: ha fellép rá a látogató, más nézőpontból látja a kiállítást, így egy pici elem révén hirtelen egészen másként élheti át a látottakat” – mutatott rá a művész.
A sajtótájékoztatón Boros Géza, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) főosztályvezető-helyettese bejelentette: Andreas Fogarasi a kiállítás megnyitóján, pénteken Pro Cultura Hungariae-díjat vehet át.
Boros Géza a művészt méltatva megjegyezte, a tárlat címe jellemző Andreas Fogarasira, aki mindig erősen redukált eszközökkel, lényegre törően dolgozik. „Az Információ egyszerű, prózai cím, mely Fogarasi művészi megközelítésmódjáról is árulkodik” – tette hozzá.
A kiállításra belépve a látogatót a tavaly elnyert Arany Oroszlán fogadja. A Kultur und Freizeit mellett a művész különböző technikákkal és műfajokban készült műveit válogatta össze, melyek közül a legkorábbi 16 éves korából származik. A tárlaton látható többek között a Váci utcát képzeletben meghosszabbító 2002-es kisfilm, elvihető képeslapokra nyomtatott fotó, német és orosz autógyárakat bemutató, showroom-szerű szobrászati installáció, valamint egy 120 német város hivatalos logóiból összeállított, a kulturális identitást boncolgató videó.
Andreas Fogarasi kiemelte Parc du Trianon (Kultúrpark) című, ötrészes fotósorozatát, mely „a magyar nemzet identitásának traumatikus helyét” egy szponzori rendezvény előkészületei közben ábrázolja.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával