film
2010. 09. 10.
Főhet a feje Tarantinónak
Nem lesz könnyű dolga a Quentin Tarantino vezette zsűrinek a velencei filmfesztivál Arany Oroszlán-díjainak odaítélésekor, mivel elemzők szerint a szombaton befejeződő filmmustrán nem kerültek elő igazi remekművek.
A 24 versenyfilmet felvonultató program - a patinás múltú fesztivál eddigi legfiatalabb rendezőgárdájával - jó színvonalú és műfajilag változatos munkákat tárt a közönség elé, de sem a kritikusok, sem a közönség nem tette le a voksát egyetlen film mellett, holott tavaly a Lebanon vagy két éve A pankrátor egyértelmű nyertesként magasodott ki a mezőnyből.
"A filmek általában nagyon jók, de egybe sem lehetett beleszeretni" - értékelt az Il Foglio című olasz napilap szerkesztőségi cikke, amely végül azért a Venus noire (Fekete Vénusz) győzelmére tippelt.
A 2010-es fesztivált az ág is húzta: a pénzügyi válság miatt érezhetően apadt a költségvetés, még nem készült el az új fesztiválhelyszín, esős idő rontotta a látogatók kedvét, és a csütörtökön kezdődött Torontói Filmfesztivál szinte kiszippantotta a filmvilág csillagait a lagúnák városából.
Az esélylatolgatók többek között a kínai Le fossé (A verem) című dokumentumdrámát és a Ovszjanki (Citromsármány) című orosz filmet emlegetik. Előbbi az ötvenes évek kegyetlen kínai átnevelő lágereiről beszél az túlélők beszámolói alapján.
Az utóbbi egy kihaló kisebbségi kultúrát felidézve a szerelem és a halál drámáját fogalmazza meg. Alekszej Fedorcsenko szerelmi rekviemfilmje olyan hétköznapi emberekről mesél, akik annyira észrevétlenül élnek körülöttünk, mint az orosz erdők apró zöldessárga madárkái, a citromsármányok, és senki sem sejti, mekkora szenvedélyek dúlnak bennük.
"Mindkét film egyaránt bizonyítja, hogy a mozi néha a próza mellett költői is lehet" -írta Derek Malcolm brit filmkritikus az orosz produkciót értékelő kritikájában.
A Venus noire (Fekete Vénusz) című francia rasszizmusdráma - annak ellenére, hogy a XIX. század elején játszódik, és egy dél-afrikai rabszolganő tragikus és megalázó sorsát meséli el - egyértelmű tiltakozás napjaink fajgyűlölete ellen. Abdellatif Kechiche rendező filmje főhőséül amatőr szereplőt választott, aki sok szakértő szerint elnyerheti a legjobb alakítás díját.
A színésznők közül még a fesztivál nyitófilmjeként levetített Black Swan (Fekete hattyú) sztárját, Natalie Portmant is esélyesnek tartják az Arany Oroszlánra.
A férfiak között legtöbben Vincent Gallo alakításával voltak elégedettek. Az Essential Killing című lengyel dráma főszereplője életéért küzdő afgán szökevényt játszott a párbeszédek nélküli filmben.
A szakértők azért arra is emlékeztettek, hogy a zsűrielnök Tarantino az ázsiai mozi nagy rajongója, ezért Miike Takasi 13 Assassins (13 bérgyilkos) című harcművészeti produkcióját bizonyára nem hagyja figyelmen kívül a díjakkal kapcsolatos fontolgatásánál.
"A filmek általában nagyon jók, de egybe sem lehetett beleszeretni" - értékelt az Il Foglio című olasz napilap szerkesztőségi cikke, amely végül azért a Venus noire (Fekete Vénusz) győzelmére tippelt.
A 2010-es fesztivált az ág is húzta: a pénzügyi válság miatt érezhetően apadt a költségvetés, még nem készült el az új fesztiválhelyszín, esős idő rontotta a látogatók kedvét, és a csütörtökön kezdődött Torontói Filmfesztivál szinte kiszippantotta a filmvilág csillagait a lagúnák városából.
Az esélylatolgatók többek között a kínai Le fossé (A verem) című dokumentumdrámát és a Ovszjanki (Citromsármány) című orosz filmet emlegetik. Előbbi az ötvenes évek kegyetlen kínai átnevelő lágereiről beszél az túlélők beszámolói alapján.
Az utóbbi egy kihaló kisebbségi kultúrát felidézve a szerelem és a halál drámáját fogalmazza meg. Alekszej Fedorcsenko szerelmi rekviemfilmje olyan hétköznapi emberekről mesél, akik annyira észrevétlenül élnek körülöttünk, mint az orosz erdők apró zöldessárga madárkái, a citromsármányok, és senki sem sejti, mekkora szenvedélyek dúlnak bennük.
"Mindkét film egyaránt bizonyítja, hogy a mozi néha a próza mellett költői is lehet" -írta Derek Malcolm brit filmkritikus az orosz produkciót értékelő kritikájában.
A Venus noire (Fekete Vénusz) című francia rasszizmusdráma - annak ellenére, hogy a XIX. század elején játszódik, és egy dél-afrikai rabszolganő tragikus és megalázó sorsát meséli el - egyértelmű tiltakozás napjaink fajgyűlölete ellen. Abdellatif Kechiche rendező filmje főhőséül amatőr szereplőt választott, aki sok szakértő szerint elnyerheti a legjobb alakítás díját.
A színésznők közül még a fesztivál nyitófilmjeként levetített Black Swan (Fekete hattyú) sztárját, Natalie Portmant is esélyesnek tartják az Arany Oroszlánra.
A férfiak között legtöbben Vincent Gallo alakításával voltak elégedettek. Az Essential Killing című lengyel dráma főszereplője életéért küzdő afgán szökevényt játszott a párbeszédek nélküli filmben.
A szakértők azért arra is emlékeztettek, hogy a zsűrielnök Tarantino az ázsiai mozi nagy rajongója, ezért Miike Takasi 13 Assassins (13 bérgyilkos) című harcművészeti produkcióját bizonyára nem hagyja figyelmen kívül a díjakkal kapcsolatos fontolgatásánál.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat